Nexus 7/8 växelreglage?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Nexus 7/8 växelreglage?

Post by malmborg » 18 Apr 2015 10:56

Kan man använda typ Velo-Orange:
http://store.velo-orange.com/index.php/ ... fters.html
?
Eller måste man köra Shimanos egna vrid-fulasomfan-reglage?

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Nexus 7/8 växelreglage?

Post by wressus » 18 Apr 2015 14:28

Tror inte det funkar. Var själv inne på nexus med lite snyggare reglage och kom fram till att det syggaste som funkar med nexus 3 växlade är sturmey archer reglagen.

Men nexus 7/8 växlade blir nog svårt att hitta något till.

Beroende vad du ska ha cykeln till är nexus 3 helt ok, lär vara betydligt mindre effekt förlust i den än nexus 7, samt väger ett antal hekton mindre.

I slutändan köpte jag ett sram automatix hjul istället.


Sturmey:
Image

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Nexus 7/8 växelreglage?

Post by malmborg » 18 Apr 2015 15:09

wressus wrote:Tror inte det funkar. Var själv inne på nexus med lite snyggare reglage och kom fram till att det syggaste som funkar med nexus 3 växlade är sturmey archer reglagen.

Men nexus 7/8 växlade blir nog svårt att hitta något till.

Beroende vad du ska ha cykeln till är nexus 3 helt ok, lär vara betydligt mindre effekt förlust i den än nexus 7, samt väger ett antal hekton mindre.

I slutändan köpte jag ett sram automatix hjul istället.


Sturmey:
Image
Automatix har jag oxå varit inne på. Men det lilla jag kört den så kickar växel 2 in lite dumt i tex uppförsbackar. Men det kanske är en vanesak.. att man får ta det lugnare uppför så den håller sig på 1an hela tiden...
3 växlar räcker ju i för sig men när jag ändå håller på med ett omfattande projekt så vore det kanske inte helt fel att lägga till lite och få fler växlar. Men kan man inte få ha lite fina reglage så faller det tyvärr :(

Ngn annan som vet?

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Nexus 7/8 växelreglage?

Post by wressus » 18 Apr 2015 15:54

Det blir ju betydligt billigare med 3 växlat också. Biltema har ju nexus 3 hjul med helt ok fälg, alex rims tror jag det är, för 699kr. Sen kostar sturmey reglage 250kr på ebay. Min flickväns charge hob 3 har det reglaget och det är riktigt fint. Dessutom har nexus 3 klassisk stil på navet och inte en stor biffig aluklump som med nexus 7.

Image


Vad gäller automatix så kan man modda fjädern så att den växlar vid en högre hastighet, så att man slipper bromsa hastigheten så mycket vid backar. cykelbanditten.se har atuomatix hjul för 1100kr inkl frakt.



Hittade denna bar end shiftern för nexus 7(inte speciellt snygg till en klassisk cykel dock): http://www.sjscycles.co.uk/7-speed-jtek ... prod19963/





Alfine 11 finns väl med brifters med då lär du få lägga många tusen.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Nexus 7/8 växelreglage?

Post by malmborg » 18 Apr 2015 16:11

wressus wrote:Det blir ju betydligt billigare med 3 växlat också. Biltema har ju nexus 3 hjul med helt ok fälg, alex rims tror jag det är, för 699kr. Sen kostar sturmey reglage 250kr på ebay. Min flickväns charge hob 3 har det reglaget och det är riktigt fint. Dessutom har nexus 3 klassisk stil på navet och inte en stor biffig aluklump som med nexus 7.

Image


Vad gäller automatix så kan man modda fjädern så att den växlar vid en högre hastighet, så att man slipper bromsa hastigheten så mycket vid backar. cykelbanditten.se har atuomatix hjul för 1100kr inkl frakt.



Hittade denna bar end shiftern för nexus 7(inte speciellt snygg till en klassisk cykel dock): http://www.sjscycles.co.uk/7-speed-jtek ... prod19963/





Alfine 11 finns väl med brifters med då lär du få lägga många tusen.

Men vette katten om sturmey reglaget va så roligt. Ser så plastigt ut. Men kör man nexus3 kan finns det lika lite valmöjligheter som 7/8 till andra reglage?

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Nexus 7/8 växelreglage?

Post by wressus » 18 Apr 2015 16:28

Finns inget som är plastigt med dem, allt är metall, sjukt rejäla doningar. Titta på dem IRL.

Det är vad jag hade valt iaf. Men har du 5000kr att lägga på växlarna så finns det ju andra alternativ.

Men om du har djupa fickor finns ju alfine di2 med brifters: http://www.bike24.com/p252060.html


Byggde för övrigt en nexus växlad cykel förra sommaren. Men jag gillade inte lagget i växlingarna. Ska man undvika det är det nog alfine 8 och uppåt som gäller. Men jag tyckte det kostade på tok för mycket, inte värt att lägga flera tusen på navväxlar.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Nexus 7/8 växelreglage?

Post by Jonatan F » 19 Apr 2015 12:09

Friktionsläget borde väll funka? Men då får du ju chansa på vilken växel du ligger i. Och kanske finns någon för mig okänd hake.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply