Fauber Adapter

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
JuniorWictor
Posts: 51
Joined: 09 Oct 2012 09:55

Re: Fauber Adapter

Post by JuniorWictor » 19 Oct 2012 18:08

SirUlrich wrote:
JuniorWictor wrote:
olle wrote:
JuniorWictor wrote:Sjukt vad du kan! :) Tack!
det stämmer och nu kan du också!

Lycka till!
Hej Olle! Efter lite övervägande så skaffade jag mig en ny cykel. :) En lite nyare världsmästarcykel. Jag har ju noll koll på dessa vevpartin, vad krävs för att montera detta?? :) http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=54762

Vilka gamla härken du hittar :). Inte bättre att köpa en "finare" ram med mindre komplikationer med standarder? För 1000 SEK kan du hitta helt okej ramar.
Hehe sant, men har letat efter en crescent racer i några veckor nu och alla har blivit sålda så slog till på denna. Tror allt löser fint ändå! Lite puts och lackering och div saker så kommer den gå som blixten! :)

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Fauber Adapter

Post by even » 30 Dec 2013 23:22

Jag har precis mottagit 45mm pressfit varianten. Det står i instruktionerna att man måste använda Loctite 638 (speciallim) och att installationen är "permanent"!

Någon som använt pressfit varianten utan speciallimmet eller använt annan substans? Eller har tips i övrigt till dess installation/användning?

Vill helst inte permanenta lösningen, bla då man inte kommer åt att inspektera BBt om cylindern är limmad på plats, och skulle en spricka bildas i cylindern lär det vara omöjligt att få bort den om den är limmad. Denna är ämnad för min året runt cykel som kommer få utstå en hel del fukt och slit varför jag gärna behåller möjligheten till total nedstrippning.

Någon som installerat 45mm pressfit varianten?

Bullitt
Posts: 2
Joined: 23 Nov 2012 22:15

Re: Fauber Adapter

Post by Bullitt » 20 Jan 2015 12:39

Är det korrekt uppfattat att man skall loctita fast den svarvade cylindern i vevlagerhylsan?
Loctite för mig har hittills varit förknippat med gänglåsning, så jag fick lite huvudbrydderi.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Fauber Adapter

Post by even » 20 Jan 2015 12:46

Ja. Det är korrekt. Den loctite de rekommenderar är för att limma fast slät cylinder i en annan slät cylinder (och klarar att fylla en kvarts milimeters glap eller så). Industry grade grejer! Det kommer sitta som gjutet. Adaptern har förövrigt inte det bästa interfacet för att dra åt ordentligt. Bara såna små hål som på visa låsringar som man nyttjar en pinspanner för. Utan limmet blir det mao bara handtajt så det lär ju benen riva upp hur lätt som helst.

Om någon har lite loctite 638, vill jag ha (i sthlm)! Denna produceras fö inte längre i små flaskor. Men det verkar finns någon som säljer på ebay för överkomligt pris (ca en hundring). Hoppar väl på det om inte annat.

EDIT: en kvarts millimeter, inte en halv.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Fauber Adapter

Post by malmborg » 16 Apr 2015 21:57

Försöker liva upp denna tråd då jag har en crescent från 60-talet (?) som jag försöker strippa isär, för att sedan lacka om och bygga en typ av porteur av.

Jag är helt färskt när det kommer till mek och vad alla olika delar heter men är intresserad av att lära mig. Så berätta som ni skulle göra till ett barn. Typ.

Så här ser mitt vevparti ut.
http://www.ladda-upp.se/bilder/ksqlhlcnzevirz/
http://www.ladda-upp.se/bilder/fclgjgbdxnjzph/

Hålen där man ska in med specialverktyget, som jag inte har, är rätt sabbade.
Jag försökte fulmecka av den yttre ringen med en skruvmejsel å hammare men vågade inte köra för hårt då jag inte vet vilket håll den ska gängas av. Dessutom efter 2 slag med hammaren så har vevpartiet fastnat lite. Rullar lixom inte smooth runt och runt utan fastnar. Har jag lyckats pajja det eller har jag bara flyttat lite på det?

Hur gör jag för att få av skiten? Vill komma så billigt undan som möjligt så köper helt inte specialverktyg och sånt. Sett i tråden att det finns nå adaptrar till italienska gängor. Vad nu dessa adaptrar är och vad dem fyller för funktion och vad dessa Shimano gängor från rosé man kan köpa gör för nytta. Berätta gärna så jag fattar :). Vad blir skillnaden från som det ser ut som nu.
Det jag vill ändra på om ngt, om jag nu får isär det är ju enkelheten att få av vevpartiet nästa gång.
Snälla snälla snälla någon som vet. Berätta lite.

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Fauber Adapter

Post by even » 16 Apr 2015 23:49

Rimligen har du lyckats rubba den (åt fel håll). Det lär nog inte gå sönder så lätt när allt är stål. Vad menas med "yttre ring"? Jag ser bara en låsring med två hål som man antas skruva på. Bakom den lär finnas en bricka och sedan en lagerkona. Runt om den ser jag en lagerkopp som rimligen borde vara pressad in i ramen (för det finns väl inget att haka i så man kan skruva av den?). Men jag har aldrig sett eller plockat isär exakt detta vevlager - bara senare fauber från 80-talet. Så jag kan ha helt fel. :)

Kontrollfråga. Är låsringen gängad i och snurrar med axeln/vevarmarna (typiskt fauber)? Eller är den fixerad till ramen? Du ser inga gängor alls på axeln?

I senare fauber-konstruktioner så roteras låsringen (på icke-drivsidan) medurs för att skruva av, moturs för att skruva på. Ovänt på drivsidan.

Vad är avståndet mellan hålen? I vilken stad finns du?

Var jag osäker och avsåg vara försiktig med grejorna hade jag slängt iväg ett mail till cykelhistoriska. Behagar de inte svara inom en vecka hade jag kört själv - fixera veven till ramen, wd-40 där jag vill öppna, vänta 5 minuter (med kaffe, öl el läsk), kanske en skvätt till, sedan banka lite hit och dit på känsla.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Fauber Adapter

Post by olle » 17 Apr 2015 06:04

Som even skriver har du troligtvis skruvat den åt fel håll. Fortsätt med skruvmejsel/huggmejsel fast åt andra hållet. När du fått loss den sitter det en bricka och sedan en lagerbana som du måste skruva ur. Precis som even även sagt.

För att få ut veven måste du skruva ur båda lagerskålarna som sitter fast i ramen.
Drevsidans lagerskål skruvas ur moturs.
Icke drevsida skruvas ur medurs.

Dessa kan sitta riktigt hårt så det brukar vara huggmejsel och handsläggga som gäller. Det finns tre små hål på varje lagerskål man får använda. Det finns även ett specialverktyg med det funkar sällan då man bara drar av piggen som ska passa i ett av hålen på lagerskålen.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Fauber Adapter

Post by malmborg » 17 Apr 2015 06:52

Fått av det platta locken nu. Skruvade medurs som ni sa. Gick ganska lätt när man körde åt rätt håll :)
Så här ser det ut nu:
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=144673&size=full

När jag försöker på samma sätt skruva ur den kromade ringen som är kvar medurs så tar det stopp efter ca 1/2 varv. Så jag vågade inte fortsätta. Om jag nu skruvar åt fel håll. Men marinerat med lite 5-56 i väntan på ytterligare instruktioner :)

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Fauber Adapter

Post by olle » 17 Apr 2015 07:03

Du måste plocka bort brickan och skruva bort lagerbanan som sitter bakom 'locket' som du precis fått bort. När du gjort det kommer den kromade ringen (lagerskålen) att skruvas ur hela vägen..

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Fauber Adapter

Post by malmborg » 17 Apr 2015 09:37

Ska kolla på detta igen när jag får mer tid.

Ang be annan sak. Hur får jag av detta styrlager.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=144674&size=full
Antar att det är samma princip. Men är den höger eller vänstergängad tror ni?
Och sen. Några tips för att få av gaffeln och alla delar på motsattsida om styrlagret. Eller följer allt bara med när jag fått lös styrlagrret på ovansidan?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Fauber Adapter

Post by ravelax » 17 Apr 2015 13:05

Gaffeln lossnar när du skuvar av styrlagrets övre del. Ser ut att krävas någon sorts haknyckel för att få av låsringen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fauber Adapter

Post by abacaxi » 17 Apr 2015 13:34

ravelax wrote:någon sorts haknyckel
den bästa sorten heter polygrip :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply