Long John - Bullitt inspirerad
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Hahaha.. Ja det stämmer!
Men vevarmarna är lösa så jag byter bara plats på dom.
För visst menar du att pedalerna kan gänga upp sig?
Men vevarmarna är lösa så jag byter bara plats på dom.
För visst menar du att pedalerna kan gänga upp sig?
-
- Posts: 332
- Joined: 09 Mar 2009 18:28
- Location: tromsø
- Contact:
Re: Long John - Bullitt inspirerad
verkligen fint bygge,
men det blir inte för flexigt med den tunna ramen versus flaket fram?
men det blir inte för flexigt med den tunna ramen versus flaket fram?
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-
- Rädda torneträskdelfinen-
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Flexigt hur då menar du?
Ska dit med två stag mellan början på flaket till styrhuvudet, Likt bullit.
Ska dit med två stag mellan början på flaket till styrhuvudet, Likt bullit.
Re: Long John - Bullitt inspirerad
var det inget stag där bakbromsen brukar sitta i baktrianglen på orginalramen? jag har kört på en conversion utan stag där och det var väldigt märkligt..
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Stämmer bra att det varit ett stag där, tog bort det för att jag från början tänkte köra 26" med fälgbroms. sen ändra jag mig till att köra 28" med fotbroms och då tänkte jag att det behövs inte.
men nu när jag ska dit med skärmen så behövs det igen.....
så det ska dit ett stag där!
men nu när jag ska dit med skärmen så behövs det igen.....
så det ska dit ett stag där!
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Ah, ja precis. jag som inte kollade ordentligt, helt fast i att veven annars sitter i vevarmen.fredrikforsberg wrote:Hahaha.. Ja det stämmer!
Men vevarmarna är lösa så jag byter bara plats på dom.
För visst menar du att pedalerna kan gänga upp sig?
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Framsteg.
Kör premiären hem från jobbet idag 1,5mil, håll tummarna!
Blir mer och mer sugen på en äkta bullitt, kanske skulle sälja...
Kör premiären hem från jobbet idag 1,5mil, håll tummarna!
Blir mer och mer sugen på en äkta bullitt, kanske skulle sälja...
Long John - Bullitt inspirerad
Lycka till! Hoppas de gick bra! ^
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Hem kom jag men fick en skaplig "to do list" med mig..
* byta till en kraftigare styrstam nu flexar styret.
* få dit förstärkningstagen till styrröret, nu vrider sig ramen.
* byta till större uniballs i länkaget, m8 är på tok för klent, krävs nog tio eller tolv för att få bort flexet.
* reparera baknavet eller växelboxen nu var det singelspeed på lågväxel.
* stöd och stänkskärm fram är ett måste!
Det var ett bakslag plus att snön som kom igår tog död på varenda vårkänsla som kommit....
Trött, blöt och besviken.
* byta till en kraftigare styrstam nu flexar styret.
* få dit förstärkningstagen till styrröret, nu vrider sig ramen.
* byta till större uniballs i länkaget, m8 är på tok för klent, krävs nog tio eller tolv för att få bort flexet.
* reparera baknavet eller växelboxen nu var det singelspeed på lågväxel.
* stöd och stänkskärm fram är ett måste!
Det var ett bakslag plus att snön som kom igår tog död på varenda vårkänsla som kommit....
Trött, blöt och besviken.
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Är det verkligen i uniballsen det flexar? Borde vara i själva staget tycker jag?
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
infästningen till själva unibalen om man ska vara exakt! alltså i gängan.
sen flexar vanskruven en del också..
sen flexar vanskruven en del också..
Re: Long John - Bullitt inspirerad
[quote="fredrikforsberg"]
/.../
Blir mer och mer sugen på en äkta bullitt, kanske skulle sälja...
/.../
Nej för fan! Den är inte bättre än vad du kan göra själv! Se den här du gjorde nu som en prototyp - ändra, svetsa om (80 grader styrhuvud, 40 mm trail...), bocka om och fixa tills den går bra och beter sig som du vill, sedan bygger du en ny om det behövs.
J-kligt inspirerande det här bygget! Tror jag sagt samma om chrobin:s olika projekt iofs, speciellt porteur-tråden, men nu måste jag banne mig sätta mig och pussla ihop den lastcykel jag tänkt på i ett par år. Utgångspunkt är Holländsk mjölkcykel möter Amerikansk öltransport...:
/.../
Blir mer och mer sugen på en äkta bullitt, kanske skulle sälja...
/.../
Nej för fan! Den är inte bättre än vad du kan göra själv! Se den här du gjorde nu som en prototyp - ändra, svetsa om (80 grader styrhuvud, 40 mm trail...), bocka om och fixa tills den går bra och beter sig som du vill, sedan bygger du en ny om det behövs.
J-kligt inspirerande det här bygget! Tror jag sagt samma om chrobin:s olika projekt iofs, speciellt porteur-tråden, men nu måste jag banne mig sätta mig och pussla ihop den lastcykel jag tänkt på i ett par år. Utgångspunkt är Holländsk mjölkcykel möter Amerikansk öltransport...:
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Jag är avundsjuk och inspirerad. Köpa en Bullit kan vem som helst med pengar göra, men bygga den cykeln man vill ha kan inte alla.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Tänker du på gaffeln nu? Tror inte den är problemet, skulle gissa mer på att gunget i ramen bråkade med styrningen men jag kan ju ha fel..Naugas wrote:- ändra, svetsa om (80 grader styrhuvud, 40 mm trail...),
Cool cykel! Ser fram emot en byggtråd.
Re: Long John - Bullitt inspirerad
du kan prova att sätta dit ett diagonalrör som på en vanlig cykel. tror det stabiliserar upp ramen.fredrikforsberg wrote:.... skulle gissa mer på att gunget i ramen bråkade med styrningen men jag kan ju ha fel..
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Ett diagonalrör stabiliserar bara fyrhörningen. Det är ingen slump att en Bullitt har rektangulära stående rör i sin bärande konstruktion, från styrhuvudet hela vägen till vevlagret.Q&D wrote:du kan prova att sätta dit ett diagonalrör som på en vanlig cykel. tror det stabiliserar upp ramen.fredrikforsberg wrote:.... skulle gissa mer på att gunget i ramen bråkade med styrningen men jag kan ju ha fel..
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Problemet är att där flakrören går ihop så blir det bara ett rör där belastningen är som störst just nu (rakt nedanför styret)
När jag fått dit förstärkningarna från styrröret ner till varje ramben (likt bullitt) så kommer den bli gungfri.
När jag fått dit förstärkningarna från styrröret ner till varje ramben (likt bullitt) så kommer den bli gungfri.
-
- Posts: 64
- Joined: 14 Sep 2014 11:05
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Tack Naugas och Patrik för erat pepptalk om egenbyggda ramar! fick ett sug nyss och var ute och kapa och svetsa som aldrig förr.
Nu är styrstaget ombyggt med kraftigare uniball till gaffeln. Hade bara en låg hemma så ska köpa en till styret med tillsammans med vantskruv. Känns redan betydligt bättre!
Kortade flaket med 15cm också så nu är det vettigare längd på ekipaget, passar bättre med lådan också som jag för övrigt gillar ganska mycket!
Vet inte hur jag löser växelproblemet dock, är det någon idé att lämna iväg till verkstad?
Eller finns det någon är som kan fixa mot lämplig ersättning? Vet inte vart felet ligger riktigt.
Nu är styrstaget ombyggt med kraftigare uniball till gaffeln. Hade bara en låg hemma så ska köpa en till styret med tillsammans med vantskruv. Känns redan betydligt bättre!
Kortade flaket med 15cm också så nu är det vettigare längd på ekipaget, passar bättre med lådan också som jag för övrigt gillar ganska mycket!
Vet inte hur jag löser växelproblemet dock, är det någon idé att lämna iväg till verkstad?
Eller finns det någon är som kan fixa mot lämplig ersättning? Vet inte vart felet ligger riktigt.
Re: Long John - Bullitt inspirerad
[quote=]
Ett diagonalrör stabiliserar bara fyrhörningen. Det är ingen slump att en Bullitt har rektangulära stående rör i sin bärande konstruktion, från styrhuvudet hela vägen till vevlagret.[/quote]
Fyrhörningen borde flexa ganska kännbart, mer än det stora bottenröret.(?)
Men diagonalrör ner till krökarna på flakrören kommer att stabilisera på samma sätt som ett diagonalrör från vevlagret.
I.o.m. att sidostagen inte ligger i samma plan som styrstolpen så blir det en stabilare och bättre konstruktion än på Bulliten. *Tumme up*
Ang. växel: Kör på fixed eller ss så slipper du krångel. Det har fungerat på lastcyklar i alla tider.
Ett diagonalrör stabiliserar bara fyrhörningen. Det är ingen slump att en Bullitt har rektangulära stående rör i sin bärande konstruktion, från styrhuvudet hela vägen till vevlagret.[/quote]
Fyrhörningen borde flexa ganska kännbart, mer än det stora bottenröret.(?)
Men diagonalrör ner till krökarna på flakrören kommer att stabilisera på samma sätt som ett diagonalrör från vevlagret.
I.o.m. att sidostagen inte ligger i samma plan som styrstolpen så blir det en stabilare och bättre konstruktion än på Bulliten. *Tumme up*
Ang. växel: Kör på fixed eller ss så slipper du krångel. Det har fungerat på lastcyklar i alla tider.
Re: Long John - Bullitt inspirerad
Nä? Det är väl två olika flex i helt olika riktningar?Q&D wrote:Men diagonalrör ner till krökarna på flakrören kommer att stabilisera på samma sätt som ett diagonalrör från vevlagret.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128