Är fixed trenden över????

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Är fixed trenden över????

Post by Mr Vintage » 04 Mar 2015 21:28

Hejsan!

Det ryktas på danska sidor att fixed trenden är slut hos dem..

Att de idag ser fula create cyklar på vägarna.

Hur ser kommande säsongs trend ut??

Tror ni växeltrenden håller i sig??

Vad blir annars cykel trenderna 2015- ??

Mvh mr v

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Är fixed trenden över????

Post by Jonatan F » 04 Mar 2015 21:43

Är inte create fixedgear?

Trenden måste ju dö, kan ju inte vara en trend i all evighet, frågan är om det övergår i en stabil procent av cyklar eller om fixedgearcyklarna alla blir garagefyllnad.
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Är fixed trenden över????

Post by Bratt » 04 Mar 2015 22:07

ser bara fler och fler cyklar känns det som. Men trenden kanske är över, har varit över ett tag till och med, men nog finns det en hel del folk där ute som fortfarande kör fixed. Tycker jag ser några per dag i alla fall och då har jag(tyvärr) inte många km per dag i sadeln.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 05 Mar 2015 07:24

Folk blir äldre och då ska de nya ohängda ungdomarna ha nåt nytt att hålla på med. Jmf snowboard. Är just nu i fjällen, bara farbröder och barn på bräda, det som var så ball för 10-20 år sen, hahaha.

Men cykling generellt är väl trending, även om fixed slutar vara hett så fortsätter väl vissa och det kommer några nya hela tiden.

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Är fixed trenden över????

Post by zef » 05 Mar 2015 10:47

Tror cyklingstrenden i sig måste dö ut för att dra med sig fixed gear, och det verkar som cyklingstrenden inte har pikat än? (Och forthoppningsvis gör det inte)
Image

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Är fixed trenden över????

Post by pse » 05 Mar 2015 12:01

Fastnavshojarna öppnade väl upp ögonen hos många för andra typer av cykling, inklusive mig själv. Men en del nyfrälsta stannar väl i stadiet där fixies är kul, färgglada osv men tar det inte längre än så. Växelcyklar ser jag inte som någon trend utan en stabil grupp som fått en ökning av yngre cyklister pga fastnavshojarna senaste åren.

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Är fixed trenden över????

Post by mille » 05 Mar 2015 12:08

Mr Vintage wrote: Vad blir annars cykel trenderna 2015- ??
Pathracers :?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är fixed trenden över????

Post by abacaxi » 05 Mar 2015 12:10

pse wrote:Växelcyklar ser jag inte som någon trend
det beror på vad man menar tror jag. det var rätt ovanligt att folk vardags/brukscyklade på sina bockstyrecyklar för några år sedan, även om mtb/hybrid/citybikes ju också har växlar strängt taget.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Är fixed trenden över????

Post by Fixen » 05 Mar 2015 19:06

Mr Vintage wrote: Vad blir annars cykel trenderna 2015- ??
Bara att kolla på vad som postas på radavist.com, det är trenden för många.
Så mer Cyclocross, mer monstercross, mer långfärd och mer MTB (hardtail).

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Är fixed trenden över????

Post by Jonatan F » 05 Mar 2015 21:34

Antar att fatbiken är en intern mtb-trend?

Jag skulle dock kunna tänka mig (som nämns ovan) touring och då specifikt äventyrstouring. Alltså lätt packning, snabb cykel. Det är en dyr materialsport (dyrare än fixed), potential att inkludera massa elektronik, det kräver ledig tid (=dyrare) men det går att genomföra på en långhelg för en som jobbar mycket. Det ger intrycket av att vara väldigt vältränad, episk och allmänt hårdhudad. Det är en klockren cykel att pendla på. Det som saknas är några frontfigurer som kan sprida idén i rätt kretsar. Självklart kommer få faktiskt göra det speciellt ofta - det är ju jobbigt - men vem vet det? Man sitter inne, lirar tv-spel, cyklar en kortis, tar en bild, drar hem, ingen vet att man inte var ute hela helgen! Tar touringhojen till jobbet, självklart med rätt gadgets monterade på cykeln "nä men jag orkade inte skruva av allt i gårkväll". Det blir som stadsjeepstrenden fast så offantligt mycket mer trendanpassad på alla plan!

Kan också vara jag som är för insnöad själv.
Last edited by Jonatan F on 06 Mar 2015 13:58, edited 1 time in total.
Har man inget projekt har man inget liv :)

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Är fixed trenden över????

Post by h.wallin » 05 Mar 2015 21:57

Jonatan F wrote:Antar att fatbiken är en intern mtb-trend?

........då specifikt äventyrstouring. Alltså lätt packning, snabb cykel. Det är en dyr materialsport (dyrare än fixed), potential att inkludera massa elektronik, det kräver ledig tid (=dyrare) men det går att genomföra på en långhelg för en som jobbar mycket. Det ger intrycket av att vara väldigt vältränad, episk och allmänt hårdhudad. Det är en klockren cykel att pendla på. Det som saknas är några frontfigurer som kan sprida idén i rätt kretsar. ......

Kan också vara jag som är för insnöad själv.
Låter ju exakt som Erik Nohlin. bästa bloggen för övrigt.
http://www.bicycling.se/blogs/eriknohlin/index.htm

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Är fixed trenden över????

Post by Otto » 05 Mar 2015 22:47

h.wallin wrote:
Jonatan F wrote:Antar att fatbiken är en intern mtb-trend?

........då specifikt äventyrstouring. Alltså lätt packning, snabb cykel. Det är en dyr materialsport (dyrare än fixed), potential att inkludera massa elektronik, det kräver ledig tid (=dyrare) men det går att genomföra på en långhelg för en som jobbar mycket. Det ger intrycket av att vara väldigt vältränad, episk och allmänt hårdhudad. Det är en klockren cykel att pendla på. Det som saknas är några frontfigurer som kan sprida idén i rätt kretsar. ......

Kan också vara jag som är för insnöad själv.
Låter ju exakt som Erik Nohlin. bästa bloggen för övrigt.
http://www.bicycling.se/blogs/eriknohlin/index.htm
Eller typ hela den gamla fixiescenen i USA. Varenda blogg/instagram/märke har ju gått från att posta bilder/produkter på fixiesbubbar som håller hög kadens ner för en brant backe med sin messengerväska till att posta bilder på folk som cyklar med låg kadens uppför backar med packväskor. Prolly/The Radavist är väl ett lysande exempel på det.

Jag hatar det inte. Har varit med om två fixievågor som dragit över Sverige. Det har ju bara gjort att fler börjat cykla på riktigt istället. Fixed gear är inkörsporten till tyngre droger.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Är fixed trenden över????

Post by h.wallin » 05 Mar 2015 23:45

Otto wrote: Jag hatar det inte. Har varit med om två fixievågor som dragit över Sverige. Det har ju bara gjort att fler börjat cykla på riktigt istället. Fixed gear är inkörsporten till tyngre droger.
Intressant, när har dessa varit? Den som är nu fattar jag, men den innan, hur länge sedan var den?

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Är fixed trenden över????

Post by JA-hatten » 06 Mar 2015 05:07

It's 150 years old

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Är fixed trenden över????

Post by Otto » 06 Mar 2015 08:21

Jag skaffade min första 2007 sen kom det väl en boom 2009 kanske. Sen var det väl ett ökat intresse vid 2013 eller nått. Men folk har väl cyklat fixed i Sverige sen slutet av 90-talet.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är fixed trenden över????

Post by abacaxi » 06 Mar 2015 08:46

jag började också i den vevan, 2008 tror jag, då var det polare som jag beundrat på fixies i smyg i flera år som tjatade in mig. de har alla slutat cykla (förutom lite memilsvettning kanske) ungefär sedan dess så visst fanns det en trendpuckel innan från tidigt 00? att 2009 och 2013 skulle vara två olika trender känns däremot osannolikt? ;)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Är fixed trenden över????

Post by ravelax » 06 Mar 2015 09:55

Det handlar väl också om att det blivit för stort helt enkelt, det har blivit mainstream. När vem som helst kan köpa en färdig fixie på närmsta stormarknad (nästan) är det inte lika ballt längre, liksom.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Är fixed trenden över????

Post by abacaxi » 06 Mar 2015 10:22

visst fast så stort är det ju inte hoppas jag, om man gör ovanstående jämförelse med snowboard till exempel?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Är fixed trenden över????

Post by ravelax » 06 Mar 2015 11:23

Nä inte riktigt kanske, o framförallt är ju riktigt fina byggen ffortfarande ganska sällsynta känss det som. Det är väl framförallt fabriksfixiesarna som breder ut sig, men det är kanske just det som dödar trenden?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Är fixed trenden över????

Post by Jonatan F » 06 Mar 2015 12:08

Otto, hade ingen aning om att det var så stort redan! Visste bara att Erik höll på med det. Då kanske jag får rätt :D
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply