Racer Bridgetstone
Racer Bridgetstone
Hej!
Har nyligen köpt mig en racer som jag tänkt bygga om lite, det är en äldre Bridgetstone (-80talet?) som har rullat minst två Vätternrundor i hyfsat skick.
Är helt ny på meckområdet och rullade tidigare på en Ghost -hybrid som jag inte alls var nöjd med, och såg då möjligheterna med denna gamla racern.
Hittills har jag smörjt lager, justerat bromsar som jag nästan har lyckats med och bytt däck och slang.
1. Jag försöker hitta en passande retrosadel till denna på ca 130mm som är mer eller mindre lönlöst!?
2. Kollar även på möjligheterna att byta till bullhornstyre och funderar på om man skulle kapa ner befintligt eller om det är bättre att köpa ett färdigt bullhorn? jag hade helst velat ha ett kompakt och litet bullhorn, men detta är inget som jag har sett i butik eller på nätet.
3. Jag har problem att ballansera frambromsen som gärna ligger emot fälgen på ena sidan efter inbromsningar. jag testat att släppa efter lite på skruvarna, strama åt skruvarna, smörjt upp axlarna (länkningen) och även rengjort allt. men hittar inte rätt läge, bromsarna är ungefär lika nedslitna men inget som ser ut att behöva bytas ut i det närmaste. vad kan felet ligga?
4.Tanken är att även till sommaren bygga om denna till en singlespeed, men undrar lite om ramen och cykeln i helhet är värd att satsa på eller om man skall titta efter en annan ram eller andra komponenter just för detta ändamålet?
Har nyligen köpt mig en racer som jag tänkt bygga om lite, det är en äldre Bridgetstone (-80talet?) som har rullat minst två Vätternrundor i hyfsat skick.
Är helt ny på meckområdet och rullade tidigare på en Ghost -hybrid som jag inte alls var nöjd med, och såg då möjligheterna med denna gamla racern.
Hittills har jag smörjt lager, justerat bromsar som jag nästan har lyckats med och bytt däck och slang.
1. Jag försöker hitta en passande retrosadel till denna på ca 130mm som är mer eller mindre lönlöst!?
2. Kollar även på möjligheterna att byta till bullhornstyre och funderar på om man skulle kapa ner befintligt eller om det är bättre att köpa ett färdigt bullhorn? jag hade helst velat ha ett kompakt och litet bullhorn, men detta är inget som jag har sett i butik eller på nätet.
3. Jag har problem att ballansera frambromsen som gärna ligger emot fälgen på ena sidan efter inbromsningar. jag testat att släppa efter lite på skruvarna, strama åt skruvarna, smörjt upp axlarna (länkningen) och även rengjort allt. men hittar inte rätt läge, bromsarna är ungefär lika nedslitna men inget som ser ut att behöva bytas ut i det närmaste. vad kan felet ligga?
4.Tanken är att även till sommaren bygga om denna till en singlespeed, men undrar lite om ramen och cykeln i helhet är värd att satsa på eller om man skall titta efter en annan ram eller andra komponenter just för detta ändamålet?
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Punkt 3: du får släppa på muttern på baksidan framgaffeln, vrida bromsen lite åt det håll du vill ha den för att den ska centrera, och dra fast den. Pröva dig fram. Eventuellt kan du behöva en tandad bricka som ger mer friktion så bromsen inte vrider sig ur läget du hittar. Om det nu är single pivot bromsar utan justerbar fjäder osv som moderna grejer har alltså.
Last edited by russ_meyer on 04 Mar 2015 03:40, edited 1 time in total.
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Racer Bridgetstone
Håller med ovanstående på "allmäna synpunkter".
Att bromsen laggar kan bero på att fjädern är lite utsliten. Men testa det som russ skrev också
Att bromsen laggar kan bero på att fjädern är lite utsliten. Men testa det som russ skrev också
Racer Bridgetstone
4. Jag tycker ramen ser hyfsat tajt och fin ut och klart värd att göra nåt kul av. Men om du har anpassat sadelhöjden till din längd så ser ramen lite stor ut för dig.
Re: Racer Bridgetstone
Punkt 5, bor du i stad, skruva tillbaka ringklockan. Eller cykla på gångbanan - kan inte gå många där med tanke på hur många som går i cykelbanan (obs raljerar)
Har man inget projekt har man inget liv
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Racer Bridgetstone
Har tagit åt mig informationen ni har gett mig och gjort lite ändringar nu.
Ramen är något stor dock som ni säger, sadeln skall höjas ca 2 cm till. Mitt problem är att jag är 172cm och urvalet är inte allt för stort. Har köpt ny matchande sadel som är monterad och väntar leverans på nytt bockstyre och lindor.
Frambromsen lyckas jag dock inte balansera, efter inbromsning så ligger ena sidan emot, släpper jag lite på skruvarna så släpas den emot. Jag hittar därför inget mellanläge?!
Kan ladda upp bild senare under dagen!
Ramen är något stor dock som ni säger, sadeln skall höjas ca 2 cm till. Mitt problem är att jag är 172cm och urvalet är inte allt för stort. Har köpt ny matchande sadel som är monterad och väntar leverans på nytt bockstyre och lindor.
Frambromsen lyckas jag dock inte balansera, efter inbromsning så ligger ena sidan emot, släpper jag lite på skruvarna så släpas den emot. Jag hittar därför inget mellanläge?!
Kan ladda upp bild senare under dagen!
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re:
russ_meyer wrote:^^ nu börjar det likna nåt! Ta rn bild på bromsen och visa vad problemet är. Har du rivit den och rengjort/smörjt saker och ting? Känns den seg/trög när du klämmer ihop och släpper?
Här är lite filmer, har smörjt upp allt och plockat isär.
Löst åtdragen frambroms
https://www.youtube.com/watch?v=1_UhMo2 ... e=youtu.be
Hårt åtdragen frambroms
https://www.youtube.com/watch?v=7EUKsAr ... e=youtu.be
Re: Racer Bridgetstone
Haha, det hade nog sett ganska roligt ut på min kralliga kropp. men men, hade det gått att köpa så hade jag slagit till direkt!zef wrote:Höj sadeln med 10 centimeter, skaffa lite längre ben, tror de finns på ebay?
Re: Racer Bridgetstone
Nu går det även att kolla på filmklippen jag laddade upp tidigare för den som är intresserad!
Re:
russ_meyer wrote:Punkt 3: du får släppa på muttern på baksidan framgaffeln, vrida bromsen lite åt det håll du vill ha den för att den ska centrera, och dra fast den. Pröva dig fram. Eventuellt kan du behöva en tandad bricka som ger mer friktion så bromsen inte vrider sig ur läget du hittar. Om det nu är single pivot bromsar utan justerbar fjäder osv som moderna grejer har alltså.
Gjorde du så? ser ut som du dragit åt muttern i fram på bromsen, den har inte så mycket med hur den beter sig i sidled, den gör bromsen trög eller mindre trög som videon föreslår
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Racer Bridgetstone
Alltså, första filmen visar att bromsen är ok, fjädern är stark osv. Men som ^brun skriver, insexbulten är för att justera hur hårt alltsammans sitter, dvs för löst så glappar bromsens olika delar och för tajt så får den svårt att fjädra tillbaka. Du får göra som jag sa förut dvs ta loss bromsen, sätt en sån här
mellan bromsen och ramen eller alubrickan, och använd sen insexbulten längst fram på bromsen (eller muttern närmast framsidan av gaffeln om du har en tunn nyckel som passar) för att hålla hela alltet i rätt läge medan du drar fast muttern på baksidan gaffeln. M'kaay?
mellan bromsen och ramen eller alubrickan, och använd sen insexbulten längst fram på bromsen (eller muttern närmast framsidan av gaffeln om du har en tunn nyckel som passar) för att hålla hela alltet i rätt läge medan du drar fast muttern på baksidan gaffeln. M'kaay?
Re: Racer Bridgetstone
På första videon ser det dock nästan ut som du har ett lite för långt hölje till bromsvajern. Så att höljet liksom trycker på bromsen.