Racer Bridgetstone

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Racer Bridgetstone

Post by cartaq » 01 Mar 2015 16:17

Hej!

Har nyligen köpt mig en racer som jag tänkt bygga om lite, det är en äldre Bridgetstone (-80talet?) som har rullat minst två Vätternrundor i hyfsat skick.
Är helt ny på meckområdet och rullade tidigare på en Ghost -hybrid som jag inte alls var nöjd med, och såg då möjligheterna med denna gamla racern.
Hittills har jag smörjt lager, justerat bromsar som jag nästan har lyckats med och bytt däck och slang.

1. Jag försöker hitta en passande retrosadel till denna på ca 130mm som är mer eller mindre lönlöst!?

2. Kollar även på möjligheterna att byta till bullhornstyre och funderar på om man skulle kapa ner befintligt eller om det är bättre att köpa ett färdigt bullhorn? jag hade helst velat ha ett kompakt och litet bullhorn, men detta är inget som jag har sett i butik eller på nätet.

3. Jag har problem att ballansera frambromsen som gärna ligger emot fälgen på ena sidan efter inbromsningar. jag testat att släppa efter lite på skruvarna, strama åt skruvarna, smörjt upp axlarna (länkningen) och även rengjort allt. men hittar inte rätt läge, bromsarna är ungefär lika nedslitna men inget som ser ut att behöva bytas ut i det närmaste. vad kan felet ligga?

4.Tanken är att även till sommaren bygga om denna till en singlespeed, men undrar lite om ramen och cykeln i helhet är värd att satsa på eller om man skall titta efter en annan ram eller andra komponenter just för detta ändamålet?

Image

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 03 Mar 2015 23:30

Punkt 3: du får släppa på muttern på baksidan framgaffeln, vrida bromsen lite åt det håll du vill ha den för att den ska centrera, och dra fast den. Pröva dig fram. Eventuellt kan du behöva en tandad bricka som ger mer friktion så bromsen inte vrider sig ur läget du hittar. Om det nu är single pivot bromsar utan justerbar fjäder osv som moderna grejer har alltså.
Last edited by russ_meyer on 04 Mar 2015 03:40, edited 1 time in total.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 03 Mar 2015 23:34

Allmänna synpunkter: vinkla ner styret, ta bort ringklockan, tryck ner styrstammen i botten, flytta bak sadeln 2 cm. Om cykeln känns för lång så skaffa en kortare stam (eller vänj dig).

willelw
Posts: 102
Joined: 11 Sep 2012 11:27
Location: UÅ/Sthlm

Re: Racer Bridgetstone

Post by willelw » 04 Mar 2015 14:57

Håller med ovanstående på "allmäna synpunkter".

Att bromsen laggar kan bero på att fjädern är lite utsliten. Men testa det som russ skrev också

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Racer Bridgetstone

Post by matsa » 04 Mar 2015 16:50

4. Jag tycker ramen ser hyfsat tajt och fin ut och klart värd att göra nåt kul av. Men om du har anpassat sadelhöjden till din längd så ser ramen lite stor ut för dig.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Racer Bridgetstone

Post by Jonatan F » 04 Mar 2015 21:46

Punkt 5, bor du i stad, skruva tillbaka ringklockan. Eller cykla på gångbanan - kan inte gå många där med tanke på hur många som går i cykelbanan ;) (obs raljerar)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 05 Mar 2015 08:32

^Ok. Men skruva tillbaka den nån annanstans så du inte tvingas höja stammen igen.

cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Re: Racer Bridgetstone

Post by cartaq » 05 Mar 2015 11:41

Har tagit åt mig informationen ni har gett mig och gjort lite ändringar nu.
Ramen är något stor dock som ni säger, sadeln skall höjas ca 2 cm till. Mitt problem är att jag är 172cm och urvalet är inte allt för stort. Har köpt ny matchande sadel som är monterad och väntar leverans på nytt bockstyre och lindor.
Frambromsen lyckas jag dock inte balansera, efter inbromsning så ligger ena sidan emot, släpper jag lite på skruvarna så släpas den emot. Jag hittar därför inget mellanläge?!

Kan ladda upp bild senare under dagen!

cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Re: Racer Bridgetstone

Post by cartaq » 05 Mar 2015 20:23

Image

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 05 Mar 2015 21:05

Ser den inte krockad ut?
172cm kvalar ju inte in till Fylke direkt, finns massor av passande ramar/cyklar att hitta!

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 05 Mar 2015 23:20

^^ nu börjar det likna nåt! Ta rn bild på bromsen och visa vad problemet är. Har du rivit den och rengjort/smörjt saker och ting? Känns den seg/trög när du klämmer ihop och släpper?

cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Re:

Post by cartaq » 06 Mar 2015 09:08

russ_meyer wrote:^^ nu börjar det likna nåt! Ta rn bild på bromsen och visa vad problemet är. Har du rivit den och rengjort/smörjt saker och ting? Känns den seg/trög när du klämmer ihop och släpper?

Här är lite filmer, har smörjt upp allt och plockat isär.

Löst åtdragen frambroms
https://www.youtube.com/watch?v=1_UhMo2 ... e=youtu.be

Hårt åtdragen frambroms
https://www.youtube.com/watch?v=7EUKsAr ... e=youtu.be

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Racer Bridgetstone

Post by zef » 06 Mar 2015 11:07

Höj sadeln med 10 centimeter, skaffa lite längre ben, tror de finns på ebay? :lol:
Image

cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Re: Racer Bridgetstone

Post by cartaq » 06 Mar 2015 18:28

zef wrote:Höj sadeln med 10 centimeter, skaffa lite längre ben, tror de finns på ebay? :lol:
Haha, det hade nog sett ganska roligt ut på min kralliga kropp. men men, hade det gått att köpa så hade jag slagit till direkt!

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 07 Mar 2015 09:59


cartaq
Posts: 43
Joined: 28 Feb 2015 17:50
Location: Gbg

Re: Racer Bridgetstone

Post by cartaq » 12 Mar 2015 15:39

Nu går det även att kolla på filmklippen jag laddade upp tidigare för den som är intresserad!

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re:

Post by herr_brun » 12 Mar 2015 19:18

russ_meyer wrote:Punkt 3: du får släppa på muttern på baksidan framgaffeln, vrida bromsen lite åt det håll du vill ha den för att den ska centrera, och dra fast den. Pröva dig fram. Eventuellt kan du behöva en tandad bricka som ger mer friktion så bromsen inte vrider sig ur läget du hittar. Om det nu är single pivot bromsar utan justerbar fjäder osv som moderna grejer har alltså.

Gjorde du så? :) ser ut som du dragit åt muttern i fram på bromsen, den har inte så mycket med hur den beter sig i sidled, den gör bromsen trög eller mindre trög som videon föreslår ;)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Racer Bridgetstone

Post by russ_meyer » 14 Mar 2015 22:28

Alltså, första filmen visar att bromsen är ok, fjädern är stark osv. Men som ^brun skriver, insexbulten är för att justera hur hårt alltsammans sitter, dvs för löst så glappar bromsens olika delar och för tajt så får den svårt att fjädra tillbaka. Du får göra som jag sa förut dvs ta loss bromsen, sätt en sån här
Image
mellan bromsen och ramen eller alubrickan, och använd sen insexbulten längst fram på bromsen (eller muttern närmast framsidan av gaffeln om du har en tunn nyckel som passar) för att hålla hela alltet i rätt läge medan du drar fast muttern på baksidan gaffeln. M'kaay?

willelw
Posts: 102
Joined: 11 Sep 2012 11:27
Location: UÅ/Sthlm

Re: Racer Bridgetstone

Post by willelw » 17 Mar 2015 20:51

På första videon ser det dock nästan ut som du har ett lite för långt hölje till bromsvajern. Så att höljet liksom trycker på bromsen.

Post Reply