OT-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: OT-tråden

Post by zef » 05 Nov 2014 09:31

Inte riktigt OT kanske, men! Vad finns det för bra cykelvänliga regnbyxor där ute? De jag har är jättebreda och blir korta när man cyklar. De behöver ju vara ganska långa och smala/strechiga vill jag tänka mig.. Hjälp :)
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 05 Nov 2014 09:45

altura attack är najs tycker jag. kolla även "stora klädtråden".
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

OT-tråden

Post by patrik » 05 Nov 2014 11:15

Har ett par Gore Tex från Gore som jag är riktigt nöjd med. Stramar åt bra nere vid benen, och väldigt justerbara.

Enda nackdelen är om man vill gå i dem, att de inte funkar superbra med stövlar. Pga att de är lite för smala i nederdel. Tror jag pröjsade 1300 pix för dem.

Ann_Li
Posts: 12
Joined: 03 Jun 2013 08:32

Re: OT-tråden

Post by Ann_Li » 06 Nov 2014 10:24

Dagen till ära, någon som har tips på hur ni hanterar snön i ögonen? Minns alla sköna skid googles förra vintern men finns andra varianter? Känns lite överpretentiöst för 4 plus ;)

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: OT-tråden

Post by grangeyard » 06 Nov 2014 10:45

Ann_Li wrote:Dagen till ära, någon som har tips på hur ni hanterar snön i ögonen? Minns alla sköna skid googles förra vintern men finns andra varianter? Känns lite överpretentiöst för 4 plus ;)
Har hört om folk som kör Rain-X på glasen. Det har funnits handskar med gummi på ett finger så man kan torka glasen bättre när man är igång. Man kan säkert göra en egen konstruktion och testa, kanske med snoddarna som sitter runt nya slangar. Jag brukar spara dem och använda som ramskydd för bromskablar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 06 Nov 2014 13:06

Ann_Li wrote:skid googles
hipstersport, bredställ och i'm feeling lucky
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: OT-tråden

Post by Jonatan F » 15 Jan 2015 16:15

Någon som jobbar på bygge eller byggaffär och har möjlighet att sälja tyvek-väv? Inte sugen på att köpa 200m-rulle. Har haft svårt att hitta försäljning till privatpersoner i Sverige.
Har man inget projekt har man inget liv :)

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: OT-tråden

Post by h.wallin » 27 Jan 2015 12:27

http://www.dn.se/sthlm/garage-mitt-i-st ... der-bilar/

Vore ju fantastiskt, framförallt om man kunde få hyra en mindre garageplats som rymmer ett par cyklar under längre perioder.

User avatar
Tommi
Posts: 272
Joined: 24 Sep 2009 11:17
Location: Göteborg
Contact:

Re: OT-tråden

Post by Tommi » 02 Feb 2015 14:27

Go film för ett varumärke vars produkter säkert används av många på forumet:



http://youtu.be/7TjgUwNJ72k

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: OT-tråden

Post by Nomis » 05 Feb 2015 09:09

Kan någon förklara hur det här med bolån fungerar?

Ponera att jag lånar lite pengar av banken och köper en lägenhet för 200.000. Efter några månader hittat jag ett hus som jag vill ha. Kan jag då ta hela beloppet jag får för lägenheten vid försäljning (säg 200.00) till insats på huset?

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: OT-tråden

Post by peteholmberg » 05 Feb 2015 11:05

Om du lånar 200k kommer banken vilja ha tillbaka dem minus det du har ammorterat under tiden. Men säg att du gör en vinst på 200k, då kan du antingen skatta 30% av vinsten och använda resten som instats. Eller så ber du skatteverket om att få uppskov på skatten för vinsten och då kan du smacka in hela vinsten i huset.

Det finns tusen olika scenarier när det kommer till bolån och köpa/sälja bostad.

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by klasolsson » 05 Feb 2015 11:27

peteholmberg wrote:Om du lånar 200k kommer banken vilja ha tillbaka dem minus det du har ammorterat under tiden. Men säg att du gör en vinst på 200k, då kan du antingen skatta 30% av vinsten och använda resten som instats. Eller så ber du skatteverket om att få uppskov på skatten för vinsten och då kan du smacka in hela vinsten i huset.

Det finns tusen olika scenarier när det kommer till bolån och köpa/sälja bostad.
Hm, men visst är det 30% av 22/30 av vinsten (ca 22% av totala vinsten) som ska skattas vid försäljning av borätt?

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: OT-tråden

Post by h.wallin » 05 Feb 2015 11:40

klasolsson wrote:
peteholmberg wrote:Om du lånar 200k kommer banken vilja ha tillbaka dem minus det du har ammorterat under tiden. Men säg att du gör en vinst på 200k, då kan du antingen skatta 30% av vinsten och använda resten som instats. Eller så ber du skatteverket om att få uppskov på skatten för vinsten och då kan du smacka in hela vinsten i huset.

Det finns tusen olika scenarier när det kommer till bolån och köpa/sälja bostad.
Hm, men visst är det 30% av 22/30 av vinsten (ca 22% av totala vinsten) som ska skattas vid försäljning av borätt?
Skatteverket är ganska bra på att förklara såna här saker, men ja, det är som klasolsson säger har jag för mig.

Men om frågan istället är; kan du göra vad du vill med pengarna som du lånat av banken, är nog upp till hur låneavtalet ser ut mellan dig och banken. Om du har ett lånelöfte och väljer att investera i en lägenhet som du sedan säljer med vinst och lägger in det i en fastighet borde inte banken ha något emot det, förutsatt att du fortsätter amortera etc..

http://www.skatteverket.se/privat/fasti ... 70771.html

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: OT-tråden

Post by peteholmberg » 05 Feb 2015 12:39

klasolsson wrote:
peteholmberg wrote:Om du lånar 200k kommer banken vilja ha tillbaka dem minus det du har ammorterat under tiden. Men säg att du gör en vinst på 200k, då kan du antingen skatta 30% av vinsten och använda resten som instats. Eller så ber du skatteverket om att få uppskov på skatten för vinsten och då kan du smacka in hela vinsten i huset.

Det finns tusen olika scenarier när det kommer till bolån och köpa/sälja bostad.
Hm, men visst är det 30% av 22/30 av vinsten (ca 22% av totala vinsten) som ska skattas vid försäljning av borätt?

Oj, det hade jag ingen aning om. Har bara köpt och kommer aldrig våga sälja :(

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: OT-tråden

Post by h.wallin » 05 Feb 2015 13:03

peteholmberg wrote:
klasolsson wrote:
peteholmberg wrote:Om du lånar 200k kommer banken vilja ha tillbaka dem minus det du har ammorterat under tiden. Men säg att du gör en vinst på 200k, då kan du antingen skatta 30% av vinsten och använda resten som instats. Eller så ber du skatteverket om att få uppskov på skatten för vinsten och då kan du smacka in hela vinsten i huset.

Det finns tusen olika scenarier när det kommer till bolån och köpa/sälja bostad.
Hm, men visst är det 30% av 22/30 av vinsten (ca 22% av totala vinsten) som ska skattas vid försäljning av borätt?

Oj, det hade jag ingen aning om. Har bara köpt och kommer aldrig våga sälja :(
Fast du behöver inte oroa dig för en kapitalvinstskattesmäll så länge du begär att få uppskov av skatteverket, vilket man får sålänge man återinvesterar pengarna i en ersättningsbostad, mao köper ett nytt boende och inte flyttar in i exempelvis en hyresrätt eller hos en annan person. Detta är ju även bara på vinsten, så om du köper för 1 miljon och säljer för 1.2 miljoner skattar du på överskjutande 200 k inte den ursprungliga insatsen då den inte utgör vinst.

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

OT-tråden

Post by kwanjangnim » 05 Feb 2015 15:08

Dessutom är det bra rätt att man betalar skatt för vinst vilken man inte gjort något för att förtjäna ;)

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: OT-tråden

Post by klasolsson » 05 Feb 2015 15:24

kwanjangnim wrote:Dessutom är det bra rätt att man betalar skatt för vinst vilken man inte gjort något för att förtjäna ;)
Har du renoverat/byggt om och därigenom höjt värdet på lägenheten så kan jag nog allt tycka att du gjort dig förtjänt av vinst. Att se ett köp av borätt som en investering ska du nog passa dig för (såvida du inte betalar cash 100%).

Just ja, ;)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: OT-tråden

Post by abacaxi » 05 Feb 2015 22:23

uppskovet kommer ryka och ränteavdraget också. det är ju märkligt att den som använder sina pengar till lägenhet, renovering eller städhjälp ska få subvensioner medan den som lägger sina pengar på cyklar eller vad fan vet jag måste skatta. ;)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

OT-tråden

Post by peteholmberg » 05 Feb 2015 23:05

h.wallin wrote:
peteholmberg wrote:
klasolsson wrote:
peteholmberg wrote:Om du lånar 200k kommer banken vilja ha tillbaka dem minus det du har ammorterat under tiden. Men säg att du gör en vinst på 200k, då kan du antingen skatta 30% av vinsten och använda resten som instats. Eller så ber du skatteverket om att få uppskov på skatten för vinsten och då kan du smacka in hela vinsten i huset.

Det finns tusen olika scenarier när det kommer till bolån och köpa/sälja bostad.
Hm, men visst är det 30% av 22/30 av vinsten (ca 22% av totala vinsten) som ska skattas vid försäljning av borätt?

Oj, det hade jag ingen aning om. Har bara köpt och kommer aldrig våga sälja :(
Fast du behöver inte oroa dig för en kapitalvinstskattesmäll så länge du begär att få uppskov av skatteverket, vilket man får sålänge man återinvesterar pengarna i en ersättningsbostad, mao köper ett nytt boende och inte flyttar in i exempelvis en hyresrätt eller hos en annan person. Detta är ju även bara på vinsten, så om du köper för 1 miljon och säljer för 1.2 miljoner skattar du på överskjutande 200 k inte den ursprungliga insatsen då den inte utgör vinst.
Ah, jo jag vet. Det låter som ett jävla hassle bara.

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: OT-tråden

Post by Nomis » 06 Feb 2015 00:39

Anledningen till min undrar var att jag har fått span på ett hus som är intressant.

Eftersom jag inte har kapital till insatsen (ca 200k skulle ja tro behövs) så funderade jag på andra vägar. Funderade därför att köpa en lägenhet (utan att bo där)ev göra lite renoveringar och sedan sälja så småningom.

Men eftersom jag misstänker att vinsten inte skulle bli så mycket så funderade jag om man skulle kunna lägga om lånet eller vad man kan kalla det, som när man byter bil typ.

Någon som hänger med på vad jag menar?

Post Reply