VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Slowie » 28 Jan 2015 03:49

Bratt wrote:Känns lite lång men så är det ju en 120mm stam på just nu. Biltemasadeln åker ut rätt så fort, ja...

Förstår mig dock inte på justeringsspaken på bakdämparen. Känns lika mjuk vilket håll jag än vrider den åt. Helt ny på det här med dämpare.
Har du en blå spak är det förmodligen den så kallade pro-pedal spaken som styvar upp dämparn men inte låser den. Känns ingen skillnad om dämparn ligger på för lågt lufttryck. Kan också vara en trasig lockout om du kan snurra spaken ett helt varv.

Den röda skruven är rebounden.
Ställ dämparn på lagom tryck, gissar på cirkus 200psi, och justera rebounden under en kortare runda i skogen så du får en bra uppfattning om hur dämparn jobbar och hur du vill att det ska kännas.

Är den oservad så rekomendear ja att du byter packningar och olja i den för att få ut rätt känsla och prestanda.

Framgaffeln däremot önskar ja bara lycka till med... ;)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 28 Jan 2015 09:27

Ingen skillnad alls hur man än vrider på den. Men har funderat över om trycket är för lågt. Går det att göra med en vanlig pump eller kräver det en för dämpare?

Lockout på framdämpare fungerar perfekt men hur den beter sig i skogen vet jag ännu inget om. Men min taktik är att aldrig pröva något som skulle kunna vara bättre. På så vis kan jag intala mig själv i att det är världens bästa dämpare och att cannondale endast slutade använda den för att den blev förbjuden för att den var för överlägsen alla andra.

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rich » 28 Jan 2015 12:08

Image
003 by bikes4fun12, on Flickr

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Ronny » 28 Jan 2015 20:24

Bratt wrote:Ingen skillnad alls hur man än vrider på den. Men har funderat över om trycket är för lågt. Går det att göra med en vanlig pump eller kräver det en för dämpare?

Lockout på framdämpare fungerar perfekt men hur den beter sig i skogen vet jag ännu inget om. Men min taktik är att aldrig pröva något som skulle kunna vara bättre. På så vis kan jag intala mig själv i att det är världens bästa dämpare och att cannondale endast slutade använda den för att den blev förbjuden för att den var för överlägsen alla andra.
Dämparpump måste du ha och inget annat. Är lätt att plocka isär en bakdämpare som din för packningsbyten som slowie sa. Trycket ska baseras på vikt främst när du inte har körrutin och kan analysera den.
Мясо это убийство

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by russ_meyer » 29 Jan 2015 00:34

rich wrote:Image
003 by bikes4fun12, on Flickr
Image

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rich » 29 Jan 2015 09:53

Inte helt olika russ_meyer ha ha. Den var snyggare utan bakstänka och med Turbo. Sålde igår.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 29 Jan 2015 23:03

Du har gott om fritid, va? Känns som det kranas ut hojar dagligen nästan!

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rich » 30 Jan 2015 11:26

^På sistone har det varken byggts eller postats så mycket. Skruvar mest om mina råttconversioner he he. Har sålt av en del iofs, så nu bara 5 st stålisar kvar.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by herr_brun » 07 Feb 2015 18:17

Image

Med risk att hamna i "det blev fel" -tråden av fler än estetiska anledningar, min rossin vinterträningscykel! Här får han sig en tvätt.

På något sätt har jag lyckats få på komponenter från nästan alla stora tillverkare av delar;

Växlar: Sram Rival
Växelreglage: Suntour powershifters
Bromsar: Campagnolo Veloce
Styr & vevlager: Shimano Dura Ace 7400
Sadelstolpe: Simplex
Stam: Deda big logo
Styre: FSA compact
Sadel: Fizik aliante
Vev: Fsa vero
Kassett: Shimano 105
Bromsreglage: Tektro
Hjul: Scott
Däck: Vittoria randonneur
Pedaler: Look keo max 2

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan F » 07 Feb 2015 18:37

Förutom att skärmarna ser hemskt opraktiska ut (men vad vet jag, jag har inte testat dem) älskar jag cykeln! Funktion före form alla dagar hos mig!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by herr_brun » 07 Feb 2015 20:18

Hehe tack. Jo de är rätt käz, det är just bakskärmen som gärna kunde gått hela vägen fram. Har inga öglor på ramen så utbudet är begränsat, blir ett par crud nån gång när jag har 250kr extra :wink:

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Alex » 07 Feb 2015 22:54

jag gillarn också! men varför sitter växelreglagen inte på sin plats?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by herr_brun » 08 Feb 2015 00:04

Väl observerat!
Jo de passar inte på ramfästena, de fungerar bara på den proprietära klämman :)

det ska på nya, har ett par snart som fungerar och ett par tt-levers som sitter på styrändarna på ingång, får se vilket som blir bäst.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan F » 14 Feb 2015 19:23

Image

Ville bygga en riktigt muppig cykel. Det blev så. Inte minst märklig känsla när vaderna hela tiden går emot ramen. Som vanligt lite småpill kvar. Någon som vet vad det är för ram?
Har man inget projekt har man inget liv :)

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by olle » 15 Feb 2015 11:03

Jonatan F wrote:[img]fin%20hoj[/img]

Ville bygga en riktigt muppig cykel. Det blev så. Inte minst märklig känsla när vaderna hela tiden går emot ramen. Som vanligt lite småpill kvar. Någon som vet vad det är för ram?
En Haro kanske, de brukade ha en såndar förstärkning i fram fast de brukar ha en liten böj på övre ramröret..

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by olle » 15 Feb 2015 11:20

Nej det är en Alpinestras Al-Mega, finfina grejer! Grattis!

http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?t=207169

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Jonatan F » 15 Feb 2015 12:22

Kul! Misstänkte att det inte var en coopcykel IOM vikt och komponenter (även om mycket saknades). Ska bli kul att få spendera tid på den i skogen!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
karlarson
Posts: 604
Joined: 18 Sep 2010 13:52
Location: Söder/11822

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by karlarson » 28 Feb 2015 10:48

Nya jobb växelhäxan!

Image
SONS OF SATAN . Fista Stockholm

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 28 Feb 2015 18:43

^^så bra!

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by AndreasVH » 28 Feb 2015 21:47

klasolsson wrote:^^så bra!
Pflanzgarten stole my virginity

Post Reply