Vilken Omnium?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Vilken Omnium?

Post by Speedman » 07 Jan 2015 12:01

Jag fick testa denna här för ett par veckor sedan. (Tack för turen Arvid!!!)

Omnium Cargo
Image

Med på turen var även en Bullitt
Image

Enligt min smak så utklassade Omnium Bullitten fullständigt i kvickhet och andra roliga egenskaper. Bullittens fördel är att den inte välter så lätt om några barn skulle klättra upp och sätta sig i lådan när cykeln står parkerad.

Nu har jag upptäckt dessa varianter på www!

Finns det någon här som provat samtliga?

Nån som provat att köra Omnium-Mini som fixed?

http://omniumcargo.dk/

Omnium Mini-Max
Image

Omnium-Mini
Image

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Vilken Omnium?

Post by ArvidSvensson » 07 Jan 2015 19:03

Jag har bara testat första och andra generationen Omnium Cargo. Norvelo har en mini uppbyggd, tror dock inte den är fixed.

Mini-max ser trevlig ut med sitt nästan fullstora flak. Frågan är om den är lite kort i toppröret (som första gen. cargo var).

Eftersom du turnerar så mycket kanske du har vägarna förbi Köpenhamn? Det står en mini-max inne på Track Bike Shop. Fixa en date med konstruktören Jumbo (Jimmi Bargisen) så får du provcykla alla varianter.

DropIt Couriers i Paris har ett gäng olika modeller också.

kalash
Posts: 4
Joined: 13 May 2014 15:24

Re: Vilken Omnium?

Post by kalash » 08 Jan 2015 00:12

Det beror på vad du vill köra med Omniumen. Jag har kört omnium cargo i ett halvår och den är grym. kan enkelt köra upp till åtta mil om dagen, är med last fortfarande snabb, den känns bra och stabil, men jag kör riktigt stort gods, typ 100 kg ca två gånger i månaden, och då blir den lite ostadig i stoppljusen. därmed är bullitten stadigare som lastcykel. Det är ingen som klättrat upp på Omniumen eftersom lastplattan är högt upp. Man måste vara lite varsam med hur man lastar omniumen, eftersom styret är precis framför lasten, därmed kan lasten vara i vägen när man rör på styret. Har kört bullitt fixed och omnium cargo. På bulliten är man också mera framåtlutad, till skillnad från omniumen som har en lite mer upprätt ställning. omnium mini och mini max är nog en ännu lättare kompromiss, men omnium cargo funkar för mig i ur och skur. Prova testköra lastcyklarna med tänkbar last, för att testa dess tyngdpunkter och stabilitet.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Vilken Omnium?

Post by olebole » 08 Jan 2015 08:52

Hur funkar det med barn i en Omnium? Har du testat Arvid eller är dina för stora/gamla?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Vilken Omnium?

Post by ArvidSvensson » 08 Jan 2015 19:41

Två barn funkar bra på Omnium. Tre är lite för trångt, mest för att det inte finns något att hålla i för den längst fram. Bullitten är lite enklare att köra barn på utan låda/stol. Barnet längst fram känner sig tryggare då det finns något att hålla i framför sig. På omniumen sitter de på rad med benen åt sidorna och håller om den framför. På Bullitten står de på rad på knä alt sitter skräddare. Har jag 400-litersäcken på Omniumen sträcker jag ihop den under armarna på barnen. Funkar skitbra och skyddar bra mot väder och vind. Ibland sätter jag en rem runt alla barn och styret som "tvärnitsäkerhetsbälte".

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Vilken Omnium?

Post by Q&D » 08 Jan 2015 21:44

ArvidSvensson wrote:...Ibland sätter jag en rem runt alla barn och styret som "tvärnitsäkerhetsbälte".
Bild är bara ett måste :D

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Re: Vilken Omnium?

Post by Speedman » 10 Jan 2015 18:08

Tack kalash för infon!
Och Arvid. Dina varianter låter helt fantastiska. Som sagt, snälla! Bilder!

För min del så blir det nog för det mesta runt 10kg, dvs min vanliga överlastade väska.
Då och då 50kg trummor när jag cyklar till spelningar i stan.
Kött, mjölk, potatis, rotfrukter ca. 20-30kg ibland.
Och några gånger per år, byggmaterial, cementsäckar, reglar m.m. Då kan det bli riktigt tungt.

Post Reply