Historiska bilder
Re: Historiska bilder
Ronny, eller annan, har ni koll på hur exv. den heltäkta laserns luftmotstånds(koefficient?) står sig mot dagens landsvägs/tempocyklar?
Har man inget projekt har man inget liv
Re: Historiska bilder
Är inte godkänd pga av olika stora hjul Sitter ett 650C i fram på sen ska även täckta sidor inte vara godkänt.Valdemar wrote:Den otäckta laserblåa lasern borde väl vara i stort sett tillåten för UCI-rekordet på timmen med de nya reglerna. Vore det inte härligt att se Cancellara eller Wiggins göra slarvsylta av rekordet på en sådan?
Мясо это убийство
Re: Historiska bilder
Ingen aning om lasern men en annan cykel som hade täckta sidor var Trimble. Var mycket snabb och gav bra resultat i dåtidens vindtunnelprov.Jonatan F wrote:Ronny, eller annan, har ni koll på hur exv. den heltäkta laserns luftmotstånds(koefficient?) står sig mot dagens landsvägs/tempocyklar?
Мясо это убийство
Re: Historiska bilder
Stämmer och solida däck användes även tentativt vid lagtempo av det Italienska landslaget. Dock var det 18mm däck. Även då rörde det sig om laserramar men utan fjädring. Däcken hölls fast av krokar i fälgbanan. Undrar just ifallet med den röda som har carbondisk utan alufälgbana hur däcket är monterat?. Det andra fallet var det Ghibli diskar som har alufälgbana.Ladde wrote:eftersom den röda Lasern är försädd med extremt tunna (jag tror typ 12mm ), solida däck var cinelli tvungna att förse cykeln med en fjädrad framgaffel. har för mig att även bakgaffeln har fjädring.mille wrote:^ Gaffeln vid nedre styrlager/rör på den röda Cinellin, hur funkar det?
Мясо это убийство
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Historiska bilder
Jag gissar limmat.Ronny wrote:... Undrar just ifallet med den röda som har carbondisk utan alufälgbana hur däcket är monterat?. Det andra fallet var det Ghibli diskar som har alufälgbana.
Re: Historiska bilder
Misstänkte att det kunde vara 650C fram, svårt att bedöma från bilden. Tyckte ändå att hjulen såg ganska likstora ut, men perspektivet kan lätt lura en. Undrar om det blev viss förvirring; jag syftade alltså på cykeln utan täckta sidor. Oavsett vilket så är säkert regelverket rätt strikt fortfarande och några ursprungliga Cinelli Laser lär vi väl inte se på banorna i vår.Ronny wrote:Är inte godkänd pga av olika stora hjul Sitter ett 650C i fram på sen ska även täckta sidor inte vara godkänt.Valdemar wrote:Den otäckta laserblåa lasern borde väl vara i stort sett tillåten för UCI-rekordet på timmen med de nya reglerna. Vore det inte härligt att se Cancellara eller Wiggins göra slarvsylta av rekordet på en sådan?
Re: Historiska bilder
Satt och kikade runt lite på nätet, vet inte om biden varit uppe tidigare men det hade ju varit fett om denna velodrom i Kristineberg hade funnits kvar...
Bilden är från invigningen ca 1923.
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=9154
Bilden är från invigningen ca 1923.
http://www.stockholmskallan.se/Soksida/Post/?nid=9154
-Lundacyklisterna
Re: Historiska bilder
@fistasthlm
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Historiska bilder
^bra pris om den ändå är NOS.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: Historiska bilder
Föregångaren till Ibis Scorcher! En hoj jag hade allvarliga planer på att härma rakt av.AndreasVH wrote:[img]Wes%20Williams[/img]
Re: Historiska bilder
säkerligen en re-post, men det är den värd..
Re: Historiska bilder
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: Historiska bilder
Hubert Opperman, Paris-Brest-Paris 1931