Hjul & nav?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
h-man
Posts: 11
Joined: 23 Jun 2010 20:23
Location: Ståkkålm

Hjul & nav?

Post by h-man » 13 Dec 2014 22:41

Klipper och klistrar från en tråd på happy där jag inte fick svar. Testar här. Har naturligvis googlat men blir inte mycket klokare. Kanske nån här som kan förbarma sig och peka mig i rätt riktning...

" En gammal peugeot racer håller på att få en andra chans i livet. Ursprungligen satt det en tvådelad klinga fram. Nu har jag bara kvar den stora 52T klinga fram och funderar på en smart/smidig/hållbar lösning för bakhjulet.
Nån som har nåt tips på ett komplett hjulset som kan funka? Ett flipflop nav verkar vara en enkel lösning men kan jag utgå från att det kommer funka med kedjelinje osv? Ett växlat nav hade egentligen varit mer funktionellt - tips på nåt bra/prisvärt?
"

Jag är egentligen inte särskilt sugen på att lägga mer än en dryg tusenlapp men är öppen för förslag...

Tacksam för tips

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjul & nav?

Post by grangeyard » 13 Dec 2014 23:03

h-man wrote:Klipper och klistrar från en tråd på happy där jag inte fick svar. Testar här. Har naturligvis googlat men blir inte mycket klokare. Kanske nån här som kan förbarma sig och peka mig i rätt riktning...

" En gammal peugeot racer håller på att få en andra chans i livet. Ursprungligen satt det en tvådelad klinga fram. Nu har jag bara kvar den stora 52T klinga fram och funderar på en smart/smidig/hållbar lösning för bakhjulet.
Nån som har nåt tips på ett komplett hjulset som kan funka? Ett flipflop nav verkar vara en enkel lösning men kan jag utgå från att det kommer funka med kedjelinje osv? Ett växlat nav hade egentligen varit mer funktionellt - tips på nåt bra/prisvärt?
"

Jag är egentligen inte särskilt sugen på att lägga mer än en dryg tusenlapp men är öppen för förslag...

Tacksam för tips
Vad är frågan exakt? Behöver du verkligen ett flipflopnav för fixed och frihjul? Om det är ett ban-nav som gäller så måste 120mm passa bak (hur bred är den bak?), annars får man kompensera med spacers på axeln och ha en tillräckligt lång axel. Kedjelinje beror dels på axeln på ditt vevlager, vidare när det gäller gentemot bakhjulet; om du kör din klinga på insidan eller utsidan av veven. Komplett hjulset - alla framhjul bör väl passa till att börja med. En tusenlapp för två hjul? Ett hjul? Oavsett mängd så hade jag köpt beggat med den budgeten.

Finns andra här med gamla peugeoter. Jag vet tyvärr inte hur breda de olika modellerna är baktill.

h-man
Posts: 11
Joined: 23 Jun 2010 20:23
Location: Ståkkålm

Re: Hjul & nav?

Post by h-man » 14 Dec 2014 01:50

Ledsen att jag är otydlig

Nån som har nåt tips på ett komplett hjulset som kan funka?
var nyckelfrasen som dränktes av extra info och relaterade följdfrågor...


Den är 130mm bred där bak

Efter att ha surfat runt lite så reviderar jag min budget till 2k. Verkar inte finnas nåt annat än Biltema annars och jag skulle gärna ha lite bättre grejer än så... Jag gissar att nåt på rea från typ Wiggle är mest-hjul-för-pengarna

"Behöver" flipflop kan väl diskuteras. Men det verkar vara en smidig lösning för mig som inte är övertygad om att fixie är grejen och vill behålla lite flexibilitet. Ytterligare ett steg på bekvämlighetsstegen skulle vara ett växlat nav men det kanske både blir betydligt dyrare och mer besvär att montera

Jag förstår att det här är nåt som måste diskuterats 1000ggr men jag blir inte ett dugg klokare trots intensiv googling så alla tips mottages med tacksamhet

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Hjul & nav?

Post by mille » 14 Dec 2014 01:59

Har du kvar växlarna (förutom bakhjulet)?

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hjul & nav?

Post by ANTR » 14 Dec 2014 08:38

Sigge Cykel i Vällingby har 20% rea på allt t.o.m. IDAG, dom brukar ha ett enklare hjulset med flipflopnav (novatec) för 2k ordinarie pris.
Själv köpte jag ett bakhjul på rean för 880 kr :)

User avatar
Larmen
Posts: 187
Joined: 13 Nov 2011 21:21
Location: Malmö

Re: Hjul & nav?

Post by Larmen » 14 Dec 2014 09:00

Ska du köra singlespeed är väl ett alternativ ett par billiga Simano R501 (typ härifrån http://www.rosebikes.se/artikel/shimano ... aid:100100) och ett singlespeedkit med spacers, typ: http://www.ebay.com/itm/VS-CNC-SINGLESP ... 45f5dce48f och en kugge bak typ: http://www.ebay.com/itm/Andel-S-RLY-3-3 ... 97579cb0fa.

Funkar för din navspacing och borde landa på ~1200:- inkl.frakt om jag inte räknar helt galet.

h-man
Posts: 11
Joined: 23 Jun 2010 20:23
Location: Ståkkålm

Re: Hjul & nav?

Post by h-man » 14 Dec 2014 09:49

Tack för tips! Jag har tyvärr inte kvar nåt av hjul, växlar eller bromsar.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjul & nav?

Post by grangeyard » 14 Dec 2014 09:52

Jag fyller på med förslag.

För fixed:

Går att ordna nav med banaxel som är 130mm. Man kan byta ut en axel i befintligt ban-nav (alltså 120mm-variant). Velosolo har lösa delar, där man kan köpa en lång axel och spacers för att ”bredda” ett 120mm-nav. http://www.velosolo.co.uk/shophub.html

Velosolo har också ett nav med bolt-on för fixed-drev som går att montera för 130mm.
De tillverkar också kitet som Larmen refererar till i sitt inlägg.

Fotbroms:
Det finns ett tvåväxlat nav från Sram med inbyggd fotbroms som heter Automatix som växlar vid en viss hastighet.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjul & nav?

Post by grangeyard » 14 Dec 2014 10:03

Sturmey Archer S3X med 3 växlar för fixed eller frihjul på samma gänga/sida.

http://www.sturmey-archer.com/en/produc ... /s3x-black

• 3 Speed internal gear hub fixed
• Available with 130mm or 120mm OLD
• Close ratio of 160%
• Threaded driver accomodates a single speed freewheel for a non-fixed 3 speed conversion
• Aluminum lock-ring and spacers achieve chain lines of 42,43,44, and 45mm
• New double annodize finish available in Black, Silver, Red, Gold, Purple, and Turquoise
• Available now with high polish hubshell

Bild (stor, så jag länkar bara:
- http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... er_SX3.jpg
- http://urbanvelo.org/wordpress/wp-conte ... ay3_08.jpg
Last edited by grangeyard on 18 Dec 2014 14:52, edited 1 time in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjul & nav?

Post by grangeyard » 14 Dec 2014 10:06

Notis: det går att köra frihjul på fixedgänga, gängorna är bara lite kortare.

Man kan köpa ett "fin-bakhjul" som passar önskemålen och sedan köra vilket framhjul som helst från någon gammal racer eller dylikt, för att hålla budgeten någorlunda.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 14 Dec 2014 10:10

120 passar i 130 om det är stål, bara att dra åt, några brickor kan vara najs men byta axel är onödigt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Coffe
Posts: 92
Joined: 11 Aug 2014 14:38

Re: Hjul & nav?

Post by Coffe » 14 Dec 2014 11:10

135mm fixed/frihjul nav finns ju att köpa så konverterings kit känns lite onödigt.
Ett 120mm nav med någon bricka på axeln funkar ju också med stålramar.

dart
Posts: 132
Joined: 22 Apr 2014 12:56

Re: Hjul & nav?

Post by dart » 15 Dec 2014 12:19

Tjena,

Vad har Du för peugeot? Jag har ett par hjul med flipnav bak som sitter på en peugeot idag som jag kunde tänka mig att sälja

h-man
Posts: 11
Joined: 23 Jun 2010 20:23
Location: Ståkkålm

Re: Hjul & nav?

Post by h-man » 15 Dec 2014 22:31

Happy-tråden vaknade till liv så nu bryter jag mot alla konventioner och postar parallellt

Image

Vad är det för grejer du är intresserad av att sälja?

Målningen gick ok (lite rinn pga att jag var för ivrig) men när jag skulle lackera så blev ytan "fjällig". Vanligt BT fenomen pga dålig kvalitet på färgen? Borde jag rentav följt temperaturrekommendationen (det är typ 14grader i mitt garage...)? Lösning= slipa ner och måla/lacka om?

Coffe
Posts: 92
Joined: 11 Aug 2014 14:38

Re: Hjul & nav?

Post by Coffe » 16 Dec 2014 10:36

Bilden funkar inte så jag skriver det vanligaste felet med BT.

Du kan inte mixa bättrings färgen och hobbyfärgen. Gäller för allt, primer, färg och klarlack. Allt måste vara av samma serie.

Det är en kemisk reaktion så man får ta bort allt och göra om. Mer färg=värre.

h-man
Posts: 11
Joined: 23 Jun 2010 20:23
Location: Ståkkålm

Re: Hjul & nav?

Post by h-man » 16 Dec 2014 21:17

Piss å skit. Garanterat det jag gjort. Tur att det bara var gaffeln jag hann lacka ... :shock: Tack för varning

dart
Posts: 132
Joined: 22 Apr 2014 12:56

Re: Hjul & nav?

Post by dart » 18 Dec 2014 14:20

Jag lägger upp en bild. Det är fixedhjul med flipnav bak. Dom sitter på en Peugeot som jag tänkte återställa i originalskick ist.

/Calle

h-man
Posts: 11
Joined: 23 Jun 2010 20:23
Location: Ståkkålm

Re: Hjul & nav?

Post by h-man » 25 Feb 2015 22:08

lägger beställning (till sist) snart. Finns det nåt bra alternativ med typ dynamolösning till lampor som jag kan slänga med i samma beställning? Jag har tröttnat på batterier som laddar ur i vinternatten. Allt som inte är för dyrt och svårmonterat är intressant...

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Hjul & nav?

Post by Motorcity » 26 Feb 2015 08:16

Det finns dynamonav - men det kvalar nog in till att bli både dyrt och svårmonterat.

Själv kör jag USB-lampor som jag laddar både hemma och på jobbet.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjul & nav?

Post by abacaxi » 26 Feb 2015 12:27

jag rekommenderar att plocka ett dynamonav från valfritt vrak på stan. ibland sitter framhjulet fastlåst och cykeln är borta eller också är framhjulet en åtta och ingen kommer sakna det (ingen snor det heller). då kvalar du in i billigt men visst det blir ännu mer "svårmonterat".
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply