Ah, glömde den lilla petitessen att det är en växlad cykel.Jonathan wrote:Min rekommendation om du inte måste bygga ditt eget hjul är Mavic Ellipse. Helt spikraka efter hur mycket skit som helst och sjukt snygga. Dom är även lagom profil, inget extremt och inte "tråkigt" låga. Bästa cykelköpet jag gjort, långa vägar.
Snabba hjul
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Snabba hjul
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Jag har 38mm kinakokos och de känns bra i vind men det enda jag har att jämföra med som är värre är trispoke och disc och då är kanske 50mm bra det också.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Snabba hjul
Vad är det för profil på dina 50mm? Nyare fälgar med zipp/enve/hed-liknande profil skall vara mycket mindre vindkänsliga.
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Snabba hjul
Det är inget sådant fancy utan ett par år gamla kina-hjul så misstänker att de är utformade för att ta maximalt med vind för sin höjd. Egentligen märks det mest på framhjulet givetvis, så en möjlighet vore att byta bara det till en lägre profil.olebole wrote:Vad är det för profil på dina 50mm? Nyare fälgar med zipp/enve/hed-liknande profil skall vara mycket mindre vindkänsliga.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: Snabba hjul
Har också ett par 50mm Kina-hjul som visserligen är lätta men också känsliga för sidvind. Gillar de verkligen men skulle jag köpt ett par idag så hade jag nog kollat mer på fälgprofilen, och kanske tagit ett 50mm bak och ett 38mm fram. Ett par 404 hade ju iofs inte varit fel.
Snabba hjul
Det finns kinakolfälgar med i princip identisk profil med zipp.
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Snabba hjul
Skall genast kolla upp.olebole wrote:Det finns kinakolfälgar med i princip identisk profil med zipp.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: Snabba hjul
Helt klart ett alternativ! Du råkar inte sitta på en länk?olebole wrote:Det finns kinakolfälgar med i princip identisk profil med zipp.
Snabba hjul
^ ebay
Min kusin degade nånstans mellan 3-3500kr för dessa hjul från ebay.
De är nån sorts piratkopior, men de rullar hur bra som helst. Han har dock inte kört på dom så länge
Min kusin degade nånstans mellan 3-3500kr för dessa hjul från ebay.
De är nån sorts piratkopior, men de rullar hur bra som helst. Han har dock inte kört på dom så länge
Snabba hjul
Årets tips.Je85 wrote:^ ebay
Re: Snabba hjul
....Tack. Nu var jag iofs ute efter hjul som skulle kunna ha liknande profil, inte "pirat-kopior" där man slängt på zipp klibbor och missat "dimples"
Har rullat på mina 50mm i ungefär 400-500mil, och för det priset är jag jättenöjd med dem. Bodyn verkar börja ge upp och jag har knäckt en eker. Nya bromsbelägg måste också skaffas. Det känns dock som om profilen inte är optimerad, aerodynamiskt sett utan mer häftiga att titta på (placebo-effekt! Yay!) och lätta (1390g paret).
Har rullat på mina 50mm i ungefär 400-500mil, och för det priset är jag jättenöjd med dem. Bodyn verkar börja ge upp och jag har knäckt en eker. Nya bromsbelägg måste också skaffas. Det känns dock som om profilen inte är optimerad, aerodynamiskt sett utan mer häftiga att titta på (placebo-effekt! Yay!) och lätta (1390g paret).
Re: Snabba hjul
Jag har ett par zipp 404 kopior till salu efter helgen. Körda 8st cx tävlingar och är i fint skick.
58mm höga och 27mm breda u-formade. 20/24 med shimano/sram 11-delad body.
Hör av er ifall ni är sugna.
/David
58mm höga och 27mm breda u-formade. 20/24 med shimano/sram 11-delad body.
Hör av er ifall ni är sugna.
/David
Re: Snabba hjul
Vart kan man tänka sig få absolut mest värde (subjektivt så klart) för pengarna sett till? Specifikt kolfiber.
1. Kvalité/hållbarhet
2. QC
3. Service
4. Pris
Ser framför mig 4, 5 nivåer (4,5 kan säkert buntas ihop):
1. "Riktiga hjulmärken" med egen R&D, tillverkning osv. (Reynolds, Zipp, osv)
2. Varumärken som agerar ÅF åt "riktiga hjulmärken" (Essor (Reynolds) osv.)
3. ÅF med egna varumärken men förmodad egen Kinaimport (BLB Notorious osv.)
4. Direktförsäljning från Kina (Far, Light Bicycle osv.)
5. ÅF/Direktförsäljning på Ebay/Alibaba
Inte lätt att välja i den här djungeln även om man har cashen för nivå 1 men är prismedveten/budget-minded.
1. Kvalité/hållbarhet
2. QC
3. Service
4. Pris
Ser framför mig 4, 5 nivåer (4,5 kan säkert buntas ihop):
1. "Riktiga hjulmärken" med egen R&D, tillverkning osv. (Reynolds, Zipp, osv)
2. Varumärken som agerar ÅF åt "riktiga hjulmärken" (Essor (Reynolds) osv.)
3. ÅF med egna varumärken men förmodad egen Kinaimport (BLB Notorious osv.)
4. Direktförsäljning från Kina (Far, Light Bicycle osv.)
5. ÅF/Direktförsäljning på Ebay/Alibaba
Inte lätt att välja i den här djungeln även om man har cashen för nivå 1 men är prismedveten/budget-minded.
Last edited by Ewox on 07 Dec 2014 16:08, edited 1 time in total.
Nihil sine labore!
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Snabba hjul
EDIT: sorry om mitt inlägg inte kvalificerar som "snabba hjul".Ewox wrote:Vart kan man tänka sig få absolut mest värde (subjektivt så klart) för pengarna sett till?
1. Kvalité/hållbarhet
2. QC
3. Service
4. Pris
Ser framför mig 4, 5 nivåer (4,5 kan säkert buntas ihop):
1. "Riktiga hjulmärken" med egen R&D, tillverkning osv. (Reynolds, Zipp, osv)
2. Varumärken som agerar ÅF åt "riktiga hjulmärken" (Essor (Reynolds) osv.)
3. ÅF med egna varumärken men förmodad egen Kinaimport (BLB Notorious osv.)
4. Direktförsäljning från Kina (Far, Light Bicycle osv.)
5. ÅF/Direktförsäljning på Ebay/Alibaba
Inte lätt att välja i den här djungeln även om man har cashen för nivå 1 men är prismedveten/budget-minded.
Visst visst, därför diskuteras detaljerna i grejerna, som lager etc. Ibland har nav samma typ av lager eller är rent av rebrandade. Man måste se till användningsområde förstås: många fetinghjul är gjorda för tävling men kanske inte stadstrafik. Ska man ha lätt och lite mindre hållbart, eller lätt och hållbarare = kostar, lite tyngre med bra kvalitet och tar mycket stryk och bra pris. Ska hjulen absorbera stötar eller funkar stenhårda hjul? finns massor av variabler. Många dyra hjul får man oftast bara som en enhet, du kan inte välja delar, passar ofta endast växlade hojar...kanske vill man ha en design där "nav-huset" är av tillräckligt bra kvalitet och har såpass "normala" lager att man lätt kan byta själv när de ger upp...
Jag vill ha starka hjul, de får väga, men ska hålla ett par år i stadstrafik och gärna minst 500-700 mil utomhus och ett par hundra mil inomhus på rulle om året. Jag tycker att BLB-naven (som är rebrandade Formula, hittas ibland som origin8 tror jag) är bra, lagrena är tillräckligt bra kvalitet. Ett steg upp kanske är Dia Compe, jag har mailat dem och fått svar angående vissa nätshoppar; om de är riktiga kunder hos Dia Compe (man vill inte ha piratkopor, vilket i sig är ett problem: hur vet man att man alltid har fått originalet? Idag ligger piratkopior även på hyllorna i butiker och gränskontrollen är överbelastad).
Så en kombo som funkar för mig är Velocityfälgar (inte tillräckligt höga för att kallas aero kanske), blb-nav och gärna bra dtswiss-ekrar+tillbehör. Velocity tar mycket stryk men somliga tycker att de är för tunga.
Vissa ban-nav har kanske inte tillräckligt bra tätning för körning i trafiken.
Angående service, för just internetköp finns en tråd där affärer diskuteras.
Angående service av hjulen; Mavic t.ex. har egna grejer på sina hjul, knepiga nav.
Edit: Kom på en sak till, kvaliteten av byggjobbet är också extremt viktigt.
Re: Snabba hjul
Många sanningar här. Jag la till att det mer specifikt gäller kolfiber i mitt inlägg.grangeyard wrote:EDIT: sorry om mitt inlägg inte kvalificerar som "snabba hjul".Ewox wrote:Vart kan man tänka sig få absolut mest värde (subjektivt så klart) för pengarna sett till?
1. Kvalité/hållbarhet
2. QC
3. Service
4. Pris
Ser framför mig 4, 5 nivåer (4,5 kan säkert buntas ihop):
1. "Riktiga hjulmärken" med egen R&D, tillverkning osv. (Reynolds, Zipp, osv)
2. Varumärken som agerar ÅF åt "riktiga hjulmärken" (Essor (Reynolds) osv.)
3. ÅF med egna varumärken men förmodad egen Kinaimport (BLB Notorious osv.)
4. Direktförsäljning från Kina (Far, Light Bicycle osv.)
5. ÅF/Direktförsäljning på Ebay/Alibaba
Inte lätt att välja i den här djungeln även om man har cashen för nivå 1 men är prismedveten/budget-minded.
Visst visst, därför diskuteras detaljerna i grejerna, som lager etc. Ibland har nav samma typ av lager eller är rent av rebrandade. Man måste se till användningsområde förstås: många fetinghjul är gjorda för tävling men kanske inte stadstrafik. Ska man ha lätt och lite mindre hållbart, eller lätt och hållbarare = kostar, lite tyngre med bra kvalitet och tar mycket stryk och bra pris. Ska hjulen absorbera stötar eller funkar stenhårda hjul? finns massor av variabler. Många dyra hjul får man oftast bara som en enhet, du kan inte välja delar, passar ofta endast växlade hojar...kanske vill man ha en design där "nav-huset" är av tillräckligt bra kvalitet och har såpass "normala" lager att man lätt kan byta själv när de ger upp...
Jag vill ha starka hjul, de får väga, men ska hålla ett par år i stadstrafik och gärna minst 500-700 mil utomhus och ett par hundra mil inomhus på rulle om året. Jag tycker att BLB-naven (som är rebrandade Formula, hittas ibland som origin8 tror jag) är bra, lagrena är tillräckligt bra kvalitet. Ett steg upp kanske är Dia Compe, jag har mailat dem och fått svar angående vissa nätshoppar; om de är riktiga kunder hos Dia Compe (man vill inte ha piratkopor, vilket i sig är ett problem: hur vet man att man alltid har fått originalet? Idag ligger piratkopior även på hyllorna i butiker och gränskontrollen är överbelastad).
Så en kombo som funkar för mig är Velocityfälgar (inte tillräckligt höga för att kallas aero kanske), blb-nav och gärna bra dtswiss-ekrar+tillbehör. Velocity tar mycket stryk men somliga tycker att de är för tunga.
Vissa ban-nav har kanske inte tillräckligt bra tätning för körning i trafiken.
Angående service, för just internetköp finns en tråd där affärer diskuteras.
Angående service av hjulen; Mavic t.ex. har egna grejer på sina hjul, knepiga nav.
Edit: Kom på en sak till, kvaliteten av byggjobbet är också extremt viktigt.
Nihil sine labore!