Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Spontanfrågor

Post by Bankmannen » 25 Oct 2014 14:34

Har en fråga om Bianchi. Är en Campione Del ondo 73-74. Har ett nr vid sadel klustret, hur är denna cykel? Jämfört med ex 748 Rekord. Denna har ju bättre komponenter i o m campa nouvo record.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Spontanfrågor

Post by Ronny » 25 Oct 2014 16:34

rallykalle wrote:
Ronny wrote:
rallykalle wrote:Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
Vad är det du undrar över?
Jag funderade på att använda dessa:
Image
som tränignshjul till min växlade, undrade hur de står sig jämförelse med t ex zipps 202:or.
Som alltid när det är motionscyklister som inte väger bly vilket jag vet att du inte gör, är det små nyanser i hjul i denna prisklass som man känner någon direkt skillnad. Tunga cyklister har det alltid mer problematiskt med hjul inte minst kan man se det hos 29¨ mtb. Själv har jag ingen erfarenhet av varken corima eller zipp hjulen du refererar till men har pratat med de som har. Zipp hjulen anses bättre och är riktigt bra kvalité men givetvis är det alltid vad man har för egen prestanda som egentligen åskådliggör vissa skillnader i hjul. Du kommer mest märka en skillnad beroende på vilka däck du kör med och dess bredd. Sträck dig gärna över 23mm vilket även skyddar hjulen bättre än ett smalt däck. Personligen skulle jag utan tvekan välja Corima och då främst för de estetiska skälen.
Мясо это убийство

User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Kromad under lacken

Post by merkur » 26 Oct 2014 00:04

Jag har en Pinarello-ram som likt många andra cyklar har kromade sadelstag.

Dessvärre har cykeln blivit målad med vad som ser ut att vara väggfärg, så jag har tänkt strippa den på lack. Då var det en som hävdade att hela ramen borde vara kromad under lacken.

Kan det stämma?
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 26 Oct 2014 02:28

Beror väl lite på modell? Att bara doppa baktriangeln i krom är nog vanligare. Hoppas inte för mycket.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 26 Oct 2014 05:56

Hur kommer det sig att man ofta just bara kromar bak och framgaffeln?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 26 Oct 2014 09:41

ibland bara kedjestagen och ibland bara höger och det är ju det som kan skadas av kedjan. sadelstag och framgaffel är väl utsatta för stenskott och kanske ett hjul som pajar/lossnar eller en eker eller vad vet jag. kan inte detaljerna men poängen är att krom används som skydd. svaret på frågan varför man inte kromar hela skiten stavas väl pris. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by mille » 26 Oct 2014 11:12

Tror inte krom är den bästa grunden när delar av ramen skall lackeras :?:

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 26 Oct 2014 13:48

kanske inte men det är ju inte ovanligt att man gör det så det är nog inte huvudproblemet?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Spontanfrågor

Post by Muffat Stål » 26 Oct 2014 16:23

Ibland är hela kromad men det är väldigt sällan hela är polerad före kromningen. Bakstagen brukar poleras och sen doppas den. Prisskillnaden på att doppa hela och bara delar måste vara mycket liten så jag skulle också säga att det är lacken som är grejen. Krom måste slipas och dras över med en etsande primer före färg och ändå sitter det sämre än på rent stål..
The thigh's the limit

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Spontanfrågor

Post by tsarpjotyr » 28 Oct 2014 19:47

Går det att byta från typen cup/cone-kullager (vet inte vad det heter på svenska) till förseglade kullager på ett nav? Alternativt, var köper jag enskilda kullagerkulor?
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 28 Oct 2014 19:55

tsarpjotyr wrote:Går det att byta från typen cup/cone-kullager (vet inte vad det heter på svenska) till förseglade kullager på ett nav? Alternativt, var köper jag enskilda kullagerkulor?
Cartridge har en helt annan utformning, om det var dessa du tänkte på. Det finns säkert många som skulle föreslå att båda typer är förseglade, eftersom själva förseglingen är relativ på båda varianter. Kolla med närmaste cykelbutik om de har lösa kulor. Ibland finns det ett gäng i närheten som säljer lager. Kanske slå en pling hit annars: http://www.nomo.se/default.asp?page=sid ... ktpersoner

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Spontanfrågor

Post by Ronny » 28 Oct 2014 21:32

tsarpjotyr wrote:Går det att byta från typen cup/cone-kullager (vet inte vad det heter på svenska) till förseglade kullager på ett nav? Alternativt, var köper jag enskilda kullagerkulor?
Nej det går inte att montera i vad man kallar i cykelsammanhang kapslade lager/maskinkullager i ett traditionellt nav med lösa kulor. Lösa kulor och kullager är Momentum en bra källa till. Vet att flera av deras butiker är vana att serva cyklister med lager. Bör noteras att kullager är vad man utanför cykelkretsar kallar kapslade lager för.

http://www.toolsmomentum.com/
Мясо это убийство

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Spontanfrågor

Post by abacaxi » 28 Oct 2014 21:37

det kan nog vara bra med kvalitetskulor i ett nav men jag vill bara tipsa om att du får en hel påse kinakulor på ebay för samma pris som en kula i cykelbutiken. har funkat utmärkt i styrlager för mig och jag skulle inte tveka i ett vevlager heller.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by rallykalle » 29 Oct 2014 10:59

Ronny wrote:
rallykalle wrote:
Ronny wrote:
rallykalle wrote:Någon som har någon erfarenhet av Corima Viva S-hjul till växlat? Eellr andar Corima-hjul?
Vad är det du undrar över?
Jag funderade på att använda dessa:
[img]hjul[/img]
som tränignshjul till min växlade, undrade hur de står sig jämförelse med t ex zipps 202:or.
Som alltid när det är motionscyklister som inte väger bly vilket jag vet att du inte gör, är det små nyanser i hjul i denna prisklass som man känner någon direkt skillnad. Tunga cyklister har det alltid mer problematiskt med hjul inte minst kan man se det hos 29¨ mtb. Själv har jag ingen erfarenhet av varken corima eller zipp hjulen du refererar till men har pratat med de som har. Zipp hjulen anses bättre och är riktigt bra kvalité men givetvis är det alltid vad man har för egen prestanda som egentligen åskådliggör vissa skillnader i hjul. Du kommer mest märka en skillnad beroende på vilka däck du kör med och dess bredd. Sträck dig gärna över 23mm vilket även skyddar hjulen bättre än ett smalt däck. Personligen skulle jag utan tvekan välja Corima och då främst för de estetiska skälen.
Tackar, var både estetiska och prismässiga skäl som ledde mig in på dem.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Spontanfrågor

Post by tsarpjotyr » 07 Nov 2014 09:09

Något tips på en bra lampa, som inte kostar massor, men ändå håller 2-3 timmar på en bra nivå av lumen?
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Spontanfrågor

Post by Indurain » 07 Nov 2014 09:17

Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 07 Nov 2014 09:45

Har den här (också kina-lampa):http://i.ebayimg.com/00/s/NTAwWDUwMA==/ ... Zt/$_1.JPG
Halva trycket och kostar nästan lika mycket utan batteri. Den är bra men den där Cree XM verkar rätt nice och prisvärd. Segt det där med Sjöpost.
Last edited by grangeyard on 07 Nov 2014 09:47, edited 1 time in total.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Spontanfrågor

Post by tsarpjotyr » 07 Nov 2014 09:47

Tack för tipset! Knep den här http://www.ebay.co.uk/itm/271425057684? ... EBIDX%3AIT då den du länkade hade en leveranstid på 6-8 veckor från Australien

EDIT: Precis som Grangeyard skriver, från Hong-Kong
Last edited by tsarpjotyr on 07 Nov 2014 09:57, edited 1 time in total.
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 07 Nov 2014 09:49

tsarpjotyr wrote:Tack för tipset! Knep den här http://www.ebay.co.uk/itm/271425057684? ... EBIDX%3AIT då den du länkade hade en leveranstid på 6-8 veckor från Australien
Hong Kong

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 11 Nov 2014 22:59

Funkar det att köra tubless i minusgrader?
Tätar guckan som den ska om man får punktering.

Post Reply