Konvertera till singlespeed - bakhjul
Konvertera till singlespeed - bakhjul
Hej! Har letat runt ganska mycket utan något vidare resultat eftersom jag inte riktigt vet vad jag ska leta efter.
Har en äldre Crescent 12vxl som jag vill konvertera till singlespeed. Vet dock inte om jag har en frikrans, gängad frikrans och allt vad det heter och skulle därför behöva lite hjälp.
Antar att jag behöver en FR-2 frikransavdragare?
Vilka verktyg behöver jag? Vad behöver jag köpa? Måste jag "disha" om bakhjulet?
Skulle vara tacksamt med en step by step-guide
Har en äldre Crescent 12vxl som jag vill konvertera till singlespeed. Vet dock inte om jag har en frikrans, gängad frikrans och allt vad det heter och skulle därför behöva lite hjälp.
Antar att jag behöver en FR-2 frikransavdragare?
Vilka verktyg behöver jag? Vad behöver jag köpa? Måste jag "disha" om bakhjulet?
Skulle vara tacksamt med en step by step-guide
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Att flytta hjulets center kommer i fråga om man skulle flytta positionen på navet. Först och främst dock när du letar information så fokusera på antalet kugg bak och inte hur många växlar cykeln har tillsammans med klingorna fram.
Min gissning är frikrans (Ventura 6-speed) när man kollar på hur den är låst. Då kan det sedan räcka med ett bmx-frihjul, kanske behövs spacers för att få till positionen på frihjulet: brukar funka med vevlagerspacers på den gängstorleken. Velosolo i England har sådant. Det nya frihjulet måste sedan bara skruvas på för hand (fett på gängorna) och dras åt med ett par hårda tramptag ute på gatan.
Med så gamla grejer är min rekommendation att börja med att försöka köra på det drevet som funkar bäst mot klingan fram innan man börjar kasta ut för mycket pengar. Den gamla kedjan lär ju duga till lite försiktig åkning framför kåken. Smaken är dock som baken, vissa vill meka och lägga ut relativt mycket pengar; bara man får meka, lära sig och lösa problem etc. Vad är ditt mål med projektet? Har du en specifik utväxling i åtanke eller duger det sålänge en växel driver hojen? Vilket vevparti och kedjelinje ska du ha fram?
Min gissning är frikrans (Ventura 6-speed) när man kollar på hur den är låst. Då kan det sedan räcka med ett bmx-frihjul, kanske behövs spacers för att få till positionen på frihjulet: brukar funka med vevlagerspacers på den gängstorleken. Velosolo i England har sådant. Det nya frihjulet måste sedan bara skruvas på för hand (fett på gängorna) och dras åt med ett par hårda tramptag ute på gatan.
Med så gamla grejer är min rekommendation att börja med att försöka köra på det drevet som funkar bäst mot klingan fram innan man börjar kasta ut för mycket pengar. Den gamla kedjan lär ju duga till lite försiktig åkning framför kåken. Smaken är dock som baken, vissa vill meka och lägga ut relativt mycket pengar; bara man får meka, lära sig och lösa problem etc. Vad är ditt mål med projektet? Har du en specifik utväxling i åtanke eller duger det sålänge en växel driver hojen? Vilket vevparti och kedjelinje ska du ha fram?
Last edited by grangeyard on 07 Oct 2014 20:27, edited 5 times in total.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Park Tool FR-2 för Suntour ser ut att passa när jag jämför Suntour med Ventura.
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Tack!grangeyard wrote:Att flytta hjulets center kommer i fråga om man skulle flytta positionen på navet. Först och främst dock när du letar information så fokusera på antalet kugg bak och inte hur många växlar cykeln har tillsammans med klingorna fram.
Min gissning är frikrans (Ventura 6-speed) när man kollar på hur den är låst. Då kan det sedan räcka med ett bmx-frihjul, kanske behövs spacers för att få till positionen på frihjulet: brukar funka med vevlagerspacers på den gängstorleken. Velosolo i England har sådant. Det nya frihjulet måste sedan bara skruvas på för hand (fett på gängorna) och dras åt med ett par hårda tramptag ute på gatan.
Med så gamla grejer är min rekommendation att börja med att försöka köra på den kuggen som funkar bäst mot klingan fram innan man börjar kasta ut för mycket pengar. Den gamla kedjan lär ju duga till lite försiktig åkning framför kåken. Smaken är dock som baken, vissa vill meka och lägga ut relativt mycket pengar; bara man får meka, lära sig och lösa problem etc. Vad är ditt mål med projektet? Har du en specifik utväxling i åtanke eller duger det sålänge en växel driver hojen? Vilket vevparti och kedjelinje ska du ha fram?
Tror dock det är 5-speed? (Se bild)
Det jag tänkte var att man kan dra loss det med Park Tool FR-2 och sen plocka bort de kuggen jag inte vill köra med (har provat på det mittersta och tycker det passade bra) för att sedan sätta spacers och någon låsmutter. Vet dock inte hur det kommer se ut när jag plockat av det. Kommer jag kunna ta bort kuggen från frihjulsmekanismen? Eller är det bara nytt BMX-frihjul som gäller?
Vill lära mig med detta projektet. Har andra projekt där jag köpt färdiga saker men känner att jag behöver mer kunskap inom ämnet nu. Vill dock hålla så låg budget som möjligt samtidigt som jag gör det mesta själv. Har tänkt använda cykeln för att åka till och från jobbet.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
5 eller 6 kugg är oviktigt i sammanhanget men jag ber om ursäkt för räknefelet.heroun wrote: Tack!
Tror dock det är 5-speed? (Se bild)
Det jag tänkte var att man kan dra loss det med Park Tool FR-2 och sen plocka bort de kuggen jag inte vill köra med (har provat på det mittersta och tycker det passade bra) för att sedan sätta spacers och någon låsmutter. Vet dock inte hur det kommer se ut när jag plockat av det. Kommer jag kunna ta bort kuggen från frihjulsmekanismen? Eller är det bara nytt BMX-frihjul som gäller?
Vill lära mig med detta projektet. Har andra projekt där jag köpt färdiga saker men känner att jag behöver mer kunskap inom ämnet nu. Vill dock hålla så låg budget som möjligt samtidigt som jag gör det mesta själv. Har tänkt använda cykeln för att åka till och från jobbet.
Om man kan separera dessa kugg vet jag inte, finns nog någon här som vet.
Är nästan säker på att ett bmx-hjul är den smidigaste lösningen. Behöver ju inte vara nytt. Det är en annan historia om man har en vanlig kassett, då finns det väldigt fina spacerkit. "Någon låsmutter" kanske inte är möjligt, då man i regel använder den typen av
låsmekanism som konstruktionen är gjord för, men jag kan ha fel.
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Enklaste sättet att få bort det är att gå till din närmaste cykelmekargubbe och ge honom 50 spänn för besväret, alternativt få det gjort gratis. annars kan du köpa ett proprietärt verktyg som du måste beställa, vänta på, och sedan använda en gång.
det är frihjul som gäller, eftersom det är ett gängat nav och inte en kasett. tänk på att du ska ha ett frihjul för en 3/32 kedja.
Jag tycker det här frihjulet är bra, eftersom det finns stora storlekar så du kan köra med den stora chainringen i fram...
http://singlespeedcomponents.co.uk/free ... urmey.html
Sen får du fixa kedjelinjen, antingen genom att flytta chainringen till inre klacken på veven eller byta håll på axeln på vevlagret, alternativt båda.
Lycka till :>
det är frihjul som gäller, eftersom det är ett gängat nav och inte en kasett. tänk på att du ska ha ett frihjul för en 3/32 kedja.
Jag tycker det här frihjulet är bra, eftersom det finns stora storlekar så du kan köra med den stora chainringen i fram...
http://singlespeedcomponents.co.uk/free ... urmey.html
Sen får du fixa kedjelinjen, antingen genom att flytta chainringen till inre klacken på veven eller byta håll på axeln på vevlagret, alternativt båda.
Lycka till :>
Köp ett nytt bakhjul för fixed/ss tycker jag så får du ett bättre hjul och enklare att fixa kedjelinjen. Eller kör med befintligt frihjul och kedjan på valfritt drev.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Tack för alla svar!
Min tanke med projektet var att jag skulle göra så mycket som möjligt själv och att det skulle kosta så lite som möjligt.
Här kommer lite bilder på hur jag gick tillväga om det blir intressant för någon som inte har budgeten att köpa nya saker. Allt som behövs är kedjepiska, fyra träskruv, lite trä och mycket styrka.
Min tanke med projektet var att jag skulle göra så mycket som möjligt själv och att det skulle kosta så lite som möjligt.
Här kommer lite bilder på hur jag gick tillväga om det blir intressant för någon som inte har budgeten att köpa nya saker. Allt som behövs är kedjepiska, fyra träskruv, lite trä och mycket styrka.
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
coolt, men förlåt en dum fråga: vad åstadkom du med det?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Bra fråga!abacaxi wrote:coolt, men förlåt en dum fråga: vad åstadkom du med det?
Istället för att köpa ett BMX-frihjul och behöva krångla med kedjelinjen kan jag nu använda mig av de delarna jag redan har, som passar.
Meningen med att plocka bort dreven är väl framförallt för att det ska se bättre ut. Ska dock sätta på ett nytt drev som är gjort för att fungera single.
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
det ser väldigt proprietärt ut, finns det drev och spacers som passar alltså?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
tror han kör med det sista drevet som sitter kvar?
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Spacers och drev är inga problem. Hade en annan liknande frikrans liggande som jag också tog isär så fick några extra spacers t.o.m.abacaxi wrote:det ser väldigt proprietärt ut, finns det drev och spacers som passar alltså?
Ska köra ett 17-tänders drev. Kostade 50kr hos min cykelhandlare (likt detta http://www.cykelkraft.se/bakdrev-nav-17 ... orpedosram).
Det stora problemet är bara hur jag ska låsa fast allt nu. Det minsta drevet har gängor och höll allt på plats men hoppas kunna hitta någon annan lösning, en mutter eller något med samma gängor.
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Vinkelslip och svets.
Annars har du mycket arbete framför dig.
Annars har du mycket arbete framför dig.
Re: Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Om målet är att slippa problem med kedjelinjen låter det som en rätt dålig plan?herr_brun wrote:tror han kör med det sista drevet som sitter kvar?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Varför göra det svårt för sig?
Köp ett frihjul, justera axeln i sidled för kedjelinje och "disha" om...
Köp ett frihjul, justera axeln i sidled för kedjelinje och "disha" om...
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
för att det är kul sannolikt. vi kan nog enas om att den valda vägen inte är den smartaste om man vill göra det lätt för sig.mille wrote:Varför göra det svårt för sig?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Men är det en gerillalösning som du vill ha så gör så här:
*Lämna tillbaka det nyköpta 17T-drevet.
*Släng det näst största drevet.
*Välj 3e kransen med 18 tänder att cykla på.
*Vinkelslipa av det största drevet och slipa bort tänderna på den näst minsta drevet så det bara blir en ring kvar.
*Använd sedan denna ring och de två distansringarna för att få en rak kjedjelinje för 18T-drevet.
*Skruva fast paketet med det minsta låsdrevet (där tänderna ska vara kvar). De kommer i sammanhanget inte misspryda resultatet.
Lycka till.
(Har du ingen vinkelslip så går i nödfall bända/bocka av det stora drevet, och tänderna på det näst minsta drevet, med en skiftnyckel. Men då får du jobba på en stund vilket säkert inte är något som skrämmer dig)
*Lämna tillbaka det nyköpta 17T-drevet.
*Släng det näst största drevet.
*Välj 3e kransen med 18 tänder att cykla på.
*Vinkelslipa av det största drevet och slipa bort tänderna på den näst minsta drevet så det bara blir en ring kvar.
*Använd sedan denna ring och de två distansringarna för att få en rak kjedjelinje för 18T-drevet.
*Skruva fast paketet med det minsta låsdrevet (där tänderna ska vara kvar). De kommer i sammanhanget inte misspryda resultatet.
Lycka till.
(Har du ingen vinkelslip så går i nödfall bända/bocka av det stora drevet, och tänderna på det näst minsta drevet, med en skiftnyckel. Men då får du jobba på en stund vilket säkert inte är något som skrämmer dig)
Re: Konvertera till singlespeed - bakhjul
Det största drevet sitter inte fast (framgår inte av bilderna tyvärr).Q&D wrote:Men är det en gerillalösning som du vill ha så gör så här:
*Lämna tillbaka det nyköpta 17T-drevet.
*Släng det näst största drevet.
*Välj 3e kransen med 18 tänder att cykla på.
*Vinkelslipa av det största drevet och slipa bort tänderna på den näst minsta drevet så det bara blir en ring kvar.
*Använd sedan denna ring och de två distansringarna för att få en rak kjedjelinje för 18T-drevet.
*Skruva fast paketet med det minsta låsdrevet (där tänderna ska vara kvar). De kommer i sammanhanget inte misspryda resultatet.
Lycka till.
(Har du ingen vinkelslip så går i nödfall bända/bocka av det stora drevet, och tänderna på det näst minsta drevet, med en skiftnyckel. Men då får du jobba på en stund vilket säkert inte är något som skrämmer dig)
Det tredje drevet (eller kransen?) är som du säger 18-t men dock väldigt slitet. Antar att det kommer gå att använda ändå men nytt drev kostade bara 50kr så känns som en värd investering.
Och ja, kommer förmodligen använda det minsta drevet som låsning för som du säger så kommer det inte misspryda lösningen.
Tycker ändå inte det var så mycket jobb. Frikransen var jag ju tvungen att plocka bort vare sig jag vill sätta på BMX-frihjul eller inte. Plocka av dreven från frikransen var ungefär lika mycket jobb som att "disha" hjulet (iallafall för någon som inte gjort det så många gånger) och sen var det bara att skruva på det igen.