Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 17:58

tsarpjotyr wrote:Oi!

Är'e någon som känner till någon billig courier-service mellan England och Sverige? Vill köpa en halvbillig ram från LFGSS, men snubben verkar motvillig mot att gå till postkontoret och tycker att jag borde hitta en kurir.
Hur lat är snubben asså? Kanske kolla med TNT, fick en cykel från England med dem en gång.
Last edited by grangeyard on 05 Oct 2014 18:10, edited 1 time in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 18:09

tsarpjotyr wrote:Oi!

Är'e någon som känner till någon billig courier-service mellan England och Sverige? Vill köpa en halvbillig ram från LFGSS, men snubben verkar motvillig mot att gå till postkontoret och tycker att jag borde hitta en kurir.
Här kan man kolla, blir skäligt förutsatt att snubben kan anpassa paketets storlek.
Men han kanske är för lat.
http://www.interparcel.com/

Jag skrev in paketstorlek 100x15x55 och 5kg då blev UPS billigast med £31.80.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Spontanfrågor

Post by patrik » 05 Oct 2014 18:23

grangeyard wrote:
patrik wrote:
abacaxi wrote:Irc var ok, mud och usenet var mina knark. Kopplade dock bara upp mig i plugget då. Modem var ju precis så segt som det låter, men jag hade bara 9600 och jag tror pluggets modempool maxade på 2400. Nåväl, back on topic.
Fuck det där med back on topic. Kan vi inte prata mer om Mud? :D Var också fast i det.
haha. tror att hälften här inte har en aning om analoga modem eller mud.

Image
Nej, det är väl så att man börjar bli gammal :) Minns ljudet av modemet, spänningen och rädslan att bli upptäckt för att man satt och hijackade konton på telias 020-abonnemang. Och hur duktig man blev - både på att läsa snabbt och i engelska.

Ok, ON topic - vad läser ni för cykeltidningar? Helst fixed, men bra andra funkar väl också. Slöbläddrar själv mest Urban Velo. Gärna digitala magasin.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 18:30

patrik wrote: Ok, ON topic - vad läser ni för cykeltidningar? Helst fixed, men bra andra funkar väl också. Slöbläddrar själv mest Urban Velo. Gärna digitala magasin.
Alltså om bloggar räknas så:

http://www.pedalconsumption.com
http://www.cycleexif.com

eller typ: http://www.kumocycles.com/japan-bike-guide.html

Sen studsar jag mycket på shoppar för att kolla produkter,
delar, kläder, väskor etc.

Sitter och läser en del här också:
http://www.bikeforums.net/singlespeed-f ... scrod.html

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Spontanfrågor

Post by patrik » 05 Oct 2014 18:33

^ Tack! Ska jag definitivt kolla in.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 18:45

Här kan man också nörda, en gammal klassiker: http://weightweenies.starbike.com/forum/

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 05 Oct 2014 21:11

grangeyard wrote: så jag har själv ett par följdfrågor:

1. .... är det värt något att veta om ett givet däck på en given yta under givna förhållanden talar för resten av alla situationer.....

2. Kan man utgå ifrån att det finns ett visst spann av storlekar, låt oss endast ponera 26-29 tum som är optimala för en människokropps storlek i förhållande till fordonet? ...
1. Jo, tror att det skulle vara bra om det kunde fastställas hur det egentligen står till för ett givet scenario för att sedan göra ett antagande att samma sak gäller under andra omständigheter. Inte minst för att man kan tänka bort att en vurpa ev kunde ha undvikits när man ligger i väggrenen efter att ha kastat sig in i en kurva i för hög hastighet.

2. Förmodar att man får ställa upp vissa rimliga gränsvärden för vilket spann som ska testas. Alltför små eller för stora hjul som inte är realistiska att använda behöver man ju inte testa igenom.

Hur ett test sedan skulle gå till vet jag inte. Jag håller inte för orimligt att en död vikt på en cykel och en människa med samma massa uppvisar olika resultat.

Men apropå kurvtagning. Läste att man ska luta sig kraftigt inåt i kurvorna så att cykeln blir så vertikal som möjligt för att få bästa grepp.
Det är visserligen så man gör rent intuitivt men hur man får bättre grepp på det viset skulle jag gärna höra förklaring på.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 05 Oct 2014 21:19

herr_brun wrote: För att det är fult :wink: skulle aldrig sätta mig på en sån om någon såg mig haha
Jovars, visst ser den lite stollig ut.
Det är framför allt när bockstyret kommer på som ögonlocken börjar sjunka. Med vanligt rakt styre så står man ut med de udda måtten.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 05 Oct 2014 21:23

Mitten av däcket står ju still i förhållande till vägen medans sidan rör sig en aning. Sen är det ju mindre slitbana i kontakt ju mer du lutar också. Nu spekulerar jag alltså, spinn gärna vidare.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 05 Oct 2014 21:24

...Man ska ju också ha vikten på yttre trampan, att bara luta sig inåt är nog kontraproduktivt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Boone
Posts: 66
Joined: 03 Sep 2013 12:55
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by Boone » 06 Oct 2014 08:50

Två frågor :

1. Hur självmordsbenägen måste jag vara för att pröva dom här? http://www.sellutionmtb.com/ProductDeta ... de=MC-DR01
Enligt regeln för bra för att vara sant så känns det för bra.

2. Frågan ovan relaterar till vad jag ska cykla på i vinter. Efter min första fixerade sommar är jag inte alls sugen på att återgå till frihjul. Fixerad mtb eller köra lite tjockare däck på beatern? Tips? Pendlingsavståndet ligger på 4km. Utgår ifrån att Uppsala kommun inte hinner ploga varje morgon innan plugget.

Dela er visdom!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Spontanfrågor

Post by Bratt » 06 Oct 2014 09:09

En annan lösning är ju magic gear. Urvalet av växlar är ju inte lika stort.

http://eehouse.org/fixin/formfmu.php

Jag gillar att ha några växlar på min vinterhoj men tanke på hur mycket underlaget förändras från dag till dag och gata till gata. Men det finns ju dom som krigar på. Dubbdäck fram brukar räcka för att inte tappa greppet på isen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 06 Oct 2014 09:36

Kör man dubbdäck går det lika segt på asfalt som i snö så en växel räcker. ;) Jag sätter smalaste dubbdäcken på beatern och byter från 47/15 till 47/17 that's it.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 06 Oct 2014 09:40

Boone wrote:Två frågor :

1. Hur självmordsbenägen måste jag vara för att pröva dom här? http://www.sellutionmtb.com/ProductDeta ... de=MC-DR01
Enligt regeln för bra för att vara sant så känns det för bra.

2. Frågan ovan relaterar till vad jag ska cykla på i vinter. Efter min första fixerade sommar är jag inte alls sugen på att återgå till frihjul. Fixerad mtb eller köra lite tjockare däck på beatern? Tips? Pendlingsavståndet ligger på 4km. Utgår ifrån att Uppsala kommun inte hinner ploga varje morgon innan plugget.

Dela er visdom!
Ja som Bratt säger så är mitt tips också dubbdäck för att inte komplicera saken. 4km är inte mycket.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re:

Post by Q&D » 06 Oct 2014 20:03

abacaxi wrote:Mitten av däcket står ju still i förhållande till vägen medans sidan rör sig en aning. Sen är det ju mindre slitbana i kontakt ju mer du lutar också. Nu spekulerar jag alltså, spinn gärna vidare.
Intressant teori. Jag lägger den på minnet och funderar vidare. Det finns ju garanterat något förklaring då man även i road racing använder samma teknik.
Själv spånade jag på om det kunde ha något med att få ner tyngdpunkten eller för att kunna parera sladd lättare.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Spontanfrågor

Post by patrik » 06 Oct 2014 20:09

^ Största risken för sladd med bil är vid acceleration eller vid sväng, eller i kombination.

Min teori är att om du tar kurvan på detta sätt så behöver du röra minimalt på styret. Dvs du lutar hela cykeln istället för att framhjulet måste röras i sidled för att skjuta cykeln i rätt riktning. Hela massan strävar åt samma håll, liksom.

Eller nåt..

User avatar
saltstoder
Posts: 31
Joined: 12 Jun 2014 14:33
Location: Göteborg
Contact:

Re: Spontanfrågor

Post by saltstoder » 08 Oct 2014 12:13

Jag var och köpte BLB stänkskärmar i förra veckan och enligt butiken så skulle de få plats på min Bianchi. Nu visade det sig att det saknades lite skruvar och att när de monterat dom på sina cyklar så har de varit uppfinningsrika och inte monterat enligt instruktion.

Så jag undrar om det är någon här som har monterat ett par BLB-stänkskärmar på sin cykel? För om jag inte får det att fungera så vill jag ju helst returnera dom och se mig om efter något som faktiskt fungerar.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Spontanfrågor

Post by ravelax » 08 Oct 2014 15:43

Trist stil av butiken...

Crud Roadracer 2 är billigare och antagligen bättre, definitivt mycket lättare att montera av och på.

rillepirre
Posts: 14
Joined: 20 Mar 2014 16:41

Re: Spontanfrågor

Post by rillepirre » 15 Oct 2014 08:36

Hur många spacers ska man ha då?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 15 Oct 2014 10:00

rillepirre wrote:Hur många spacers ska man ha då?
Under stammen? Inte mer än 4x10mm skulle jag säga, alltså av rent praktiska/säkerhetsmässiga skäl. Sedan har ju olika styrlager olika höjd så man kan ju kompensera för det, hitta ett happy medium. Vissa gafflar har det specificerat i manualen hur många spacers som är acceptabelt.

Post Reply