Spontanfrågor

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 04 Oct 2014 16:43

rillepirre wrote:Det finns ett märke på ram/cykel som ser ut att ha namnet skrivet i krylisk text men det står egentligen på engelska (tror jag iaf). Vet någon vad märket heter?
Du menar säkert Kyrillisk(a). Kan det vara UNKNOWN?
http://www.unknownbikes.com
Image

En annan ram jag kom att tänka på samtidigt är ryska Ingria,
deras Airpusher kan fås med rysk text.
http://cargocollective.com/ingria/Russian-decals
Image
Last edited by grangeyard on 04 Oct 2014 17:04, edited 5 times in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 04 Oct 2014 16:47

Jonatan F wrote:Köra trainer med alu+kolfiberram?

Helkol och helalu går ju fint men är skarven mellan kol o alu extra känslig? Kör såklart sittande men det kommer ju svaja lite för det. Annars får jag köra upp min spinningcykel :)
Jag har läst någonstans att någon rekommenderar att man ska undvika att köra ståendes i trainer med ramar som är "mixade".

Här pratas det lite om allmän risk: "Bottom line: Bike frames are designed to be resilient and they flex on the road, too, but because they're free to pivot on the wheels it's not noticeable. They can endure a lot more weight and movement than they'll ever see on a trainer. So

So, sweat aside, don't worry about hurting your bike as you pedal it indoors. Instead concern yourself with more crucial issues, like why the hands on the clock have stopped moving." http://forums.cervelo.com/forums/t/2536.aspx

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 04 Oct 2014 19:13

Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?
Med mindre hjul blir både hjulen och ramen lättare och den roterande massan blir mindre.


Image

User avatar
Larmen
Posts: 187
Joined: 13 Nov 2011 21:21
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by Larmen » 04 Oct 2014 19:19

rillepirre wrote:Det finns ett märke på ram/cykel som ser ut att ha namnet skrivet i krylisk text men det står egentligen på engelska (tror jag iaf). Vet någon vad märket heter?
Unknown kanske?

EDIT: New page fail.
Last edited by Larmen on 04 Oct 2014 19:27, edited 1 time in total.

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Spontanfrågor

Post by zef » 04 Oct 2014 19:20

Q&D wrote:Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?
Med mindre hjul blir både hjulen och ramen lättare och den roterande massan blir mindre.


[img]titaniumcykel[/img]

Vill du ta kurvor i 40 km/h på den där?
Image

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 04 Oct 2014 19:26

zef wrote: Vill du ta kurvor i 40 km/h på den där?
Gör hjuldiametern någon skillnad ?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 04 Oct 2014 20:34

Q&D wrote:Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?
Med mindre hjul blir både hjulen och ramen lättare och den roterande massan blir mindre.


Image
Ja det är något industrin helt enkelt har missat, vi vet ju bättre ;) finns faktiskt en engelsk gubbe som svär på den typen av cykel: han tillverkar dem. Minns inte var jag såg videon men han demonstrerar hur snabb den är i kurvorna.

Haha hittade honom: http://en.wikipedia.org/wiki/Moulton_Bicycle

Finns en skön klubb i Thailand:

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 04 Oct 2014 20:47

Q&D wrote:
zef wrote: Vill du ta kurvor i 40 km/h på den där?
Gör hjuldiametern någon skillnad ?
Några saker jag hittade:

1. Först Några ord från Jobst Brandt:
"A larger wheel rides better on average roads and always corners better
because it brings a longer contact patch to the road. A longer contact
averages traction over more pavement and avoids slip outs for lack of
local traction. Visualize crossing a one inch wide glossy paint stripe
with a 27" wheel and an 18" wheel when banked over in a wet turn."
https://groups.google.com/forum/#!msg/r ... ROn27YOIYJ

2. "Taken to an extreme, really small wheels would confer a significant inertia advantage, but would require either very large chainrings or compound gearing to maintain the net drive ratio. There would be other disadvantages as well, ride quality, stability, for instance.."
http://www.bikeforums.net/classic-vinta ... heels.html

3. "The wheel size on the bike used to set the world speed record on an upright bike was 18 inches. Small wheels usually require fewer spokes to achieve the same stability as the common 26 to 28 inch wheels, and fewer spokes generate less turbulence drag than larger wheels, leading to higher speeds. As pointed out by Alexi Grewal, 1984 Olympic road race gold medalist, a small wheel is more efficient than a large wheel in speeds up to 16 mph. In speeds between 16 and 33 mph, small and large wheels are equally efficient. Only in speeds faster than 33 mph is a large wheel preferable, Grewal says."
http://www.livestrong.com/article/14202 ... s-bicycle/

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Spontanfrågor

Post by Q&D » 05 Oct 2014 08:08

grangeyard wrote: Ja det är något industrin helt enkelt har missat, vi vet ju bättre ;) finns faktiskt en engelsk gubbe som svär på den typen av cykel: han tillverkar dem. Minns inte var jag såg videon men han demonstrerar hur snabb den är i kurvorna.

Haha hittade honom: http://en.wikipedia.org/wiki/Moulton_Bicycle

Finns en skön klubb i Thailand:
Det var en intressant cykel. Och hängivna Moultonägare verkar det vara :)

Diskussionen om lämplig hjulstorlek är också ganska snårig. Vet du om det finns någon empiriskt genomförd undersökning hur hjuldiameter påverkar kurvtagningen?

Att större hjul går snabbare på ojämt underlag känns rimligt men att mindre hjul skulle släppa tidigare än större är för mig inte självklart.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 08:44

Q&D wrote:
grangeyard wrote: Vet du om det finns någon empiriskt genomförd undersökning hur hjuldiameter påverkar kurvtagningen?
Jag har läst lite i tyska forum eftersom de gärna frenetiskt diskuterar sådant.
Jag hittade inget tydligt svar. Någon påstod att gummi har mer än en koefficient att ta hänsyn till p.g.a. materialets egenskaper: så jag har själv ett par följdfrågor:

1. Om man ställer det i förhållande till verkligheten; är det värt något att veta om ett givet däck på en given yta under givna förhållanden talar för resten av alla situationer med olika asfalt, gummiblandningar, lufttryck i däcket jämfört med förarens vikt, väderförhållanden och eventuella egenskaper på fordonet (t.ex. längd och flex) och dess delar (bl.a. hjulens delar), vidare sättet man kör på? Dock, inte för att "sopa bort" vikten av vetenskaplig data.

2. Kan man utgå ifrån att det finns ett visst spann av storlekar, låt oss endast ponera 26-29 tum som är optimala för en människokropps storlek i förhållande till fordonet? Bygg en cykel i normal höjd (alltså föredragen höjd för att få en bekväm och versatil sittposition som på moderna cyklar) och skruva på hjul motsvarande storleken av en radiostyrd leksaksbil med t.ex. bredden 23c, hur blir kurvtagningen?

rillepirre
Posts: 14
Joined: 20 Mar 2014 16:41

Re: Spontanfrågor

Post by rillepirre » 05 Oct 2014 10:12

Tack ni som svarade och skrev att det var Unknown och ja, det var den jag letade efter. Jag bör kunna stava till "kyrilliska" men icke.

Ska jag köpa köpa en Dolan Pre Cursa frameset istället för att måla om min stålram (måste målas om)?

Problematiken med stålramen:
  • Dryga dropouts, riktade snett nedåt
  • Jag höll på att ge upp på att få i vevlagret. Jag tror att gängorna blev förstörda men jag fick i den på det som jag hade bestämt mentalt skulle vara det sista försöket.

User avatar
Je85
Posts: 522
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Spontanfrågor

Post by Je85 » 05 Oct 2014 10:28

^ De beror på hur mycket pengar du tänkte lägga ner på lack?( om de är ekonomin de handlar om). Att måla om en ram behöver inte kosta många spänn. Så jag säger, köp en pc OCH måla om din ram:)

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Spontanfrågor

Post by Naugas » 05 Oct 2014 10:50

grangeyard wrote:
Q&D wrote:
zef wrote: Vill du ta kurvor i 40 km/h på den där?
Gör hjuldiametern någon skillnad ?
/.../
https://groups.google.com/forum/#!msg/r ... ROn27YOIYJ
/.../
"Only in speeds faster than 33 mph is a large wheel preferable, Grewal says."
http://www.livestrong.com/article/14202 ... s-bicycle/
Kul med internetcitat från 1991... 1991 var jag inte medveten om att internet ens fanns. Brandt har väl aldrig haft fel, någonsin, men jag kan inte tro att det är någon märkbar skillnad i praktiken.

Grewel-citatet verkar bara konstigt, vad grundar han det påståendet på? Källa?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Spontanfrågor

Post by herr_brun » 05 Oct 2014 11:12

Q&D wrote:Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?



[img]hopfällbar%20cykel[/img]
För att det är fult :wink: skulle aldrig sätta mig på en sån om någon såg mig haha

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 11:20

Naugas wrote: Kul med internetcitat från 1991... 1991 var jag inte medveten om att internet ens fanns.
Ja haha, jag skaffade internet-anslutning med ett 28.8-modem i runda slängar 1993.
Det var crème de la crème, många satt på 14.4 baud och lägre. Det var väl kanske på IRC som det var roligast att hänga. Grafiken var så dålig att sådant inte ens var värt att hålla på med. Telefonräkningen blev dessutom galen.
Last edited by grangeyard on 05 Oct 2014 11:21, edited 1 time in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 11:21

herr_brun wrote:
Q&D wrote:Varför ser inte alla lvg-cyklarna ut så här?



[img]hopfällbar%20cykel[/img]
För att det är fult :wink: skulle aldrig sätta mig på en sån om någon såg mig haha
+1 :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 05 Oct 2014 11:33

Irc var ok, mud och usenet var mina knark. Kopplade dock bara upp mig i plugget då. Modem var ju precis så segt som det låter, men jag hade bara 9600 och jag tror pluggets modempool maxade på 2400. Nåväl, back on topic.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Spontanfrågor

Post by patrik » 05 Oct 2014 17:31

abacaxi wrote:Irc var ok, mud och usenet var mina knark. Kopplade dock bara upp mig i plugget då. Modem var ju precis så segt som det låter, men jag hade bara 9600 och jag tror pluggets modempool maxade på 2400. Nåväl, back on topic.
Fuck det där med back on topic. Kan vi inte prata mer om Mud? :D Var också fast i det.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Spontanfrågor

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 17:51

patrik wrote:
abacaxi wrote:Irc var ok, mud och usenet var mina knark. Kopplade dock bara upp mig i plugget då. Modem var ju precis så segt som det låter, men jag hade bara 9600 och jag tror pluggets modempool maxade på 2400. Nåväl, back on topic.
Fuck det där med back on topic. Kan vi inte prata mer om Mud? :D Var också fast i det.
haha. tror att hälften här inte har en aning om analoga modem eller mud.

Image

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Spontanfrågor

Post by tsarpjotyr » 05 Oct 2014 17:55

Oi!

Är'e någon som känner till någon billig courier-service mellan England och Sverige? Vill köpa en halvbillig ram från LFGSS, men snubben verkar motvillig mot att gå till postkontoret och tycker att jag borde hitta en kurir.
Från Norrbotten till Göteborg

Post Reply