VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Lars Grov » 28 Sep 2014 15:37

Jävligt fin, ravelax
Lick my decals off, baby

Hartsner
Posts: 35
Joined: 01 Aug 2013 17:18

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Hartsner » 28 Sep 2014 19:34

Image

Hittade en Bianchi (x4 Specialissima Moreno Argentin?) på blocket för någon vecka sedan.
Utrustad med Campagnolo C-Record och lite Cinelliprylar 8)

Håller på att restaurera Cykeln. Vet ni var jag kan hitta en Turbosadel i Celeste, alternativt någon som kan restaurera sadeln?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 28 Sep 2014 20:19

abacaxi wrote:^ riktigt bra. jag har en fransk stolpe över, 26.4, samt som du vet ett par mavictubfälgar. kanske kan en ideale 2001 vara intressant också? behöver låna din stronglightavdragare så vi får styra upp nåt.
Jag kör på lädersadel tills vidare, fruktansvärt bekvämt. Behöver tyvärr 26,6 mm sadelstolpe.

Men fälgarna är jag som sagt lite sugen på, hur många hål är det? Ska jag köra hög- eller lågflänsnav tycker ni?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 28 Sep 2014 21:00

Fin! Hög fläns!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by abacaxi » 28 Sep 2014 21:31

ravelax wrote:Jag kör på lädersadel tills vidare, fruktansvärt bekvämt ... Men fälgarna är jag som sagt lite sugen på, hur många hål är det?
2001:an som är s skön?!? fälgarna är 36 hål. jag röstar också för hög.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

gabbbahey
Posts: 47
Joined: 06 Aug 2011 19:48

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by gabbbahey » 05 Oct 2014 22:06

Image

Nishiki Olympic Royal är vad jag rullat på de två senaste somrarna. Tror den är från -79 eller -80. Dura Ace-växlar, -bromsar och -vevparti. Tange Champion-rör. SR Royal-sadelstolpe, -stam och -bock.

Tyvärr inte helt original, förre ägaren bytte hjul, sadel och pedaler. Och slängde (!!!) originalgrejerna.

Jag har tillsvidare satt på en Cinelli Unicanitor-sadel och Kyokuto Pro Ace-pedaler med MKS-clips. Men med förhoppning att få till helt original någon gång. Eller iaf mer japanskt och hyfsat från samma tid.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by olebole » 14 Oct 2014 17:04

Rejskostym
Image

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by AndreasVH » 14 Oct 2014 18:18

Fin! Hur gick det i Lida förresten?
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 15 Oct 2014 10:37

Nice!

Hur är kina-hjulen att crossa med? Tänker på bromsverkan och slits de inte väldigt fort?

Du är nästan den enda som dessutom kör Campa-cross, tittar folk på dig i startfållan? ;)

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by olebole » 15 Oct 2014 18:16

Andreas: Punkade lördagen och näst sist på söndagen... Men kul som fan :)

Klas: Funkar hur bra som helst, tvivlar på att några andra fälgar bromsar så mkt bättre... Bara man har bra klossar! Sen bromsar man ju inte supermkt när man crossar ändå

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 15 Oct 2014 18:34

olebole wrote:Andreas: Punkade lördagen och näst sist på söndagen... Men kul som fan :)

Klas: Funkar hur bra som helst, tvivlar på att några andra fälgar bromsar så mkt bättre... Bara man har bra klossar! Sen bromsar man ju inte supermkt när man crossar ändå
Precis, du kör med gula Swiss-Stops va? Ja kanske blir ett par 50mm till min Ridley ändå och som du säger så bromsar man ju inte så mycket! ;)

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 16 Oct 2014 14:46

olebole wrote:Andreas: Punkade lördagen och näst sist på söndagen... Men kul som fan :)

Klas: Funkar hur bra som helst, tvivlar på att några andra fälgar bromsar så mkt bättre... Bara man har bra klossar! Sen bromsar man ju inte supermkt när man crossar ändå
Also, kör du Wolftooth? 10 eller 11sp?

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by AndreasVH » 16 Oct 2014 15:50

Min räser täckt av sportdamm efter grusvägssträckan vi råkade på:

Image

Tidigare kittad med äldre Ultegragrupp och -hjul. Nu med Sram Rival 22 och RS81 skodda med grymt sköna Grand Bois 26 mm.
Ramen är en omlackad Pro-Lite Cuneo.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Håkan » 16 Oct 2014 20:01

^ Den blev jäklgt bra!
Hur känns RS81-orna?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by olebole » 16 Oct 2014 20:05

klasolsson wrote:

Also, kör du Wolftooth? 10 eller 11sp?
Klingan är från absoluteblack, men samma princip. 11-delat och gula swiss stops! :)

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by AndreasVH » 16 Oct 2014 20:34

Håkan wrote:^ Den blev jäklgt bra!
Hur känns RS81-orna?
Har ju inte så fasligt mycket att jämföra med, men nog känns de bra. Tyckte de gamla hjulen flexade en del, men det är inget jag tänkte på med dessa. Det kändes som att hela hojen tightades till på nåt sätt. Sen var det kul med Doubletap också. :)
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 17 Oct 2014 08:53

olebole wrote:
klasolsson wrote:

Also, kör du Wolftooth? 10 eller 11sp?
Klingan är från absoluteblack, men samma princip. 11-delat och gula swiss stops! :)
Gött, beställde precis en Wolftooth 42T så nu ska de bli 1x10 CX framöver! :lol:

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Håkan » 17 Oct 2014 15:46

AndreasVH wrote:
Håkan wrote:^ Den blev jäklgt bra!
Hur känns RS81-orna?
Har ju inte så fasligt mycket att jämföra med, men nog känns de bra. Tyckte de gamla hjulen flexade en del, men det är inget jag tänkte på med dessa. Det kändes som att hela hojen tightades till på nåt sätt. Sen var det kul med Doubletap också. :)
Gött! Kul med uppgradering! Snyggt matchat också!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Hansen
Posts: 115
Joined: 13 Sep 2014 21:51
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Hansen » 19 Oct 2014 20:32

Image

Första bygget, DBS-märkt Daccordi-ram, Shimano 600-prylar (utom stolpe och hjul). Inte mycket för världen, men den tar mig till och från jobbet, och runt i Göteborg.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 19 Oct 2014 20:48

Tips: Bakhjulet bör sitta så långt fram som möjligt i gaffeländarna. Jag hade också flyttat upp bromshandtagen en cm eller två, alt. vinklat upp styret en aning. Räta också upp sadeln så sittytan är vågrät.

Post Reply