Keirin-broms vs. carbongaffel?
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Jaha, är mashgafflarna gjorda för att borras? Det hade jag ingen aning om, man lär sig någonting nytt varje dag
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Trackgafflarna från Alpina skall ha något i vägen på insidan och bör därför inte borras i om jag inte är helt ute och cyklar, hehe. Så förvissa dig om att den verkligen är ok att borra i innan du går lös med maskinen. Mashgaffeln är en annan femma, den är typ förborrad men med igensatt hål för att det skall se snyggt ut om man kör brakeless.
-Lundacyklisterna
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Går det inte att få tag på schyssta, borrade/borrbara kolgafflar med track rake? Har för mig att jag sett det... Och nu snackar vi inte kinasmäck alltså...
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Planet x gafflarna är inte tokdyra, jag kan kolla hur mycket gods det finns att leka med.
Last edited by Kiliam on 16 Jan 2014 11:38, edited 1 time in total.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Alpina-gaffeln har som en gängstång isatt vid produktion där axeln på en ev broms löper. Jag borrade ett hål fram och ett bak och sedan knackade jag lätt ut den förmonterade gängstången. Sedan borrade jag ett större hål för försänkningen för muttern på bromsen. Fick tipset av något bud på Ryssen, tror det var Thunder-Anders som hade gjort likadant på en budhoj så det verkar vara en beprövad metod.
Det är ytterst lite gods som borras bort så det vore konstigt om det inte ska hålla. Gaffelkronan är dessutom av alu. När jag kör på bana täcker jag bara hålet med en bit eltejp, for the LOOK liksom.
Det viktiga är att mäta sig till var centrum av den förmonterade gängstången är placerad så man prickar med borren på första borrningen. Jag lyckades och om det var bonnröta eller mad skillzz - det vete fan.
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Hallisar wrote:Makes sense. Körde du kort eller medium caliper?wastegård wrote:Bra tajmat av dig!
Mätte nämligen ett par för några dagar sedan då jag tänkte tillverka plattorna till tjejens cykel när hon ska köra tjejvättern. Dom är 4mm tjocka!
Kommer nog låta en mekanisk verkstad göra jobbet då jag har lite andra prylar som ska fixas där.
Yes? No? http://www.wiggle.co.uk/dia-compe-track-brake-rear/
Kort! Har några caliper liggandes så det blir billigare för mig om jag tillverkar bara plattorna. Men har du ingen liggandes så är ju kittet där ganska prisvärt.
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Läste lite här om att borre i kokos-gaffel, och hur vissa är förberedda för broms redan. Funderar själv på att göra det, och misstänkter att den gaffel som sitter på är förberedd för broms, ser i alla fall så ut:
Framsidan
Baksidan
I värsta fall antar jag att man sabbar hela gaffeln, vilket vore mindre roligt. Så vad är bäst: att fixa en extra kina-gaffel eller borra?
Framsidan
Baksidan
I värsta fall antar jag att man sabbar hela gaffeln, vilket vore mindre roligt. Så vad är bäst: att fixa en extra kina-gaffel eller borra?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Är det en Giant? Jag har borrat en Giant en gång, inga problem. Körde en Retaard på samma cykel+gaffel med monterad frambroms och det höll!
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Det är en Giant ja. Det låter bra det, då kanske det blir en operation till helgen.klasolsson wrote:Är det en Giant? Jag har borrat en Giant en gång, inga problem. Körde en Retaard på samma cykel+gaffel med monterad frambroms och det höll!
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Plocka av hjulet och ta en bild upp i styrröret och posta vettja. mvh // Nyfikenrallykalle wrote:Det är en Giant ja. Det låter bra det, då kanske det blir en operation till helgen.klasolsson wrote:Är det en Giant? Jag har borrat en Giant en gång, inga problem. Körde en Retaard på samma cykel+gaffel med monterad frambroms och det höll!
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Keirin-broms vs. carbongaffel?
Blir inte så mycket att se tyvärr, men här är gaffeln i alla fall:
Har aldrig haft en kokos-gaffel i handen, den väger inte mycket. Känns väl så där att göra ett hål i den, å andra sidan känns den lite väl tunn redan så det bör väl inte göra så stor skillnad. Några handfasta tips innan? Pressa en potatis mot baksidan som när man gjorde egna hål i öronen som liten?
Har aldrig haft en kokos-gaffel i handen, den väger inte mycket. Känns väl så där att göra ett hål i den, å andra sidan känns den lite väl tunn redan så det bör väl inte göra så stor skillnad. Några handfasta tips innan? Pressa en potatis mot baksidan som när man gjorde egna hål i öronen som liten?
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Keirin-broms vs. carbongaffel?
@klasolsson tänkte själv prova på att borra en alpina! Jag undrar vilket borr du använde? För aluminium eller bara allmänt metallborr? Behöver man kyla m t-röd som jag läst nånstans? Den här "gängstången" sitter inte helt rakt, utan är vinklad, var det ett problem? Hade varit schyst om du ville hjälpa!