Cresent 318

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Tjohooturbo
Posts: 22
Joined: 31 Jul 2014 23:09

Cresent 318

Post by Tjohooturbo » 31 Jul 2014 23:26

Har tagit fram denna pärlan ur gömmorna och behandlat den med tvätt och service samt lagt en handfull mil på den dom senaste dagarna men jag har tyvärr insett att den är lite för stor för mig. Jag funderar på att försöka byta bort alternativt köpa en hybrid som klarar lite grusvägar men jag är osäker på vad min världsmästarcykel kan vara värd.

Image

Jag lämnar en bild på cykeln att hoppas på att någon erfaren kan hjälpa mig att sätta ett ungefärligt pris på den. Tips på lämpliga ersättare tas emot med glädje!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Cresent 318

Post by ravelax » 01 Aug 2014 17:18

Om den är hel och ren kan du säkert få bortåt tre papp för den på blocket.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cresent 318

Post by kjellsnell » 01 Aug 2014 17:43

Är det shimano 600?

Tjohooturbo
Posts: 22
Joined: 31 Jul 2014 23:09

Re: Cresent 318

Post by Tjohooturbo » 01 Aug 2014 18:19

Växlar, vevparti och bromsar är Campagnolo Triomphe.

Den är helt orginal. Fullständig specifikation har ja hittat på den här sidan

http://www.cykelhobby.com/bilder/crescent/318-87.jpg

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cresent 318

Post by abacaxi » 01 Aug 2014 19:42

det där är väl en nästan perfekt grusvägsmaskin? skaffa en reflexväst och cykla sakta med knäna utåt så ser du ut som en hybrid utan att behöva lägga pengar. ;)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Cresent 318

Post by kjellsnell » 01 Aug 2014 20:56

Tjohooturbo wrote:Växlar, vevparti och bromsar är Campagnolo Triomphe.
Där ser man. Laxen har säkert rätt i sin värdering. Särskilt som den ser relativt välbehållen ut.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 03 Aug 2014 09:28

Pumpa däcken, sänk styret och vinkla upp det litegrann. Så tar du en bild från drivsidan och lägger upp den på blocket, du kan säkert få 2-3 tusen tror jag också. Lycka till!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cresent 318

Post by abacaxi » 03 Aug 2014 09:39

kom igen nu, är jag den enda som tycker man är korkad om man säljer den där för att tjacka en hybrid?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Tjohooturbo
Posts: 22
Joined: 31 Jul 2014 23:09

Re:

Post by Tjohooturbo » 03 Aug 2014 18:03

russ_meyer wrote:Pumpa däcken, sänk styret och vinkla upp det litegrann. Så tar du en bild från drivsidan och lägger upp den på blocket, du kan säkert få 2-3 tusen tror jag också. Lycka till!
Det har jag gjort. Tack för tipset om drivsidan!

Tjohooturbo
Posts: 22
Joined: 31 Jul 2014 23:09

Re: Cresent 318

Post by Tjohooturbo » 03 Aug 2014 18:09

abacaxi wrote:kom igen nu, är jag den enda som tycker man är korkad om man säljer den där för att tjacka en hybrid?
Låter korkat att ha en cykel som är för stor och inte passar in på annat än asfalt istället för att ha en som man faktiskt kan använda. Det är väll ändå det som är meningen med cykelhobbyn.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cresent 318

Post by abacaxi » 03 Aug 2014 19:59

för stor är ju dumt såklart men hela idén att det skulle behövas en hybrid för att cykla på grusväg är ju befängd. släng dit ett par panaracer pasela så feta som får plats, 28:or lär ju gå i alla fall, eller några smala crossdäck om det är tub. har du fina komponenter kan du ju lätt köpa en ram i din storlek här på forumet för en femhunka och så är det bara att köra.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Cresent 318

Post by ravelax » 03 Aug 2014 20:02

Vadå, 25:or funkar utmärkt på grusväg!

Tjohooturbo
Posts: 22
Joined: 31 Jul 2014 23:09

Re: Cresent 318

Post by Tjohooturbo » 03 Aug 2014 20:55

Så klart det går att köra med den på grusväg men den som jag cyklar på är rätt så grovhuggen, trafikeras frekvent av skogs,entreprenad och jordbruksmaskiner och då finns det bättre alternativ enligt mig.

Back to topic! :D

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cresent 318

Post by abacaxi » 03 Aug 2014 21:35

Tjohooturbo wrote:då finns det bättre alternativ enligt mig
hybrid är aldrig ett alternativ kompis, om det inte är en majbrasa du ska dra ihop. ;)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Cresent 318

Post by Alex » 08 Aug 2014 12:30

Det stavas cyclocross, inte hybrid.. ;)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Cresent 318

Post by ravelax » 08 Aug 2014 21:20

Alex wrote:Det stavas cyclocross, inte hybrid.. ;)
+1!

Post Reply