Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Frågor och tips om mek med din cykel.
albinv
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2014 19:58
Location: Stockholm, Gärdet

Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by albinv » 01 Jul 2014 18:42

Hej!

Skitnöjd efter att ha fått hem nytt vevlager och vevparti började jag montera av vevpartiet. Pedalerna och låsmuttern från gamla vevlagret lossnade mer eller mindre smärtfritt, men när jag skulle dra av vevarmarna gick det åt helvete.

Istället för att armen kom av så kom muttern som gängar i armen ut tillsammans med gängorna. Skulle inte tro att någon har plockat av det sen det monterades 1980, så gängorna var väl för gamla/dåliga/satt fast för hårt.

På Cykloteket trodde de det skulle kosta typ 300 spänn för deras kollegor att få av den. Då drar jag kanske hellre fram vinkelslipen (inte särskilt rädd om grejerna egentligen).

Någon som har någon annan lösning? Kan man få bort dem hemma med vanliga hemmaverktyg?

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Post by mattiasj » 01 Jul 2014 18:56

vad kör du med för avdragare ? biltema ? om det finns gängor kvar så kan en bättre från ex vis cyclo eller park funka. vill minnas att jag nåpn gång dragit av en vev med en vanlig tvåkloig avdragare annars funkar ju alltid bågfil ☺

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 01 Jul 2014 19:05

Hammare går bra om du ändå ska byta lagret också.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

albinv
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2014 19:58
Location: Stockholm, Gärdet

Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by albinv » 01 Jul 2014 19:32

mattiasj wrote:vad kör du med för avdragare ? biltema ? om det finns gängor kvar så kan en bättre från ex vis cyclo eller park funka. vill minnas att jag nåpn gång dragit av en vev med en vanlig tvåkloig avdragare annars funkar ju alltid bågfil ☺
Ja, Biltema, så det är väl nu jag får betala för dem kronorna jag sparade in på billigare verktyg kanske... Inga gängor kvar alls :(
abacaxi wrote:Hammare går bra om du ändå ska byta lagret också.
Gav kanske upp lite snabbt med hammaren i dag. Kanske ska testa att få in lite rostlösande emellan?

Gör nytt försök med hammare och tång i morgon! Annars får jag väl såga av det bara...

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by grangeyard » 01 Jul 2014 19:34

Jag dränkte en gång ett stretande vevlager på en gammal ram i rostlösare, väntade ett eller två dygn och fick bra resultat. Kanske skrattar någon annan åt mig.

Har initialt också haft problem med hammaren på vevarmar, dock även om de inte sitter för hårt utan "normalhårt" så kan det krävas en ordentlig smäll. Vevarmar rör sig uppåt axeln och är "pressfittade" så de kan sitta.
Last edited by grangeyard on 01 Jul 2014 22:19, edited 1 time in total.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by ravelax » 01 Jul 2014 20:10

Kloavdragare funkar bra, om du har en till hands.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 01 Jul 2014 22:14

Det svåra med hammaren är att få vettigt mothåll, sen släpper de med ett ordentligt slag.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by Naugas » 01 Jul 2014 23:47

Gänga ut bulten som håller armen ett varv, värm gärna vevarmen ordentligt med gasbrännare eller varmluftspistol, och mangla sedan uppför en backe så lossnar nog armen.

abacaxi - hur ska man slå?

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by mattiasj » 02 Jul 2014 11:46


ostkaka
Posts: 36
Joined: 07 Nov 2010 21:30

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by ostkaka » 02 Jul 2014 17:02

Tjena,

Jag har en avdragade av den här typen, fast modell äldre

http://www.swedol.se/media/catalog/prod ... 0264_1.jpg

Det kanske går att komma åt bakom och pressa av vevarmen om man håller mot vevaxeln. Jag jobbar vid Gärdet i Sthlm. Du kan få låna den om du vill...

Lycka till om inte annat ;)

albinv
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2014 19:58
Location: Stockholm, Gärdet

Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by albinv » 02 Jul 2014 23:13

Har tyvärr inget större lager av verktyg. Har nu sprayat vevlagret med rostlösare och försökt cyklat loss det, fick dock ge upp pga tidsbrist.


Ostkaka: jätteschysst! Jag skickar PM direkt!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by grangeyard » 03 Jul 2014 07:34

Vevarmen vandrar uppåt axeln när man cyklar om pressfiten är korrekt. Den vandrar alltså inte av axeln. När man har dragit fast en vevarm och cyklat några rundor så kan man känna att bulten är lösare och ska lämnas så för att inte pressa armen ännu hårdare mot axeln, då utsätter man materialet för risk.

Vill endast dela med mig av informationen. Är öppen för kritik.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by ravelax » 03 Jul 2014 09:28

Fast det kan nog funka att försöka "cykla loss" armen. Jag hade ett vevparti en gång som jag cyklade loss, av misstag, så visst är det möjligt. Men det gäller väl då att armen sitter illa fast från början...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by abacaxi » 03 Jul 2014 09:57

När man har dragit fast en vevarm och cyklat några rundor så kan man känna att bulten är lösare och ska lämnas så för att inte pressa armen ännu hårdare mot axeln, då utsätter man materialet för risk
Jaså, jag har alltid sett det som ett ypperligt tillfälle att efterdra lite, älskar att efterdra allt känns snabbare och tajtare då, haha. Tar ditt resonemang hänsyn till påfrestningarna pga fixed?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by grangeyard » 03 Jul 2014 10:46

abacaxi wrote:
Tar ditt resonemang hänsyn till påfrestningarna pga fixed?
Det vågar jag inte påstå.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by Muffat Stål » 03 Jul 2014 14:38

Grangeyard, har du empirisk erfarenhet av det du säger om att vevarmen skulle vandra uppåt på en konisk axel?

Det är ett vedertaget sätt att få av vevar - att skruva ur bulten och cykla loss det. Jag har gjort det mer än en gång. Det funkar.
The thigh's the limit

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by Naugas » 05 Jul 2014 09:13

Jag har aldrig varit med om någon vevarm som varit hel efter den lossnat av sig själv. Lossnar den med ett knak och brak och hoppar lös på en gång kanske den går att använda igen, men man ska inte räkna med det. De brukar lossna någon hundradel i taget, och då bryta sönder anliggningsytorna under tiden. Skadorna/skevheten är så små att det oftast inte går att se, men armen sitter inte fast som den ska efteråt.

Vevarmsbultar ska _inte_ efterdras. Axeltapp och skruv ska smörjas, och skruven ska dras med rätt moment från början och sedan inte röras. Börjar man hålla på och efterdra pressar man ut hålet i vevarmen litegrann, och gör man det för många gånger spricker vevarmen tillslut. (Påstår någon att vevarmar ska monteras torrt, utan fett, vet de inte vad de talar om. Eller ja, de sprider en myt.)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by ravelax » 05 Jul 2014 10:01

Naugas wrote:(Påstår någon att vevarmar ska monteras torrt, utan fett, vet de inte vad de talar om. Eller ja, de sprider en myt.)
Campagnolo lär ha hävdat det förr i tiden...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by abacaxi » 05 Jul 2014 10:28

naugas har säkert rätt men jag ser två logiska luckor: det går ju utmärkt att dra på en vev utan momentnyckel också och dra tills "veven inte flyttar sig inåt längre" typ, och hur gör man om man tar av en vev och sätter dit den igen, kanske till och med på ett annat lager? ska man dra lösare då för att förhindra att veven spricker "till slut"?

för övrigt så säger jag +1 på campas mer eller mindre underbyggda idéer, de kanske hade fel men myt skulle jag inte kalla det?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by Naugas » 05 Jul 2014 11:59

abacaxi wrote:naugas har säkert rätt men jag ser två logiska luckor: det går ju utmärkt att dra på en vev utan momentnyckel också och dra tills "veven inte flyttar sig inåt längre" typ, och hur gör man om man tar av en vev och sätter dit den igen, kanske till och med på ett annat lager? ska man dra lösare då för att förhindra att veven spricker "till slut"?

för övrigt så säger jag +1 på campas mer eller mindre underbyggda idéer, de kanske hade fel men myt skulle jag inte kalla det?
När man drar fast en vev med rätt kraft fjädrar materialet bara, det händer ingenting när man monterar av och på det. Efterdrar man däremot så tvingar man ut hålet i veven så mycket att det förändras plastiskt, det går ut sig. Och det kan mycket väl vara mest från Campagnolo det felaktiga rådet om att dra fast torrt har spridits ifrån, tyvärr.

Post Reply