Köpte ett biltema hjul med fotbroms. Dock kom det inte med något fäste för fotbromsarmen, så jag satte fast den med en vanlig gummiklädd p-klämma i kedjestaget.
Som det känns verkar inte den armen behöva sitta fast med någon enorm kraft? Den p-klämman jag satte på är lite för stor dock, så den sitter inte helt tight, men den sitter där den ska.
Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fast?
Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fast?
Last edited by wressus on 30 Jun 2014 22:17, edited 1 time in total.
- grangeyard
- Posts: 1535
- Joined: 04 May 2013 10:19
- Location: Uppsala City yo
Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas
Jag bidrar med text från Sheldon Browns hemsida, kanske typiskt men så är det, det är bara i all välmening:
[Note: the metal band in the photo below is only looped loosely around the chainstay, a common error. If the brake is used to hold the bicycle from rolling backward (for example, when stopped facing uphill), the brake arm will rotate upward. Then when the brake is used to slow forward motion, the brake arm will rotate downward again. Repeated motion will loosen the bolt holding the metal band, or the axle nuts, leading to failure. The metal band has multiple holes to fit different-size chainstays. Cinch it tightly around the chainstay -- John Allen]
DESCRIPTION
The attachment of the reaction arm to the chainstay is vitally important. One of the most common causes of coaster brake malfunction is failure to properly secure the reaction arm after removing and re-installing the wheel.
If the bike is ridden without the reaction arm properly secured, the arm will rotate downward, effectively loosening the left cone. The result will be a shaky wheel, and an increase in the amount of reverse pedal travel required to activate the brake.
http://sheldonbrown.com/coaster-brakes.html
[Note: the metal band in the photo below is only looped loosely around the chainstay, a common error. If the brake is used to hold the bicycle from rolling backward (for example, when stopped facing uphill), the brake arm will rotate upward. Then when the brake is used to slow forward motion, the brake arm will rotate downward again. Repeated motion will loosen the bolt holding the metal band, or the axle nuts, leading to failure. The metal band has multiple holes to fit different-size chainstays. Cinch it tightly around the chainstay -- John Allen]
DESCRIPTION
The attachment of the reaction arm to the chainstay is vitally important. One of the most common causes of coaster brake malfunction is failure to properly secure the reaction arm after removing and re-installing the wheel.
If the bike is ridden without the reaction arm properly secured, the arm will rotate downward, effectively loosening the left cone. The result will be a shaky wheel, and an increase in the amount of reverse pedal travel required to activate the brake.
http://sheldonbrown.com/coaster-brakes.html
Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas
Fast min sitter inte SÅ dåligt. Mest klämman i sig, om man behöver en rejälare sak, men jag gissar på den armen inte utsätts för någon enorm kraft.grangeyard wrote:Jag bidrar med text från Sheldon Browns hemsida, kanske typiskt men så är det, det är bara i all välmening:
[Note: the metal band in the photo below is only looped loosely around the chainstay, a common error. If the brake is used to hold the bicycle from rolling backward (for example, when stopped facing uphill), the brake arm will rotate upward. Then when the brake is used to slow forward motion, the brake arm will rotate downward again. Repeated motion will loosen the bolt holding the metal band, or the axle nuts, leading to failure. The metal band has multiple holes to fit different-size chainstays. Cinch it tightly around the chainstay -- John Allen]
DESCRIPTION
The attachment of the reaction arm to the chainstay is vitally important. One of the most common causes of coaster brake malfunction is failure to properly secure the reaction arm after removing and re-installing the wheel.
If the bike is ridden without the reaction arm properly secured, the arm will rotate downward, effectively loosening the left cone. The result will be a shaky wheel, and an increase in the amount of reverse pedal travel required to activate the brake.
http://sheldonbrown.com/coaster-brakes.html
Så här ser min ut:
Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas
den är gjord av metall va?^
Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas
Jo, gummiklädd metall.herr_brun wrote:den är gjord av metall va?^
Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas
Den jag fick med från biltema ser klenare ut än den där så de borde funka alldeles utmärktwressus wrote:Fast min sitter inte SÅ dåligt. Mest klämman i sig, om man behöver en rejälare sak, men jag gissar på den armen inte utsätts för någon enorm kraft.grangeyard wrote:Jag bidrar med text från Sheldon Browns hemsida, kanske typiskt men så är det, det är bara i all välmening:
[Note: the metal band in the photo below is only looped loosely around the chainstay, a common error. If the brake is used to hold the bicycle from rolling backward (for example, when stopped facing uphill), the brake arm will rotate upward. Then when the brake is used to slow forward motion, the brake arm will rotate downward again. Repeated motion will loosen the bolt holding the metal band, or the axle nuts, leading to failure. The metal band has multiple holes to fit different-size chainstays. Cinch it tightly around the chainstay -- John Allen]
DESCRIPTION
The attachment of the reaction arm to the chainstay is vitally important. One of the most common causes of coaster brake malfunction is failure to properly secure the reaction arm after removing and re-installing the wheel.
If the bike is ridden without the reaction arm properly secured, the arm will rotate downward, effectively loosening the left cone. The result will be a shaky wheel, and an increase in the amount of reverse pedal travel required to activate the brake.
http://sheldonbrown.com/coaster-brakes.html
Så här ser min ut:
[img]bildg[/img]
Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas
Klämman i sig behöver inte vara så värst stark alls, men bromsarmen bör hållas still och inte glappa vare sig nedåt eller uppåt. Det ser helt ok ut på bilden, men dra gärna några varv tejp runt kedjestaget om klämman är lite för stor, det skadar inte.
Om bromsarmen kan röra sig uppåt och nedåt finns en möjlighet att hjullagrens justering ändras (eller tillochmed att muttrarna på axeln lossnar helt), med ökat slitage som följd.
Om bromsarmen kan röra sig uppåt och nedåt finns en möjlighet att hjullagrens justering ändras (eller tillochmed att muttrarna på axeln lossnar helt), med ökat slitage som följd.