Mavic Eclipse punkor.

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
SweBender
Posts: 209
Joined: 28 Nov 2011 15:28

Mavic Eclipse punkor.

Post by SweBender » 10 Jun 2014 11:23

Tja!

En kompis köpte hoj genom en butik och lät dom bygga ihop hela rasket.

Allt är jättebra förutom bakhjulet. Dom tre första veckorna så fick han ca 8-9 punkor. Är eclipse hjul. Hjulet lämnades in och allt skulle bytas och fixas. Den hämtades ut och så var det dags igen. I fredags så var det dags för långtur vilket resulterade i 3 nya punkor. Alla på samma ställe på slangen. Tittar man på slangen så ser man att det är på insidan.

Kollar man nu ser man att fälgbandet inte sitter som det ska. Är det butiken som gör fel eller kan det helt enkelt handla om otur? Känns surt för min kompis som hostat upp dyra slantar för hojen.

Image

Nån som haft liknande problem med sina Eclipse fälgar? ÄR dom bara slarvigt ihop byggda från butik eller är det något min kompis gör som kan orsaka detta?

OBS. Inte kompisen i brevet som skrivit brevet.

http://forumbilder.se/DD3EK/mavichjul

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 10 Jun 2014 12:55

Gissar att det är fälgbanden som är för klena/smala/slarvigt monterade, alt att ett ekerhål behöver jämnas till. Eller att det sitter typ en mikroskopisk glasbit på insidan av däcket.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Mavic Eclipse punkor.

Post by abacaxi » 10 Jun 2014 13:02

såna där fälgband suger. tjacka riktiga för högt tryck (fånigt dyra tyvärr) eller tejpa.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

mattiasj
Posts: 134
Joined: 10 Dec 2011 21:51
Location: Stockholm

Post by mattiasj » 10 Jun 2014 13:14

Schwalbes ljusblå funkar fint kostar 20kr styck ser jag hos cykeldennis.se i frihamnen. Hjälpte min granne att byta fälgband just då han fått punka på insidan av slangen

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re:

Post by grangeyard » 10 Jun 2014 21:28

mattiasj wrote:Schwalbes ljusblå funkar fint kostar 20kr styck ser jag hos cykeldennis.se i frihamnen. Hjälpte min granne att byta fälgband just då han fått punka på insidan av slangen
Ja, fälgbanden är fel. Vi hade samma problem med en hoj under Giro di T-bana.
Schwalbebanden har funkat fint även för mig.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re:

Post by grangeyard » 10 Jun 2014 21:29

RZ-1 wrote:Gissar att det är fälgbanden som är för klena/smala/slarvigt monterade, alt att ett ekerhål behöver jämnas till. Eller att det sitter typ en mikroskopisk glasbit på insidan av däcket.
+1

Post Reply