VISA: Din/a växelcyklar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 13 May 2014 21:27

fmg wrote:Precis färdigbyggd.

Image
Mycket stiligt! Rätt vev!

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rich » 13 May 2014 21:39

Tänk på att kunden kanske inte vill tappa bromsbeläggen...
Vad jag ser så är de främre vänd på fel håll...

Och ett tips om kedjespänningen.

När kedjan ligger på bägge minsta, så ska kedjan precis spännas.

Kul annars med ett retroprojekt.

Mvh Mr V[/quote]

rich
Posts: 531
Joined: 10 Mar 2011 15:01
Location: Göteborg

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by rich » 13 May 2014 21:48

Mr Vintage wrote:
rich wrote:
Tänk på att kunden kanske inte vill tappa bromsbeläggen...
Vad jag ser så är de främre vänd på fel håll...

Och ett tips om kedjespänningen.

När kedjan ligger på bägge minsta, så ska kedjan precis spännas.

Kul annars med ett retroprojekt.

Mvh Mr V
Kedjespänningen har jag nog koll på men bromsbeläggen har du fan helt rätt i. Använde den som bakbroms ett kort tag och har helt tydligt glömt att vända tillbaka beläggen. Tack för detta och hoppas han överlever denna fadäs.

fmg
Posts: 23
Joined: 02 Jun 2013 04:22
Location: Jönköping

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by fmg » 14 May 2014 05:14

ravelax wrote:
fmg wrote:Precis färdigbyggd.

Image
Mycket stiligt! Rätt vev!
Tack!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 18 May 2014 20:02

Image

Kleinen som jag plockade från happy rullar riktigt fint nu. Men press-fit vevlagret har gjort bygget omständligare än nödvändigt. Finns tydligen ett tyskt företag som gör kompatibla. Men €100 vevlager på en cykel som inte kostat mig 3000kr... Jag vet inte.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 19 May 2014 08:32

Bratt wrote:Image

Kleinen som jag plockade från happy rullar riktigt fint nu. Men press-fit vevlagret har gjort bygget omständligare än nödvändigt. Finns tydligen ett tyskt företag som gör kompatibla. Men €100 vevlager på en cykel som inte kostat mig 3000kr... Jag vet inte.
Tänk såhär: Den kanske är värd det? Och iom. att du fick cykeln så billigt har du ju råd att lägga lite extra på vevlagret? Ser bra ut, skitsnyggt med Alter-stammen och klassisk bock!

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Bratt » 19 May 2014 10:59

Nä, jag är inte så säker på att den är det. :D Vårens cykelbudget har ett budgetunderskott på 10k i skrivande stund. Så här finns då inga pengar över. Kanske blir ett vinterprojekt men då ska den få ny lack först.... och en helt annan grupp.

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Sönke » 27 May 2014 17:02

Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by klasolsson » 27 May 2014 18:22

^^Yes asså!


User avatar
El rey
Posts: 56
Joined: 17 Oct 2013 18:39

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by El rey » 30 May 2014 16:07

Nye billeder med nyt hjulsæt
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 30 May 2014 16:51

Den är riktigt fin!

User avatar
El rey
Posts: 56
Joined: 17 Oct 2013 18:39

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by El rey » 30 May 2014 17:03

Tak :)

johohoan
Posts: 140
Joined: 02 Oct 2009 21:19
Location: GBG

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by johohoan » 30 May 2014 18:58

Image

Ny bild på gammal hoj. Börjar bli dags att skaffa nåt nytt igen. Är dock i läget att skall nåt nytt in, så skall nåt gammalt ut, och jag har lite svårt och skiljas från grejorna...

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ANTR » 31 May 2014 15:36

Här är min världsmästare som jag fick ärva av min morbror.
Vet bara inte när jag ska ha tid att fixa till den, än mindre cykla på den..
Men den är fin!

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 31 May 2014 18:56

Fin! Crescent 92320 med originalutrustning! Putsa upp och var rädd om den!

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ANTR » 31 May 2014 20:14

ravelax wrote:Fin! Crescent 92320 med originalutrustning! Putsa upp och var rädd om den!
Jag som trodde det var en 319, men så är jag novis oxå.
Vad är det som utmärker den så att du kan se att det är en 320?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ravelax » 31 May 2014 21:09

ANTR wrote: Jag som trodde det var en 319, men så är jag novis oxå.
Vad är det som utmärker den så att du kan se att det är en 320?
Campagnolo-gruppen.

Kan ju ha varit så att din morbror uppgraderat en 319 iofs. Resultatet är i praktiken ändå en 320, eftersom ramen är samma.

User avatar
ANTR
Posts: 356
Joined: 13 May 2014 19:04
Location: Stockholm
Contact:

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by ANTR » 31 May 2014 21:51

ravelax wrote:
ANTR wrote: Jag som trodde det var en 319, men så är jag novis oxå.
Vad är det som utmärker den så att du kan se att det är en 320?
Campagnolo-gruppen.

Kan ju ha varit så att din morbror uppgraderat en 319 iofs. Resultatet är i praktiken ändå en 320, eftersom ramen är samma.
Ah, såklart. Jag lovar att ta hand om den och jag ska INTE bygga fixie av den :)

User avatar
Kristoffer T
Posts: 301
Joined: 03 Dec 2009 12:35
Location: Stockholm

Re: VISA: Din/a växelcyklar.

Post by Kristoffer T » 01 Jun 2014 11:27

johohoan wrote:
Ny bild på gammal hoj. Börjar bli dags att skaffa nåt nytt igen. Är dock i läget att skall nåt nytt in, så skall nåt gammalt ut, och jag har lite svårt och skiljas från grejorna...
Fantastisk cykel. Gör det enda rätta och bygg ut så att du får plats med båda..

Post Reply