Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
B.M.F
Posts: 11
Joined: 21 Aug 2010 14:49

Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by B.M.F » 02 May 2014 19:14

Efter en hel del fluktander på denna sida har jag äntligen skaffat mig ett projekt (en blivande singlespeed). Jag kom över en gammal 12 vxl Crescent 316 fashion line med risig lack. Med tanke på att jag inte kommer att använda cykeln så mycket kommer detta till att bli ett budgetbygge.

Hoppas på att få hjälp av er med ett par frågor så att jag kan komma vidare.
Vilken utväxling bör jag ha? Dvs antal kugg fram respektive bak. Kommer mest att cykla på planmark och vill ha en relativ lätt utväxling (på grund av svaga ben…).

Tänkte bibehålla bakhjulet och sätta dit ett singlespeed-kit. P.g.a. min inkompetens gällande cyklar behöver jag eran hjälp även med detta. Kassetten bak har 6-drev. Misstänker att frihjulet sitter i navet. Stämmer detta? Vilket ss-kit skall jag ha till detta bakhjul? Kan någon skicka en länka hade jag varit väldigt glad.
Bifogar en fil på baknavet. Behöver jag en sk kedjepiska och avdragare eller räcker det med en avdragare för att ta av kassetten?

Hoppas på att ni kan hjälpa mig med mina frågor.

Image

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by herr_brun » 02 May 2014 20:07

tjenare,

det där är en frikrans som sitter gängad på navet. Du behöver alltså inte ett single speed kit utan ett en frikrans med bara ett drev...

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 1398014496
den där funkar.

Du behöver ett verktyg för att få bort det där. Gå till din lokala mekare och be hen göra det, för den sitter antagligen hårt så in i helvete.


ang utväxling kan du köra på 52x18 det tycker jag är lätt om du ska köra på plan mark, din stora chainring är med största sannorlikhet den sizen.

se till att köpa 3/32 kedja också.

lycka till

B.M.F
Posts: 11
Joined: 21 Aug 2010 14:49

Re: Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by B.M.F » 02 May 2014 21:15

Tackar för svaret! :D
Precis den hjälp jag behöver.

Behövs det någon distans eller räcker det med frihjulet och samma "mutter" som sitter på nu?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by herr_brun » 02 May 2014 21:20

Muttern tillhör hjulaxeln och har inget med frikransen att göra, du förstår när du får bort frikransen

B.M.F
Posts: 11
Joined: 21 Aug 2010 14:49

Re: Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by B.M.F » 03 May 2014 09:12

Tackar!

B.M.F
Posts: 11
Joined: 21 Aug 2010 14:49

Re: Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by B.M.F » 26 May 2014 19:41

Nu har frikransen kommit och blivit monterad. Men tyvärr så är inte linjen rak mellan fram och bakdrev. Frikransen måste ut ca 3 cm. Om jag monterar dit distanser så är det inte många gängor (om någon) kvar. Vad kan jag göra?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by herr_brun » 26 May 2014 20:04

http://sheldonbrown.com/chainline.html

finns väl några olika sätt, sätt framdrevet på den inre klacken till att börja med och se hur det fungerar.

Annars får du disha om hjulet eller göra något av de andra förslag Sheldon gav förslag till i länken ovan

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by Eskiboi » 26 May 2014 20:34

Sätt tillbaks kassetten, lägg kedjan på tredje eller fjärde drevet där bak. Klart och betalt, ut och cykla. Lite fulare, lite billigare.
The concept of time has been revised and improved...

B.M.F
Posts: 11
Joined: 21 Aug 2010 14:49

Re: Behöver hjälp med utväxling och ss-kit

Post by B.M.F » 26 May 2014 20:55

@Eskiboi
Ja, och enklare. Tanken finns, men skall se om jag kan ordna det med BMX-frikransen. Annars åker kassetten på igen:(

Post Reply