Road rage

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
sjåpa
Posts: 35
Joined: 06 Jul 2013 21:39

Re: Road rage

Post by sjåpa » 15 Mar 2014 12:24

Klappmongong finns det gott om, spelar ingen större roll vilket fordon dem sitter på eller i. Som daglig bilist och cyklist har jag slutat att räkna suckarna bakom ratten.
Såg för övrigt en bleksminkad hippster brutta i torsdags med en riktigt ful grön basker smeta in halva nyllet med läppstift samtidigt som hon drog rödljusen vid Karlbergsvägen/dalagatan. Hon hann snudda förskolebarnen som var på väg över innan hon vinglade till och drog en faceplant i baklådan på Volvon bakom övergångstället. Klackskor ingen hjälm, någon sorts fuskpäls blommor i korgen och en ordentlig blodig näsa. Gjorde min dag, och för övrigt även förskolebarnen som bara gick förbi och pekade :)
"Det finns inget som säger att man är förföljd bara för att man är paranoid"..

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 15 Mar 2014 12:37

sjåpa wrote:spelar ingen större roll vilket fordon dem sitter på eller i
jag skiter i och för sig i om folk är idioter eller inte utan det viktiga är om de är en fara för mig eller inte. cyklistidoter = helt ok, bilistidioter = not so much, cyklistidioter som saknar lampor och möter mig på natten på munkbroleden nedanför riddarhuset = inte heller så ok. ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Bratt » 07 May 2014 14:52

När en röd liten märca nästan klämmer in en i dom parkerade bilarna tänker man: Hur kör människan egentligen? Jaja, ingen skada skedd.

När samma bil 20m längre fram är 50cm från att köra över en hundvalp och dess ägare som är på väg över ett övergångsställe! Och man ba rycker människan ur bilen och!

Image


...in my mind.

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by MatKar » 14 May 2014 16:26

Roadrage som kom av sig... På väg hem från riktig rövdag på jobbet. Stannat vid rödljus på Vasagatan och hinner precis sätta ner foten när det omisskännliga ljudet av kolfiber mot gammal blockethoj ackompanjerar en rejäl puff bakifrån whiplash-style. Vänder mig om redo att tydligt och klart förklara det olämpliga i att kraja medtrafikanters kinesiska kålhjul. Det visar sig dock vara en stackars livrädd tjej med gråten i halsen och ett löst bromshandtag i handen och en sådan kan man ju inte vara arg på någon längre tid.. Var kanske värt en liten repa på fälgen att få känna sig som Jesus i några minuter..

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 14 May 2014 19:42

Men hjulet höll?

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Road rage

Post by MatKar » 14 May 2014 21:14

Jupp... Mycket lättare att vara förlåtande då

User avatar
omnium
Posts: 284
Joined: 22 Jan 2015 16:26
Location: Sthlm, söderort

Re: Road rage

Post by omnium » 27 Apr 2015 11:47

Var flera dagar sedan men måste tydligen få ur mig detta för att finna ro: cyklade i DUBBELRIKTAD cykelbana vid infarten till Bromma återvinningscentral varpå dagens pendlare kommer mötandes i en klunga, kanske 5-6 st, en fixed faktiskt. Jag ska fortsätta vänster lite längre fram eftersom det är enda sättet att ta mig dit jag vill, försöker att planera mina rutter så gott det går för att underlätta trafiken. När jag möter "klungan" vid övergångsstället befinner sig alla lite varstans men jag kommer lätt igenom, men här känner herr civile trafikpolis för att ropa "fel håll!" efter mig… Det finns värre saker men detta gjorde mig märkligt nog argare än när en bil körde in i bakhjulet häromveckan (saknar lite känsel i höften och hjulet skevt).

Tidigare på turen blev jag omkörd av en något överviktig man med Zipp-hjul, växlat mot fixed förstås, då log jag lite samtidigt som lusten att säga något olämpligt steg.

EDIT: Om det råder oklarhet i varför jag log åt saken berodde det på "köpa prestanda" kontra "gå ned några kilo". Men man får så klart köpa vilka dyra prylar man vill!

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Road rage

Post by peteholmberg » 17 Sep 2015 11:43

http://www.expressen.se/nyheter/mejade- ... dagsboter/

Så mycket är cyklister värda, knappt en månadslön


edit:
hade den tilltalade gjort sig skyldig till grovt rattfylleri, vållande till kroppsskada, grovt brott, samt obehörigt avvikande från trafikolycksplats, grovt brott, genom att i alkoholpåverkat tillstånd utan att bromsa eller väja undan köra på och skada en fotgängare samt därefter avvika från olycksplatsen" skulle skadestånd vara befogat.
Vänta, är det lugnt om man kör över någon så länge man är nykter?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Road rage

Post by ravelax » 17 Sep 2015 15:09

^Så jävla tråkigt, verkligen upprörande. Skadestånd eller inte borde ju utdömas efter hur allvarliga men offret får, kan man tycka, oavsett brottsrubricering, och inte utifrån själva rubriceringen...

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 17 Sep 2015 17:06

peteholmberg wrote:Vänta, är det lugnt om man kör över någon så länge man är nykter?
Ja givet att det inte är med flit? Är man onykter är det ett brott även om det är en olycka, antar jag att de menar?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Road rage

Post by peteholmberg » 17 Sep 2015 17:12

abacaxi wrote:
peteholmberg wrote:Vänta, är det lugnt om man kör över någon så länge man är nykter?
Ja givet att det inte är med flit? Är man onykter är det ett brott även om det är en olycka, antar jag att de menar?
Ja, men det borde ju kunna vara ett brott även om det är en olycka och man är nykter. Olycka utesluter ju inte att någon har skuld.

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Glassbåt » 06 Nov 2015 03:21

Image

En medelålders kvinna lyckades hänsynslöst slänga upp förardörren i exakt rätt stund för att, inte bara kasta mig framåt över både cykel och bildörr, utan dessutom amputera stackars styret mitt. Allt detta under bråkdelen av en sekund.
Vilken sensationell prestation. Inte ville hon ta åt sig äran heller, trots att jag gång på gång energiskt påpekade att detta verk faktiskt låg i hennes händer. Hon menade att det hela var min egen skapelse. Fick enhandat cykla milen hem rålack och mörbultad.
Jo, man tackar.

Aldrig igen skall hon bildörren öppna utan denna händelse i åtanke. Satkärring.

Köpes: Riser/flatbar, 25,4, 58-68 brett. Vad som helst funkar tills vidare, behöver snarast. I Stockholm.

User avatar
karlarson
Posts: 604
Joined: 18 Sep 2010 13:52
Location: Söder/11822

Re: Road rage

Post by karlarson » 07 Nov 2015 10:56

Glassbåt wrote: En medelålders kvinna....[/color]
DUDE,, bytte ni uppgifter? annars ska ju låset i ren reflex sitta i samtliga rutor och motorhuv!!
SONS OF SATAN . Fista Stockholm

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 07 Nov 2015 11:34

Hennes trafikförsäkring täcker allt oavsett skuld, bara att ta regnummer och kräva. It's the law.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Glassbåt
Posts: 124
Joined: 27 Apr 2012 15:49
Location: Stockholm

Re: Road rage

Post by Glassbåt » 08 Nov 2015 03:13

Har regnummer. Men hur mycket får jag ut av det, tvåhundra för ett kinakockosstyre?
Hade tur och kom undan med lite blåmärken. Orkar inte gå genom massa byråkratiskt försäkringsskit. Sitter hellre på bärsbänken och hare trevligt.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 08 Nov 2015 11:22

ja du får väl ett nytt styre that's it men det kostar dig bara ett telefonsamtal och ett mailat kvitto.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
karlarson
Posts: 604
Joined: 18 Sep 2010 13:52
Location: Söder/11822

Re: Road rage

Post by karlarson » 08 Nov 2015 12:52

det kanske hade fått henne att tänka till lite om man blandar in lite byråkrati, men vill man slippa det så kan man i så fall ta med sig en backspegel som pokal ;)
SONS OF SATAN . Fista Stockholm

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Road rage

Post by peteholmberg » 08 Nov 2015 14:12

Och ringa snuten och anmäla sönder

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Road rage

Post by matsa » 08 Nov 2015 14:14

Glassbåt wrote:Har regnummer. Men hur mycket får jag ut av det, tvåhundra för ett kinakockosstyre?
Hade tur och kom undan med lite blåmärken. Orkar inte gå genom massa byråkratiskt försäkringsskit. Sitter hellre på bärsbänken och hare trevligt.
Du kan också få stålar för sveda & värk på hennes försäkring. Bara skicka in bilder. Då blir det ännu trevligare på bärsbänken om det är gratis :-)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Road rage

Post by abacaxi » 08 Nov 2015 17:23

måste man inte söka vård för att få sveda och värk? jag fick typ 1000 spänn för en hjärnskakning med ett vårddygn på sjukan, gratispengar men ovärt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply