Förvaring, stöldrisk & lås!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
hejdå

Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by hejdå » 07 May 2008 23:00

Hej igen kära cykel-entusiaster!

Snart snart är jag i sadeln igen! Min handbyggda tyskitalienare är i faggorna, med en cykel som inte är byggd av hitte-gods och grovsopor kommer också en viss oro. Om natten rider maran mitt sinne, jag drömmer att min cykel blir stulen och att jag springer som i en feberyra på köpenhamns gator, förgäves letandes efter min cykel. Lösningen till mina problem är ju självfallet att köpa mig ett ordentligt lås. Hittils har jag aldrig varit orolig för att någon av mina tidigare cyklar ska bli stulna, med bränd lack runt sadelstolpen och flagnade dekaler minskar stöldrisken.

Det jag funderar på är, hur förvarar man bäst sitt lås under turerna? Att låsa det runt magen känns mindre smickrande, ryggsäck lika så. En cykelbudsväska skulle kännas lite som att gå runt med en doo-rag, ifyouknowwhutimsayin.

Vidare så tänker jag på förvaring, att ha cykeln i källaren är en tanke som oroar mig djupt då min källare är ett mögelinfekterat hål fuktigt och otäckt nog för gollum. Att ha cyklen där under vintermånaderna känns inte så roligt! Smart om jag är har jag nu kommit på idén att ha den inne i lägenheten. Problem som har uppstått är att jag bor på 45 kvm med en sambo som inte riktigt delar min passion för stålhästen. Att bara ha cykeln ståendes i lägenheten är helt uteslutet då det verkligen inte får plats till det. Jag tänker mig en väggmonterad lösning, kanske till och med något tak-monterat! Är det någon som har erfarenhet? Jag såg en tråd på happy om någon som tillverkade ett väggmonterat cykelställ.

för bilder på lägenheten besök min flickr sida här http://www.flickr.com/photos/simonbusk (finns fina renoveringsbilder!)

User avatar
Mossa
Posts: 201
Joined: 07 Apr 2008 07:39
Location: Uppsala

Post by Mossa » 07 May 2008 23:19

Finns massor av olika hängare för väggar och tak. Här är två från Biltema (för inspiration, eftersom du antagligen inte har en närliggande butik :wink:):

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=84701
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=84699

Själv får jag tyvärr inte ha hojarna i lägenheten, p.g.a. bönans invändningar, annars hade jag hängt upp dem på väggen. Mysigt att vara omgärdad av cyklar liksom. Som snubben i dokumentären Pedal säger: "I wake up in the morning, and I see them two wheels, and I just wanna get out there and be on it again." (Någorlunda citerat från minnet.)

I huset har vi dock fräscha cykelförråd med gott om plats och massvis med krokar i taket att hänga cyklarna i framhjulet på. Det är en bra lösning om du har många hojar. Cyklarna står mot väggen så att säga. Då får man plats med många bredvid varandra, fast det tar mer plats på djupet. Lite osäker på om det kan skeva framhjulet ...

Finns även mekställ som man fäster i väggen, med en pinne rakt ut. I änden sitter en "klämma" som kramar om valfri del av ramen. En sådan kan ju bli rätt minimalistisk vilket kanske passar? Cykeln svävar nästan helt fritt från väggen 8)

/Edit: Stavfel.
Last edited by Mossa on 08 May 2008 07:29, edited 2 times in total.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 08 May 2008 07:26

Häkta av vevarna och styret och vinterförvara den under sängen. Perfekt om du har sockel under sängen, då märker sambon ingenting.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 08 May 2008 23:21

IkeaHacker erbjuder en ganska bra lösning:
http://ikeahacker.blogspot.com/2008/02/ ... -rack.html
Förutsatt att du har bra takhöjd så du kan få lite fri golvyta...
I Dalarnas djupa skogar..

hejdå

Post by hejdå » 09 May 2008 08:10

ja jävlar, den där idéen var ju riktigt trevlig. 2.50 i takhöjd är det hemmavid. Det borde räcka till en cykel. Hittils har jag bara lyckats sälja in att förvara cykeln under sängen, frugan säger mest bara "vi får se" med en illavarslande ton... Måste nog jobba lite mer på min pitch!

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by Bubblan » 10 May 2008 00:46

SimonBusk wrote: ...
Det jag funderar på är, hur förvarar man bäst sitt lås under turerna? Att låsa det runt magen känns mindre smickrande, ryggsäck lika så. En cykelbudsväska skulle kännas lite som att gå runt med en doo-rag, ifyouknowwhutimsayin.

...
Jag tänker mig en väggmonterad lösning, kanske till och med något tak-monterat! Är det någon som har erfarenhet? Jag såg en tråd på happy om någon som tillverkade ett väggmonterat cykelställ.
...
Jag har ett Classe-lås som jag slänger över axeln när jag cyklar runt, det kostade en hunka och klipps troligtvis av med en nagelsax, men än så länge har det fungerat. Jag vet dock inte om det har att göra med att jag försöker kamouflera cykeln när jag låser den...
Image

Nu vet jag inte om det är den här tråden på Happy som du tänker på, om inte så kan du ta dig en titt här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/483001/

jon wrote:IkeaHacker erbjuder en ganska bra lösning:
http://ikeahacker.blogspot.com/2008/02/ ... -rack.html
Förutsatt att du har bra takhöjd så du kan få lite fri golvyta...
Den räcker "bara" till 3.30 i takhöjd, hur fan gör vi med 3.70? Jag börjar bli smått desperat efter någon vettig förvaringslösning till cyklarna.
Cogs 'n Kegs

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Förvaring, stöldrisk & lås!

Post by pean » 11 May 2008 10:12

Bubblan wrote: Den räcker "bara" till 3.30 i takhöjd, hur fan gör vi med 3.70? Jag börjar bli smått desperat efter någon vettig förvaringslösning till cyklarna.
Kolla med Sienfeld, han verkar ha löst det.

Tonus
Posts: 22
Joined: 22 Apr 2008 20:29
Location: Göteborg

Post by Tonus » 17 May 2008 18:30

Bumpar tråden lite och undrar hur det är med lås då. Har kikat på bygellåsen från cyclecomponents, men vill helst kunna känna på grejorna innan jag bestämmer mig. Såg att de hade Abus lås på den lokala cykelhandlaren också, nån som har äger ett fint lås och vill tipsa? Bygellås är det som gäller btw.

palle
Posts: 2
Joined: 19 May 2008 19:14

Post by palle » 19 May 2008 23:09

snoozkar wrote:Bumpar tråden lite och undrar hur det är med lås då. Har kikat på bygellåsen från cyclecomponents, men vill helst kunna känna på grejorna innan jag bestämmer mig. Såg att de hade Abus lås på den lokala cykelhandlaren också, nån som har äger ett fint lås och vill tipsa? Bygellås är det som gäller btw.
Abus har nästan monopol på cykellås i Sverige. Jag har bygellåsen Abus Granit Futura 64/120 HB230 och HB150. De är tillräckligt smala för att gå ner i bakfickan på vanliga jeans. Jag är riktigt nöjd med dem.

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 20 May 2008 08:10

Jag har ett Abus Steel-O-Flex 800, men jag vet inte om det egentligen är så bra i praktisk använding, det verkar bli för mycket luft inuti låset när man låser mot stolpar, räcken etc. Fungerar dock bra runt riktigt stora stolpar där hela låset blir utfyllt.

Jag har dock funderat på ett Kryptonite Evolution Mini, men läste den här posten...

(EDIT) Den texten var visst från 2004 = alla lås från Kryptonite som är nyare en så är safe för öppna-med-penna tekniken. Kanske blir ett sådant Mini i alla fall då...

Min andra idé kommer ifrån någonstans (kanske här), och det är lite väl mycket kanske, men om man verkligen har en dyr cykel / ingen försäkring / verkligen behöver cykeln så är väll ett U-lås (utan rund nyckel) och en kedja (kantig) med ett hänglås med bygel så att länkarna bara precis passar eller kanske skydd på sidorna som ett cykelbud påstår heta Multi-Loc (jag har dock inte hittat någonting sådant)... En kombination av kedja och U-lås skulle alltså enligt någon (kommer inte ihåg vem) vara en jobbig kombination för den ivrige cykeltjuven eftersom de kräver olika verktyg för att bryta upp, den ena kofot el. liknande och den andra bultsax (så då slipper man lata och svaga tjuvar?)

Det var också någon som föreslog ett litet fjäraktiverat billarm i sadelstolpen, men jag tycker
att det är att gå långt... Jag ska nog se till att min cykel ser sliten och jävlig ut istället, men med fina delar, så slipper man de omedvetna tjuvars uppmärksamhet – det kan ju inte finnas så himla många tjuvar som sitter och dräglar över ick-blingiga/funktionella track-nav och naggade/smårostiga trackramar?

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonatan S » 20 May 2008 18:54

Har man inget lås så kan ju den här lösningen kanske funka.
Image

User avatar
radiodept
Posts: 668
Joined: 23 Jul 2008 20:50
Location: Eskilstuna

Post by radiodept » 08 Apr 2009 09:04


broel
Posts: 9
Joined: 25 Sep 2010 15:22

Vilket lås duger bäst?

Post by broel » 06 Feb 2011 20:10

Hejsan, eftersom expediten på en cykelbutik inte satt på någon kunskap så frågar jag er istället. Jag skulle helst föredra att använda Abus kedgelås istället för att konka runt på ett bygellås. Dessutom kostar kedjan ca 1/3 av priset på ett bygellås. Men vet ni om det är likvärdigt i kvalite??

Kedjan var av den mindre varianten, ser ut att kunna vara denna jag såg:
http://www.cyclesuk.com/img/F/525060.jpg
Butiken tog ca 250:- och bygel ligger på ca 700:-
Dock så hade den butiken inte "änden" till låset som sätter ihop kedjan pga någon felleverans... Någon som vet var man kan köpa komplett?

Kommentarer?

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Vilket lås duger bäst?

Post by Doug » 06 Feb 2011 20:20

båda står emot att någon bär iväg din cykel om du drar dem igenom något som sitter fast, inga av dem står emot en vinkelslip. så mitt tips är att du ska ta den som du tycker verkar lättast att släpa med osv...

broel
Posts: 9
Joined: 25 Sep 2010 15:22

Re: Vilket lås duger bäst?

Post by broel » 06 Feb 2011 20:24

fann denna nyss, verkar smidig och till överkomligt pris. Vad tror ni?
Bygellås ”Kryptonite Evo Mini"
www.fridhemscykel.se/img/products/74.jpg

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Vilket lås duger bäst?

Post by Doug » 06 Feb 2011 20:32

nog den som flest kör med här på forumet, får plats i bakfickan och tillsammans med en vajjer så gör den jobbet

broel
Posts: 9
Joined: 25 Sep 2010 15:22

Re: Vilket lås duger bäst?

Post by broel » 06 Feb 2011 21:35

Okey najs, tips på bästa pris i sthlm? :-)

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Vilket lås duger bäst?

Post by oskarwallin » 06 Feb 2011 22:23

Jag vill minnas att det här var det billigaste när jag köpte mitt i somras:
http://www.bike-mailorder.de/shop/produ ... ype=search

User avatar
jowes
Posts: 70
Joined: 22 Nov 2009 16:45
Location: Stockholm

Re: Vilket lås duger bäst?

Post by jowes » 07 Feb 2011 09:21

Tack för tipset Oskar! Morgonshoppning känns alltid bra

broel
Posts: 9
Joined: 25 Sep 2010 15:22

Re: Vilket lås duger bäst?

Post by broel » 07 Feb 2011 23:00

Finns tydligen i sthlm: http://nordsurf.jetshop.se/kryptonite-m ... c-220.aspx ska ringa imorn o dubbelkolla!

Post Reply