Hjälp en nybörjare

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by MatKar » 01 Apr 2014 11:45

Limen wrote:Hej igen och tack för all input!

Jag har velat lite fram och tillbaka men står fast vid att köpa en ny oväxlad cykel :)

Jag är fortfarande inne på att köpa en Fuji Track 2.1 från Egons: http://egons.nu/cyklar-2014/fuji/fixie/track-21/

Alternativen är någon av dessa två:
- Fuji Track Classic: http://egons.nu/cyklar-2014/fuji/fixie/track-classic/
- SE Bikes Premium Brew: http://egons.nu/cykelrean/premium-brew/
Rätt mycket cykel för pengarna onekligen även om billigt lätt kan bli dyrt efter hand i takt med att grejorna ska bytas och uppgraderas. Och knappt 11 kilo stål fem mil om dagen.. Bygger karaktär och benmuskler!

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp en nybörjare

Post by ravelax » 01 Apr 2014 14:10

SE-hojen har ju snyggast geometri iaf med framhjulet tätt in mot ramen. Tror att det är ungefär samma kvalitet på alla cyklarna, vilket ju också priset skvallrar om. Blir nog bra hur du än väljer.

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Hjälp en nybörjare

Post by kwanjangnim » 01 Apr 2014 15:08

+1 SE-hojen om man ska välja bland de där två!

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Hjälp en nybörjare

Post by Hampan » 01 Apr 2014 15:14

Jag fattar inte, visst har väl nån redan skrivit Dolan? Varför diskuteras det då fortfarande Fuji? Köp en Dolan bara, du kommer inse att det är rätt, tids nog. Om du ändå vägrar så köp den där alu-fujin. Fast om du ska köpa den, köp en Pre cursa istället, ok?
_____________
Fista STHLM

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by klasolsson » 01 Apr 2014 15:21

Hampan wrote:Jag fattar inte, visst har väl nån redan skrivit Dolan? Varför diskuteras det då fortfarande Fuji? Köp en Dolan bara, du kommer inse att det är rätt, tids nog. Om du ändå vägrar så köp den där alu-fujin. Fast om du ska köpa den, köp en Pre cursa istället, ok?
^^what he said. Period.

User avatar
Jackson
Posts: 156
Joined: 13 Oct 2013 19:45
Location: Stockholm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Jackson » 01 Apr 2014 15:58

Hampan wrote:Jag fattar inte, visst har väl nån redan skrivit Dolan? Varför diskuteras det då fortfarande Fuji? Köp en Dolan bara, du kommer inse att det är rätt, tids nog. Om du ändå vägrar så köp den där alu-fujin. Fast om du ska köpa den, köp en Pre cursa istället, ok?
+1 faktiskt, du kommer tacka oss sen. lovar.
«»«»«»«»«»

john the man
Posts: 641
Joined: 20 Dec 2008 22:29
Location: Lund - Sthlm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by john the man » 01 Apr 2014 16:09

Jackson wrote:
Hampan wrote:Jag fattar inte, visst har väl nån redan skrivit Dolan? Varför diskuteras det då fortfarande Fuji? Köp en Dolan bara, du kommer inse att det är rätt, tids nog. Om du ändå vägrar så köp den där alu-fujin. Fast om du ska köpa den, köp en Pre cursa istället, ok?
+1 faktiskt, du kommer tacka oss sen. lovar.
Jag säger som i 2.45 - 2.55 i det här klippet:
"If i had that bike , Id attach a flesh light to the top tube."

SONS OF SATAN

FISTA STHLM

http://fistasthlm.tumblr.com/

User avatar
MatKar
Posts: 597
Joined: 20 Apr 2011 10:33
Location: Stockholm

Hjälp en nybörjare

Post by MatKar » 01 Apr 2014 16:34

This show is brought to you by... Dolan Bicycles

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjälp en nybörjare

Post by grangeyard » 27 Apr 2014 16:35

roope wrote:
Bratt wrote:Mmmm beställ på egen risk. Har läst en del mardrömshistorier om Velodrome Shop.

blocket, happymtb eller säljdelen här skulle jag fortsätta leta på.
+1
hört detsamma om velodrome shop!
Skrev till dem en gång och fick ett, enligt mig, halvspydigt svar.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjälp en nybörjare

Post by grangeyard » 27 Apr 2014 16:42

Jonasw wrote:
abacaxi wrote:Varför skulle man inte kunna pendla 50km med fastnav?


Det har jag aldrig sagt heller. Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt, men jag tycker bättre om att köra längre sträckor med växlar. Notera att det är min åsikt baserad på min erfarenhet. Dock är jag absolut inget cykelbud och ingen fakenger för den delen heller, utan en helt vanlig pendlare. Trådstartaren får självklart cykla på vilken cykel hen vill.
Jag behöver inte växlar för pendling i Stockholm, när benen är starka nog är det hur fint som helst. Däremot gillar jag frihjul :)

Min åsikt om billiga hojar: billiga hjul kanske är det värsta, när lager snabbt får spel och hjulen blir skeva etc. Gäller resten av alla lager också. Alltså som finsmakare och med ett starkt intresse för delar och mekande så gillar jag få billiga grejer men för att avrunda det så gillar jag inte lågkvalitetsvevpartier heller, kanske inte runda nog eller är för mjuka, pajar snabbt...

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Hjälp en nybörjare

Post by salta_killen » 28 Apr 2014 06:39

+1 på dolan pre cursa.

... men om du ska köpa egons / fuji så skala en tusing och få en lika vettig hoj http://egons.nu/cykelrean/classic/

... och vill du köpa begagnad instegsracer med 105 grupp så har jag en jag borde sälja. PMa om du intresserad

Post Reply