Fixtee - Ny t-shirt på gång.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Fixtee - Ny t-shirt på gång.

Post by limitedlizard » 29 Jan 2009 15:28

Om någon moderator vill ta bort mina gamla t-shirtstrådar (2st tror jag det är) så är det helt okej. Eller om jag kan få lite utökade rättigheter så kan jag rensa efter mig själv. :)

Hur som helst så har jag en ny t-shirt på gång. Denna gång inspirerades jag av en snygg GT som jag såg här i forumet. Vet inte om denna kan vara något...

Image
Last edited by limitedlizard on 29 Jan 2009 16:59, edited 1 time in total.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 29 Jan 2009 15:34

Är det inte bättre om du håller dig till en av dina trådar istället för att det ska plockas bort osv osv ..

Trycket i sig ser bra ut .
--------->>><<<<--------------

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 29 Jan 2009 16:28

Du kan skapa en FixTee-tråd och posta kontinuerligt i den, som Sönke gör i hans Odd Numer-tråd i Köp/Sälj. Att fimpa en tråd med 30+ inlägg av andra i (som viewtopic.php?t=1400) är inte riktigt ok. Som användare kan man ta bort sina egna inlägg, så vida ingen annan postat efter dig i tråden. Däremot kan man alltid ändra sina inlägg i efterhand.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 29 Jan 2009 16:46

Nej det är sant då kör jag i denna i denna tråden framöver :D

Ingen mer feedback :wink:

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 30 Jan 2009 01:02

Farligt det där med att sno uppenbara bilder..
Akta så att du inte råkar ut för det här:
http://prollyisnotprobably.com/2009/01/ ... p#comments

Mitt tips: Spåra den som tog orginalbilden och fråga om lov så du slipper eventuellt rättsligt efterspel angående copyright.
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 30 Jan 2009 10:33

Jag har kollat med ägaren av bilden/cykeln och det ska vara okej ;)

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 02 Feb 2009 22:57

David_gbg wrote:Jag har kollat med ägaren av bilden/cykeln och det ska vara okej ;)
Har du fått OK på den här med?
Image
Image

Vet inte exakt hur uphovsrättslagen fungerar och hur det är med gamla bilder och så. Finns det copyright på den där och någon surnar till så tror jag det kan bli svårt att hävda konstnärlig verkshöjd på din autotracade variant..

Men all reklam kanske är bra reklam, som någon sa.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 02 Feb 2009 23:34

För det första så är den bilden inte autotrace:ad. Utan gjord i illustrator med b.la. pennverktyget. Så detta är ju inget direkt copy/paste jobb. Se bilden nedan.

För det andra så försvinner rätten till bilderna 50 år efter framtagningen.
Jag tror att att den bilden är äldre än 50år.

För det tredje om fotografen känner sig kränkt och vill ha del av den enorma förtjänsten som de 15 t-shirts jag sålt så är han mer än välkommen att höra av sig.

Fan, jag går kanske plus med ett par hundringar på varje batch tröjor jag låter trycka upp. Verkar lite som om vissa tror att jag sitter och kammar hem tio tusentals kronor varje månad och låter den stackars fotografen bilden som inspirerat första tröjan gå lottlös. :roll:


Image

User avatar
Jonatan S
Posts: 567
Joined: 02 Apr 2008 12:54
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonatan S » 02 Feb 2009 23:48

David_gbg wrote: För det andra så försvinner rätten till bilderna 50 år efter framtagningen.
Jag tror att att den bilden är äldre än 50år.
Sjuttio år efter upphovsmannens bortgång.

4 kap, 43 paragrafen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm
Last edited by Jonatan S on 02 Feb 2009 23:50, edited 1 time in total.

hejdå

Post by hejdå » 02 Feb 2009 23:50

David_gbg wrote:Jag har kollat med ägaren av bilden/cykeln och det ska vara okej ;)
Fick du ok på keirin bilden också? Jag skall göra vad jag kan för att inte vara allt för "ärlig" men det är dags att step your game up. Jag personligen älskar autotrace knappen, det är skithärligt att placera en bild i illustrator, trycka på knappen och voila så har du en vektoriserad bild, snabbt och smidigt som en burgare från micky-dees liksom. Av dina 4-tees så är det alltså 4 stycken som har kommit till världen med hjälp av denna knapp, och för mycket skräpmat är inte bra...

Vad jag vill säga är att det finns ganska många på det här forumet som är grafiskt kunniga och utbildade, många har kreativa yrken och/eller känner väl till den kreativa processen, det kan vara så att "verkshöjden" behöver höjas ett par nivår på dina alster. Släpp autotraceknappen och se vart det leder dig, jag säger det i all välmening och jag hoppas du förstår att det är ett försök till konstruktiv kritik jag kommer med...

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 02 Feb 2009 23:55

SimonBusk wrote:
David_gbg wrote:Jag har kollat med ägaren av bilden/cykeln och det ska vara okej ;)
Fick du ok på keirin bilden också? Jag skall göra vad jag kan för att inte vara allt för "ärlig" men det är dags att step your game up. Jag personligen älskar autotrace knappen, det är skithärligt att placera en bild i illustrator, trycka på knappen och voila så har du en vektoriserad bild, snabbt och smidigt som en burgare från micky-dees liksom. Av dina 4-tees så är det alltså 4 stycken som har kommit till världen med hjälp av denna knapp, och för mycket skräpmat är inte bra...

Vad jag vill säga är att det finns ganska många på det här forumet som är grafiskt kunniga och utbildade, många har kreativa yrken och/eller känner väl till den kreativa processen, det kan vara så att "verkshöjden" behöver höjas ett par nivår på dina alster. Släpp autotraceknappen och se vart det leder dig, jag säger det i all välmening och jag hoppas du förstår att det är ett försök till konstruktiv kritik jag kommer med...

Jepp men det är bara en och en halv bild som kommit till med autotrace.
Kerini-teen och den som jag har på funderingar på att släppa där GT-ramen är autotrace:ad.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 03 Feb 2009 00:07

Jonatan S wrote:
David_gbg wrote: För det andra så försvinner rätten till bilderna 50 år efter framtagningen.
Jag tror att att den bilden är äldre än 50år.
Sjuttio år efter upphovsmannens bortgång.

4 kap, 43 paragrafen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm
Vet inte men jag tror inte det kvalificerar sig som fotografiskt verk.
http://www.sfoto.se/sff_start/kopasalja ... agratt.asp

Under punkt 4:
Vid användning av bilder som tagits innan år 1969 och som därför inte har vetenskapligt eller konstnärligt värde krävs inget tillstånd från fotografen längre, eftersom skyddstiden har löpt ut. Gällande skyddstid för fotografiska verk är 70 år efter fotografens död och för fotografiska bilder 50 år från det år bilden togs

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 03 Feb 2009 00:11

Men är bilderna producerade i sverige då? annars går det väl ändå inte att åberopa svensklag?
edit.. hmm eller "brottet" begås ju här.. men det känns skumt. lurigt.

User avatar
Martin B
Posts: 119
Joined: 11 Feb 2008 20:09
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin B » 03 Feb 2009 00:17

Ja, det motivet är ju uppenbarligen inte autotrace:at och att rita av en gammal bild är ju faktiskt helt ok om ni frågar mig. Som frilansande formgivare använder jag googles bildsök som en stor inspirationskälla men då mest som skissunderlag osv. Om man enbart autotrace:ar en bild så tillför man ju ingenting eget, vilket inte är så kul.

Om jag får ge David_gbg lite konstruktiv kritik så tycker jag inte du borde lägga ut motiven i förväg, risken är stor att folk hinner tröttna på dem innan tröjan är klar. Skit i att fråga runt här, kör din grej bara och så får folk köpa tröjorna om de gillar dem.

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 03 Feb 2009 00:45

Ok, inte autotrace. Hur som helst är de så lika att jag och säkert andra kände igen bilden, den har valsat runt på en del forum. Saken kanske håller rättsligt, men tänk på vad din målgrupp tycker om det, tråkigt om du och ditt märke stämplas som bitare. Det var alltså inte enbart menat som kritik, även om jag håller med Simon om att det är lite trist med kalkerad formgivning.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 03 Feb 2009 13:32

Jonatan S wrote:
David_gbg wrote: För det andra så försvinner rätten till bilderna 50 år efter framtagningen.
Jag tror att att den bilden är äldre än 50år.
Sjuttio år efter upphovsmannens bortgång.

4 kap, 43 paragrafen

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.htm
Då får du läsa vidare i 44 §. Har den publicerats gäller inte upphovsmannens dödsdag utan 70 år efter publicering. Läs sedan vidare i 44a §. Där det står att om varken 43-44 §§ är tillämpbara så gäller upphovsrätten i 25 år efter publicering och den som först ger ut den får då upphovsrätten.

Sorry kunde inte låta bli. Juridik är skoj...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Post by Jonas.F » 03 Feb 2009 16:39

Men snark.. det är lite tishor, kör hårt David.

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 03 Feb 2009 20:00

Jonas.F wrote:Men snark.. det är lite tishor, kör hårt David.
Hallådärköpblåbär! Det här är internet. Menar du att något ämne skulle vara för trivialt att ägna 14 sidor internetforum åt?

pista-primorska
Posts: 340
Joined: 08 Oct 2008 02:59
Location: Sundets blåshål..

Post by pista-primorska » 04 Feb 2009 09:19

jonas.f och mo: instämmer!

hejdå

Post by hejdå » 04 Feb 2009 09:26

David_gbg wrote:
SimonBusk wrote:
David_gbg wrote:Jag har kollat med ägaren av bilden/cykeln och det ska vara okej ;)
Fick du ok på keirin bilden också? Jag skall göra vad jag kan för att inte vara allt för "ärlig" men det är dags att step your game up. Jag personligen älskar autotrace knappen, det är skithärligt att placera en bild i illustrator, trycka på knappen och voila så har du en vektoriserad bild, snabbt och smidigt som en burgare från micky-dees liksom. Av dina 4-tees så är det alltså 4 stycken som har kommit till världen med hjälp av denna knapp, och för mycket skräpmat är inte bra...

Vad jag vill säga är att det finns ganska många på det här forumet som är grafiskt kunniga och utbildade, många har kreativa yrken och/eller känner väl till den kreativa processen, det kan vara så att "verkshöjden" behöver höjas ett par nivår på dina alster. Släpp autotraceknappen och se vart det leder dig, jag säger det i all välmening och jag hoppas du förstår att det är ett försök till konstruktiv kritik jag kommer med...

Jepp men det är bara en och en halv bild som kommit till med autotrace.
Kerini-teen och den som jag har på funderingar på att släppa där GT-ramen är autotrace:ad.
Som jag förstår dig så har du inte autotraceat din låsrings-tee och den tycker jag är i särklass snyggast, mer åt det hållet om du frågar mig. Men sen instämmer jag i Martins, Gandalfs & Jonas kör: kör så det ryker (men strunta i vad vi tycker,, gör en tisscha och släng up den i din fixtee tråd och se den väcker public demand)

Jobbet börjar om 35 minuter och jag sitter naken i soffan med 7 km pendling... GO GO MR BUSKEN!

Post Reply