Hjälp en nybörjare

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Limen
Posts: 5
Joined: 19 Mar 2014 14:06

Hjälp en nybörjare

Post by Limen » 19 Mar 2014 19:55

Hej alla!

Jag är i behov av era kloka råd :)
Jag är en f.d. soffpotatis - har lyft en del skrot men ingen kardioträning - som nu bestämt sig för att komma i form.
För att få lite mer press på mig själv har jag dessutom anmält mig till Vasaloppet 2015 (mitt livs bästa eller sämsta beslut återstår att se).

Som en del i att komma i form så är, utöver löpning och inlines med stavar, cykel en viktig del i min träning.
Min tanke är att börja cykel-pendla till jobbet - ca 2,5 mil (enkel resa) med bra cykelväg.

Eftersom jag inte har något sug efter att ge mig ut i skogen så är det en racercykel jag är ute efter. Och eftersom jag har dålig erfarenhet av kärvande vajrar, hoppande kedjor, haltande växelförare etc. så har jag beslutat mig för att köra på en oväxlad cykel.

Även om jag tycker om att meka så vill jag köpa en färdig cykel som insteg. Och det är här jag behöver er hjälp! :)
Jag har en förhoppning om att hålla mig inom en budget på 3-4000kr.
Har kikat runt på bikester.se och Fixie-cyklarna dom har - tyvärr finns ingen av dem i min storlek (jag är 196 lång så skulle behöva en 61cm-ram).
Hitta denna på Velodromeshop http://www.velodromeshop.net/index.php? ... ct&id=2087 som till synes har ett välkänt fabrikat, bra prislapp och är snygg :)

Men vad har ni för råd? Kan jag hitta en bättre cykel inom min budget? Eller bör jag höja min budget? Andra tips eller råd?

Jag är oerhört tacksam för all input jag kan få!

Tack på förhand // Björn

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Fredde » 19 Mar 2014 21:16

3-4 lax låter snålt för en så seriös satsning som 5mil pendling varje dag i alla fall om du behöver både cykel och kläder.

Sikta på en cykel i prisklass 7-8 istället, forumet brukar enas om att Dolans instegscyklar är mycket prisvärda. Specialized har också bra instegshojar (eller hade i alla fall). Undvik det billigaste junket om du vill slippa stå och svära i vägkanten.

Kanske köpa en fjolårs-räcer på blocket med någon 105-grupp?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Indurain » 19 Mar 2014 21:43

Du måste ha stänkskärmar till en pendlare, något som denna:
http://www.blocket.se/stockholm/Valhall ... w=3&last=1
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Hjälp en nybörjare

Post by zef » 19 Mar 2014 22:05

Skulle väl inte påstå att Fuji Track är något skräp direkt?
Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp en nybörjare

Post by ravelax » 19 Mar 2014 22:31

Velodromeshop har man ju hört en hel del dåligt om... Som sagt, köp en Dolan! Ang. stänkskärmar, om du vill ha det, finns det de här Mr Crud som är gjorda för racer och funkar mycket bra (tycker jag som har dem).

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Motorcity » 19 Mar 2014 22:55

Du är lång! Jag är 5 cm längre än dig och såna som vi har problem i den här världen. Cyklar mäts väldigt olika. Men en fuji i strl 61 knäcker min rygg om jag ska köra med bock en längre sträcka.

Nu pendlar jag på en surly steamroller i strl 62 (till toppen av toppröret - 65 cm till toppen av sadelröret). Den storleken hade nog passat även dig väl. Du behöver tänka på detta eftersom att du ska ge dig på en rätt seriös pendling om ca 5 mil / dag. Steamrollern är även bra för att du kan kränga på däck upp till 38 mm vilket bäddar för en mycket trevligare pendling. Minuset är väl at det inte finns fästen för skärmar (men det finns lösningar för detta). Plusset är att det är en grymt stabil hoj som tål det mesta och som kan användas till väldigt många olika saker. Lite utanför din prisklass men samtidigt så kommer en billig hoj bli dyr eftersom att du kommer vilja köpa en bättre cykel rätt omgående :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Bratt » 20 Mar 2014 10:12


Limen
Posts: 5
Joined: 19 Mar 2014 14:06

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Limen » 20 Mar 2014 14:20

Tack för alla era svar!

Synd att ni inte gillar min budget :) Jag tycker det känns lite olustigt att lägga 7-8000 på en cykel när jag är total novis.

Det skulle kännas bekvämare att köpa en lite billigare cykel som insteg. Känner jag sedan att cykeln hämmar mig så kan jag självklart överväga att uppgradera.

Dolan-cykeln var fin. Men lägger jag på trampor och frihjul så hamnar den på ca 6500kr.

Jag har sett att det finns lite blandade åsikter om Velodromeshop. Har haft lite mailkontakt med dom och hittills har dom varit väldigt rappa och tillmötesgående.
Jag blir mer och mer sugen på Fujin :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Bratt » 20 Mar 2014 14:41

Mmmm beställ på egen risk. Har läst en del mardrömshistorier om Velodrome Shop.

blocket, happymtb eller säljdelen här skulle jag fortsätta leta på.

roope
Posts: 420
Joined: 09 Apr 2013 17:32
Location: Stokeholm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by roope » 20 Mar 2014 15:17

Bratt wrote:Mmmm beställ på egen risk. Har läst en del mardrömshistorier om Velodrome Shop.

blocket, happymtb eller säljdelen här skulle jag fortsätta leta på.
+1
hört detsamma om velodrome shop!

Limen
Posts: 5
Joined: 19 Mar 2014 14:06

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Limen » 20 Mar 2014 16:05

Kan denna vara något att ha (den blå)?
http://www.blocket.se/vi/52668761.htm

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Hjälp en nybörjare

Post by herr_brun » 20 Mar 2014 16:40

den kommer ta dig fram o tillbaka for sure, Men.

det ser ut som ett hopplock, han har inte tagit bort den inre chainringen. ett fotbromsat biltemahjul betyder också antagligen att han kör med 1/8 kedja på ett 3/32 chainring i fram vilket fungerar men inte är optimalt, kedjelinjen är säkert också åt helvete. Dom handtagen som sitter på styret är ganska roliga också men det är ju en mindre åkomma :)

Lite spekulationer, men kan du pruta ner den och om storleken passar så visst

Limen
Posts: 5
Joined: 19 Mar 2014 14:06

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Limen » 20 Mar 2014 16:42

Haha det där var en snäll sågning :)

Jag tror jag skippar blocket-spåret :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Hjälp en nybörjare

Post by herr_brun » 20 Mar 2014 16:45

nämen blocket är en riktig guldgruva, det gäller bara att ha tålamod!
kolla ofta och gärna angränsande län, men kolla detaljerna, typ hur mycket fulmek cykeln fått utstå(helst inget) :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Fredde » 20 Mar 2014 20:00

Du har inte möjligt att låna en cykel och testa på lite, 5 mil dagligen är ganska långt...

Ja menar det är bättre att "hyra" någons cykel för en tusing en månad än att köpa en cykel och sen inse att det är ap-långt!

User avatar
Jonasw
Posts: 141
Joined: 13 Sep 2010 16:49
Location: Uppsala

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Jonasw » 20 Mar 2014 22:35

Jag håller helt klart med om att du bör satsa på en begagnad racer. De dagliga 5 milen blir väldigt mycket mer behagliga med växlar än med fastnav. Om jag var du skulle jag spara lite pengar nu under våren och köpa en begagnad racer på blocket precis efter vätternrundan har varit. Då kommer det krylla av begagnade racers till schysst pris. Dock så får du nog tyvärr inse, som vissa försiktigt påpekat, att 3-4000kr inte ger dig något du vill cykla 5 mil om dagen på. :)

Lite OT: köp ett par rullskidor till sommaren om du ska åka vasaloppet. Inlines motsvarar inte på något sett längdskidor.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp en nybörjare

Post by abacaxi » 21 Mar 2014 08:46

Varför skulle man inte kunna pendla 50km med fastnav? Jag pendlar 35 och många bud kör ju 100+ varje dag.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Jonasw
Posts: 141
Joined: 13 Sep 2010 16:49
Location: Uppsala

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Jonasw » 21 Mar 2014 14:22

abacaxi wrote:Varför skulle man inte kunna pendla 50km med fastnav?


Det har jag aldrig sagt heller. Det kanske inte framgick tillräckligt tydligt, men jag tycker bättre om att köra längre sträckor med växlar. Notera att det är min åsikt baserad på min erfarenhet. Dock är jag absolut inget cykelbud och ingen fakenger för den delen heller, utan en helt vanlig pendlare. Trådstartaren får självklart cykla på vilken cykel hen vill.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hjälp en nybörjare

Post by abacaxi » 21 Mar 2014 15:17

det var inte meningen som en diss utan som en seriös fråga med diskussionspotential. för mig är den stora vinsten med växlade cykeln att jag kan cykla fortare snarare än att det blir lättare/bekvämare? kanske ot i den här tråden, men nu har han i alla fall fått lite olika åsikter. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Limen
Posts: 5
Joined: 19 Mar 2014 14:06

Re: Hjälp en nybörjare

Post by Limen » 01 Apr 2014 09:52

Hej igen och tack för all input!

Jag har velat lite fram och tillbaka men står fast vid att köpa en ny oväxlad cykel :)

Jag är fortfarande inne på att köpa en Fuji Track 2.1 från Egons: http://egons.nu/cyklar-2014/fuji/fixie/track-21/

Alternativen är någon av dessa två:
- Fuji Track Classic: http://egons.nu/cyklar-2014/fuji/fixie/track-classic/
- SE Bikes Premium Brew: http://egons.nu/cykelrean/premium-brew/

Post Reply