VISA: Din/a växelcyklar.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Skoj med en så trevlig byggare att han tar sig tid och som skickar emblem i titan dessutom.Bompet wrote: Jag fick lite mer detaljer från Wittson angående ramen. Pappa Vidmantas Zukauskas, själva byggmästaren, hade nu kollat på bilderna och ransakat sitt minne. Han kom fram till att den är byggd OEM åt Colnago runt 1997-98.
Mindaugas har skickat ett Wittson emblem i titan att sätta på ramen, även om det är lite fusk då ramen faktiskt medvetet byggdes OEM utan identifikation. Men vi var båda överens att det var OK. Då går ramen att härleda även om den skulle försvinna ur min ägo.
Var han säker på det där med colnago? Jag har inte sett ngn slopad colnago ram nånsin i titan vad jag kan minns men e ju långt ifrån ngn colnago expert.
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Råkade bygga en cross (Shimano 105 runt om, de har någon cx-line som heter cx50). Nya hjul är på g.
(Ber om ursäkt för dålig mobilbild)
(Ber om ursäkt för dålig mobilbild)
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Att han gjort ramar OEM åt Colnago är helt fastställt: Titanio, BITitan, Ovaltitan, Oval Master Titan, CT-1 är modeller de arbetat med.laban wrote:Var han säker på det där med colnago? Jag har inte sett ngn slopad colnago ram nånsin i titan vad jag kan minns men e ju långt ifrån ngn colnago expert.
Men som du säger passar inte min ram in på några av dessa modeller. Alla har klassisk geometri med horisontellt topprör. Så jag vet inte om den jag ram har var en prototyp eller test som aldrig resulterade i nån modell. Kanske var det därför som dessa ramar kom ut på marknaden helt obrandade. Jag vet att det finns flera ramar med samma geometri byggda Vidmantas av i omlopp.
Så gissningsvis är Colnago kopplingen något av en skarvning. Ramen byggdes under samma tidsperiod som de byggde ramar åt Colnago. Men att den skulle vara byggd "åt" Colnago kanske är en efterkosntruktion. Jag skall pressa dem lite på detta vad det lider.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Tack, styret är ett FSA Wing Compact. Sen är det SRAM Rival rakt igenom utom vevarna som är Force. Ramen är en 52a, 2013 års modell. Avid Shorty 4-cantibromsar, Easton AERO-hjul (kanttråd, men har ett par tubhjul för ev tävlande), FSA styrlager och stolpe. Fiziks Arione CX-sadel och en Enello-stam.Bompet wrote:^Braaaap!
Stiligt klas. Vad är det för bock?
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Det händer så lätt, jag förstår dig!peteholmberg wrote:Råkade bygga en cross
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
En jädra fin cross om du frågar mig!russ_meyer wrote:Det händer så lätt, jag förstår dig!peteholmberg wrote:Råkade bygga en cross
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Spelar ju liksom ingen roll. Vart mest sugen på om det fanns ngn udda modell jag missat. Brukar komma ihåg just titancyklar hyffsat väl så man vart ju nyfiken .)Bompet wrote:Att han gjort ramar OEM åt Colnago är helt fastställt: Titanio, BITitan, Ovaltitan, Oval Master Titan, CT-1 är modeller de arbetat med.laban wrote:Var han säker på det där med colnago? Jag har inte sett ngn slopad colnago ram nånsin i titan vad jag kan minns men e ju långt ifrån ngn colnago expert.
Men som du säger passar inte min ram in på några av dessa modeller. Alla har klassisk geometri med horisontellt topprör. Så jag vet inte om den jag ram har var en prototyp eller test som aldrig resulterade i nån modell. Kanske var det därför som dessa ramar kom ut på marknaden helt obrandade. Jag vet att det finns flera ramar med samma geometri byggda Vidmantas av i omlopp.
Så gissningsvis är Colnago kopplingen något av en skarvning. Ramen byggdes under samma tidsperiod som de byggde ramar åt Colnago. Men att den skulle vara byggd "åt" Colnago kanske är en efterkosntruktion. Jag skall pressa dem lite på detta vad det lider.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Rule #242 - More is good ... all is better.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Snyggt! Jag bygger också upp en hoj med guladetaljer.
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Ser ju nästan ut som en Pistabock det där!
Vad har hänt med sadelvinkel?
Vad har hänt med sadelvinkel?
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
pantografi, cykelvärldens snickarglädje
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Cannondale M800
- peteholmberg
- Posts: 529
- Joined: 25 May 2012 13:26
- Location: Sthlm.12648
Re: VISA: Din/a växelcyklar.
Bättre bilder nuu!OlaB wrote:Cannondale M800
[img]retromtbporr[/img]