Karbonrails på aluminiumstolpe?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by patrik » 03 Mar 2014 11:33

Beställde en sån här igår
http://www.planetx.co.uk/i/q/SASMPONZAP ... wer-saddle

Tänkte mig inte riktigt för och valde karbonrails, blir det knas att sätta på en aluminiumstolpe?

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by Otto » 03 Mar 2014 12:03

Nej. Skulle säga att nästan alla stolpar har en aluminiumhållare för sadeln. Se bara till att du inte drar för hårt så använd momentnyckel.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by patrik » 03 Mar 2014 12:15

Gött att höra. Tack för hjälpen! Har dock ingen momentnyckel, får kolla om cykelköket har en.

User avatar
A G
Posts: 247
Joined: 09 Feb 2012 17:53
Location: Blekinge

Re: Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by A G » 03 Mar 2014 12:39

^Fast de är väl gjorda i kolstål (Carbon Steel), och inte kolfiber? Hade det varit kolfiber så hade det varit bra med en momentnyckel. :-)

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by patrik » 03 Mar 2014 12:47

Direktöversätter man så är det ju kolstål de är gjorda i, men jag läste bara carbon och tänkte att det var kolfiber. Vad är kolstål egentligen? Och när vi ändå är inne på det - vad är skillnaden på kolfiber och komposit? Har ngn gång försökt att googla mig till det men blev inte riktigt klok på det.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 03 Mar 2014 12:58

Kolstål är stål UNS. En legering av järn och kol. Vad gäller kolfiber vs komposit är väl det förra en råvara och det senare det färdiga materialet med plast, och det behöver inte vara med kolfiber utan kan vara typ glasfiber.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Sv: Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by Jonatan F » 03 Mar 2014 13:13

Visst skulle man kunna säga såhär?:
Material: Metall exv. Rostfritt stål (en legering av stål och krom)
Material: komposit, närmare bestämt kolfiber (ett matieral framställt av kolfiberväv och epoxy)
Glasfiber är ett annat kompositmaterial. Huruvida exv. Fanér är det vet jag inte...
Har man inget projekt har man inget liv :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 03 Mar 2014 13:41

Kanske, fast jag kallar nog ändå väven för kol/glasfiber också.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by Håkan » 03 Mar 2014 23:41

patrik wrote:Gött att höra. Tack för hjälpen! Har dock ingen momentnyckel, får kolla om cykelköket har en.
Det är inte säkert att du kan sätta en sadel med kolfiber-rails på din vanliga sadelstolpe. Kolfiber-rails brukar vara annorlunda utformade än "vanliga". Jag måste t.ex. byta själva klämman på min sadelstolpe ifall jag ska köra med en sadel med kolfiber-rails...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by patrik » 04 Mar 2014 13:10

Håkan wrote:
patrik wrote:Gött att höra. Tack för hjälpen! Har dock ingen momentnyckel, får kolla om cykelköket har en.
Det är inte säkert att du kan sätta en sadel med kolfiber-rails på din vanliga sadelstolpe. Kolfiber-rails brukar vara annorlunda utformade än "vanliga". Jag måste t.ex. byta själva klämman på min sadelstolpe ifall jag ska köra med en sadel med kolfiber-rails...
Jag tror vi kom fram till att det var "carbon steel", alltså kolstål och inget kolfiber så det borde väl vara samma utformning. Men, det ser jag ju när paketet från Planet X dyker upp.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Karbonrails på aluminiumstolpe?

Post by Håkan » 07 Mar 2014 08:18

patrik wrote:
Håkan wrote:
patrik wrote:Gött att höra. Tack för hjälpen! Har dock ingen momentnyckel, får kolla om cykelköket har en.
Det är inte säkert att du kan sätta en sadel med kolfiber-rails på din vanliga sadelstolpe. Kolfiber-rails brukar vara annorlunda utformade än "vanliga". Jag måste t.ex. byta själva klämman på min sadelstolpe ifall jag ska köra med en sadel med kolfiber-rails...
Jag tror vi kom fram till att det var "carbon steel", alltså kolstål och inget kolfiber så det borde väl vara samma utformning. Men, det ser jag ju när paketet från Planet X dyker upp.
Aha. Missade den lilla detaljen. Hoppas det löser sig!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Post Reply