Cykla långt - allmänt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Cykla långt - allmänt

Post by tsarpjotyr » 12 Feb 2014 19:50

Fick hjälp med min fråga. Se nu detta som en allmän "frågor om att cykla långt-tråd"

Har fått en fix idé om att cykla långt, och ha en cykel som håller sig stabil med lasten. Jag har redan två fixedhojjar, och de fungerar nog helt okej att cykla med viss packning på. Men jag skulle vilja ha en cykel som har växlar, och som är bekväm att cykla på i längden..

..och sen är det ju en ursäkt för att ha ett projekt till.

Det som är roligast är ju såklart att bygga själv, men det blir ju ofta dyrare. Dock är det ju en go känsla att cykla på något man satt ihop själv. Tänker mig att jag har en gräns på cirka 8000, och skulle egentligen helst bygga själv.

Annars har jag funderat på:
Planet X Kaffenback, men enligt dem har den "bara" clearance för 32 mm, och jag tänker att det kan vara gött med 35 mm. Dock schysst att den kan användas som landsvägshojj också.

Sen även http://www.spacycles.co.uk/products.php ... b0s21p2415 som dessutom redan har racks bak.

Kollade även upp vad Specialized AWOL kommer att kosta i Sverige, ungefär 12600 kr, så det är lite dyrt.

Annars tänker jag att en riktig stålhäst skulle vara Pompino, med duomatic, eller något annat navväxlat, dock gärna fler än 2, och Alfine är lite för dyrt.

Tar gärna emot tips på andra kompletta cyklar, eller ramar och andra komponenter, eller saker att tänka på.

Vart har jag tänkt cykla? Ingen aning, men skulle utgå ifrån Göteborg, och skulle vilja (dock ej som första destination) cykla hem till Norrbotten, vilket är ca 130 mil, eller cykla dit man känner för det eller dit där man känner folk.

Försökte hitta en tråd för dessa frågor, men fann ingen.
Last edited by tsarpjotyr on 18 Feb 2014 19:28, edited 2 times in total.
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by Bratt » 12 Feb 2014 19:55

Du kan inte bo i en bättre stad. Bara att knata över till Veloform med dig! Där kan du få svar på alla dina frågor och mycket, mycket, mycket till.

Sen finns det en bra tråd här på forumet: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=1&t=4500

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by Gustav » 12 Feb 2014 20:04

Genesis Croix de Fer verkar poppis, nu på rea här:
http://www.evanscycles.com/products/gen ... e-ec043732

Daves-hojarna är givna.

Det enklaste sättet är att fixa vilken växelcykel om helst och tjonga på en Bob Yak, eller någon av dess billigare kopior. Håller du dig i Sverige med omnejd Behöver du inte något mer avancerat än så.
Image

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by olletrens » 12 Feb 2014 20:22

Du får gärna låna min Bob yak. Men har gängpaj på den mutter man hänger upp kärran på.

User avatar
Chapter 2
Posts: 225
Joined: 11 Oct 2011 20:09
Location: Eskilstuna

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by Chapter 2 » 12 Feb 2014 20:55

Bra tråd jag är ute efter samma sak. Håller mig uppdaterad med fler tips i tråden.

Hommus, Awol är ju annars drömmen om jag hade haft råd. Finns det något snyggare?
Image

Annars har han ju själv tipsat om både Crosschecken och Croix de Fer här på forumet. Men då menas nog den riktiga och inte CdF versionen som Gustav tipsade om här ovan.

Tråd: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 92#p123692
Citat ur tråden:
Hommus wrote: Håller med Viggen, Crosschecken är mäktig. Har både crossat på den, kört ifrån mtbs och cyklat Paris-Brest-Paris på den. Prisvärd. Jag har uppgraderat min massor men orginalsättningen funkar.

Vill du ha en billigare komplett hoj för cross och touring hade jag fixat en Genesis Croix de Fer (järnkorset) Den får du komplett för 10.000, har testat den också och den är toppen, finns fästen för pakethållare och skärmar, dock ej lika många som Crosskexet. Säljs också som endast ram+gaffel.

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Cykla långt - tips på cykel?

Post by pettermagnus » 12 Feb 2014 21:13

Hade också tänkt dra ut på långcyckling till sommaren och håller på att klia mig i skallen över cykel till det, just nu lutat det väldigt mycket åt att jag kommer bygga baserat på en koga miyata randonneur jag köpte här på forumet för ett tag sedan. Sen är det väl framförallt växelfrågan (lutar åt 2x10 delat med kompaktvevparti)
packningsfrågan (lutar åt tubus tara fram med väskor, kanske skippa någon hållare bak och plussa på med styr och sadelväska) och hjulfrågan (dynamonav eller ej) kvar.
Känns som att det från och till dyker upp schyssta stålramar till bra priser att bygga på, sedan kan man ju välja komponenter efter budget tänker jag, har läst en del som tycker man ska köpa gamla mtb komponenter när det kommer till växlar för att köra tredelat och sånt slumpas ju bort på happy var och varannan dag. Själv kan jag ingenting om växlar och köpte på mig en bättre begagnad campa record grupp, vet inte om det är overkill eller bara dumt egentligen men kommer nog definitivt hamna över 8000 i slutändan om man räknar samman allt..

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 12 Feb 2014 21:21

Jag brukar köra racer/fixie med antingen ryggsäck eller vagn. Bara drygt att lasta saker på själva cykeln ju?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Cykla långt - tips på cykel?

Post by pettermagnus » 12 Feb 2014 21:35

Hur långt brukar du egentligen cykla med rygga? Det om något känns väl ändå drygt..

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 12 Feb 2014 21:50

Lätt rygga bara, day pack liksom. Kräver kreditkort och/eller polare på vägen. Annars har jag som sagt kört med vagn. Vanlig tvåhjulig funkar tycker jag men jag har aldrig kört 150 mil heller, då hade jag nog skaffat en sån där enhjulig.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Motorcity
Posts: 405
Joined: 03 Jul 2012 22:23
Location: GBG

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by Motorcity » 12 Feb 2014 21:59

Bra tråd!

pettermagnus
Posts: 205
Joined: 05 Oct 2009 09:24
Location: Stockholm

Cykla långt - tips på cykel?

Post by pettermagnus » 12 Feb 2014 22:20

Ja vagn känns ju smart om man har en cykel man gillar att sitta länge på men som inte har plats för packning, köper fortfarande inte tanken på ryggsäck blir alltid så svettig på ryggen utav det..
Är det ren visakortstouring tänker jag väl mig att man klarar sig bra på styr-och sadelväska modell kanske lite större?

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by tsarpjotyr » 12 Feb 2014 22:42

Croix de Fer'en är jävligt fin alltså. Har varit sugen på den förut faktiskt, men den som finns kvar i storlek är 54 cm och jag är bara typ 171 lång (kort). I och för sig så ska enligt evans 54an passa 168 - 174 cm. Dessutom så skulle man ju kunna crossa med den, och även ha den som redig jävla vinterhojj.

Här fanns 2014 års modell för 799 http://www.epic-cycles.co.uk/Genesis_Croix_de_Fer.html. Känns dock lite dyrt fortfarande, då man skulle behöva skaffa pedaler, skor, racks och väskor. Men samtidigt skulle man ha en extremt mångsidig cykel.

Är den något man bör satsa på? Är det någon annan hemsida som har rea på den? Hittade bara evans.
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by Gustav » 12 Feb 2014 22:50

Som pettermagnus säger så verkar ryggsäck heldumt om man ändå har en hoj som kan ta lasten. Styrväska och större sadelväska (Carradice/Minnehaha) räcker bra på kreditkortstouring. Tvåhjulig vagn är ju ett rejält steg uppåt både i lastkapacitet och luftmotstånd.

Jag tror de här frågorna dök upp någon gång i höstas och då tipsade jag förutom Yaken även om Extrawheel. Som sagts tusen gånger är ju kärra bra för att det i princip inte ställer några krav på din cykel och dessutom är ett bra prova-på-koncept.
Eftersom det är så gött att toura kommer du till nästa gång vilja:
1. Banta packningen (+köpa ett Terra Nova Laser Ultra 1, mm.)
2. Köpa ny cykel ;)
3. Sluta jobba
Image

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by pse » 12 Feb 2014 22:54

http://www.wiggle.co.uk/verenti-substan ... sora-2014/

Image

Väldigt snarlikt utseende och i princip samma komponenter som på Croixen. £550 för Wiggle-stammisar. Lämnar lite pengar över till resten av delarna med.

Lowriders, ramväska och sadelväska brukar räcka långt.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by tsarpjotyr » 12 Feb 2014 23:05

^

Fan, det är ju typ samma. Shimano Sora (som CdF'en), Reynolds 520, plats för stänkskärmar, skivbromsar och det går att montera racks där bak, och den där säljs ju mycket billigare som standardpris. Blev astaggad på den nu.
Från Norrbotten till Göteborg

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by pse » 12 Feb 2014 23:07

Yes. Sora är väl inte världens roligaste grupp. Men det är ju bara att uppgradera senare. Ändå så kan ju nya Sora liknas med gamla Tiagra/105. Överlag en prisvärd hoj.

Vill du köra Lowriders finns racks som inte kräver fästen mitt på gaffelbenen.

Kör!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by abacaxi » 12 Feb 2014 23:50

pettermagnus wrote:Är det ren visakortstouring tänker jag väl mig att man klarar sig bra på styr-och sadelväska modell kanske lite större?
sadelväska köper jag, men hellre rygga än styrväska. jag störs inte av ryggsvett alls, det enda är att man kan få ont i ryggen vilket begränsar vikten man kan ha med.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by abacaxi » 12 Feb 2014 23:55

Gustav wrote:Tvåhjulig vagn är ju ett rejält steg uppåt både i lastkapacitet och luftmotstånd.
det är inte luftmotstånd eller energiförbrukning som är mitt mål, jag tycker bara att den subjektiva upplevelsen av att cykla på 10 kg cykel är trevligare än 20 kg cykel, eller ens 12 kg om vikten är obalanserad. det var förrförra sommaren jag körde med vagn första gången och det var härligt, det gick såklart rejält mycket tyngre men känslan var ändå rätt lik hel vanlig cykling. to each his own, jag bara delar med mig.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
fjohan
Posts: 262
Joined: 03 Jul 2012 20:58
Location: Göteborg

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by fjohan » 13 Feb 2014 00:30

Jag har lagt cirka 250 mil på min Croix de Fer 2013 som vinter-/dödsgrus-/regn-/cross-hoj och är mycket nöjd. Har även kört några stycken några-dagars tourer med 12–15kg packning, typ 130 mil kombinerat. Har också haft pakethållare och skärmar monterade, lite bök med skivbromsar men inget annat att störa sig på.

Generellt är den riktigt kul att cykla på, geon är bra balanserad mellan komfort och möjligheter till mer race. Har kraschat sönder lite Tiagra-prylar på den och kör annan sadel, pedaler + styrlinda (som var riktigt värdelös).

När jag köpte den så hade jag lite bråttom så fick den alltså komplett. Hade jag haft lite tid hade jag köpt ramset för att kunna välja ett lättare par hjul och 105-serien. Men som sagt riktigt nöjd och ramen kommer nog hänga med bra länge till.
Last edited by fjohan on 13 Feb 2014 16:46, edited 1 time in total.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Cykla långt - tips på cykel?

Post by Bratt » 13 Feb 2014 09:00

Gustav wrote:3. Sluta jobba
Mmm... det där känner jag igen. Slutade med att jobbet vann och min rando flyttade till gbg.

Jag körde på en surly long haul trucker 26". Stabil sak men kanske inte så rolig att använda när man inte cyklar långt. Jag körde med en helt ny deore-grupp men med friktionsreglage (heter det så på svenska?). Växlarna gjorde vad de skulle men dom låter ju lite i jämförelse med lvgväxlar. Äldre mtbgrupper kanske funkar bättre...

Det här är ju en farlig tråd att läsa! Man blir ju sugen på att bygga en ny.

Post Reply