Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by ol__ » 27 Nov 2013 08:46

Tja,

Jag har en fullcrosspeugoetbeater som jag tycker mycket om. Å ena sidan vill jag aldrig göra mig av den utan bara fortsätta plåga den. Samtidigt så har den en stor svaghet i att den inte har ordentliga bromsar - äldre racerbromsar som ganska precis sväljer ett par 35or. Man måste släppa ur luften för att få av och på hjulen. Sen är det ju också kul att planera och bygga nya cyklar.

Så, jag är sugen på att bygga en sscx med skivbromsar. Jag önskar bygga inom hygglig budget, vilket såklart för tankarna till Onones pompetamine. Den är ju dock inte någon lättviktare. Vilka aluminiumalternativ finns, utan att kostnaden skenar iväg?

Skulle mielec kunna vara ett alternativ? Eller blir de ramarna så tunga att det inte skiljer sig så värst mot en pompetamine?

Hur är geometrin hos pompetaminen? Funkar den som cx? Rapp nog? Jag tänker mig inte orginalgaffel utan i så fall en kolfibervariant från kina eller så. Räcker största storleken XL (57cm) till mina 193cm?

Vidare tänker jag mig att hojen kanske skulle kunna brukas till enklare långturer någon gång ibland. Pompetaminen har då fördelen i flera gängade hål vilket gör det enkelt att slänga på en pakethållare.

Spontana tankar och ideér?

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by tsarpjotyr » 27 Nov 2013 10:52

Mielec kan ju du ju köpa en SSCX av, dröjer ju några veckor dock då de byggs på beställning http://www.bikemielec.com/

Planet-X har ju många cyclocrossramar, dock ej singlespeed http://planet-x-bikes.co.uk/c/q/frames/ ... oss_frames

Det här kan vara en av dom snyggaste CX-ramarna jag har sett http://standertshop.tictail.com/product ... lic-salmon
Från Norrbotten till Göteborg


User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by Hoven » 27 Nov 2013 12:26

Edit: såg att du ville ha skivbromsar men med mini-v bromsar får du jäkla bra stopp på hojen!

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by ol__ » 27 Nov 2013 15:29

Mash cx är ju fet, men tycker den kostar mer än jag vill lägga ut, även begagnad. Dessutom vill jag ha skivbromsar om det ska uppgraderas.

Uncle John hade ju varit något om den varit singlespeedanpassad. Fanns den inte med sliding dropouts ett tag?
Något som hört/ett något om någon ny pompino/pompetamine 2014?

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by Gustav » 27 Nov 2013 16:50

Genesis Day One faller nästan inom ramarna:

http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/fra ... ay-one-853

Feta däck, check
Horisontell dropout, check
Skivor, check
Touring-förberedd, check
Alu, ocheck
Lätt, ocheck
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by Bratt » 27 Nov 2013 17:05

Om du vill ha en lätt cykel skulle jag köpa en kärra istället för att trycka på pakethållare.


edit: fan vad fina genesis ramarna har blivit!

User avatar
fredsays
Posts: 337
Joined: 21 Oct 2012 12:09
Location: Stockholm

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by fredsays » 27 Nov 2013 19:18

Läste inte så noggrant men här är några custombeställda Mielec från Finland.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by ol__ » 29 Nov 2013 10:53

@Bratt: Att cykeln blir tyngre med pakethållare gör mig inte så mycket. Det är ju vid cx som jag vill ha en lätt cykel. Vid touring må det vara hänt om cykeln är lite tyngre... Sen är vikten inte superviktig. Det är mer att jag hellre har en lätt cykel än en tung och tänker "kanske jag ska försöka hitta en i aluminium istället för stål". Pompetaminen känns rätt i många avseenden, förutom att den är tung. Horisontellt överrör för det estetiska hade ju varit roligare också.

@fredsays: Tack. Jag har sett vissa av dessa innan. Det är ju lite lockande, samtidigt nervöst för att jag ska göra bort mig när jag beställer och inte få något som passar mig.

Inte fel att ha en växelöra, ifall man vill köra växlat senare.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by Lars Grov » 29 Nov 2013 12:34

^^wound up gaffeln på mielecen lär ju kosta dubbelt så mycket som ramen! Jag är sjukt tänd på en sån gaffel själv asså.
Lick my decals off, baby

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by Viggen » 29 Nov 2013 13:55

Dom ska enligt amerikansk utsago mest vara dyra, tunga och väldigt omoderna. Det har inte hänt något med utformningen på dom sen dom släpptes.
Det finns långt många bättre gafflar för mindre pengar i dag.

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by JA-hatten » 29 Nov 2013 15:58

Stål med carbon/alu forgaffel til skivebrems? :-S

Conversion projekt.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by Lars Grov » 29 Nov 2013 16:30

Viggen wrote:Dom ska enligt amerikansk utsago mest vara dyra, tunga och väldigt omoderna. Det har inte hänt något med utformningen på dom sen dom släpptes.
Det finns långt många bättre gafflar för mindre pengar i dag.
Kan ju vara förklaringen till att jag sett ett par begagnade gafflar som gått för hyfsade priser.
Lick my decals off, baby

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by JA-hatten » 29 Nov 2013 20:10

Carbon? - byggepris ca. 12.000 kr. Image


JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by JA-hatten » 29 Nov 2013 21:12

SSCX er stort i The States - så prøv Ebay etc. og se om du kan finde noget brugt - og så brug http://www.shopusa.com/shopusa/sweden hvis ikke sælgeren vil sende til Sverige.

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by ol__ » 02 Dec 2013 08:15

@JA-hatten: Ja den tanken har slagit mig.. då går det ju definitivt att bygga lätt, men 12kkr är lite dyrt. Sen kräver ju touring lite mer åtgärder med en sån ram... Har du byggt med excentrisk BB30 adapter, typ beer komponents? Eller någon navlösning? Schysst hoj, saftigt drop ;)

Jag hittade http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/CBP ... cross_bike. Planet-X full carbon cx med shimano 105, skivbromsar och en vikt på 9,6kg. För 1000 pund. Väldigt mycket bang-for-the-buck.. verkar vara svårt att få lika mycket bang-for-the-buck med en sscx :cry:

ol__
Posts: 105
Joined: 13 Oct 2011 10:24
Location: Göteborg

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by ol__ » 02 Dec 2013 08:24

Slänger in ett till alternativ: eftermontera skivbromsfästen på nuvarande peugeotram. Något att överväga? Någon på forumet som är villig att hjälpa till med svets/lödning för en överkomlig summa?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by Viggen » 02 Dec 2013 09:44

ol__ wrote:Slänger in ett till alternativ: eftermontera skivbromsfästen på nuvarande peugeotram. Något att överväga? Någon på forumet som är villig att hjälpa till med svets/lödning för en överkomlig summa?
Avrådes starkt. Din gamla ram har varken gaffelrör eller kedjestag utformade för att palla med stressen på dom punkterna som skivbromsar medför.

Visst den kan hålla, men lika väl kan gaffeln bestämma sig för att skjuta ditt framhjul rakt in under dig/in i diagonalröret vid en inbromsning och då kommer dina framtänder/ansikte inte tacka dig.. Eller så slutar du med en helt skev baktriangel för att kedjestaget bromsoket är fäst mot har börjat vandra ner mot marken.

Budgetlösning: Ja.
Smart: Det vill jag inte påstå.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Dagdröm med mig... söker ramalternativ till SSCX

Post by abacaxi » 02 Dec 2013 09:51

byt gaffel och kör skivbroms fram bara? bak nyper väl en simpel landsvägsbroms tillräckligt för en budgetlösning. jag har fixed bromslöst bak på min "cross" och skiva fram. avid har skivbromsar för vanliga lvg-reglage dessutom, funkar bra.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply