Bästa platform+clips?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Bästa platform+clips?

Post by magwo » 21 Nov 2013 14:36

Tjenis pinis!

Vilken tycker ni är smidigaste/bästa/snyggaste kombon av plattformspedal + clips? Allt där man sitter fast är av intresse.

Har tröttnat lite på att köra med clipless inne i stan.. ett jädra i och urklippande.

Själv tycker jag denna ser väldigt fin ut, men har tvekat pga priset:
http://www.schindelhauerbikes.com/en/ne ... rban-pedal

Nån som testat?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Bästa platform+clips?

Post by abacaxi » 21 Nov 2013 14:46

^ det där såg väl ut som en hygglig kompromiss faktiskt. snyggast är annars gr-9:or med korgar tycker jag, ser ut som trackpedaler men har lite plattform, tyvärr tycker jag det är svårt att hitta korgar som passar i storlek, de är så långa att korgarna måste vara kortare, men i mindre storlek blir de lägre också så man klämmer tårna. skönast är vanliga bmx-plattformar med typ blb lockdown straps vilket jag kör oftast, har också tröttnat lite på clipless och kör nästan bara det när jag träningscyklar.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Bästa platform+clips?

Post by Huliganen » 21 Nov 2013 15:30

Själv gillar jag MKS GR-9 med genetics clips (de med "double bridge/double gate") och cinellis dubbelstraps. Vet dock att vissa andra inte alls gillar GR-9 och tycker de är för smala etc, men smaken är som bekant som baken..
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Bästa platform+clips?

Post by klasolsson » 21 Nov 2013 15:59

Mks track-pedal är billig och snygg. Jag är en av dem som inte gillar gr-9, på tok för liten pedal för min smak.

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Bästa platform+clips?

Post by Huliganen » 21 Nov 2013 16:05

klasolsson wrote:Mks track-pedal är billig och snygg. Jag är en av dem som inte gillar gr-9, på tok för liten pedal för min smak.
Tycker inte du MKS track blir lite obesköna då man har skor med mjuk sula?
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Bästa platform+clips?

Post by ravelax » 21 Nov 2013 17:36

Snyggast: MKS Sylwan eller annan trackpedal i Campa-traditionen, med dubbelclips och dubbelremmar.

Bäst beror ju på vad man letar efter. Själv tycker jag clipless är totalt överlägset clips och remmar, rent kraftöverföringsmässigt, vilket är den viktigaste egenskapen för mig. Jag har däremot inte provat plattformspedaler med tjocka straps, vilket onekligen verkar bekvämt och smidigt.

User avatar
zef
Posts: 248
Joined: 26 Mar 2013 12:28
Location: Malmö

Re: Bästa platform+clips?

Post by zef » 21 Nov 2013 19:57

Själv kör jag BBB MTB Platforms med breda Create-straps. Jävligt bekvämt, och perfekt för bigfoot (strlk 47).
Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Bästa platform+clips?

Post by klasolsson » 22 Nov 2013 08:35

Huliganen wrote:
klasolsson wrote:Mks track-pedal är billig och snygg. Jag är en av dem som inte gillar gr-9, på tok för liten pedal för min smak.
Tycker inte du MKS track blir lite obesköna då man har skor med mjuk sula?
Näe, inte riktigt. Kör som vanligast med vans eller cons och jag tycker det funkar. I kombo med MKS dubbelstraps så är man på morsans gata!

Post Reply