Däck till blå blixten.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Däck till blå blixten.

Post by olletrens » 16 Nov 2013 19:05

Min granne har en Monark blå blixten i kanonskick. Sen femtiotalare med simplexväxel, mafac-bromsar och hela kittet, men totalt söndertorkade däck. Han trodde att jag skulle veta vad som vore "tidstypiskt" att köpa men jag lovade att fråga här istället.

Det skall också sägas att han tror däcken som nu sitter på är original och helst vill ha liknande. Dessa är relativt breda, omkring 35 mm, och sidorna är mer orange än bomull. Vid googling har de flesta cyklarna 28mm eller smalare och med vit/beige sida.

Jag kollade inte närmare, men förutsatte att det är tuber. Kikat bland crosstuber för att hitta bredare på nätet, men inget i den kategorin har varit det minsta "retro" än så länge.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Däck till blå blixten.

Post by herr_brun » 16 Nov 2013 21:12

verkar skumt med 35mm tub... säker på att det inte är clinchers ändå?

continental giro 28mm annars gulaktiga på sidorna, så här ser mina ut, dock 23mm

Image

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Däck till blå blixten.

Post by ravelax » 17 Nov 2013 00:37

Hjulen skulle ju kunna vara bytta. För övrigt är väl risken att det är gamla 27"-hjul, då blir däckvalet lite mer begränsat. Men jag tror Michelin har nåt typ 35mm med retrolook. Mer ämnat för standardcyklar dock, men jag gissar att ägaren inte är särskilt intresserad av bästa möjliga prestanda utan mest vill få hojen på rull?

Är det vanliga 700c så finns ju t.ex. på budget-kanttrådssidan Michelin Dynamic för en hundring styck, snygga retrodäck av god kvalitet för pengarna. Dock smalare (har bara sett 23mm i butik, har ett par 25 här hemma dock som följde med ett hjulpar).

Challenge har två modeller hyffsat tjocka däck med retrolook, om han vill ha tjocka findäck. Parigi-Roubaix (27mm) och Strada Bianca (30mm). Finns både som tub och kanttråd. Sen finns ju Veloflex, Panaracer osv., finns ganska mycket om man letar lite.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Däck till blå blixten.

Post by Naugas » 17 Nov 2013 01:30

Fota gärna de befintliga däcken och cykeln om du kan, det är kul med gamla grejer.

Som sagt är det nog inte tuber om de är så pass breda. Är det tuber, är det nog Dugast som har de bredaste däcken med brun sida ...om nu grannen vill lägga ut dubbla värdet på cykeln för att få snygga däck vill säga. :roll:

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Däck till blå blixten.

Post by Mr Vintage » 17 Nov 2013 18:17

Hejsan!

Jag har själv några monarker.
Men mina har alla tub.
Det sägs att det fanns en regel på vilka som fick tävla på tubdäck på 50talet..
Jag har själv fått detta berättat av en som var sponsrad av Monark när det begav sig.
Ta en bild och kolla sedan vad som står på dem.

Fanns en Pontus från Lund som körde en blå blixten med kanttråd på ett klassikerlopp jag körde i Köpenhamn i somras.

Med vänlig hälsning Mr V

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Däck till blå blixten.

Post by olletrens » 17 Nov 2013 22:14

Image
Image

Kollade närmare på cykeln idag men hade bara mobilkamera i dunkel källare. Enda texten som går att utläsa är ett ofullständigt "In late t", och ni hade rätt om kanttråden varför jag tvivlar på påståendet att hjulen är orginal. Cykeln salufördes väl ändå som en sportcykel på sin tid. Men men. Känner ni till några liknande däck så hojta!

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Däck till blå blixten.

Post by herr_brun » 17 Nov 2013 23:13

jag hade exakt likadana däck på min huffy legrande.. det behöver inte vara med är antagligen samma som jag hade, 27-tummare. Jag tror jag slänge dom för att de var mögliga men kan ta en sväng till förrådet imorgon och kolla om jag har dom kvar för att kolla vad det står på dom :D

edit: hade inte kvar dem så rätt värdelös post. jaja

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Däck till blå blixten.

Post by Mr Vintage » 17 Nov 2013 23:28

Halloj.
varför lyssnar ni inte på en gammal vis man...
läs på cykelhobby.com om monark, bla specialracer 305 ;)
Jag har själv träffat en del av dem som tävlat på monark.
En man tävlade tom i os 56 i mellborne, australien..
jag har själv några äldre monarker.
trevligt hantverk.
men de däcken som sitter på är någon modernare än otginal..
det är bara att ta loss och prova på annan fälg.
mvh mr v

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Däck till blå blixten.

Post by hadnan » 18 Nov 2013 01:08

Hej! Jag har en också en blåblixt 303 1955

Satt gråa däck på från början.

Köp ngt sådant här http://www.sportab.se/sv/artiklar/dack-32-630-2.html
och ut och cykla.

/H
Last edited by hadnan on 18 Nov 2013 10:51, edited 1 time in total.

roope
Posts: 420
Joined: 09 Apr 2013 17:32
Location: Stokeholm

Re: Däck till blå blixten.

Post by roope » 18 Nov 2013 08:00

olletrens wrote:Image
Image

Kollade närmare på cykeln idag men hade bara mobilkamera i dunkel källare. Enda texten som går att utläsa är ett ofullständigt "In late t", och ni hade rätt om kanttråden varför jag tvivlar på påståendet att hjulen är orginal. Cykeln salufördes väl ändå som en sportcykel på sin tid. Men men. Känner ni till några liknande däck så hojta!
köpte typ exakt sådana däck på cykel expo i solna för 49kr/st dock var det 28 breda och kanttrådsdäck annars typ identiska.

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 18 Nov 2013 09:05

+1 på cykelexpo. Vredestein. Rågummi. Fast bara 622 inte 630.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Däck till blå blixten.

Post by hadnan » 19 Nov 2013 12:54

och blixten såldes som sagt både i varianter med fälg för tub och "vanliga"

Post Reply