Stora klädtråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 19 Apr 2013 17:12

salta_killen wrote:Det lät som att det gick bra att komma förbi och prova, rent allmänt verkar vara han peppad kille
like. det behövs cykelkläder i stockholm, med lite tur går det så bra att det blir butik.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Stora klädtråden

Post by salta_killen » 13 May 2013 16:22

Nu har jag precis varit förbi urban bike wear och köpt hälften av min beställning. Fnurran på tråden ligger hos Endura, Johan som har butiken och hur serviceinriktad och trevlig som helst. Jag kunde prova kläder, tjöta lite cykling och blev dessutom bjuden på kaffe.

Samtilga tummar upp alltså, nu väntar jag bara på mina shorts! Tröjorna jag köpte är jag jättenöjd med, endruras urban polos, slutade med att jag köpte både lång och kortärmat.

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Stora klädtråden

Post by salta_killen » 12 Sep 2013 19:39

Edura shortsen har jag använt nästan oavbrutet sen inköp, högsta betyg på dom!

Men nu vill jag bara peppa om att Bavabici har inne Café du Cycliste, sjukt najs grejer! Köpte nyss en XXL tröja som till och med är lite stor på mig så nu ser jag fram emot både höst och vinter... Tack Simona för snabb och fin leverans!
Last edited by salta_killen on 24 Oct 2013 17:21, edited 1 time in total.

User avatar
backspinsimo
Posts: 222
Joined: 08 Mar 2010 13:30
Location: Stockholm Sweden
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by backspinsimo » 13 Sep 2013 15:50

Tack själv! jag hade aldrig beställt en XXL och det var det största tröjan i merino ull jag har nångonsin sett ;)
:: http://www.bavabici.com ::

Chris King - White Industries - Mission Workshop - DZR shoes - CINELLI - ESI Grips - Fendor Bendor - FREIGHT - MKS - Fyxation - Paul Components Engineering - Phil Wood - BLB - Kashimax - Nitto ... you name it!

User avatar
UBW
Posts: 36
Joined: 09 Jul 2013 23:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by UBW » 23 Oct 2013 14:59

abacaxi wrote:
salta_killen wrote:Det lät som att det gick bra att komma förbi och prova, rent allmänt verkar vara han peppad kille
like. det behövs cykelkläder i stockholm, med lite tur går det så bra att det blir butik.
Det hoppas jag också. Hoppas vi får tillräckligt många nomineringar så att saker och ting börjar röra på sig lite mer.

Vi letar efter ett showroom i Stockholm. Om någon har något uppslag, skicka mig ett PM
http://www.urbanbikewear.com
Urban Bike Wear & The Mechanics
Tjärhovsgatan 14, STHLM

"We sell urban cycling apparel, SPD sneakers & messenger bags. Organizers of Stockholm Cykelfest and local producer of Bicycle Film Festival Sthlm"

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Stora klädtråden

Post by Fixen » 24 Oct 2013 10:57

En fråga som säkert har besvarats men jag ställer den igen. Vad för kit ska man ha för att cykla på vintern? Överkropp, underkropp och lemmar? Jag själv hade gärna velat cykla även under de kalla månaderna men drar mig för det för jag inte har rätt grejer.

Jag hajar att lager på lager är grejen där merinoullen står hög(s)t i kurs (Rapha).
Är det ett kit bestående av undertröja i ull, långarmad jersey och skaljacka som är grejen även på vintern?

Byxor, skor? Märken att kolla på som är värt pengarna?

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Stora klädtråden

Post by atomlab » 24 Oct 2013 11:17

Lägg pengarna på ett riktigt underställ. Det kan du ju använda till annat. Sedan dina vanliga skor fast med riktiga skoskydd långbyxor över bibsen med extra knäskydd. Jacka är det enda problematiska ser jag. Du vill ju ha en tight, elastisk jacka. Och det blir då cykeljacka. Jag har en Gore som är superskön. Ligger runt 1600 har jag för mig.
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by Otto » 24 Oct 2013 11:24

Aclima Woolnet! Så bra underställ, du kommer inte ångra dig.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 24 Oct 2013 11:47

jag kör underställ upptill, har ett i merino och ett sånt där kompressionsunderställ i polyester eller nåt, båda funkar men kompression är skönare och merino luktar godare. :-) sen har jag en merinojersey från on-one, billig just nu och rekommenderas, och en cykelspecifik vindjacka på det. nedtill har jag sällan understället på faktiskt utan vintertajts (kinaebay) och ett par vattentäta shorts från altura räcker bra. bonus med denna look är att turister skriker fucking messenger åt en när man kör förbi. jag brukar inte vara en fakenger annars.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Stora klädtråden

Post by Fixen » 24 Oct 2013 12:24

Otto wrote:Aclima Woolnet! Så bra underställ, du kommer inte ångra dig.
Ska kika på dessa. Tack för tipset!
atomlab wrote:Lägg pengarna på ett riktigt underställ. Det kan du ju använda till annat. Sedan dina vanliga skor fast med riktiga skoskydd långbyxor över bibsen med extra knäskydd. Jacka är det enda problematiska ser jag. Du vill ju ha en tight, elastisk jacka. Och det blir då cykeljacka. Jag har en Gore som är superskön. Ligger runt 1600 har jag för mig.
Så ett underställ utan något över den + skaljacka är det man ska köra på? Ser ju att Rapha tex har vinter tröjor samt hård vinter. Spelar det roll?
Antar att en cap med öronmuffar är rätt bra att bära samt handskar? Vad för handskar och mössa?

Vilka skoskydd är bäst lämpade för vinterjoxande? Antar att de på något sätt ska vara fodrade och vara vattentäta?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 24 Oct 2013 12:31

har man mtb-skor med lite vaddering tycker jag inte fodrade överdrag behövs utan vindskydd räcker. utan vatten och vind på tårna brukar inte jag frysa i alla fall.

underställ och skal låter kallt. underställ och softshell kanske?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Stora klädtråden

Post by Fixen » 24 Oct 2013 12:42

Skillnad mellan softshell och skal är vad?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 24 Oct 2013 12:50

K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
UBW
Posts: 36
Joined: 09 Jul 2013 23:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by UBW » 24 Oct 2013 14:16

abacaxi wrote:skal är bara vind/vattentätt, softshell är tjockare och varmt.

http://www.urbanbikewear.com/en/men-s-c ... acket.html
http://www.urbanbikewear.com/en/men-s-c ... acket.html
De två jackorna du hänvisar till är båda vattentäta. Skillnaden, förutom att softshellen är grymt skön och lagom varm, är att Urban Softshell jackan inte har limmade sömmar. Det finns med andra ord en risk att det kan komma in vatten genom sömmen om det ösregnar. Dock ingenting jag upplevt själv när jag varit ute. Vattenpelaren är 10000mm på båda plaggen enligt Endura själva.
http://www.urbanbikewear.com
Urban Bike Wear & The Mechanics
Tjärhovsgatan 14, STHLM

"We sell urban cycling apparel, SPD sneakers & messenger bags. Organizers of Stockholm Cykelfest and local producer of Bicycle Film Festival Sthlm"

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora klädtråden

Post by abacaxi » 24 Oct 2013 14:49

UBW wrote:De två jackorna du hänvisar till är båda vattentäta.
ja moderna softshellmaterial brukar vara täta, jag menade inte att de inte skulle vara det. men visst är det väl så att softshell lite grann är till för just att slippa ett extra lager, det ska helt enkelt vara både varmt och fukttransporterande och vattentätt?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Stora klädtråden

Post by RZ-1 » 24 Oct 2013 14:52

Hur långt cyklar du? Jag cyklar alltid men varken långt eller snabbt på vintern. Har därför aldrig känt behovet för speciella cykelkläder. Överdragsbrallor och en skaljacka i goretex bara...

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Stora klädtråden

Post by matsa » 24 Oct 2013 21:25

Till jobbet: Jag kör i vanliga kläder, typ jeans & långkallingar.

På träningen: Fötter & händer är svårast. Jag kör tunna handskar & ett par "vattentäta" Hestra C-zone över. På fötterna: ullskidstrumpor, plastpåse, varma skoöverdrag. På kroppen: Alltid 3 lager. Ullunderställ, "vattentäta" bibs, lösa ben & armar. Alltid tunn windstopperväst eller jacka vid sub -10 överst. Goretex blir för varmt om man kör hårt.

Vintercykling är kanon, men det kräver en del i klädväg & man får svälja stoltheten & sätta på skärmar, annars blir man blöt oavsett kläder, antingen inifrån eller utifrån.

User avatar
UBW
Posts: 36
Joined: 09 Jul 2013 23:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by UBW » 25 Oct 2013 08:29

abacaxi wrote:
UBW wrote:De två jackorna du hänvisar till är båda vattentäta.
ja moderna softshellmaterial brukar vara täta, jag menade inte att de inte skulle vara det. men visst är det väl så att softshell lite grann är till för just att slippa ett extra lager, det ska helt enkelt vara både varmt och fukttransporterande och vattentätt?
Precis. En annan fördel är att att många softshellplagg är "flossade" på insidan så de är sköna direkt mot huden. Nu cyklar jag i T-shirt och min Endura Softshell jacka. Det kan ibland vara lite småkyligt de första minuterna innan man fått upp värmen. När det blir kallare är det bara att dra på sig en långarmad tröja under.
http://www.urbanbikewear.com
Urban Bike Wear & The Mechanics
Tjärhovsgatan 14, STHLM

"We sell urban cycling apparel, SPD sneakers & messenger bags. Organizers of Stockholm Cykelfest and local producer of Bicycle Film Festival Sthlm"

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora klädtråden

Post by Viggen » 25 Oct 2013 09:01

Fixen wrote:Så ett underställ utan något över den + skaljacka är det man ska köra på? Ser ju att Rapha tex har vinter tröjor samt hård vinter. Spelar det roll?
Antar att en cap med öronmuffar är rätt bra att bära samt handskar? Vad för handskar och mössa?
Good god nein.

Underställ, mellanlager, (om ryssjävlakallt alá Åre i Januari läs -30/40 grader) ett till mellanlager, sen ytterlager som kan vara skal eller softshell. Skillnaden har du ju redan fått förklarad för dig där. Men en långärmad/kortärmad tröja över underställ är riktigt skönt, då kan du tom dra ner jackan lite i halsen om du blir riktigt varm när du väl kommit igång utan att helt tappa konceptet eftersom du då bara har ett tunt underställ på dig under jackan. Lager på lager princip äger allt, oavsett vad alla fancy material säger.

Handskar: Ryssjävlakallt då är det i princip bara "riktiga" alpinhandksar som funkar. Vid normal svensk kyla funkar tunn liner handske, gärna i ull/merino, och sen en vindtät och lite vattentålig handske utanpå. Vissa gillar "lobster" stilen på handskar för att du får mer luft runt fingrarna och det är luften inne i handsken som värmer. Prova dig fram lite på typ Naturkompaniet.

Mysse: Vad som helst som du kan klämma in under hjälmen, jag har en vinterkepa från Rapha i ull med "öron och kombinerad nackflärp. Stört varm.

Sen har jag deras "deep winter tights" det är det enskilt dyraste cykelplagg jag äger men jag har aldrig varit kall/blöt/frusit i dom. I mina ögon värda pengarna. Klockrena tillsammans med vanliga bibs+knävärmare under, dessutom är dom i kompressionsmaterial och det sitter åt så satans gött runt benen.
Mer är det behöver jag inte iaf.

När jag själv cyklade förra vintern hade jag på mig:
överkropp: Jersey, armvärmare i ull, eventuellt en långärmad i ull om det va riktigt kallt, vindjacka.
ben: bibs, knävärmare, raphas deep winter thights. Oavsett hur kallt det än blev behövdes inte mer.
huvud: vinterkeps i ull.
händer: tunn linerhandske i ull, vind- och delvis vattentäta fingerhandksar.
fötter: tunn ullstrumpa, eventuellt ullskidstrumpa eller kompressions strumpa (typ knähög), skor och skoskydd utanpå.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Stora klädtråden

Post by Orwar » 25 Oct 2013 15:43

Merino-buff är en liten men helt vansinnigt bra grej att skaffa sig för vintercykling.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Post Reply