Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 12 Oct 2013 18:05
Nils wrote:På dom gamla stålversionerna var det raka rör som man byggde spackel på. På kolfibervarianten är det säkert en ihålig kolfiber hela vägen
Nej det var inte uppbyggt med spackel och du har sannerligen inte följt lasertugget här på laserforat
Spoilers eller snarare förstärkningarna är uppbyggda av dubbla metallblad med blott par mm spackel påfört som är till för att få en jämn finish.
Ett bra exempel med mycket spackel påfört är de Rossin banrammar som har stora enkelblad inne i triangeln som har ett bra tjockt lager med spackel som tenderar att spricka. Laserramarna brukar inte få sprickor men en del ramar kan få problem med lackeringen.
Hur Cinelli tillverkar de nya kolfiberramarna vet jag inte och precis som under 80-talet visas inga bilder från produktionen. Cinelli har alltid varit ett väldigt slutet företag.
Мясо это убийство
-
Mr Vintage
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Post
by Mr Vintage » 12 Oct 2013 21:03
Ronny wrote:
Fasen.
Man blir lite sugen ändå..
Tänk er denna med sista c-record... Deltabromsar mm..
Vore härligt.
Hade ,man 35k över borde man lagt sina delar på en sådan
Har en c-rec utom ergo, samt cinelli voltare sadel samt x/1 stam(som inte passar) med alla olika cinelli styren
Med vänlig hälsning Mr V
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 13 Oct 2013 09:38
Ronny wrote:Nej det var inte uppbyggt med spackel och du har sannerligen inte följt lasertugget här på laserforat
Spoilers eller snarare förstärkningarna är uppbyggda av dubbla metallblad med blott par mm spackel påfört som är till för att få en jämn finish.
Då förstår jag bättre att prislappen springer iväg.
De här metallbladen, är det typ två konkava trianglar som då bildar ett hårum mot ramrören?
Jag förmodar att Lasern är mässingslödd och så även metallbladen(?)
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 13 Oct 2013 12:24
Q&D wrote:Ronny wrote:Nej det var inte uppbyggt med spackel och du har sannerligen inte följt lasertugget här på laserforat
Spoilers eller snarare förstärkningarna är uppbyggda av dubbla metallblad med blott par mm spackel påfört som är till för att få en jämn finish.
Då förstår jag bättre att prislappen springer iväg.
De här metallbladen, är det typ två konkava trianglar som då bildar ett hårum mot ramrören?
Jag förmodar att Lasern är mässingslödd och så även metallbladen(?)
Stämmer såtillvida att de konkava trianglarna bildar hålrum och är mässinglödda men ramrören är sammanfogade genom tigsvetsning. Vissa modeller de med förskjuten sadelstolpsrör har customtillverkade vevlagerhylsor.
Мясо это убийство
-
Q&D
- Posts: 449
- Joined: 29 Aug 2013 22:38
- Location: Helsingborg
Post
by Q&D » 13 Oct 2013 20:53
Ronny wrote:
Stämmer såtillvida att de konkava trianglarna bildar hålrum och är mässinglödda men ramrören är sammanfogade genom tigsvetsning. Vissa modeller de med förskjuten sadelstolpsrör har customtillverkade vevlagerhylsor.
Hela det partiet kring vevlageret är ju riktigt intressant och det skulle vara spännande att få titta närmare på designen någon gång och helst få möjlighet att titta inuti rören och under lacken.
Får du korn på en Laser som totalhavererats så är jag spekulant på att köpa skroten!
Förskjuten sadelstolpsrör - menar du när sadelstopsrörets centrumlinje inte träffar vevaxelns centrum?
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 13 Oct 2013 22:05
Q&D wrote:Ronny wrote:
Stämmer såtillvida att de konkava trianglarna bildar hålrum och är mässinglödda men ramrören är sammanfogade genom tigsvetsning. Vissa modeller de med förskjuten sadelstolpsrör har customtillverkade vevlagerhylsor.
Hela det partiet kring vevlageret är ju riktigt intressant och det skulle vara spännande att få titta närmare på designen någon gång och helst få möjlighet att titta inuti rören och under lacken.
Får du korn på en Laser som totalhavererats så är jag spekulant på att köpa skroten!
Förskjuten sadelstolpsrör - menar du när sadelstopsrörets centrumlinje inte träffar vevaxelns centrum?
Vevpartiet är kanske det mest fascinerande hos de laser som har ett förskjutit sadelstolpsrör -ej i centrumlinje som du säger-och även med det nedre röret så att säga förskjutit/sänkt. Det är de ramar som är byggda för 26'' eller 24'' framhjul som har denna konstruktion.
Tittar man in i vevlagerhylsan finns det inte de sedvanliga stora öppningar till de fyra ramrören utan det är plomberat med blott små ventilationshål.
Här två intressanta foton på en laser med kapad spoiler/fena som synes är ihålig och man ser även ett ventilationshål i vevlagerhylsan. Ramrören är Columbus AIR som är ovala.
Мясо это убийство
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 15 Oct 2013 15:47
Мясо это убийство
-
Ronny
- Posts: 7043
- Joined: 06 Jul 2008 15:41
Post
by Ronny » 15 Oct 2013 15:51
Tackar!
Här en intressant laser i MS där man kan se dels intakt spoiler och det udda paret av gaffelben.
Мясо это убийство
-
Otto
- Posts: 2416
- Joined: 08 Nov 2007 20:05
- Location: Göteborg
-
Contact:
Post
by Otto » 18 Oct 2013 15:50
-
ivo
- Posts: 369
- Joined: 20 Aug 2009 00:46
Post
by ivo » 19 Oct 2013 09:01
SOLAFIX
-
bankiren
- Posts: 1532
- Joined: 21 Apr 2011 11:26
- Location: sthlm 116
Post
by bankiren » 19 Oct 2013 23:10
ramen !
@fistasthlm
-
måns
- Posts: 1017
- Joined: 12 Jun 2009 14:34
- Location: sthlm
Post
by måns » 19 Oct 2013 23:33
^Ja jävlar, fet.
Denna var inte helt fel heller trots flitefadäsen. Aldrig sett färgschemat förut. Vore så sjukt najs att få tag på en grammo med trackvinkel..
-
roope
- Posts: 420
- Joined: 09 Apr 2013 17:32
- Location: Stokeholm
Post
by roope » 22 Oct 2013 10:23
Fixen wrote:
snyggt med kolfiber och aramid, du har inte en bild på hela hojen?
-
Fixen
- Posts: 2841
- Joined: 21 Aug 2009 09:08
Post
by Fixen » 23 Oct 2013 09:28
^ tyvärr
Last edited by
Fixen on 23 Oct 2013 14:19, edited 1 time in total.
-
fjonk
- Posts: 702
- Joined: 25 Mar 2010 20:27
- Location: Malmø
Post
by fjonk » 23 Oct 2013 10:49
Svetsfogen 2013
-
Fixen
- Posts: 2841
- Joined: 21 Aug 2009 09:08
Post
by Fixen » 23 Oct 2013 12:23
Last edited by
Fixen on 23 Oct 2013 14:17, edited 1 time in total.