Byggtråd: Alan Cyclocross

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ollek » 12 Aug 2013 15:15

Dags för nästa projekt. Första gången jag bygger något helt från scratch. Som grund har jag en Alan Cyclocross ram i aluminium som jag skulle gissa är från tidigt 90-tal, fint bruksskick.

Märkt ALAN1081 på ramen och med 130mm spacing.

Nu till den första frågan, då jag aldrig har byggt något liknande, vad ska jag satsa på för grupp, vad skulle vara tidsenligt? Kommer användas som substitut för landsvägsracern under dem kallare och kladdigare månaderna samt för turer på sämre underlag.

Kladda gärna ner tråden med inspiration och om du har något att sälja som du tror skulle passa så är det välkommet.

Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by Bompet » 12 Aug 2013 18:04

Jag skulle köra första generationens Shimano STI på den. Dura ace ST 7400 2x8

De renläriga skulle väl säga Campa och styrändsreglage på en italiensk ram, men med tanke på vad du tänker använda den till så tror jag att det är ett bättre val med STI. Plus att de tidiga DA STI reglagen är väldigt snygga med sitt "öga".

Resten av gruppen bör ju följa eftter, men eftersom det är en cross så kan man byta ju byta ut vissa av grupp komponengterna mot andra delar från Shimano sortimentet.
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by Otto » 12 Aug 2013 18:20

Här är ett favoritbygge.

Image

http://www.retrobike.co.uk/forum/viewto ... 62e#p54948

Här är min Guerciotti/Alan cyclocross innan jag bytte till STI-reglage.
Tyckte det blev lite bökigt att köra styrändsreglage när man sprang omkring i skogen.

Image

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ollek » 12 Aug 2013 21:21

Tack för inspirationen!

Jag lutar mer åt Campa just nu, men är inne på samma tanken som ni att köra Ergo istället för styrändsreglage eller dylikt. Men även första generationens STI såg ju fint, gissar att det kanske är knepigt att hitta en 7400 ST-grupp?

Tillskillnad från dem du länkade så är det ju här tänkte att dra växelvajrarna längs med det diagonala röret (vad det heter är som bortblåst just nu) som på en landsvägscykel. Finns även stopp/fästen för växelvajern/höljena. Det enda som jag tycker mig sakna är ett fäste för vajern på bakbromsen, men ser heller inte ut som att något fattas. Kan ordna flera bilder imorgon. EDIT förstår vad jag söker nu tror jag, en liten grej som man fäster i sadelstolpsskruven. Vad kan det tänkas heta på engelska?) /EDIT

En annan fråga, vad förutom bromsarna och utväxlingen kan behöva bytas ut om man får tag på en vanliga landsvägsgrupp?
Last edited by ollek on 12 Aug 2013 21:35, edited 1 time in total.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by abacaxi » 12 Aug 2013 21:25

ollek wrote:vad förutom bromsarna och utväxlingen kan behöva bytas ut om man får tag på en vanliga landsvägsgrupp?
du behöver väl eventuellt en längre bakväxel om du tänker ha mtb-aktig utväxling.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ravelax » 13 Aug 2013 00:04

Kul projekt!
ollek wrote:Tillskillnad från dem du länkade så är det ju här tänkte att dra växelvajrarna längs med det diagonala röret (vad det heter är som bortblåst just nu) som på en landsvägscykel.
Jag tycker du ska skippa det och dra vajern till bakväxeln över toppröret och sadelstaget. Det blir det ju snyggast eftersom det ändå är en crossram. Sen är det ju en fördel om du tänkt köra den under kladdiga förhållanden som du säger, det är liksom därför den dragningen uppfanns.
ollek wrote:Vad kan det tänkas heta på engelska?)
Prova söka på "cable hanger". Borde inte vara svårt att få tag på.

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ollek » 13 Aug 2013 09:37

ravelax wrote: Jag tycker du ska skippa det och dra vajern till bakväxeln över toppröret och sadelstaget. Det blir det ju snyggast eftersom det ändå är en crossram. Sen är det ju en fördel om du tänkt köra den under kladdiga förhållanden som du säger, det är liksom därför den dragningen uppfanns.
Precis, det låter ju smart och håller med om att det blir snyggast, men det är synd att det bara finns fäste för en vajer på toppröret och hur man då ska lösa plats för två till på ett snyggt sätt om man inte hittar original.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ravelax » 13 Aug 2013 12:39

ollek wrote:
ravelax wrote: Jag tycker du ska skippa det och dra vajern till bakväxeln över toppröret och sadelstaget. Det blir det ju snyggast eftersom det ändå är en crossram. Sen är det ju en fördel om du tänkt köra den under kladdiga förhållanden som du säger, det är liksom därför den dragningen uppfanns.
Precis, det låter ju smart och håller med om att det blir snyggast, men det är synd att det bara finns fäste för en vajer på toppröret och hur man då ska lösa plats för två till på ett snyggt sätt om man inte hittar original.
Aha, såpass alltså. Ja, då är det ju inte mycket att göra åt saken.

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Post by ollek » 27 Sep 2013 10:32

Ramen står och stirrar på mig för att det går så segt. Just nu går tankarna till att bygga upp den med en modern grupp. Köra komponenterna och styre/stam/stolpe i svart.

Funderar på SRAM. För/nackdelar eller andra tips?

Om ni tycker jag är helt ute och cyklar (hehe) så säg till!

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by Viggen » 27 Sep 2013 11:49

Känner spontant: Nej.

För att: Svart blir fult mot den där fina ramen, ska du köra en modern grupp bör den i alla fall vara i alu. Typ modern Campa Veloce. Så toppar du det med ett par fina hjul byggda på vettiga nav i silver (plus om du kan byta växelbody från campa til shimano, om du någon gång vill flytta hjul mellan system eller sälja vidare..) "ceramic" h+son tb-14 om du vill ha kanttråd eller Ambrosio Crono/Nemesis om du vill cykla tub.

EDIT: Kom på att du såklart ska köra en 11-delad grupp, varför? Jo för att alla 11 delade system har samma kassett spacing, till skillnad från 10 delat eller lägre. Du kan alltså köra nav som tar 11 delad shimano/SRAM eller campa 10/11-delat och köra kassetter från alla 3 tillverkarna oavsett vilken drivlina du väljer sen. Det är ett sätt att få tillgång till massa kassetter med campa drivlina: köra nav för shimano/sram som är mer utbrett och enklare/"billigare" att få tag på.

Nu kanske jag rörde till det men här finns lite mer om saken i alla fall:
http://velonews.competitor.com/2013/09/ ... ght_303199

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ravelax » 27 Sep 2013 11:54

Jag tycker svart är en bra idé. Blir bra med lite kontrast!

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by måns » 27 Sep 2013 14:15

Om inte svart, Campa Record OR, utan tvekan! ;)

Hade varit rätt coolt att se en komplett grupp. Eller åtminstone CX-vevarna från tidigt 80-tal..

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ollek » 01 Oct 2013 14:01

ravelax wrote:Jag tycker svart är en bra idé. Blir bra med lite kontrast!
Precis. Jag lutar åt samma, tänker mig att svart blir en skön kontrast, blir lätt lite mycket silver.

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ollek » 11 Oct 2013 15:19

Ska köpa ett styrlager. Ett gängat sådant. Tycker det känns lite som en djungel när man börjar läsa om mått hit och dit. Sist jag köpte ett styrlager så tog jag bara första bästa på Ebay och hade väl turen att det passade.

Så till frågan, vilka mått är viktiga att ta reda på innan jag beställer något?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by abacaxi » 11 Oct 2013 15:26

innerdiameter på styrröret och ytterdiameter längst ner på gaffelröret. sen kollar du bara sheldons tabell. iso och italienskt har samma mått bara lite olika gänga, men med lite våld passar de på varandra, har testat själv efter att ha läst på. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ollek » 14 Oct 2013 14:54

Tack för hjälpen alla. Vad skulle man göra utan forumet.

Börjar trilla in prylar till bygget nu. Ett problem som uppstått har med fästet av bakväxeln att göra.

På ramen sitter det en "rear derailleur hanger" men problemet är att den inte är gängad. Har aldrig sett en bakväxel utan gänga. (Fast det kanske var så back in the Days?) Hittar inte heller några nya hängare med samma typ av utformning. Bara med 2-3 eller flera skruvar.

Slänger upp lite bilder så kanske någon förstår vad jag snackar om. Både monterad och avmonterad.

Tack

Image

Image

Image

Image

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by Orwar » 14 Oct 2013 15:34

Passar en klingbult i hålet? Om jag inte missminner mig brukar bakväxlar och klingbultar dela gänga, så att du kan du trä i mutterdelen av en klingbult från baksidan och skruva växeln i den.

EDIT: Fast på bilderna tycker jag mest det ser ut att vara ett gängat öra med väldigt mycket gängpaj.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by Ronny » 14 Oct 2013 16:11

Precis gängpaj inget annat.
Мясо это убийство

ollek
Posts: 364
Joined: 19 Aug 2009 01:56
Location: GBG/STHLM
Contact:

Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by ollek » 14 Oct 2013 16:17

Det har ni så klart rätt i, tänkte det först, men såg så sjukt slätt ut.

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Byggtråd: Alan Cyclocross

Post by JA-hatten » 14 Oct 2013 16:23

Spam
Image

Post Reply