"Crown race" för stort
"Crown race" för stort
Hej,
Har ett crown race (vad heter det på svenska?) som är aningen för stort för gaffeln. Det rör sig om tiondels mm så att den inte sitter tight helt enkelt.
Är det någon som har haft samma problem? Funderar på om man kan fixa någon shimlösning och se till att banka på crown racet så det sitter rejält. Tankar? Tips? Idéer?
Det är ett franskgängat styrlager. Franska dimensioner på ram och gaffel.
Har ett crown race (vad heter det på svenska?) som är aningen för stort för gaffeln. Det rör sig om tiondels mm så att den inte sitter tight helt enkelt.
Är det någon som har haft samma problem? Funderar på om man kan fixa någon shimlösning och se till att banka på crown racet så det sitter rejält. Tankar? Tips? Idéer?
Det är ett franskgängat styrlager. Franska dimensioner på ram och gaffel.
Re: "Crown race" för stort
Jag hade liknande problem fast i röret på ramen. Löste det med att klippa till en bit från en ölburk som jag la runt lagerkoppen. Tror det bygger 0.2mm. Räknas väl som en fullösning men har fungerat fint utan problem än så länge
Re: "Crown race" för stort
Det kallas för lagersäte. Du behöver inte vara orolig att det sitter löst. Har varit med om det massor av gånger att de har kunnat plockas loss med handkraft eller trillat ner vid montering. De blir centrerade och det rör sig om så små tolleranser som inte ger några konsekvenser.
Мясо это убийство
Re: "Crown race" för stort
Tack för svar!
Jag gjorde även lite research på nätet och fann någon kommentar som tyckte att det var extremt viktigt att lagersätet satt åt om man inte hade tänkt sig att cykla väldigt lugnt och inte göra några hopp. Nu snackade han iof om mountainbikes. Hoppa hade jag ju inte tänkt att göra (mer än ner från någon trotoarkant) men lugnt vill man ju inte köra!
Läste också om en person som hade shimmat den med ölburksbit och även fått tipset att limma fast ölburksbiten på gaffeln.
Men om du nu menar att det är lugnt att den är lös, Ronny, så litar jag på det! Bara att man har svårt för kompromisser. Kan ju inte skada att shimma med ölburksbit då, tänker jag? Dock känns limning av ölburksbit lite overkill, eller?
Eller rekomenderas det snarare att bara låta den sitta löst?
Jag gjorde även lite research på nätet och fann någon kommentar som tyckte att det var extremt viktigt att lagersätet satt åt om man inte hade tänkt sig att cykla väldigt lugnt och inte göra några hopp. Nu snackade han iof om mountainbikes. Hoppa hade jag ju inte tänkt att göra (mer än ner från någon trotoarkant) men lugnt vill man ju inte köra!
Läste också om en person som hade shimmat den med ölburksbit och även fått tipset att limma fast ölburksbiten på gaffeln.
Men om du nu menar att det är lugnt att den är lös, Ronny, så litar jag på det! Bara att man har svårt för kompromisser. Kan ju inte skada att shimma med ölburksbit då, tänker jag? Dock känns limning av ölburksbit lite overkill, eller?
Eller rekomenderas det snarare att bara låta den sitta löst?
Klart du ska limma
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: "Crown race" för stort
Pröva att slå tre stycken körnslag, jämnt fördelade, på den horisontella ytan.
Metallen kommer att "svälla" runt körnslagen vilket kan få lagret att sitta bättre.
Slå lika hårt varja gång!
Limma inte.
Metallen kommer att "svälla" runt körnslagen vilket kan få lagret att sitta bättre.
Slå lika hårt varja gång!
Limma inte.
Bättre råd helt klart
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: "Crown race" för stort
Tack för alla råd!
Körnslag låter ju klokt om man kan sköta det snygg. Ser dock framför mig att jag i mitt osmidiga bankande förstör det fina styrlagret.
Ska ta och kolla igen lite nogare hur mycket det faktiskt glappade. Har grejerna hos en vän, som varit behjälplig vid det hela.
Körnslag låter ju klokt om man kan sköta det snygg. Ser dock framför mig att jag i mitt osmidiga bankande förstör det fina styrlagret.
Ska ta och kolla igen lite nogare hur mycket det faktiskt glappade. Har grejerna hos en vän, som varit behjälplig vid det hela.
Re: "Crown race" för stort
För tydlighets skull.
Körnslagen ska sitta på gaffeln inte på styrlagret!
Körnslagen ska sitta på gaffeln inte på styrlagret!
Re: "Crown race" för stort
Jaha, det förstod jag faktiskt inte
Jag har då svårt att förstå hur så mycket massa ska svälla (om man bankar uppe på den horisontella ytan på gaffelröret). För det är ju längst ner på gaffelröret (den lilla bit som är lite tjockare) som lagersätet ska sitta (bara för att fortsätta att vara tydliga; se bild!)
Jag har då svårt att förstå hur så mycket massa ska svälla (om man bankar uppe på den horisontella ytan på gaffelröret). För det är ju längst ner på gaffelröret (den lilla bit som är lite tjockare) som lagersätet ska sitta (bara för att fortsätta att vara tydliga; se bild!)
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: "Crown race" för stort
Precis, sätt körnaren där den gula pilen pekar - alltså på den något tjockare delen av gaffelröret. Skillnaden mellan ditt lagersäte och gaffeln är antagligen som mest 0,6 mm (27.0 istället för lämpligt 26.4). Körnslagen bör "tjocka till" röret så pass att lagersätet då nyper när du knackar dit det.
Så tänker jag i alla fall, men kanske inte Patrik?
Så tänker jag i alla fall, men kanske inte Patrik?
The thigh's the limit
Re: "Crown race" för stort
Gör nu som Tegnér eller skit i det och kör med löst. Problemet är att de som skriver att man inte kan hoppa m.m. och måste köra lugnt har ingen egen erfarenhet utan blott vanliga spekulationer av ängsliga klubben. Jag ta min sketna mtb som ett talande exempel på att en löst lagersäte inte ger några negativa konsekvenser. En cykel som i 2års tid rullar dagligen 3-5T i skog/terräng och grus utan några som helst problem med styrlager.Johnny_B wrote:Tack för svar!
Jag gjorde även lite research på nätet och fann någon kommentar som tyckte att det var extremt viktigt att lagersätet satt åt om man inte hade tänkt sig att cykla väldigt lugnt och inte göra några hopp. Nu snackade han iof om mountainbikes. Hoppa hade jag ju inte tänkt att göra (mer än ner från någon trotoarkant) men lugnt vill man ju inte köra!
Läste också om en person som hade shimmat den med ölburksbit och även fått tipset att limma fast ölburksbiten på gaffeln.
Men om du nu menar att det är lugnt att den är lös, Ronny, så litar jag på det! Bara att man har svårt för kompromisser. Kan ju inte skada att shimma med ölburksbit då, tänker jag? Dock känns limning av ölburksbit lite overkill, eller?
Eller rekomenderas det snarare att bara låta den sitta löst?
Мясо это убийство
Re: "Crown race" för stort
Precis så!Muffat Stål wrote:Precis, sätt körnaren där den gula pilen pekar - alltså på den något tjockare delen av gaffelröret. Skillnaden mellan ditt lagersäte och gaffeln är antagligen som mest 0,6 mm (27.0 istället för lämpligt 26.4). Körnslagen bör "tjocka till" röret så pass att lagersätet då nyper när du knackar dit det.
Så tänker jag i alla fall, men kanske inte Patrik?
Re: "Crown race" för stort
Tack så mycket alla för svar, förslag och förklarande!
Jag körde på körnslagsmetoden. Det var lite pilligt och främst pga ojämn tjocklek på den tjockare delen av gaffelröret var det svårt att få till bra slag med liten vinkel (mot gaffelröret) på vissa ställen. Det blev därav en mängd täta slag runt om innan lagersätet kunde bankas på och sitta riktigt bra. Tror att det rörde sig om en kombination av utvidgning och ojämnheter/små deformationer runt om (kanten blev lite sargad runt om) som fick lagersätet att inte glappa.
Tack Patrik för tipset, Muffat stål för hjälp med förklaring och Ronny för att jag kan känna mig trygg ändå ifall mitt bankande inte skulle ha varit tillräckligt bra.
Jag körde på körnslagsmetoden. Det var lite pilligt och främst pga ojämn tjocklek på den tjockare delen av gaffelröret var det svårt att få till bra slag med liten vinkel (mot gaffelröret) på vissa ställen. Det blev därav en mängd täta slag runt om innan lagersätet kunde bankas på och sitta riktigt bra. Tror att det rörde sig om en kombination av utvidgning och ojämnheter/små deformationer runt om (kanten blev lite sargad runt om) som fick lagersätet att inte glappa.
Tack Patrik för tipset, Muffat stål för hjälp med förklaring och Ronny för att jag kan känna mig trygg ändå ifall mitt bankande inte skulle ha varit tillräckligt bra.
Re: "Crown race" för stort
Kul att det gick bra.
Såg nu att jag skrev den horisontella ytan.
Förutom att vara luddigt uttryckt, så var det fel.
Tur att det finns mer alerta förmågor här på forumet.
Såg nu att jag skrev den horisontella ytan.
Förutom att vara luddigt uttryckt, så var det fel.
Tur att det finns mer alerta förmågor här på forumet.
Re: "Crown race" för stort
kapar tråden lite då jag har ett snarlikt problem..
I mitt fall är det styrlagerskålarna som ska in i ramen som glappar. Är det samma metod som gäller här? Jag har för tillfället shimsat med tunn plåt och det funkar fint.
I mitt fall är det styrlagerskålarna som ska in i ramen som glappar. Är det samma metod som gäller här? Jag har för tillfället shimsat med tunn plåt och det funkar fint.
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda