"Crown race" för stort

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

"Crown race" för stort

Post by Johnny_B » 30 Sep 2013 12:02

Hej,

Har ett crown race (vad heter det på svenska?) som är aningen för stort för gaffeln. Det rör sig om tiondels mm så att den inte sitter tight helt enkelt.
Är det någon som har haft samma problem? Funderar på om man kan fixa någon shimlösning och se till att banka på crown racet så det sitter rejält. Tankar? Tips? Idéer?

Det är ett franskgängat styrlager. Franska dimensioner på ram och gaffel.

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: "Crown race" för stort

Post by robertr81 » 30 Sep 2013 18:04

Jag hade liknande problem fast i röret på ramen. Löste det med att klippa till en bit från en ölburk som jag la runt lagerkoppen. Tror det bygger 0.2mm. Räknas väl som en fullösning men har fungerat fint utan problem än så länge :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: "Crown race" för stort

Post by Ronny » 30 Sep 2013 19:28

Det kallas för lagersäte. Du behöver inte vara orolig att det sitter löst. Har varit med om det massor av gånger att de har kunnat plockas loss med handkraft eller trillat ner vid montering. De blir centrerade och det rör sig om så små tolleranser som inte ger några konsekvenser.
Мясо это убийство

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: "Crown race" för stort

Post by Johnny_B » 01 Oct 2013 09:37

Tack för svar!
Jag gjorde även lite research på nätet och fann någon kommentar som tyckte att det var extremt viktigt att lagersätet satt åt om man inte hade tänkt sig att cykla väldigt lugnt och inte göra några hopp. Nu snackade han iof om mountainbikes. Hoppa hade jag ju inte tänkt att göra (mer än ner från någon trotoarkant) men lugnt vill man ju inte köra! :wink:
Läste också om en person som hade shimmat den med ölburksbit och även fått tipset att limma fast ölburksbiten på gaffeln.
Men om du nu menar att det är lugnt att den är lös, Ronny, så litar jag på det! Bara att man har svårt för kompromisser. Kan ju inte skada att shimma med ölburksbit då, tänker jag? Dock känns limning av ölburksbit lite overkill, eller?
Eller rekomenderas det snarare att bara låta den sitta löst?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 01 Oct 2013 10:01

Klart du ska limma
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: "Crown race" för stort

Post by Indurain » 01 Oct 2013 18:17

Araldit professional
Rule #242 - More is good ... all is better.

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: "Crown race" för stort

Post by Patrik T » 02 Oct 2013 07:19

Pröva att slå tre stycken körnslag, jämnt fördelade, på den horisontella ytan.
Metallen kommer att "svälla" runt körnslagen vilket kan få lagret att sitta bättre.
Slå lika hårt varja gång!
Limma inte.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 02 Oct 2013 08:15

Bättre råd helt klart :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: "Crown race" för stort

Post by Johnny_B » 02 Oct 2013 09:34

Tack för alla råd!
Körnslag låter ju klokt om man kan sköta det snygg. Ser dock framför mig att jag i mitt osmidiga bankande förstör det fina styrlagret. :cry:
Ska ta och kolla igen lite nogare hur mycket det faktiskt glappade. Har grejerna hos en vän, som varit behjälplig vid det hela.

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: "Crown race" för stort

Post by Patrik T » 02 Oct 2013 11:40

För tydlighets skull.
Körnslagen ska sitta på gaffeln inte på styrlagret!

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: "Crown race" för stort

Post by Johnny_B » 02 Oct 2013 12:42

Jaha, det förstod jag faktiskt inte :oops:
Jag har då svårt att förstå hur så mycket massa ska svälla (om man bankar uppe på den horisontella ytan på gaffelröret). För det är ju längst ner på gaffelröret (den lilla bit som är lite tjockare) som lagersätet ska sitta (bara för att fortsätta att vara tydliga; se bild!)

Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: "Crown race" för stort

Post by Muffat Stål » 02 Oct 2013 12:54

Precis, sätt körnaren där den gula pilen pekar - alltså på den något tjockare delen av gaffelröret. Skillnaden mellan ditt lagersäte och gaffeln är antagligen som mest 0,6 mm (27.0 istället för lämpligt 26.4). Körnslagen bör "tjocka till" röret så pass att lagersätet då nyper när du knackar dit det.

Så tänker jag i alla fall, men kanske inte Patrik?
The thigh's the limit

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: "Crown race" för stort

Post by Ronny » 02 Oct 2013 15:04

Johnny_B wrote:Tack för svar!
Jag gjorde även lite research på nätet och fann någon kommentar som tyckte att det var extremt viktigt att lagersätet satt åt om man inte hade tänkt sig att cykla väldigt lugnt och inte göra några hopp. Nu snackade han iof om mountainbikes. Hoppa hade jag ju inte tänkt att göra (mer än ner från någon trotoarkant) men lugnt vill man ju inte köra! :wink:
Läste också om en person som hade shimmat den med ölburksbit och även fått tipset att limma fast ölburksbiten på gaffeln.
Men om du nu menar att det är lugnt att den är lös, Ronny, så litar jag på det! Bara att man har svårt för kompromisser. Kan ju inte skada att shimma med ölburksbit då, tänker jag? Dock känns limning av ölburksbit lite overkill, eller?
Eller rekomenderas det snarare att bara låta den sitta löst?
Gör nu som Tegnér eller skit i det och kör med löst. Problemet är att de som skriver att man inte kan hoppa m.m. och måste köra lugnt har ingen egen erfarenhet utan blott vanliga spekulationer av ängsliga klubben. Jag ta min sketna mtb som ett talande exempel på att en löst lagersäte inte ger några negativa konsekvenser. En cykel som i 2års tid rullar dagligen 3-5T i skog/terräng och grus utan några som helst problem med styrlager.
Мясо это убийство

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: "Crown race" för stort

Post by Patrik T » 02 Oct 2013 15:19

Muffat Stål wrote:Precis, sätt körnaren där den gula pilen pekar - alltså på den något tjockare delen av gaffelröret. Skillnaden mellan ditt lagersäte och gaffeln är antagligen som mest 0,6 mm (27.0 istället för lämpligt 26.4). Körnslagen bör "tjocka till" röret så pass att lagersätet då nyper när du knackar dit det.

Så tänker jag i alla fall, men kanske inte Patrik?
Precis så!

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: "Crown race" för stort

Post by Johnny_B » 15 Oct 2013 12:51

Tack så mycket alla för svar, förslag och förklarande!

Jag körde på körnslagsmetoden. Det var lite pilligt och främst pga ojämn tjocklek på den tjockare delen av gaffelröret var det svårt att få till bra slag med liten vinkel (mot gaffelröret) på vissa ställen. Det blev därav en mängd täta slag runt om innan lagersätet kunde bankas på och sitta riktigt bra. Tror att det rörde sig om en kombination av utvidgning och ojämnheter/små deformationer runt om (kanten blev lite sargad runt om) som fick lagersätet att inte glappa.

Tack Patrik för tipset, Muffat stål för hjälp med förklaring och Ronny för att jag kan känna mig trygg ändå ifall mitt bankande inte skulle ha varit tillräckligt bra. :lol:

Patrik T
Posts: 60
Joined: 15 Aug 2008 19:23
Location: 414
Contact:

Re: "Crown race" för stort

Post by Patrik T » 15 Oct 2013 17:43

Kul att det gick bra.
Såg nu att jag skrev den horisontella ytan.
Förutom att vara luddigt uttryckt, så var det fel.
Tur att det finns mer alerta förmågor här på forumet.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: "Crown race" för stort

Post by olle » 15 Oct 2013 19:00

kapar tråden lite då jag har ett snarlikt problem..

I mitt fall är det styrlagerskålarna som ska in i ramen som glappar. Är det samma metod som gäller här? Jag har för tillfället shimsat med tunn plåt och det funkar fint.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 09 Nov 2013 22:57

Nä inne i styrröret ska du väl inte körna. Shimsa är bra, jag har lagt lite loctite emellan också.

Post Reply