(OT... men jag är desperat!) PLATTSKÄRM TILL DATORN

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
hejdå

(OT... men jag är desperat!) PLATTSKÄRM TILL DATORN

Post by hejdå » 19 Jan 2009 19:49

Ni, precis som jag mina vänner, vet att Simon Busk is borne to lose! Bevisen på detta radar upp sig som narkomaner utanför f-kassan i slutet på månaden. För ett par morgnar sedan hade min kära fästmö Emma ställt sin halvtrasiga dator (skärmen glappar) på vårat lilla soffbord. Jag är stressad och ska snabbt få ut cykeln ur lägenheten, pang, brak och tjong så låg hennes MBP på golvet och bara halvMa skärmen visar bild. LED skrämen är intakt så det är ju positivt, men det går inte att få bild på underdelen av skärmen så vida man inte bänder lite i skärmen!

Jag är, även om jag är född att förlora, en positiv kille. Jag tänker att det här går att fixa! Man kan säkert laga det! Jag har skruvat ihop en gammal trasig PowerBook en gång får många år sedan, det var inte svårt. Genast förstod jag att jag inte klarar det här själv. Är det någon som har sån bra knas på mac:ar att ni känner er bekväma med att öppna chassit utan att pajja något? Eller ännu hellre, är det kanske någon som har en gammal plattskärm där hemma som ni känner för att sälja billigt eller skänka till en stackars dansk?

(hjälp, tips och råd uppskattas otroligt mycket. Öl, kontanter och evt ett min själ finns i prispotten)

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 19 Jan 2009 19:54

Fan va surt!
Jag skulle nog inte våga öppna min egen MB även om den nu är lite gammal. Det kanske är värt att lämna in den? Du har inte någon slags drulle på någon försäkring?
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Post by limitedlizard » 19 Jan 2009 20:11

IFIXIT :)

Här har du en länk på hur man meckar med skärmen: http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook ... /14/Page-1

Seså bara att börja skruva!

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Post by Prince of the rodeo » 19 Jan 2009 20:23

Hoppas du fixar det Busken! Borde det inte finnas en OT tråd där man kan skriva såna här saker så man inte behöver starta en ny?

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 19 Jan 2009 20:42

Prince of the rodeo wrote:Hoppas du fixar det Busken! Borde det inte finnas en OT tråd där man kan skriva såna här saker så man inte behöver starta en ny?
Problemet är väl att en OT tråd ofta spårar ur... men iof, vad gör det?

//Axel :)

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 19 Jan 2009 21:00

Hoppas du löser det Simon! Själv har jag tummen mitt på foten.

För min del behöver ni inte ens markera med OT, tycker fortfarande att det är så pass överblickbart och lagom internt att en tråd om en trasig dator är lika välkommen som ännu en galen ram från 3rensho. Tycker forumet fungerar föredömligt självsanerande, är ämnet uttömt försvinner tråden ned i arkivet.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Post by snarkus » 19 Jan 2009 23:41

En gång råkade jag slå ut ett glas vatten i min laptop, så jag blev tvungen att skaffa en ny. Sedan hände det igen. Kan eventuellt ha hänt en tredje gång. Det hände igen nyligen, men då gick det inte så illa utan datorn klarade sig. På tal om liksom.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 19 Jan 2009 23:57

snarkus wrote:En gång råkade jag slå ut ett glas vatten i min laptop, så jag blev tvungen att skaffa en ny. Sedan hände det igen. Kan eventuellt ha hänt en tredje gång. Det hände igen nyligen, men då gick det inte så illa utan datorn klarade sig. På tal om liksom.
En gång spillde en vän öl på sitt tangentbord. När han sen skulle skriva med det blev alla bokstäver fel. Vet inte om det vad vätskan eller om tangentbordet blev full.

hejdå

Post by hejdå » 20 Jan 2009 00:00

snarkus wrote:En gång råkade jag slå ut ett glas vatten i min laptop, så jag blev tvungen att skaffa en ny. Sedan hände det igen. Kan eventuellt ha hänt en tredje gång. Det hände igen nyligen, men då gick det inte så illa utan datorn klarade sig. På tal om liksom.
Hur fan lyckades du med det? Mina data-katastrofer ser så här ut genom tiderna

1. pajade en polares 386 genom att "fixa" i dos (typ 1995)
2. Min katt kräktes i min skärm (typ 2003)
3. Tappade en gammel-skräp laptop i golvet så att skärmen hoppade av (typ 2006)
4. Puttade ner tjejens laptop från soffbordet så den halvdog (2009)

Med tanke på hur slavrig och fumlig jag är så är det en helt otroligt att jag har lyckats med att bara pajja 4 datorer på 25 år!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 20 Jan 2009 08:52

Så här lagar man skärmar (med sambon tjattrandes i bakgrunden).

Post Reply