Pågående projekt

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Pågående projekt

Post by bankiren » 23 Sep 2013 00:59

Q&D wrote:
bankiren wrote:I väntans tider på sista delarna till vinterbudgetprojektet så passade jag på att bygga ett litet frontrack.
En riktig frontlastare skulle var roligt att ha.
Men det ett är dilemma att den cykelkorg från Biltema som jag nu använder är så praktisk. Himla gott att kunna slänga ner småprylar direkt i korgen. Man drar sig ju för att byta ut något som fungerar så bra.
Fördelen med ett "öppet" rack är att det inte begränsar storleken på det som ska lastas, vill man ha korg är det bara att sätta fast en med buntband i racket.
@fistasthlm

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Pågående projekt

Post by Q&D » 23 Sep 2013 07:42

Visst, när man ska köra en större väska så funkar det inte med cykelkorgen. Men en lös korg skulle inte funka för mig, den måste vara integrerad på något vis med hållaren så den säkert alltid är med. Funderat på en typ av delad cykelkorg där man kan fälla fram framhalvan så den bildar en lastyta. Bara lätt att en sådan lösning blir lite plottrigt bara med gångjärn och lås etc.

Hur tänker du om att att ha frontrack fast monterat på ramen alternativt på de rörliga styrdelarna? Bara när den stora laptopdator lligger i cykelkorgen så tycker jag det blir tråkigt tungstyrt. Är det någon större skillnad att köra tunga saker i typ en postcykel?

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Pågående projekt

Post by patrik » 23 Sep 2013 08:16

bankiren wrote:Skärmarna kommer såklart att finjusteras när rätt däck och hjul är på.
Vad är det för skärmar? Jag behöver tips på billiga och bra skärmar..

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Pågående projekt

Post by Indurain » 23 Sep 2013 08:21

^
biltema
Rule #242 - More is good ... all is better.

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Pågående projekt

Post by patrik » 23 Sep 2013 08:47

Indurain wrote:^
biltema
Säker? Jag har ett par biltemaskärmar liggandes och min framskärm är superkort, den på Bankirens ser längre och bättre ut..

User avatar
fredsays
Posts: 337
Joined: 21 Oct 2012 12:09
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by fredsays » 23 Sep 2013 09:53

Biltema har både 26" och 28" heltäckande skärmar. Tycker 28" är helt ok långa.
Gammal bild.

Tipset på bra skärmar är alltså Biltema, bankirens skärmar ser ut att vara nåt annat.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Pågående projekt

Post by RZ-1 » 23 Sep 2013 09:59

Biltema har andra fästen... Jag kör Biltemas 26"-skärmar på min jobbpendlare, de är aningen kortare men sitter lagom tight över 622x25mm-däck när man inte har så mycket clearance. När snömodden kommer byter jag cykel.

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Pågående projekt

Post by bankiren » 23 Sep 2013 10:38

Mina kommer från nån gammal hybridcykel.. mtb/citybike 90 tal..
@fistasthlm

Cassius
Posts: 88
Joined: 14 Sep 2013 18:10

Re: Pågående projekt

Post by Cassius » 23 Sep 2013 20:07

F.d. Extremt sliten Puch från sent 60/tidigt 70 tal kanske?

Image

Fortfarande mkt att göra.. Men den är brukbar i alla fall! (Den observante ser även att den är laglig med reflexer för tillfället.. :))

Först på att göra listan är en ny sadel. köpte en Regal av Ronny som ska på, väntar på ny stolpe samt en liten uppfräschning av sadeln hos lokale skomakaren.

Sen ska styrstammen kortas, den är ner körd så långt det går på bilen.. Så några cm för lång. (detta om jag inte byter stam + styre till något slokmuntasch aktigt)

Nästa del i projektet är nya fälgar. Antingen till de 2" Kojak slicks som sitter på nu, eller så går jag upp till 28" Velocity Deep V i Bright Silver (det mer troliga alternativet)

Lite sugen på trackdrops bak också.. Samt i samband med det få fram bakhjulet ett par cm så det med 28" hjul inte ligger mer än 10mm från ramen.. Den som lever får se :)

(Skulle någon sitta på en framgaffel till en sån här cykel med fräsht krom, tveka inte att säga till! Denna är tyvärr inte i toppskick längre :()

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Pågående projekt

Post by ravelax » 23 Sep 2013 20:16

Jag tycker du ska behålla hjulen som är på nu! Deep V's kommer se konstigt ut på en sån hoj.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Post by matsa » 23 Sep 2013 20:19

@patrik: Jag kör dom här på vinterhojen sen några år tillbaka, buntbandsmontering. Bra om du vill ha heltäckande skärmar & saknar fästen på ramen. Finns på Cyclecomponents (planet bike)
Image

Cassius
Posts: 88
Joined: 14 Sep 2013 18:10

Re: Pågående projekt

Post by Cassius » 23 Sep 2013 20:42

ravelax wrote:Jag tycker du ska behålla hjulen som är på nu! Deep V's kommer se konstigt ut på en sån hoj.
Tror du? Jag tror det hade liknat denna en del, ramarna påminner om varandra (även om min ram nog ser något högre ut om man tittar på gaffelrörets höjd)

http://static.lfgss.com/attachments/123 ... elling.jpg

Tycker inte det ser "konstigt" ut :) Ska jag dit med landsväg hjul kommer det åka på ett bockstyre också.. Ska fundera vidare, den är ju mer universell med dessa däck förvisso :)


EDIT.


Puch Bergmeister med deep v liknande fälgar? ramen rätt lik min... jag gillar det i alla fall :)



(Edit 2: Fixade länken till Bergmeistern)
Last edited by Cassius on 24 Sep 2013 05:29, edited 2 times in total.

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Pågående projekt

Post by mille » 23 Sep 2013 20:56

Crescent Competition :roll: Tänkt bygge till student men han ville ha en Cruiser :shock: istället, så det får bli min vinterpendlare istället...
Image

Nu fattas bara dubbdäcken & snön..
Image

jepp, kassa mobilbilder & hurtbullebromsar :mrgreen:

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Pågående projekt

Post by Bratt » 23 Sep 2013 21:07

Cassius wrote:
ravelax wrote:Jag tycker du ska behålla hjulen som är på nu! Deep V's kommer se konstigt ut på en sån hoj.
Tror du? Jag tror det hade liknat denna en del, ramarna påminner om varandra (även om min ram nog ser något högre ut om man tittar på gaffelrörets höjd)

http://static.lfgss.com/attachments/123 ... elling.jpg

Tycker inte det ser "konstigt" ut :) Ska jag dit med landsväg hjul kommer det åka på ett bockstyre också.. Ska fundera vidare, den är ju mer universell med dessa däck förvisso :)
Din ram och ramen på bilden är ju rätt olika. Din rams geometri har nog mer gemensamt med en kronan än en landsvägsram.

MEN det är en sjukt fin cykel som den ser ut nu tycker jag. Ser sjukt skön ut! Möjligen om du vill sätta på ett mustasch-styre. Behåll hjulen och däcken säger jag. Om du vill bygga någonting snabbt finns det bättre ramar där ute.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Pågående projekt

Post by abacaxi » 23 Sep 2013 22:02

^ ja visst är den fin. deep v är en extremt dålig idé, men ett lågt cruiserbmxstyre och fotbroms vore najs. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Pågående projekt

Post by Kiliam » 23 Sep 2013 22:06

abacaxi wrote:^ ja visst är den fin. deep v är en extremt dålig idé, men ett lågt cruiserbmxstyre och fotbroms vore najs. :-)
+1
Det är verkligen en topram för detta(^).

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Pågående projekt

Post by ravelax » 23 Sep 2013 23:25

Bratt wrote: MEN det är en sjukt fin cykel som den ser ut nu tycker jag. Ser sjukt skön ut! Möjligen om du vill sätta på ett mustasch-styre. Behåll hjulen och däcken säger jag. Om du vill bygga någonting snabbt finns det bättre ramar där ute.
Hoc ille

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Pågående projekt

Post by bankiren » 24 Sep 2013 00:19

mille wrote:Crescent Competition :roll: Tänkt bygge till student men han ville ha en Cruiser :shock: istället, så det får bli min vinterpendlare istället...

Nu fattas bara dubbdäcken & snön..


jepp, kassa mobilbilder & hurtbullebromsar :mrgreen:
Satt och spanade på första bilden och tänkte skriva följande,

På med bock och annan stam samt bort med pakethållare+ lite annat onödigt och du har en riktigt bra budgethoj.. men det hade du redan löst så bra såg jag sen.. 8) nice bike!
@fistasthlm

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Post by atomlab » 26 Sep 2013 21:20

Nu ännu mer snart. 5,86 nu utan sadel, kluster och Linda. Tack slowie för meckhjälpen!

Image
Image
Image

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Pågående projekt

Post by Kiliam » 26 Sep 2013 22:00

Bra bygge! Red gjorde sig otroligt bra tillsammans med allt det svarta och blaffiga.

Post Reply