Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 20 Sep 2013 14:06

Mina Avid ultimate tog en halvtimme att packa upp, montera och ställa in. De är nästan lättare än mina landsvägsbromsar. Och de är dessutom självcentrerande. ;)

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Sv: Stora cyclocrosstråden

Post by russ_meyer » 20 Sep 2013 17:32

Aha, men du är ju kanske inte in cyclocross för the pendlarsvetto experience, så att säga :)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 20 Sep 2013 18:46

russ_meyer wrote:Aha, men du är ju kanske inte in cyclocross för the pendlarsvetto experience, så att säga :)
Nä, det finns en "vintercykeltråd" för cyklar med skärmar och grova däck. ;)

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Post by matsa » 20 Sep 2013 19:55

Otto wrote:
Onyx3 wrote:Vad blir FGs svar på canti/mini-v vs. disc? Det finns ju snart knappt en enda cross utan discar...
Har inga erfarenheter av mini-v men mekaniska discbromsar är ingen höjdare vad jag förstått i cross-sammanhang. De är inte självcentrerande och de slits snabbt och man måste byta belägg ofta om man nu inte vill kosta på sig hydrauliska skivbromsar.
^+1 Jag har mekaniska skivbromsar på min cross och är inte nöjd. De är jobbiga som fan att ställa in & väger bly. Cantisar är ju inte helt problemfria heller. Men flera har ju lämnat bra betyg mini-v's.

Hydrauliska discar finns väl inte på marknaden ännu för bockstyren till ett rimligt pris eller?

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Sv: Re:

Post by russ_meyer » 20 Sep 2013 20:02

Otto wrote:
russ_meyer wrote:Aha, men du är ju kanske inte in cyclocross för the pendlarsvetto experience, så att säga :)
Nä, det finns en "vintercykeltråd" för cyklar med skärmar och grova däck. ;)
Var? Hittar inte med sökfunktionen...

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by matsa » 20 Sep 2013 20:17


User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Sv: Stora cyclocrosstråden

Post by russ_meyer » 20 Sep 2013 22:15

Tackar! Sayonara.

Onyx3
Posts: 88
Joined: 03 Aug 2013 12:10
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Onyx3 » 22 Sep 2013 10:16

Jag ska ha en cross till hösten/vintern, lite lurigt verkar det som, rätt utplockat. Har inte kört cross innan men jag är inte ute efter en pendlare utan vill ha något kvickare för att stöka med i terrängen. Budgeten är inte obegränsad men vill man ha något roligare är det nog närmare 15 (snarare än 10) man måste lägga?
Jag har kikat på men ännu inte provkört Ridley. X-ride med 105 komponenter tycker jag ser bra ut på pappret. X-bow är snäppet billigare men verkar vara tyngre. Är det bra cyklar, någon som har en här?

http://www.ridley-bikes.com/be/en/bikes ... isc-1404am
eller
http://www.ridley-bikes.com/be/en/bikes ... ide-1404am

Disc eller min-v har jag inte riktigt benat ut vad som passar mig bäst men lutar åt disc.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 22 Sep 2013 11:27

Jag har en Ridley X-bow. Se ettpar sidor tidigare i den här tråden för lite mer utförlig beskrivning då den var uppe på tapenten för några veckor sen.

Kort summering: Bra skit. Har kört oerhört mycket på den och den har aldrig svikit. Och jag tror inte vikten är ett problem om du precis skall börja med CX. Köp en lättare hoj om du blir verkligt seriös senare. Fälg- eller skivbroms? Fälgbroms säger jag. Framför allt om du skall crossa på allvar med den.

EDIT http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... 66#p192266 Länk om du inte hittar den tidigare diskussionen
Image

Onyx3
Posts: 88
Joined: 03 Aug 2013 12:10
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Onyx3 » 22 Sep 2013 12:45

Bompet wrote:Jag har en Ridley X-bow. Se ettpar sidor tidigare i den här tråden för lite mer utförlig beskrivning då den var uppe på tapenten för några veckor sen.
Ah sorry missade det, plöjde början av tråden hann inte till slutet. Men du verkar nöjd i alla fall, vet du om är det någon annan skillnad på x-box vs x-ride annat än pris och vikt? Den är ju inte vansinning mycket dyrare, typ €100.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 22 Sep 2013 20:30

Onyx3 wrote: vet du om är det någon annan skillnad på x-box vs x-ride annat än pris och vikt? Den är ju inte vansinning mycket dyrare, typ €100.
Geometrin är vad jag kan se identisk. Jag tror skillnaden är att rören är trippel reducerade i X-ride och har en annan legering, vilket plockar ner vikten något. Men den största skillnaden är nog gaffeln. Zornyc på x-bow och Oryx på x-ride. Med tanke på att Oryx använder ett styrlager mwd olika dimsension uppe och nere (1 1/8 resp. 1 1/2) borde den vara styvare. Viket kan vara både bra och dåligt.

Jag todde nog att skilllnaden i pris var större. Är det samma komponenter på de två du jämför pris på?
Image

Onyx3
Posts: 88
Joined: 03 Aug 2013 12:10
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Onyx3 » 22 Sep 2013 21:38

Bompet wrote:Jag todde nog att skilllnaden i pris var större. Är det samma komponenter på de två du jämför pris på?
Det är mycket möjligt att skillnaden är större, i alla fall i Sverige, jag kollade pris på shop4cross.
Geometrierna verkar inte riktigt stämma vad jag kan se? X-riden finns i fler storlekar också. Sedan har vi reachen som inte ökar proportionellt med större storlek. Känns som att man verkligen måste testköra för att hitta rätt storlek. Vad jag förstår så är Ridley stora i storlekarna med rätt tilltagen standover så att man kanske behöver gå ner 1-2 storlekar mot vad man normalt kör?
Annars verkar x-bow 10 och x-ride 20 vara identiskt specade så när som på gaffeln som du nämnde och hjulen. Bow har 4za och Ride har Fulcrum Racing 7 som väl är ok, 4za vet jag inget om.

Sen är det som vanligt när man sitter o glor på tabeller med specar. Ridley tickar av det mesta på min "lista" men det spelar ingen roll för än man testkört. Kärlek eller inte det kan man inte läsa sig till.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 23 Sep 2013 09:38

4za är Ridleys eget komponent märke. Bra grejer tycker jag. Har hjul, gafflar, styrstammar och lite annat ditt och datt från dem, och grejerna har alltid funkat bra.

Och du har rätt att Ridley är ganska stora i storlekarna. Jag har en 52:a men den är mer som en 54:a.

Standover höjden är ganska ointressant. Den blir naturligt ganska hög på en cross med horisontellt topprör och högt vevlager, men det är inget som har nån direkt betydelse när du kör. Snarare är det gött att det inte är för tångt i ramtrianglen när du skall bära cykeln. Det viktiga är att topprörets längd är rätt. Du vill inte ha för lång styrstam på CX, så du har lite mindre möjlighet att kompensera topprörslängden med styrtstamens längd än på t.ex. lvg

Om du kommer till götet får du gärna ta en provsväng på min.
Image

Onyx3
Posts: 88
Joined: 03 Aug 2013 12:10
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Onyx3 » 23 Sep 2013 10:36

Du har en 52:a, hur lång är du? Är själv 177 och inner leg 85. Funderar på om 52 passar (då skulle den hamna på stack o reach som är rätt nära min lvg-hoj) eller kanske tom 50? Å andra sidan så är ju reachen längre på 50 än 52...

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 23 Sep 2013 12:33

Personligen brukar jag inte använda reach begreppet när jag berömmer ramstorlek. Har förstått att vissa hävdar att detta är ett bättre mått än topprörslängd (Cervelo har jag för mej var ivriga på att prrata reach). Eftersom jag inte har använt det så säger det mej inte lika mycket som topprörslängd, där jag enklare kan relatera till cyklar jag tidigare kört/ägt

Jag är också 177 och jag skulle säga att du inte vill gå ner till en 50:a (såvida du inte har "konstiga" proportioner; Långa ben, kort överkropp etc..) Jag skulle gissa att jag snarare skulle kunna gå upp till en 54:a om något.... Men för mej känns 52 som rätt storlek.
Image

Onyx3
Posts: 88
Joined: 03 Aug 2013 12:10
Location: Stockholm

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Onyx3 » 23 Sep 2013 14:39

Jag fattar. Har ett toptube-mått på 535 på min racer och då är den aningen liten så jag får köra med en längre styrstam. X-ride 52:an har samma toptube-mått så det låter ju som att den skulle sitta bra. Men jag ska som sagt pallra mig iväg o testköra en så får vi se.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 25 Sep 2013 13:16

Såå, vilka skall köra i Tidan i helgen?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 25 Sep 2013 14:26

Jag kommer inte kunna köra eftersom jag inte fått fart på mina hjul än..

På tal om hjul har jag ju ivrigt försökt mjölka dig på fälg-info ;)
Har backat så långt i tråden så att jag iaf läst mig till att du kör Crono, är du nöjd med dom eller hade du hellre haft ett par Nemesis med facit i hand?
Vill ju beställa fälgar omgående/få Anders att bygga!

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Post by Otto » 25 Sep 2013 15:42

Viggen wrote:Jag kommer inte kunna köra eftersom jag inte fått fart på mina hjul än..

På tal om hjul har jag ju ivrigt försökt mjölka dig på fälg-info ;)
Har backat så långt i tråden så att jag iaf läst mig till att du kör Crono, är du nöjd med dom eller hade du hellre haft ett par Nemesis med facit i hand?
Vill ju beställa fälgar omgående/få Anders att bygga!
Just ja. Glömde svara på det. Jo, Crono kör jag på det har funkar bra. Inget jag tänkt på, så det är väl ett bra betyg.

Vet egentligen inte jag det är för skillnad förutom att Nemesis väger nästan 100gram mer. Så de borde ju tåla mer stryk.

Men jag tror att Anders har både Crono och Nemesis inne.

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Bompet » 25 Sep 2013 16:44

^japp. 32 och 36 håls vet jag med säkerhet. Men först skall han bygga mina hjul. Get in line Viggen :)
Image

Post Reply