Cinelli ?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Guldfur
Posts: 10
Joined: 10 Oct 2012 20:08

Cinelli ?

Post by Guldfur » 19 Sep 2013 16:23

Tjena


Har lite planer att öppna en butik och även webshop!

Har funderingar om man skulle börja sälja cyklar och delar av märket Cinelli

Är det något ni tycker låter som en bra idé?
Är det något som ni konsument skulle vara intresserade över?
Föredrar ni andra märken? i så fall vad/vilka?
Ska man sälja kompletta cyklar eller ramar och delar för sig?

Säg gärna vad ni tycker och känner? vad ni saknar ?

Mvh Guldfur

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Cinelli ?

Post by Bratt » 19 Sep 2013 16:34

Vilken stad?

Cinelli finns det ju många som gillar men som du säkert redan vet så kan du inte konkurrera med nätbutikerna i tyskland och Storbritannien.

Vad jag skulle vilja ha är en svensk version av hub jub. http://www.hubjub.co.uk/

Kanske även vore bra om du kunde köpa kinafiber över disk eller med snabb leverans.

Prylar från Velo Orange vore något också. http://www.velo-orange.com/

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 19 Sep 2013 16:44

Soma är en annan underreppad tillverkare. Kinakokosbutik i sthlm vore ju guld men hur skulle man få ekonomi i det liksom? Jag lekte med tanken att bulkköpa en gång och det blev typ samma pris även om man köpte 30 trispokes. Kanske 10% rabatt eller nåt. Ebentuellt bättre marginal på flaskhållare.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Cinelli ?

Post by Krok » 19 Sep 2013 16:56

+ på Kina hjul och annat krimskrams , hade varit väldigt skoj men det i Sverige

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Cinelli ?

Post by Krok » 19 Sep 2013 16:56

1+ på Kina hjul och annat krimskrams , hade varit väldigt skoj men det i Sverige

Guldfur
Posts: 10
Joined: 10 Oct 2012 20:08

Re: Cinelli ?

Post by Guldfur » 19 Sep 2013 16:58

Tanken är ju att starta upp butiken i Jönköping, kanske lite långt från storstaden?

men det där med kinaprylar har jag tänkt, men vad är man villig och betala som konsument?
det tillkommer en del extra kostnader när man importerar som företag :/

och tillbaka till cinelli, är folk villiga att betala för en märkes ram? bryr man sig?
hur långt har trenden och kulturen kommit fram i storstan?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Cinelli ?

Post by ravelax » 19 Sep 2013 17:02

Instämmer helt med Bratt.

Du kunde ju förstås sälja Cinelli-komponenter. Men ramar och hela cyklar kommer det som sagt antagligen bli svårt att få nån ekonomi i. Särskilt i Jönköping... Jag menar, hur många finns det i Jönköping som är intresserade av att cykla runt på en Cinelli Mash? Vad gäller Stockholm så finns det ju redan en hel del Cinelli här. Det känns lite som att de som vill ha en har en. Och de som eventuellt inte har en kommer nog köpa billigt från typ England. Ett alternativ hade ju varit att hårdsatsa mot alla hipsters som inte har en och inte ännu vet vad det är. Men risken är att det sabbar credden i märket när hela stan cyklar runt på Cinelli Mash liksom.

Kinakokos-idén kanske hade blivit lönsam om man inte bara tog in fixiegrejer utan satsade lite på att marknadsföra sig gentemot alla otaliga växelcyklister i landet också?

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Cinelli ?

Post by RZ-1 » 19 Sep 2013 17:14

Det jag saknar mest är en ebay för köpes...

User avatar
Slowie
Posts: 1044
Joined: 05 Dec 2011 02:15
Location: Sthlm
Contact:

Re: Cinelli ?

Post by Slowie » 19 Sep 2013 17:44

Kinafiber i butik skulle sälja tror jag!
Tror många skulle kunna tänka sig att betala lite mer om man får klämma och känna på prylarna samt slippa vänta på frakt.
Jönköping är dock nog lite långt bort.

I Stockholm säljer redan Bavabici, A-T-R och Childstore m.f. Cinelli, så att gå in och sälja enbart Cinelli är nog svårt. Blir nog inte många ramar per år.
I min butik frågas det kanske en gång varannan månad om Cinelli.

Att sälja cykel är tungt, tänk igenom allt noga, annars blir det inge kul.
Väldigt säsong, väder och trend-betonad bransch med dåliga marginaler.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Cinelli ?

Post by ravelax » 19 Sep 2013 18:08

Slowie wrote: Tror många skulle kunna tänka sig att betala lite mer om man får klämma och känna på prylarna samt slippa vänta på frakt.
Sanningens ord.

Guldfur
Posts: 10
Joined: 10 Oct 2012 20:08

Re: Cinelli ?

Post by Guldfur » 19 Sep 2013 18:59

Men när det gäller kina prylar, vad brukar ni va ute efter mest? profil? bakhjul? Framhjul? Hjulpar, trispoke? eller ska man köra på allt , vill ni ha det i färg eller bara ren carbon.
vad tror ni på track rammar från kina ?

Har ju själv köpt mycket från kina och jag själv är nöjd med mina delar!

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Cinelli ?

Post by Krok » 19 Sep 2013 19:30

Bakhjul,framhjul och hjulpar växlat och fixed i ren kolfiber är mitt val
Kinaramar i kolfiber är alltid nice när man vill ha en snabb snygg hojj för relativt lite pengar, anledning nummer ett att jag inte har nått av ovanstående är pga att man måste beställa utomlands vilket jag gjort en gång som iofs gick bra men jag litar inte riktig på det med så mycket skit-webshoppar som flyter omkring. Satsa ! :)

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Cinelli ?

Post by Bratt » 19 Sep 2013 19:48

Du kan kanske börja sälja cinellis andra cyklar och inte bara fixies.

Jag tror du kommer sälja mer av dom mindre prylarna.

Stammar
Styren
Sadlar
flaskhållare

Du kan ju även hitta bra funktionsplagg. Enkla cykelkläder utan en massa fula loggor är till och med rätt så svårt att hitta i butik i stan. Bibs, ragnjackor osv.

Känner dock att jag lika gärna kan köpa från kina som att få saker skickade från Jönköping.

User avatar
bankiren
Posts: 1532
Joined: 21 Apr 2011 11:26
Location: sthlm 116

Re: Cinelli ?

Post by bankiren » 19 Sep 2013 19:50

säljer du cinelli så lär du sälja mkt för att tjäna nått, du gör ish en tuss på en ram för 7 lax..
@fistasthlm

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Cinelli ?

Post by matsa » 19 Sep 2013 19:54

Tror det är helrätt att satsa på kinafiber. Det finns helt klart en efterfrågan, då många nog tvekar på att själva beställa en osedd ram från Kina med flera veckors leveranstid.

Men att bara satsa på trackprylar blir nog svårt. Jag tror Lvg & cross säljer bättre. Troligen också en köpstarkare målgrupp än fastnavscyklister som ofta föredrar stål eller alu & har bra koll på marknaden och handlar där det är billigast, alltså från utländska sajter.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 19 Sep 2013 19:59

Ja att Kinakokos skulle kunna sälja betvivlar jag inte, men som affärsman med viss erfarenhet av detaljhandel ifrågasätter jag om du kommer tjäna pengar på det. Som Slowie säger är marginalerna små och för Kinakokos sannolikt ännu mindre eftersom du konkurrerar med direktförsäljning från samma fabrik som du köper från, sen ska du ta ut moms förstås. Do the math.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

favino
Posts: 21
Joined: 14 Jan 2009 15:26

Re: Cinelli ?

Post by favino » 19 Sep 2013 22:09

Jag kör växlad Cinelli, Är inne på min andra nu. Har aldrig stött på nån till på en runda.

Båda har köpts på höstreor från uk till väldigt lågt pris, fullt jämförbara med
en bra deal på t ex en canyon.
Det verkar som den Engelska importören varje år har ett stort lager kvar
av osålda Cinelli i låg och mellanpris segmentet.
Först erbjuder de cyklarna till ordinarie pris, typ 19.000 med 105 grupp
eller Veloce och hyggliga hjul.
När de inte säljs drar de bort produkten, o sänker specen o lägger ut dem på nytt. 105 eller Veloce är plötsligt bara på växlar, resten blir billigare miche komponenter
eller liknande o tunga skithjul, priset hamnar på typ 12.000.

Ändå verkar få köpa, Cinelli återkommer alltid med först 20, 30, sen 40 % rea för fjolårsmodellerna. Detta trots att de ofta får bra kritik.
En lös 2013 Saetta sprint ramset kostade 15.000 i våras, Jag köpte samma ram (de är kina tillverkade) som uppbyggd cykel för 12.000 fast av 2012 års modell.
Ramen o gaffeln är kanonfina, men resten rätt billigt, men funkar förstås utmärkt att uppgradera på, och var i mina ögon en bra deal. Cykeln är snygg, kanonfin att hoja på
och för det priset kostar namnet inte mer än vad fultysken gör.

De är lite som Alfa Romeo i Sverige, många gillar och tycker det är snyggt , men när det väl kommer till kritan köper ingen.

Svennebanan vill hellre ha nåt säkrare kort, typ Cannondale, Cervelo, eller nåt
som går att läsa sig fram till och mäta i siffror.
Ska de åka italienskt blir det Pinarello, De Rosa eller Colnago.

Kanske är t o m en nackdel att Cinelli annamats bättre bland estetmedvetna hipsters
och reklamfolk för "normalmotionären".
Jag tror tyvärr få cykelmotionärer är medvetna om CInellis historik och sätter värde på det.

Cykel italia i falun hade bara för något år sedan Cinellis "vanliga" cyklar.
De ville ha 27.000 för cykeln jag har ( säkert vad det behövde kosta för dem för att veva runt det). Jag skulle bli förvånad om de sålde mer än fem.
Nu har de inte längre CInelli kvar vad jag kan se.

Tror som flera andra att kina delar kan funka, men skulle personligen gärna besöka en affär som hade Cinelli och t ex Look cyklar på hyllan, så lycka till!

User avatar
backspinsimo
Posts: 222
Joined: 08 Mar 2010 13:30
Location: Stockholm Sweden
Contact:

Re: Cinelli ?

Post by backspinsimo » 21 Sep 2013 18:27

Jag säljer Cinelli (troligen har jag mer Cinelli i lager än de flesta) och många andra fantastiska märke som Chris King och White Industries som förutom producera produkter som håller en evighet och är snygga har också (såsom Cinelli) en historia. Vem erbjuder 10 års garanti på en styrlager förutom Chris King?

Försöker arbeta nästan enbart med märke då jag känner folk så om minsta problem uppstår kan jag ringa/maila och få svar inom en rimlig tid. Känner personligen både Chris King, Doug White och Antonio Colombo. Har direktlina med CInelli och pratar med dem säkert en gång i vecka.

Marginalerna på såna produkter är enormt små och det går inte att jämföra med kina produktion. Grejen är att folk bryr sig vare sig om kvalité eller historia eller för den delen estetiken. Här jagar man priser. Och även om jag oftast lägger mina priser efter Wiggle så finns alltid nån annan som är billigare. Och så kommer att bli.

Alla gnäller för att det inte går att känna och klämma i butiken på olika produkter men faktum är att de stora butiker vill ha stora marginaler och därför alla mindre intressanta märken intresserar inte dem, de lever ändå. De tar in det de tjänar på. Vi andra som försöker och kämpa i motvind för att ta hit roliga saker kommer ingenstans för att vi ha så små marginaler men framförallt så lite försäljning.

För en Cinelli ram jag säljer i Stockholm säljes 10 till Stockholm från England. Hade jag/andra mindre butiker fått sälja de 11 ramar hade vi haft råd att ta hit 11 till. Köpa flera modeller. Chansa på udda cyklar. Men nu är det inte så. Och även om många uppskattar den personliga servicen i en butiken köper de flesta hellre från nätet, ekonomin styr.

Jag lever själv i 40 kvm med lager och verkstad och allt i ett. Behöver inte försörja någon annan än mig och katten, lever billigt, jobba extra på helgerna i en outdoor butik (som säljer skitbilliga cyklar i mängder som jag inte ens kan räkna ;) och därför överlever BAVABICI men om du tänker livnära dig på din butik i en "normal" mening typ ta ut lön, ha semester och såna saker... ja, good luck!

Däremot om du älskar cyklar och har en äkta passion för du uppleva en massa kul (typ Eurobike m m ) och du kan unna dig själv en massa bra cykelprylar. Och därför fortsätter jag kämpa på.
:: http://www.bavabici.com ::

Chris King - White Industries - Mission Workshop - DZR shoes - CINELLI - ESI Grips - Fendor Bendor - FREIGHT - MKS - Fyxation - Paul Components Engineering - Phil Wood - BLB - Kashimax - Nitto ... you name it!

Onyx3
Posts: 88
Joined: 03 Aug 2013 12:10
Location: Stockholm

Re: Cinelli ?

Post by Onyx3 » 21 Sep 2013 23:25

backspinsimo wrote:Däremot om du älskar cyklar och har en äkta passion för du uppleva en massa kul (typ Eurobike m m ) och du kan unna dig själv en massa bra cykelprylar. Och därför fortsätter jag kämpa på.
Hurra! Man blir glad när någon verkligen brinner för cyklar. Fortsätt kämpa!

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Cinelli ?

Post by Indurain » 22 Sep 2013 07:49

Onyx3 wrote:Hurra! Man blir glad när någon verkligen brinner för cyklar. Fortsätt kämpa!
+1
Rule #242 - More is good ... all is better.

Post Reply