Stora cyclocrosstråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 27 Feb 2013 20:48

Allt från Challenge?
http://www.wiggle.co.uk/challenge/
Open tubular är finsnack för kanttråd.

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 08 Mar 2013 22:07

Yeti i modell brukscross:
Image

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by JA-hatten » 10 Mar 2013 16:18

Image
Image

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 11 Mar 2013 10:59

.."Winter is coming"?

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by JA-hatten » 11 Mar 2013 12:03

Viggen wrote:.."Winter is coming"?
Alle gode eventyr har 3 prøvelser - dette er den sidste og 3. vinter :]

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 07 Aug 2013 10:24

Efter att ha scrollat bak ett par sidor i tråden infinner sig crosssuget å det grövsta trots nuvarande högsommarvärme.

Snart drar ju hela det här kalaset igång igen:
12-okt Göteborg
13-okt Göteborg
19-okt Söderköping Söderköpings SK
20-okt Norrköping Kolmårdens MTB
26-okt Helsingborg CKX
27-okt Åstorp Åstorps CK
09-nov Karlstad Skoghalls CK/OK Tyr
10-nov Karlstad Skoghalls CK/OK Tyr
16-nov Stockholm CK CX & Cykloteket RT CX-SM
17-nov Stockholm SMACK

I år verkar det ju som att man fattat att det inte går så bra att lägga en massa deltävlingar ute i Korpilombollo. Någon som ska ut och sladda lera i höst?

Jag ligger i startgroparna för att införskaffa nya tubhjul till crosseländet, skippar kolfibern och går på bombproof:ness istället. Det blir lite för "luxus" att bromsa sönder ett par zipphjul..
PMP nav, Major Tom och Sapim D-light från stradawheels.co.uk

Samt:
Image

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 07 Aug 2013 11:02

Nackdelen med nya upplägget är att man kommer ha en ledig helg på 6 veckor. Minns förra året att man blev rätt less på att åka runt till alla tävlingar. Då var de varannan vecka eller vart tredje. Så man får ju se hur många man orkar med.

Sen tänkte jag köra två tubhjulspar med olika mönster.
Jag har även skaffat mig en flossad tempodräckt till denna säsong.

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by AndreasVH » 07 Aug 2013 11:12

Viggen wrote: 19-okt Söderköping Söderköpings SK
20-okt Norrköping Kolmårdens MTB
En anledning så god som någon att hälsa på släkten i Peking. Kan man fortfarande köra licenslöst i Sportklassen?
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 07 Aug 2013 12:43

Det där tänkte jag inte ens på Otto.. Det kan ju bli lite slitigt minst sagt, får se hur mycket jag orkar med. Tänkte att i år blir året då jag löser licens och försöker mig på att leka med dom lite större pojkarna.
Flossad tempodräkt och dubbla tubhjulpar låter väldigt väldigt snabbt och snyggt!

Andreas: Open Sport borde fortfarande funka utan licens.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Orwar » 15 Aug 2013 15:45

Hoppas att man får komma in här och ställa lite försynta utrustningsfrågor om nåt man inte begriper sig på. Efter att ha tyckt att CX verkar asroligt under alltför lång tid råkade jag köpa en begagnad Cotic X-ram. Nu börjar alltså komponentsamlandet. Nån som har nåt recept på ett par trevliga skivbromshjul? budgeten ligger väl på en 3-4000 om det ger nåt vettigt, får så klart vara billigare men samtidigt snålar jag hellre på andra grejer än hjulen. Kanttråd blir det, så jag får väl stå och skämmas i nåt hörn ändå i slutändan.

Tyckte Notubes Iron cross-fälg verkade bred och trevlig jämfört med open pro och dylikt, men det kanske finns annat som är trevligare? Vad skulle man i så fall para ihop den med? Sen kommer väl säkert en massa andra dumma frågor vad det lider, jag har ju ingen aning om vad jag gett mig in på (vad är t.ex. trevligt i styrväg på en cross, compactdrop kanske? eller nåt utsvängt dirt drop-aktigt?) utan sitter mest och internetforskar så mycket jag bara kan.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by pse » 15 Aug 2013 16:10

Ställde själv frågan på LFGSS och fick till svars av alla att jag skulle skaffa ett par Hope Hoops, ZTR Crest 29" kanttråd/tubeless fälgar på Hope nav och Sapim ekrar som tydligen skulle vara toppen för allt sånt där. Handbyggda också.

Ett par kvar! Jalla!

http://www.wiggle.co.uk/hope-hoops-pro2 ... -wheelset/

Så här ser dom ut på en 'cx'.
Image

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Orwar » 15 Aug 2013 16:24

Fan, det där verkar ju inte så dumt, och Hopenaven är jag lite kär i sen innan. Himla bra pris på de färdigbyggda Hopehjulen.
Det jag funderar på är bara det här med bredden. Jag har en gnagande känsla av att även min CX någon gång kommer drabbas av en massa annan användning, det är väl det farliga med så användbara cyklar. Funderar lite på hur det hade gått att slänga på 28 mm-däck eller något i den stilen på såpass bred fälg. På Iron crossarna ska det gå fint, men de här är ju något bredare. Å andra sidan får man väl bygga sig ett hjulpar till i värsta fall.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by abacaxi » 17 Aug 2013 00:36

jag har mavic tn317-fälgar på min skivbromscross och det är också en ganska bred 29:erfälg typ 24mm. tror det stod 1.5-2.5" eller nåt sånt i specen men jag har kört 28:or och det funkade utmärkt både estetiskt och funktionellt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by hagard » 17 Aug 2013 10:52

Värt att tänka på om man ska tävla är att med crestfälgarna så finns det nog inte jättemånga däck som inte blir över godkänd bredd eftersom fälgen är så bred. Ironcross är väl lite smalare, och kanske har de även tagit hänsyn till den ökade risken för genomslag i cross och gjort fälgkanten starkare?

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Viggen » 17 Aug 2013 14:15

Samt att Hope2 naven är 135 OLD bak, men Cotic X gaffelbredd är ju just 135mm, men det begränsar ju ramutbudet en del om man funderar på att byta någon gång. Inte så lätt att bara pressa ihop/bända ut alu/kolfiber som ändå är det vanligaste rammaterialet på en cross.

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by Orwar » 22 Aug 2013 16:43

Coticen är ju just 135 mm, så Pro 2 Evo blir nog fint för min del. De flesta skivcrossarna brukar väl ha 135 mm bak? Men jag är ändå sugen på att bygga eget med Ironcross, känns så dumt när det blir dyrare än köpes bara. Att det blir svårt att komma under däcksbreddsgränserna spelar inte så mycket roll, kanttråd går väl ändå inte att tävla på? :wink:

Nåväl, hjulbiten känner jag mig hyfsat klar på nu i alla fall, fick hem ramen idag och blev genast sugen på att börja beställa en massa andra grejer.
Jag återkommer lite försynt till styrfunderingen jag hade ovan, vad är egentligen trevligt i styrväg på en cross? Är lite sugen på att pröva något dirt drop-liknande, men jag funderar lite på om man låser sig till att greppa nere i bocken hela tiden då, känns som att greppet uppe på hoodsen kan bli lite knepigt. Nån som prövat? Eller nån som har helt andra tips på trevliga styren? Begriper ju just inget om det här med cross. Säg till om jag demolerar tråden med en massa dumheter.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

User avatar
tsarpjotyr
Posts: 376
Joined: 20 Sep 2012 10:53
Location: Gbg 413

Re: Stora cyclocrosstråden

Post by tsarpjotyr » 03 Sep 2013 11:05

Är lite sugen på att bygga mig en SSCX (mindre underhåll, billigare, och jag är inte bäst på att meka med växlar) på en pompino-ram (eller finns det några andra i ungefär samma prisklass?), mest att ha som vinter/jävlar-va-kasst-väder-det-var-idag-cykel men även för att köra lite cyclocross. Grejen är att jag har aldrig kört cx, var gör man det i Göteborg?

Övertala mig varför jag måste ha en SSCX! Man behöver ju ett projekt liksom.. :lol:
Från Norrbotten till Göteborg

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by olebole » 03 Sep 2013 12:18


User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Stora cyclocrosstråden

Post by Otto » 03 Sep 2013 17:15

Satsa på en billig aluram. Kör en som kan byggas för växlar sen. Att crossa med en pompino kommer bara bli jobbigt.

Sen är det som sagt vid slottsskogsvallen från kl 18:30 på onsdagar. Det är varierande tempo så man behöver inte känna sig rädd för att man inte kört innan. Det kommer vara CX-specifika övningar och övningsrace.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Sv: Stora cyclocrosstråden

Post by russ_meyer » 03 Sep 2013 17:23

Är det nån här som provat, hållt i, sett eller ens vet om trp:s nya skivbromsar, "spyre"? Tycker det verkar vara lösningen på mina mekaniska-skivbromsar-funderingar. Säljer nån dem i Sverige/Europa?

Post Reply