kramp i låren

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
blues
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2008 18:44

kramp i låren

Post by blues » 27 Apr 2008 21:48

nån mer än jag som råkat ut för konstant smärta/kramp i låren? botemedel? den har suttit där i några veckor o borde ge med sig men icke... blev inte bättre av rejset till lidingö i går...

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 28 Apr 2008 00:11

Har du testat stretching? massage? vila?

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 28 Apr 2008 07:44

Image?
Last edited by carlhenrik on 28 Apr 2008 22:41, edited 1 time in total.

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 28 Apr 2008 22:31

Du kan alltid ta en funderare på hur du gör tekniskt om det smärtar på samma ställe (vilket det uppenbarligen gör)

När jag var ute och sprang mer som jag gjorde förr brukade det ömma här och där, men det var för att jag var ute alltför ofta. Först satt det i fötterna sen spred det sig till knäna. Men vafan, kroppen blir starkare och vänjer sig.
Kanske behöver du bara åtgärda något på cykeln? höja sadeln ett snäpp eller dylikt? Ibland behövs det inte mycket.

När jag är ute och löptränar brukar jag tänka på att inte pronera stegen, dvs - trampa som pronationen på bilden
http://www.shoedoc.se/img%5Canalys%5C110-1.gif

Iannatfall, stretching, vila. Jag brukar ha med mig tigerbalsam ifall det kniper.

Cykla på! fan! ge backen en omgång igen.

User avatar
dan
Posts: 186
Joined: 26 Dec 2007 10:01

Post by dan » 29 Apr 2008 10:27

Låter väldigt jobbigt, men ifall även jag ska spekulera. Jag tror att det kan räcka med en enklare justering. Kanske höja sadeln, kanske att du kör på för tunga drev och du låter låren använda för mycket kraft. Ifall det är så är det kanske lättare för låren att få trampa lite mer, men mindre tugnt.

Samtidigt är nog inte stretching, massage och annat helt fel. Det kan kanske även vara så att det är en överträning på G. Då är det antagligen bara att vila som är lösningen.

Rena spekulationer.


Min favorit utav alla linement jag testat, helt klart tyngre än Tigerbalsam enligt min uppfattning:


Image
Amores bicis!

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 29 Apr 2008 11:43

dan wrote:*klipp*


Min favorit utav alla linement jag testat, helt klart tyngre än Tigerbalsam enligt min uppfattning:


Image
hoho, det där Capsaicin-stiftet är verkligen elakt. annars är hästlinement (kolla typ hööks) bra också.. billigare än tigerbalsam med.

blues
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2008 18:44

Post by blues » 29 Apr 2008 13:53

supertack för alla bra tips (som vanligt på detta forum!)
testar att höja sadeln lite o ta det lite lugnare ett tag (svårt- jag gillar inte att bli omcyklad!). även knäna har börjat värka så i dag tog jag bilen. lite svårt att justera "trampytan" under dojan med fasta korgar, ska nog investera i ett par spd-or. 42:17 är väl inte speciellt tungt hoppas jag...
vart köper ni linnement.? ska även kolla ni hööks (hoppas det inte var ett skämt).

User avatar
Jonis!
Posts: 601
Joined: 28 Apr 2008 10:31
Location: älvsjö

Post by Jonis! » 29 Apr 2008 19:03


blues
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2008 18:44

Post by blues » 29 Apr 2008 22:42

ska testa linnex! verkar finnas på budo&fitness för 158 kr, misstänker att det inte ska bestrykas för långt upp på låren :lol:
geschwindten, jag håller med dej bara träna sej genom smärtan. blir ett race till o från jobbet i morrn sen väntar ett par kalla

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 29 Apr 2008 22:59

blues wrote:42:17 är väl inte speciellt tungt hoppas jag...
om du menar att 42/17 är din utväxling så förstår jag att du får värk i benen. jag själv satt och studsade på min utväxling på vägen hem från lidingö. med 42/17 måste det bli en kadens uppåt 150rpm på raktsträckorna? då gäller det att ha bra jävla kondition. prova 48/16 eller 46/16 så ordnar det nog upp sig. lycka till!

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 29 Apr 2008 23:18

48/16 är kanske inte så bra. Men 46-48/17, så slipper du byta drev, blir nog fint.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 30 Apr 2008 01:24

Fick en bok om cykling på posten igår från min kära mor.
Tidens Cykelbok "En handbok för alla sorters cyklister" av Staffan Skott, i sammarbete med Carl-Edvard Gavenius.

Om ämnet kramp skriver de:
Image

Och när det kommer till knävärk har dom följande att säga:
Image

Boken är iofs tryckt 1981, men cyklingens grunder gäller väl fortfarande...
I Dalarnas djupa skogar..

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Re: kramp i låren

Post by mo » 30 Apr 2008 19:48

blues wrote:nån mer än jag som råkat ut för konstant smärta/kramp i låren? botemedel? den har suttit där i några veckor o borde ge med sig men icke... blev inte bättre av rejset till lidingö i går...
Kramp är inte en kronisk åkomma som framgår av den infotade texten. Kan du beskriva lite bättre så blir det lättare att lista ut vad det är. Är det som träningsvärk? Ren muskelsmärta? Ondare när du rör dig? Mer på morgonen eller på kvällen? Och så vidare.

blues
Posts: 12
Joined: 12 Mar 2008 18:44

Post by blues » 30 Apr 2008 23:27

mo - kronisk, som kraftig träninsvärk o ren smärta, biter till så fort jag rör på mej, efter nån minut på hojen avtar det för att återkomma dubbelt senare, morgon kväll o dag. linkar nedför trappor ett steg i taget pga hugg i knäna... tacksam om du har tips att föreslå!
jon, tack för klippet ur boken. ska softa ner med trampet uppåt, kan kanske var en del av problemet.
euskadi o carlhenrik, tack för tips, ska testa att växla över till 46-48/17. jo jag studsar som en gummiboll speciellt nedför västerbron varje morgon, 9 kg sulorna o en stålram som arisk granit...tanken har slagit mej va tusan gör jag här sex på morron i 150 rpm...euskadi, vad kör du med för utväxling?
solomon, har börjat stretcha lår, bak, rygg efter intruktioner från naprapat - känns väl ungefär som tortyr :lol: ingen bättring i lårbiffarna dock. massage är jag lite skeptisk mot, känner till fall där massören förstört mer än hjälpt. får bli helgvila med vinylreggae o folkbärs. jeansen börjar sitt tajt...
återigen superbra forum! tack o bock för alla fina tips o allas engagemang!

hejdå

Post by hejdå » 01 May 2008 09:40

När du säger att du linkar ner för trappor med hugg i knäna låter det som om du har har brosk-kulor i knät. När du gör montona rörelser och belastar ditt knä så börjar benen och knäskålen i knät att skrapa på brosket. Efter ett tag har brosket tryckts ihop till små kulor i ditt knä, när smärtan hugger i knät är då kulan med brosk "biter tag" i knäskålen. Uppsök genast en läkare för vidare remiss till en ortoped är mitt råd. Jag har precis blivit fri ifrån de där förbannade brosk-kulorna, fyra fem månaders lugnt tempo, knäskydd och sjukgymnastik var receptet. Det är även viktigt att du slutar att göra de rörelser som orsakar smärtan, då du riskerar att slita bort brosket i knät totalt.

Det där med kronisk kramp i låren låter inte heller bra, syrebrist? Saltbrist? Klämda nerver?

Mitt råd: Go see the doctor!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 01 May 2008 12:45

blues wrote:euskadi o carlhenrik, tack för tips, ska testa att växla över till 46-48/17. jo jag studsar som en gummiboll speciellt nedför västerbron varje morgon, 9 kg sulorna o en stålram som arisk granit...tanken har slagit mej va tusan gör jag här sex på morron i 150 rpm...euskadi, vad kör du med för utväxling?
i lördags hade jag 46/17 vilket funkar fint i stan, men när det det börjar gå snabbt (som hemfärden från lidingö) så blir det närmast olidligt av allt studsande.
48/16 på raktsträckor är nog mer lämpat för längre turer skulle jag gissa. men nu på lördag blir det nog 46/16 eftersom ja sålde min 48 klinga... få se hur det funkar.
46/17 upplever jag dock som bäst lämpat om man enbart kör i innerstan.

User avatar
Tommypistolen
Posts: 129
Joined: 04 Feb 2008 19:45
Location: Hisingen
Contact:

Post by Tommypistolen » 01 May 2008 21:21

skulle det onda kunna vara en muskelinflamation?
mosa i dig voltaren eller ett likvärdigt alternativ i ett par veckor så ska du se att det nog går över.
...Damn the man, save the empire...

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 03 May 2008 18:17

dan wrote: ...
Min favorit utav alla linement jag testat, helt klart tyngre än Tigerbalsam enligt min uppfattning:


Image
Jag visste att jag sett en "deostick" av den modellen någonstans. Mycket riktigt så låg den och skräpade i en låda ute på landet. Dock hade jag ingen lust att okynnessmörja mig med den bara för skojs skull.

Image
Cogs 'n Kegs

Post Reply