Gammal racer till Fixed
Gammal racer till Fixed
Hej har kommit över en gammal ram. Vet inte om jag tar mig vatten över huvudet men vore en kul grej att försöka bygga om den till en fixie.
Vad jag förstått så är det dyra själva hjulen, för man kan väl inte använda ett befintligt som har frihjul. Hört talas om Suicide men är inget att rekommendera va?
Har annars 2 racerhjul liggandes, kanske är billigare att lämna in det för navbyte. Testade framhjulet och det verkade passa.
Skulle vara tacksam om något kunde förklara på ett ungefär vilka delar som jag behöver för att få det att fungera.
Även vilka mått som kan vara intressanta av veta, då cykeln kanske har lite äldre standard.
Laddar upp lite bilder så kanske ni kan se om det är en lämpligt projekt.
Själva cykeln, gillar färgen på ramen, dock lite rost och väldigt smutsig på denna bild.
Själva vevpartiet. Den inre klingan verkar vara en 42 så den kanske man kan behålla, verkar ju gå att skruva loss den yttre.
Drevet. Visst fungerar denna drop-out?
Vad jag förstått så är det dyra själva hjulen, för man kan väl inte använda ett befintligt som har frihjul. Hört talas om Suicide men är inget att rekommendera va?
Har annars 2 racerhjul liggandes, kanske är billigare att lämna in det för navbyte. Testade framhjulet och det verkade passa.
Skulle vara tacksam om något kunde förklara på ett ungefär vilka delar som jag behöver för att få det att fungera.
Även vilka mått som kan vara intressanta av veta, då cykeln kanske har lite äldre standard.
Laddar upp lite bilder så kanske ni kan se om det är en lämpligt projekt.
Själva cykeln, gillar färgen på ramen, dock lite rost och väldigt smutsig på denna bild.
Själva vevpartiet. Den inre klingan verkar vara en 42 så den kanske man kan behålla, verkar ju gå att skruva loss den yttre.
Drevet. Visst fungerar denna drop-out?
Re: Gammal racer till Fixed
Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Re: Gammal racer till Fixed
Drop-outet funkar, inga problem! Suicidenav är inget att rekommendera, även om man i början oftast inte kör tillräckligt hårt för att det faktiskt ska hända nått. Däremot kommer man rätt ofta över hjul här på forumet för en billig peng. Men det beror så klart på vad du hade tänkt dig för hjul.
Annars har du i princip alla delar du behöver. Mitt tips är att skaffa en bra kedja, jag körde sönder två claes olsson-kedjor när jag började pga kedjehopp osv.
Du kommer behöva korgar/pedalstraps om du ska kunna skidda, så det är ett inköp du behöver göra.
Vet inget om navbyte så det ska jag inte uttala mig om.
Annars har du i princip alla delar du behöver. Mitt tips är att skaffa en bra kedja, jag körde sönder två claes olsson-kedjor när jag började pga kedjehopp osv.
Du kommer behöva korgar/pedalstraps om du ska kunna skidda, så det är ett inköp du behöver göra.
Vet inget om navbyte så det ska jag inte uttala mig om.
Re: Gammal racer till Fixed
Hej funderar på att bygga om mina gamla racerhjul.(ej de på bilden) Blir nog billigast. Får hör med cykelhandlarn vad det kan kosta. Sedan kanske jag uppgraderar efterhand, då de är vanliga orginalhjul. Rekommenderar du några. Korgar eller straps? Hur räknar man ut hur lång kedjan ska vara? Bero väl på antal kuggar.CarlJohan wrote:Drop-outet funkar, inga problem! Suicidenav är inget att rekommendera, även om man i början oftast inte kör tillräckligt hårt för att det faktiskt ska hända nått. Däremot kommer man rätt ofta över hjul här på forumet för en billig peng. Men det beror så klart på vad du hade tänkt dig för hjul.
Annars har du i princip alla delar du behöver. Mitt tips är att skaffa en bra kedja, jag körde sönder två claes olsson-kedjor när jag började pga kedjehopp osv.
Du kommer behöva korgar/pedalstraps om du ska kunna skidda, så det är ett inköp du behöver göra.
Vet inget om navbyte så det ska jag inte uttala mig om.
?
Jo kan nog stämma. Men den ligger på 52 vilket ger ganska få skidpoints vid lagom utväxling, typ 70Kiliam wrote:Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Re: Re: Gammal racer till Fixed
Om du köper ett billigt nav (planet-x) och billiga ekrar (rose) och gör det själv så ja. Har själv några hjul jag byggt så, den stora fördelen förutom priset är förstås matchade hjul. Men ber du lbs:en bygga åt dig blir det sannolikt lika dyrt som att köpa nytt hjul.Jimmiq wrote: funderar på att bygga om mina gamla racerhjul.(ej de på bilden) Blir nog billigast.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Gammal racer till Fixed
Skidpatches är ganska lugnt så länge du är över typ fem, annars kan du alltid flytta hjulet lite.Jimmiq wrote:Jo kan nog stämma. Men den ligger på 52 vilket ger ganska få skidpoints vid lagom utväxling, typ 70Kiliam wrote:Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Jag tycker att det är skönare med straps, vilka man tycker är skönast är nog mest smaksak. Annars är hold fasts riktigt bra.
Kedjan får du mäta själv då du satt på hjul, sen använda kedjebrytare för att kapa den.
Re: Gammal racer till Fixed
Ok kör jag 52/20 så blir utväxlingen typ 70 med 5 patches. Så borde va lungt.CarlJohan wrote:Skidpatches är ganska lugnt så länge du är över typ fem, annars kan du alltid flytta hjulet lite.Jimmiq wrote:Jo kan nog stämma. Men den ligger på 52 vilket ger ganska få skidpoints vid lagom utväxling, typ 70Kiliam wrote:Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Jag tycker att det är skönare med straps, vilka man tycker är skönast är nog mest smaksak. Annars är hold fasts riktigt bra.
Kedjan får du mäta själv då du satt på hjul, sen använda kedjebrytare för att kapa den.
Re: Gammal racer till Fixed
52/20 blir 2,6 i utväxling och ger 5 skidpatches. Hade jag varit dig så hade jag köpt ett 19t för att lära sig skidda och ett 18t (alt. 17t) sen när du har koll på läget.Jimmiq wrote:Ok kör jag 52/20 så blir utväxlingen typ 70 med 5 patches. Så borde va lungt.CarlJohan wrote:Skidpatches är ganska lugnt så länge du är över typ fem, annars kan du alltid flytta hjulet lite.Jimmiq wrote:Jo kan nog stämma. Men den ligger på 52 vilket ger ganska få skidpoints vid lagom utväxling, typ 70Kiliam wrote:Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Jag tycker att det är skönare med straps, vilka man tycker är skönast är nog mest smaksak. Annars är hold fasts riktigt bra.
Kedjan får du mäta själv då du satt på hjul, sen använda kedjebrytare för att kapa den.
Re: Gammal racer till Fixed
Fortsätter med lite frågor här.
För att ta bort den inre klingan fram så antar jag att jag måste bort bort med hela vevpartiet. Då krävs den en vevarms avtagare antar jag?
Kan ni se på bilderna vilken typ som skulle kunna fungera och kanske länka till en sådan?
Även en kedjebrytare behövs antar jag. Fungerar denna?
http://www.clasohlson.com/se/Pr348708000/Pr348708000
Det finns väl olika tjocklekar på kedjor? Och dreven är anpassade för detta?
Så skaffar jag nytt drev bak så måste det matchas med det fram?
Hur läser jag lättast av det, är det bara mäta kedjan?
Är det något jag ska tänka på så inte kedjan kommer att ligga snett när jag bara har ett drev fram och bak?
För att ta bort den inre klingan fram så antar jag att jag måste bort bort med hela vevpartiet. Då krävs den en vevarms avtagare antar jag?
Kan ni se på bilderna vilken typ som skulle kunna fungera och kanske länka till en sådan?
Även en kedjebrytare behövs antar jag. Fungerar denna?
http://www.clasohlson.com/se/Pr348708000/Pr348708000
Det finns väl olika tjocklekar på kedjor? Och dreven är anpassade för detta?
Så skaffar jag nytt drev bak så måste det matchas med det fram?
Hur läser jag lättast av det, är det bara mäta kedjan?
Är det något jag ska tänka på så inte kedjan kommer att ligga snett när jag bara har ett drev fram och bak?
Re: Gammal racer till Fixed
När du plockat bort "klingbultarna" så är det väl bara att trä av klingorna över vevarmen och pedalen.
Sen blir ju klingbultarana förlånga så antingen behöver du nya eller distanser/spacers.
Förresten är inte den stora klingan Biospace, dvs oval, blir inte kedjespänningen knas då?
Sen blir ju klingbultarana förlånga så antingen behöver du nya eller distanser/spacers.
Förresten är inte den stora klingan Biospace, dvs oval, blir inte kedjespänningen knas då?
Re: Gammal racer till Fixed
Hur menar du nu? Om klingan inte är oval, och man kör med ett drev bak, så kan det väl inte bli problem?mille wrote:När du plockat bort "klingbultarna" så är det väl bara att trä av klingorna över vevarmen och pedalen.
Sen blir ju klingbultarana förlånga så antingen behöver du nya eller distanser/spacers.
Förresten är inte den stora klingan Biospace, dvs oval, blir inte kedjespänningen knas då?
EDIT: läste lite knasigt där.
Det finns olika storlekar, och man bör egentligen ha rätt kedja för rätt typ, men eftersom att du (troligtvis) kommer uppgradera dina komponenter förr eller senare så kan du köra med vilken kedja som helst. KMC K710 (egentligen BMX-kedja, men den är 1/8, vilket funkar för track-vevar osv) är en kedja som jag kör på, och den har funkat perfekt för mig.Jimmiq wrote:Även en kedjebrytare behövs antar jag. Fungerar denna?
http://www.clasohlson.com/se/Pr348708000/Pr348708000
Det finns väl olika tjocklekar på kedjor? Och dreven är anpassade för detta?
Så skaffar jag nytt drev bak så måste det matchas med det fram?
Hur läser jag lättast av det, är det bara mäta kedjan?
Är det något jag ska tänka på så inte kedjan kommer att ligga snett när jag bara har ett drev fram och bak?
För att mäta kedjelängden är det lättast att sätta på kedjan på veven och bakdrevet (då allt är på cykeln dvs) och sedan bara dra ihop kedjorna så att man ser var dom passar bäst.
Kedjan kan komma att ligga lite snett, och jag har inga direkta tips för detta utom att köpa ett riktigt track-vevparti. Men du behöver nog inte oroa dig så värst mycket för detta, spänner du kedjan medelhårt kommer du inte ha några problem med att den hoppar.
Last edited by CarlJohan on 28 Jul 2013 12:21, edited 1 time in total.
Re: Gammal racer till Fixed
Jo verkar som det är biospace, fungerar det inte då eller? Det kanske bara är marginellt vilket gör att kedjespänningen fungerar ändå.
Läser man lite här så verkar det fungera ändå.
http://sheldonbrown.com/biopace.html
Kanske en dum fråga, men är båda mina klingor biospace eller bara den större, annars kan jag ju använd den lilla.
Läser man lite här så verkar det fungera ändå.
http://sheldonbrown.com/biopace.html
Kanske en dum fråga, men är båda mina klingor biospace eller bara den större, annars kan jag ju använd den lilla.
Re: Gammal racer till Fixed
Hej igen. Har jobbat en hel del med ramen, den var massor av klister som inte var helt lätt att ta bort.
Det jag funderar på nu är vevpartit. Se nedan.
De olika alternativen jag har är.
Behålla min ena biospace klinga och köra på den. Måste då hitta kortare klingbultar.
Köpa ny framklinga. Passar i så fall dagens klingor till detta parti? Länka gärna ett sådant i så fall
Köpa helt nytt vevparti. Vad behöver jag då för verktyg och vad passar till mitt beifintliga hjullager?
Då kanske ett sådant kitt kan fungera att köpa.
http://singlespeedcomponents.co.uk/sing ... -700c.html
Köpa nytt vevparti och hjullager. Hur vet jag vilket hjullager som passar? Jag kanske måste ta bort vevarna för att ni ska kunna se det.
Då kanske jag kan köpa t.ex. ett sådant kit.
http://www.ebay.co.uk/itm/EIGHTHINCH-Fi ... 19dfb2434c
Tack på förhand.
Det jag funderar på nu är vevpartit. Se nedan.
De olika alternativen jag har är.
Behålla min ena biospace klinga och köra på den. Måste då hitta kortare klingbultar.
Köpa ny framklinga. Passar i så fall dagens klingor till detta parti? Länka gärna ett sådant i så fall
Köpa helt nytt vevparti. Vad behöver jag då för verktyg och vad passar till mitt beifintliga hjullager?
Då kanske ett sådant kitt kan fungera att köpa.
http://singlespeedcomponents.co.uk/sing ... -700c.html
Köpa nytt vevparti och hjullager. Hur vet jag vilket hjullager som passar? Jag kanske måste ta bort vevarna för att ni ska kunna se det.
Då kanske jag kan köpa t.ex. ett sådant kit.
http://www.ebay.co.uk/itm/EIGHTHINCH-Fi ... 19dfb2434c
Tack på förhand.
Re: Gammal racer till Fixed
Jimmiq wrote:De olika alternativen jag har är.
Behålla min ena biospace klinga och köra på den. Måste då hitta kortare klingbultar.
Köpa ny framklinga. Passar i så fall dagens klingor till detta parti? Länka gärna ett sådant i så fall
Med största sannolikhet är det 130BCD på vevpartiet så det är det du måste hålla utkik efter när du väljer klinga, det finns inte så många varianter och 130 är det vanligaste måttet för landsvägsgrejer, så inga problem att hitta nytt. Dock måste du ju fortfarande köpa nya klingbultar så om du bara köper nytt av den anledningen så kan du lika gärna behålla det gamla.
http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bcd
Köpa helt nytt vevparti. Vad behöver jag då för verktyg och vad passar till mitt beifintliga hjullager?
Du kommer att behöva en vevarmsavdragare för att få bort vevpartiet, finns på clas ohlson för typ en femtiolapp. Misstänker att det du pratar om är vevlagret, inte "hjullager". För att helt kunna avgöra vilken typ det är måste du ta bort vevarmen, men det ser ut att vara fyrkantsaxel och i så fall finns det två olika standarder, ISO och JIS. Om någon kan identifiera ramen kanske de kan ge dig en kvalificerad gissning om vad det är för vevlager.
http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom
Köpa nytt vevparti och hjullager. Hur vet jag vilket hjullager som passar? Jag kanske måste ta bort vevarna för att ni ska kunna se det.
Kompatibiliteten mellan vevlager och ram beror på hur de är gängade, det finns lite olika varianter där med, engelskt, italienskt etc. Antingen kanske du kan se det om du plockar ut det gamla vevlagret (behövs särskilda verktyg) eller så brukar det gå att avgöra baserat på ramen, om du kan klura ut vad det är. har du tur kan det stå på sidan av vevlagret också, på kopparna, vad det är för gängor.
Andra länken ovanför har en bra tabell över olika varianter och deras kopatibilitet, eller brist på, med varandra.
Tack på förhand.
Re: Gammal racer till Fixed
Anledning till att byta klinga är att det är biospace. Dock har jag googlat fram att det fungerar ändå. Dock kanske det känns lite mysko att cykla med det, speciellt när man har fixed.Koyo wrote:Jimmiq wrote:De olika alternativen jag har är.
Behålla min ena biospace klinga och köra på den. Måste då hitta kortare klingbultar.
Köpa ny framklinga. Passar i så fall dagens klingor till detta parti? Länka gärna ett sådant i så fall
Med största sannolikhet är det 130BCD på vevpartiet så det är det du måste hålla utkik efter när du väljer klinga, det finns inte så många varianter och 130 är det vanligaste måttet för landsvägsgrejer, så inga problem att hitta nytt. Dock måste du ju fortfarande köpa nya klingbultar så om du bara köper nytt av den anledningen så kan du lika gärna behålla det gamla.
http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bcd
Köpa helt nytt vevparti. Vad behöver jag då för verktyg och vad passar till mitt beifintliga hjullager?
Du kommer att behöva en vevarmsavdragare för att få bort vevpartiet, finns på clas ohlson för typ en femtiolapp. Misstänker att det du pratar om är vevlagret, inte "hjullager". För att helt kunna avgöra vilken typ det är måste du ta bort vevarmen, men det ser ut att vara fyrkantsaxel och i så fall finns det två olika standarder, ISO och JIS. Om någon kan identifiera ramen kanske de kan ge dig en kvalificerad gissning om vad det är för vevlager.
http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom
Köpa nytt vevparti och hjullager. Hur vet jag vilket hjullager som passar? Jag kanske måste ta bort vevarna för att ni ska kunna se det.
Kompatibiliteten mellan vevlager och ram beror på hur de är gängade, det finns lite olika varianter där med, engelskt, italienskt etc. Antingen kanske du kan se det om du plockar ut det gamla vevlagret (behövs särskilda verktyg) eller så brukar det gå att avgöra baserat på ramen, om du kan klura ut vad det är. har du tur kan det stå på sidan av vevlagret också, på kopparna, vad det är för gängor.
Andra länken ovanför har en bra tabell över olika varianter och deras kopatibilitet, eller brist på, med varandra.
Tack på förhand.
Lutar nog åt att jag byter klingan, och låter vevpartiet och vevlagret vara. Och hoppas på att inte lagret är helt slut, men tror jag inte. Och hoppas på att kedjelinjen blir någorlunda rak.
Rekommenderas det att sätta klingan på ut eller insidan? Vad ger bäst kedjelinje?
Ramen kan vara en peugeot, inte säker dock, farsan pratade något om det.
Re: Gammal racer till Fixed
Om du sätter klingan på in eller utsidan beror helt på hur kedjelinjen blir helt enkelt, omöjligt att svara på, du får pröva vad som blir rakast.Jimmiq wrote: Anledning till att byta klinga är att det är biospace. Dock har jag googlat fram att det fungerar ändå. Dock kanske det känns lite mysko att cykla med det, speciellt när man har fixed.
Lutar nog åt att jag byter klingan, och låter vevpartiet och vevlagret vara. Och hoppas på att inte lagret är helt slut, men tror jag inte. Och hoppas på att kedjelinjen blir någorlunda rak.
Rekommenderas det att sätta klingan på ut eller insidan? Vad ger bäst kedjelinje?
Ramen kan vara en peugeot, inte säker dock, farsan pratade något om det.
Om det är en gammal Pegga kan det bli struligt att byta saker, franska ramar har en tendens att ha märkliga standarder som bara de körde med och som bara användes för att rambyggaren hade druckit lite för mycket rödvin på lunchrasten. Så om vevlagret är okej så är det nog smart att låta det sitta kvar.
Re: Gammal racer till Fixed
Nu har jag varit och mätt lite.
Dels kollade jag vad för typ av klinga jag hade.
Mätte jag enligt hemsidan så blev det ungefär 75
75*1,7= 127.5. Så då borde det väl vara 130 som du sa.
Kollade också på de befintliga hjulen, och på däcken står det 700*25. Så då borde det väl vara vanliga 700c hjul jag ska köpa?
Mitt andra racerhjul testade jag fram och det passar, och det är 25-622 700x25c
Saknar också en sadelstolpe så mätte röret lite slarvigt. Fick det till ca 24-25 mm. Tänkte att det inte var så noga, men verkar som att det finns en hel uppsjö av tjocklekar. Något tips här, eller ska jag skaffa mig en skjutmått och mäta mer exakt? Kanske finns vissa standarder på äldre racers.
Är det sånna bultar jag behöver när jag har en klinga?
http://singlespeedcomponents.co.uk/chai ... -bolt.html
Mycket frågor, men inge kul om något blir fel.
Dels kollade jag vad för typ av klinga jag hade.
Mätte jag enligt hemsidan så blev det ungefär 75
75*1,7= 127.5. Så då borde det väl vara 130 som du sa.
Kollade också på de befintliga hjulen, och på däcken står det 700*25. Så då borde det väl vara vanliga 700c hjul jag ska köpa?
Mitt andra racerhjul testade jag fram och det passar, och det är 25-622 700x25c
Saknar också en sadelstolpe så mätte röret lite slarvigt. Fick det till ca 24-25 mm. Tänkte att det inte var så noga, men verkar som att det finns en hel uppsjö av tjocklekar. Något tips här, eller ska jag skaffa mig en skjutmått och mäta mer exakt? Kanske finns vissa standarder på äldre racers.
Är det sånna bultar jag behöver när jag har en klinga?
http://singlespeedcomponents.co.uk/chai ... -bolt.html
Mycket frågor, men inge kul om något blir fel.
Re: Gammal racer till Fixed
Eller kanske 122, ser ut som om du mäter riktigt slarvigt om du får det där till 75. det gör saker svårare men jag har nog en 48t att sälja om du är intresserad.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Gammal racer till Fixed
Det är ju en Shimanovev, då är det 130. Köp ett ordentligt skjutmått och mät sadelröret, annars kan det bli heltokigt.
Re: Gammal racer till Fixed
Ok då kär vi på 150, tycker själv jag mätte väldigt fintravelax wrote:Det är ju en Shimanovev, då är det 130. Köp ett ordentligt skjutmått och mät sadelröret, annars kan det bli heltokigt.
Ska man mäta sadelröret när det är max ihopdraget eller uppskruvat, för det gör ju lite. Antar ihopdraget, för det är då stolpen ska sitta där