Gammal racer till Fixed

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 27 Jul 2013 15:36

Hej har kommit över en gammal ram. Vet inte om jag tar mig vatten över huvudet men vore en kul grej att försöka bygga om den till en fixie.

Vad jag förstått så är det dyra själva hjulen, för man kan väl inte använda ett befintligt som har frihjul. Hört talas om Suicide men är inget att rekommendera va?

Har annars 2 racerhjul liggandes, kanske är billigare att lämna in det för navbyte. Testade framhjulet och det verkade passa.

Skulle vara tacksam om något kunde förklara på ett ungefär vilka delar som jag behöver för att få det att fungera.

Även vilka mått som kan vara intressanta av veta, då cykeln kanske har lite äldre standard.

Laddar upp lite bilder så kanske ni kan se om det är en lämpligt projekt.

Själva cykeln, gillar färgen på ramen, dock lite rost och väldigt smutsig på denna bild.

Image

Själva vevpartiet. Den inre klingan verkar vara en 42 så den kanske man kan behålla, verkar ju gå att skruva loss den yttre.

Image

Drevet. Visst fungerar denna drop-out?

Image

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Kiliam » 27 Jul 2013 17:49

Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.

CarlJohan
Posts: 160
Joined: 31 Jul 2011 12:48
Location: Lund, Nöbbelöv

Re: Gammal racer till Fixed

Post by CarlJohan » 27 Jul 2013 19:16

Drop-outet funkar, inga problem! Suicidenav är inget att rekommendera, även om man i början oftast inte kör tillräckligt hårt för att det faktiskt ska hända nått. Däremot kommer man rätt ofta över hjul här på forumet för en billig peng. Men det beror så klart på vad du hade tänkt dig för hjul.
Annars har du i princip alla delar du behöver. Mitt tips är att skaffa en bra kedja, jag körde sönder två claes olsson-kedjor när jag började pga kedjehopp osv.
Du kommer behöva korgar/pedalstraps om du ska kunna skidda, så det är ett inköp du behöver göra.
Vet inget om navbyte så det ska jag inte uttala mig om.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 27 Jul 2013 20:52

CarlJohan wrote:Drop-outet funkar, inga problem! Suicidenav är inget att rekommendera, även om man i början oftast inte kör tillräckligt hårt för att det faktiskt ska hända nått. Däremot kommer man rätt ofta över hjul här på forumet för en billig peng. Men det beror så klart på vad du hade tänkt dig för hjul.
Annars har du i princip alla delar du behöver. Mitt tips är att skaffa en bra kedja, jag körde sönder två claes olsson-kedjor när jag började pga kedjehopp osv.
Du kommer behöva korgar/pedalstraps om du ska kunna skidda, så det är ett inköp du behöver göra.
Vet inget om navbyte så det ska jag inte uttala mig om.
Hej funderar på att bygga om mina gamla racerhjul.(ej de på bilden) Blir nog billigast. Får hör med cykelhandlarn vad det kan kosta. Sedan kanske jag uppgraderar efterhand, då de är vanliga orginalhjul. Rekommenderar du några. Korgar eller straps? Hur räknar man ut hur lång kedjan ska vara? Bero väl på antal kuggar.

?
Kiliam wrote:Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Jo kan nog stämma. Men den ligger på 52 vilket ger ganska få skidpoints vid lagom utväxling, typ 70

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Gammal racer till Fixed

Post by abacaxi » 27 Jul 2013 21:07

Jimmiq wrote: funderar på att bygga om mina gamla racerhjul.(ej de på bilden) Blir nog billigast.
Om du köper ett billigt nav (planet-x) och billiga ekrar (rose) och gör det själv så ja. Har själv några hjul jag byggt så, den stora fördelen förutom priset är förstås matchade hjul. Men ber du lbs:en bygga åt dig blir det sannolikt lika dyrt som att köpa nytt hjul.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

CarlJohan
Posts: 160
Joined: 31 Jul 2011 12:48
Location: Lund, Nöbbelöv

Re: Gammal racer till Fixed

Post by CarlJohan » 27 Jul 2013 22:03

Jimmiq wrote:
Kiliam wrote:Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Jo kan nog stämma. Men den ligger på 52 vilket ger ganska få skidpoints vid lagom utväxling, typ 70
Skidpatches är ganska lugnt så länge du är över typ fem, annars kan du alltid flytta hjulet lite.
Jag tycker att det är skönare med straps, vilka man tycker är skönast är nog mest smaksak. Annars är hold fasts riktigt bra.
Kedjan får du mäta själv då du satt på hjul, sen använda kedjebrytare för att kapa den. :)

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 28 Jul 2013 00:32

CarlJohan wrote:
Jimmiq wrote:
Kiliam wrote:Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Jo kan nog stämma. Men den ligger på 52 vilket ger ganska få skidpoints vid lagom utväxling, typ 70
Skidpatches är ganska lugnt så länge du är över typ fem, annars kan du alltid flytta hjulet lite.
Jag tycker att det är skönare med straps, vilka man tycker är skönast är nog mest smaksak. Annars är hold fasts riktigt bra.
Kedjan får du mäta själv då du satt på hjul, sen använda kedjebrytare för att kapa den. :)
Ok kör jag 52/20 så blir utväxlingen typ 70 med 5 patches. Så borde va lungt.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Kiliam » 28 Jul 2013 01:03

Jimmiq wrote:
CarlJohan wrote:
Jimmiq wrote:
Kiliam wrote:Ang. framklingan så hade jag behållt den stora istället för den lilla, det ser imo bättre ut.
Jo kan nog stämma. Men den ligger på 52 vilket ger ganska få skidpoints vid lagom utväxling, typ 70
Skidpatches är ganska lugnt så länge du är över typ fem, annars kan du alltid flytta hjulet lite.
Jag tycker att det är skönare med straps, vilka man tycker är skönast är nog mest smaksak. Annars är hold fasts riktigt bra.
Kedjan får du mäta själv då du satt på hjul, sen använda kedjebrytare för att kapa den. :)
Ok kör jag 52/20 så blir utväxlingen typ 70 med 5 patches. Så borde va lungt.
52/20 blir 2,6 i utväxling och ger 5 skidpatches. Hade jag varit dig så hade jag köpt ett 19t för att lära sig skidda och ett 18t (alt. 17t) sen när du har koll på läget.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 28 Jul 2013 11:06

Fortsätter med lite frågor här.

För att ta bort den inre klingan fram så antar jag att jag måste bort bort med hela vevpartiet. Då krävs den en vevarms avtagare antar jag?

Kan ni se på bilderna vilken typ som skulle kunna fungera och kanske länka till en sådan?

Även en kedjebrytare behövs antar jag. Fungerar denna?

http://www.clasohlson.com/se/Pr348708000/Pr348708000

Det finns väl olika tjocklekar på kedjor? Och dreven är anpassade för detta?
Så skaffar jag nytt drev bak så måste det matchas med det fram?

Hur läser jag lättast av det, är det bara mäta kedjan?

Är det något jag ska tänka på så inte kedjan kommer att ligga snett när jag bara har ett drev fram och bak?

mille
Posts: 165
Joined: 13 Oct 2011 11:13
Location: Vö / Hlmstd
Contact:

Re: Gammal racer till Fixed

Post by mille » 28 Jul 2013 11:21

När du plockat bort "klingbultarna" så är det väl bara att trä av klingorna över vevarmen och pedalen.
Sen blir ju klingbultarana förlånga så antingen behöver du nya eller distanser/spacers.

Förresten är inte den stora klingan Biospace, dvs oval, blir inte kedjespänningen knas då?

CarlJohan
Posts: 160
Joined: 31 Jul 2011 12:48
Location: Lund, Nöbbelöv

Re: Gammal racer till Fixed

Post by CarlJohan » 28 Jul 2013 11:54

mille wrote:När du plockat bort "klingbultarna" så är det väl bara att trä av klingorna över vevarmen och pedalen.
Sen blir ju klingbultarana förlånga så antingen behöver du nya eller distanser/spacers.

Förresten är inte den stora klingan Biospace, dvs oval, blir inte kedjespänningen knas då?
Hur menar du nu? Om klingan inte är oval, och man kör med ett drev bak, så kan det väl inte bli problem?

EDIT: läste lite knasigt där. :P
Jimmiq wrote:Även en kedjebrytare behövs antar jag. Fungerar denna?

http://www.clasohlson.com/se/Pr348708000/Pr348708000

Det finns väl olika tjocklekar på kedjor? Och dreven är anpassade för detta?
Så skaffar jag nytt drev bak så måste det matchas med det fram?

Hur läser jag lättast av det, är det bara mäta kedjan?

Är det något jag ska tänka på så inte kedjan kommer att ligga snett när jag bara har ett drev fram och bak?
Det finns olika storlekar, och man bör egentligen ha rätt kedja för rätt typ, men eftersom att du (troligtvis) kommer uppgradera dina komponenter förr eller senare så kan du köra med vilken kedja som helst. KMC K710 (egentligen BMX-kedja, men den är 1/8, vilket funkar för track-vevar osv) är en kedja som jag kör på, och den har funkat perfekt för mig.

För att mäta kedjelängden är det lättast att sätta på kedjan på veven och bakdrevet (då allt är på cykeln dvs) och sedan bara dra ihop kedjorna så att man ser var dom passar bäst.

Kedjan kan komma att ligga lite snett, och jag har inga direkta tips för detta utom att köpa ett riktigt track-vevparti. Men du behöver nog inte oroa dig så värst mycket för detta, spänner du kedjan medelhårt kommer du inte ha några problem med att den hoppar.
Last edited by CarlJohan on 28 Jul 2013 12:21, edited 1 time in total.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 28 Jul 2013 12:04

Jo verkar som det är biospace, fungerar det inte då eller? Det kanske bara är marginellt vilket gör att kedjespänningen fungerar ändå.

Läser man lite här så verkar det fungera ändå.

http://sheldonbrown.com/biopace.html

Kanske en dum fråga, men är båda mina klingor biospace eller bara den större, annars kan jag ju använd den lilla.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 02 Aug 2013 14:26

Hej igen. Har jobbat en hel del med ramen, den var massor av klister som inte var helt lätt att ta bort.

Det jag funderar på nu är vevpartit. Se nedan.

Image

De olika alternativen jag har är.

Behålla min ena biospace klinga och köra på den. Måste då hitta kortare klingbultar.

Köpa ny framklinga. Passar i så fall dagens klingor till detta parti? Länka gärna ett sådant i så fall

Köpa helt nytt vevparti. Vad behöver jag då för verktyg och vad passar till mitt beifintliga hjullager?

Då kanske ett sådant kitt kan fungera att köpa.

http://singlespeedcomponents.co.uk/sing ... -700c.html

Köpa nytt vevparti och hjullager. Hur vet jag vilket hjullager som passar? Jag kanske måste ta bort vevarna för att ni ska kunna se det.

Då kanske jag kan köpa t.ex. ett sådant kit.

http://www.ebay.co.uk/itm/EIGHTHINCH-Fi ... 19dfb2434c

Tack på förhand.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Koyo » 02 Aug 2013 14:46

Jimmiq wrote:De olika alternativen jag har är.

Behålla min ena biospace klinga och köra på den. Måste då hitta kortare klingbultar.

Köpa ny framklinga. Passar i så fall dagens klingor till detta parti? Länka gärna ett sådant i så fall

Med största sannolikhet är det 130BCD på vevpartiet så det är det du måste hålla utkik efter när du väljer klinga, det finns inte så många varianter och 130 är det vanligaste måttet för landsvägsgrejer, så inga problem att hitta nytt. Dock måste du ju fortfarande köpa nya klingbultar så om du bara köper nytt av den anledningen så kan du lika gärna behålla det gamla.

http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bcd


Köpa helt nytt vevparti. Vad behöver jag då för verktyg och vad passar till mitt beifintliga hjullager?

Du kommer att behöva en vevarmsavdragare för att få bort vevpartiet, finns på clas ohlson för typ en femtiolapp. Misstänker att det du pratar om är vevlagret, inte "hjullager". För att helt kunna avgöra vilken typ det är måste du ta bort vevarmen, men det ser ut att vara fyrkantsaxel och i så fall finns det två olika standarder, ISO och JIS. Om någon kan identifiera ramen kanske de kan ge dig en kvalificerad gissning om vad det är för vevlager.

http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom


Köpa nytt vevparti och hjullager. Hur vet jag vilket hjullager som passar? Jag kanske måste ta bort vevarna för att ni ska kunna se det.

Kompatibiliteten mellan vevlager och ram beror på hur de är gängade, det finns lite olika varianter där med, engelskt, italienskt etc. Antingen kanske du kan se det om du plockar ut det gamla vevlagret (behövs särskilda verktyg) eller så brukar det gå att avgöra baserat på ramen, om du kan klura ut vad det är. har du tur kan det stå på sidan av vevlagret också, på kopparna, vad det är för gängor.

Andra länken ovanför har en bra tabell över olika varianter och deras kopatibilitet, eller brist på, med varandra.


Tack på förhand.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 02 Aug 2013 15:45

Koyo wrote:
Jimmiq wrote:De olika alternativen jag har är.

Behålla min ena biospace klinga och köra på den. Måste då hitta kortare klingbultar.

Köpa ny framklinga. Passar i så fall dagens klingor till detta parti? Länka gärna ett sådant i så fall

Med största sannolikhet är det 130BCD på vevpartiet så det är det du måste hålla utkik efter när du väljer klinga, det finns inte så många varianter och 130 är det vanligaste måttet för landsvägsgrejer, så inga problem att hitta nytt. Dock måste du ju fortfarande köpa nya klingbultar så om du bara köper nytt av den anledningen så kan du lika gärna behålla det gamla.

http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bcd


Köpa helt nytt vevparti. Vad behöver jag då för verktyg och vad passar till mitt beifintliga hjullager?

Du kommer att behöva en vevarmsavdragare för att få bort vevpartiet, finns på clas ohlson för typ en femtiolapp. Misstänker att det du pratar om är vevlagret, inte "hjullager". För att helt kunna avgöra vilken typ det är måste du ta bort vevarmen, men det ser ut att vara fyrkantsaxel och i så fall finns det två olika standarder, ISO och JIS. Om någon kan identifiera ramen kanske de kan ge dig en kvalificerad gissning om vad det är för vevlager.

http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom


Köpa nytt vevparti och hjullager. Hur vet jag vilket hjullager som passar? Jag kanske måste ta bort vevarna för att ni ska kunna se det.

Kompatibiliteten mellan vevlager och ram beror på hur de är gängade, det finns lite olika varianter där med, engelskt, italienskt etc. Antingen kanske du kan se det om du plockar ut det gamla vevlagret (behövs särskilda verktyg) eller så brukar det gå att avgöra baserat på ramen, om du kan klura ut vad det är. har du tur kan det stå på sidan av vevlagret också, på kopparna, vad det är för gängor.

Andra länken ovanför har en bra tabell över olika varianter och deras kopatibilitet, eller brist på, med varandra.


Tack på förhand.
Anledning till att byta klinga är att det är biospace. Dock har jag googlat fram att det fungerar ändå. Dock kanske det känns lite mysko att cykla med det, speciellt när man har fixed.

Lutar nog åt att jag byter klingan, och låter vevpartiet och vevlagret vara. Och hoppas på att inte lagret är helt slut, men tror jag inte. Och hoppas på att kedjelinjen blir någorlunda rak.

Rekommenderas det att sätta klingan på ut eller insidan? Vad ger bäst kedjelinje?


Ramen kan vara en peugeot, inte säker dock, farsan pratade något om det.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Koyo » 02 Aug 2013 15:59

Jimmiq wrote: Anledning till att byta klinga är att det är biospace. Dock har jag googlat fram att det fungerar ändå. Dock kanske det känns lite mysko att cykla med det, speciellt när man har fixed.

Lutar nog åt att jag byter klingan, och låter vevpartiet och vevlagret vara. Och hoppas på att inte lagret är helt slut, men tror jag inte. Och hoppas på att kedjelinjen blir någorlunda rak.

Rekommenderas det att sätta klingan på ut eller insidan? Vad ger bäst kedjelinje?


Ramen kan vara en peugeot, inte säker dock, farsan pratade något om det.
Om du sätter klingan på in eller utsidan beror helt på hur kedjelinjen blir helt enkelt, omöjligt att svara på, du får pröva vad som blir rakast.

Om det är en gammal Pegga kan det bli struligt att byta saker, franska ramar har en tendens att ha märkliga standarder som bara de körde med och som bara användes för att rambyggaren hade druckit lite för mycket rödvin på lunchrasten. Så om vevlagret är okej så är det nog smart att låta det sitta kvar.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 03 Aug 2013 19:22

Nu har jag varit och mätt lite.

Dels kollade jag vad för typ av klinga jag hade.

Mätte jag enligt hemsidan så blev det ungefär 75
Image

75*1,7= 127.5. Så då borde det väl vara 130 som du sa.

Kollade också på de befintliga hjulen, och på däcken står det 700*25. Så då borde det väl vara vanliga 700c hjul jag ska köpa?

Mitt andra racerhjul testade jag fram och det passar, och det är 25-622 700x25c

Saknar också en sadelstolpe så mätte röret lite slarvigt. Fick det till ca 24-25 mm. Tänkte att det inte var så noga, men verkar som att det finns en hel uppsjö av tjocklekar. Något tips här, eller ska jag skaffa mig en skjutmått och mäta mer exakt? Kanske finns vissa standarder på äldre racers.


Är det sånna bultar jag behöver när jag har en klinga?
http://singlespeedcomponents.co.uk/chai ... -bolt.html

Mycket frågor, men inge kul om något blir fel.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Gammal racer till Fixed

Post by abacaxi » 03 Aug 2013 19:52

Eller kanske 122, ser ut som om du mäter riktigt slarvigt om du får det där till 75. :-) det gör saker svårare men jag har nog en 48t att sälja om du är intresserad.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Gammal racer till Fixed

Post by ravelax » 03 Aug 2013 19:57

Det är ju en Shimanovev, då är det 130. Köp ett ordentligt skjutmått och mät sadelröret, annars kan det bli heltokigt.

Jimmiq
Posts: 100
Joined: 26 Jul 2013 13:02
Location: Eskilstuna

Re: Gammal racer till Fixed

Post by Jimmiq » 03 Aug 2013 20:11

ravelax wrote:Det är ju en Shimanovev, då är det 130. Köp ett ordentligt skjutmått och mät sadelröret, annars kan det bli heltokigt.
Ok då kär vi på 150, tycker själv jag mätte väldigt fint :P

Ska man mäta sadelröret när det är max ihopdraget eller uppskruvat, för det gör ju lite. Antar ihopdraget, för det är då stolpen ska sitta där :)

Post Reply