Försäkringspengar.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Försäkringspengar.

Post by Kiliam » 20 Jul 2013 15:57

Igår när jag var på väg hem så fastnade påsen, som jag hade på styret, i framhjulet. Det hela resulterade i ett sprucket ögonbryn, halva ansiktet uppskrapat och en ordentlig hjärnskakning.

Jag har hört att just ansiktet kan ge stora summor pengar så varför låta den chansen gå förlorad?

Hur ska jag gå tillväga? Har ni varit med om liknande? Generella tips? Osv.

Tack!

User avatar
Senior herb
Posts: 169
Joined: 08 Jul 2011 19:52
Location: Stockholm

Sv: Försäkringspengar.

Post by Senior herb » 20 Jul 2013 16:16

Jobbar med olycksfallsförsäkring, har du sådan?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Försäkringspengar.

Post by abacaxi » 20 Jul 2013 16:27

du behöver dokumentera skadorna. se till att sjukhuset journalför allt ordentligt så går försäkringsbolaget in där och kikar helt enkelt. hur mycket då får beror mest på hur länge du är sjukskriven så se till att vara det länge. nu pratar jag sveda och värk alltså, sen betalar de ju såklart alla konstnader, och om du har en superfancy försäkring kanske förlorad inkomst. det där med att ansiktet ger mycket pengar handlar om ärr. får du sådana ska du ta tydliga bilder på dem och skicka in. lycka till.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Jonasw
Posts: 141
Joined: 13 Sep 2010 16:49
Location: Uppsala

Re: Försäkringspengar.

Post by Jonasw » 20 Jul 2013 16:32

Fy fan va surt att höra. Men skönt ändå mitt i allt att Prevailen gjorde sitt jobb. (Jobbar med att sälja Specialized-prylar) :)

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Försäkringspengar.

Post by matsa » 20 Jul 2013 17:12

Jag kraschade rejält i våras, fick stålar av jobbförsäkringen då det var på väg till jobbet. Sveda & värk fick jag av min privata försäkring typ 4 lax. Mest stålar kommer du få om du får vanprydande ärr. I mitt fall kräver försäkringsbolaget att jag skickar in bilder 18 månader efter kraschen för att då bedöma hur mkt stålar det blir.

Hoppas att du sitter i sadeln så snart som möjligt igen & att du får rejält med stålar.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Försäkringspengar.

Post by abacaxi » 20 Jul 2013 17:17

matsa wrote:Sveda & värk fick jag av min privata försäkring typ 4 lax
bra pengar, hur länge var du sjukskriven? jag fick en knapp tusenlapp vid senaste hjärnskakningen med fyra dagars konvalescens varav två vardagars sjukskrivning, vet inte vilket av dem de går på.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

pendlarn
Posts: 107
Joined: 17 Aug 2012 19:35

Re: Försäkringspengar.

Post by pendlarn » 20 Jul 2013 18:59

Beror på vilket försäkringsbolag du har och vad du betalar för, ett tips är att du kollar på det finstilta i ditt avtal. :)

Edit: viktigast är såklart att du besöker en läkare och får allt dokumenterat!

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

Försäkringspengar.

Post by matsa » 20 Jul 2013 19:14

Sjukskriven 0 dagar (jobbar på kontor) Men jag blev skitförbannad då jag rehabtränat & dragit i ett snöre varje dag i 4 månader:
Image

Trodde jag skulle få mer cash. AFA, jobbförsäkringen som jag tror alla är anslutna till tog bara alla kvitton från sjukhus & sjukgymnast.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Sv: Försäkringspengar.

Post by Kiliam » 20 Jul 2013 19:17

Glömde att säga det men jag fick skjuts av den stora gula taxin rakt in till Malmös akutmottagning.
Senior herb wrote:Jobbar med olycksfallsförsäkring, har du sådan?
Ja, det har jag.
Abacaxi wrote:du behöver dokumentera skadorna. se till att sjukhuset journalför allt ordentligt så går försäkringsbolaget in där och kikar helt enkelt. hur mycket då får beror mest på hur länge du är sjukskriven så se till att vara det länge. nu pratar jag sveda och värk alltså, sen betalar de ju såklart alla konstnader, och om du har en superfancy försäkring kanske förlorad inkomst. det där med att ansiktet ger mycket pengar handlar om ärr. får du sådana ska du ta tydliga bilder på dem och skicka in. lycka till.
Lite sent att pressa sjukhuset för jag har redan fått åka hem. Jag är dock sängliggandes fram tills imorgon men får inte jobba fram tills onsdag. Ska ringa på måndag och se vad dem säger.
matsa wrote:Jag kraschade rejält i våras, fick stålar av jobbförsäkringen då det var på väg till jobbet. Sveda & värk fick jag av min privata försäkring typ 4 lax. Mest stålar kommer du få om du får vanprydande ärr. I mitt fall kräver försäkringsbolaget att jag skickar in bilder 18 månader efter kraschen för att då bedöma hur mkt stålar det blir.

Hoppas att du sitter i sadeln så snart som möjligt igen & att du får rejält med stålar.
Jag har fått några stygn strax ovanför ögonbrynet, inte säker på hur många, så där kommer förmodligen att bli ett ärr. Det kan också vara så att jag får pigmentförändringar där jag har skrapsår.
På måndag är jag back in the saddle fast utan plastpåse på styret ;)
Jonasw wrote:Fy fan va surt att höra. Men skönt ändå mitt i allt att Prevailen gjorde sitt jobb. (Jobbar med att sälja Specialized-prylar) :)
Den låg tyvärr hemma och tjänade sitt jobb som prydnad, inte i fortsättningen dock!

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Försäkringspengar.

Post by K-dregg » 20 Jul 2013 19:28

Om det är till någon tröst så försvinner dom flesta ärr med tiden, även dom i nyllet..

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Försäkringspengar.

Post by Kiliam » 20 Jul 2013 19:50

K-dregg wrote:Om det är till någon tröst så försvinner dom flesta ärr med tiden, även dom i nyllet..
Jag har rätt många små och några stora ärr över hela kroppen så det stör mig inte så mycket, pigmentfläckar är värre. Om det dessutom är bra med deg i potten sä kan jag stå ut med lite större grejer ;)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Försäkringspengar.

Post by abacaxi » 20 Jul 2013 20:11

matsa wrote:Sjukskriven 0 dagar (jobbar på kontor) Men jag blev skitförbannad då jag rehabtränat & dragit i ett snöre varje dag i 4 månader
Ah, just det. Antar att det trillade bort några tusen när jag kryssade i att jag var helt återställd. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Försäkringspengar.

Post by Fredde » 20 Jul 2013 20:50

K-dregg wrote:Om det är till någon tröst så försvinner dom flesta ärr med tiden, även dom i nyllet..
Ja och dessutom "chicks digs scars"

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Försäkringspengar.

Post by Kiliam » 20 Jul 2013 21:18

Fredde wrote:
K-dregg wrote:Om det är till någon tröst så försvinner dom flesta ärr med tiden, även dom i nyllet..
Ja och dessutom "chicks digs scars"
Viktigaste av allt ju!

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Försäkringspengar.

Post by Kiliam » 24 Jul 2013 23:18

Jag fick hem cykeln idag och upptäckte att bl.a. sadeln har spruckit. Kan jag få ersättning för detta av mitt försäkringsbolag?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Försäkringspengar.

Post by abacaxi » 25 Jul 2013 06:32

Om du har en försäkring som täcker det ja. Förlåt det smådryga svaret men hur skulle någon annan kunna veta det? Ring bolaget och/eller läs igenom villkoren. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
frank.h
Posts: 1290
Joined: 22 Aug 2010 20:34
Location: Stockholm

Re: Försäkringspengar.

Post by frank.h » 25 Jul 2013 08:14

Om inget här på forumet vet, så har dina föräldrar garanterat koll.
SONS OF SATAN - Fista Stockholm

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Försäkringspengar.

Post by Kiliam » 25 Jul 2013 08:22

abacaxi wrote:Om du har en försäkring som täcker det ja. Förlåt det smådryga svaret men hur skulle någon annan kunna veta det? Ring bolaget och/eller läs igenom villkoren. :-)
Det är lugnt. Det jag menade var om det över huvud taget finns försäkringar som täcker cykel- och materialskador så jag vet om det är lönt att gå vidare. Jag ringer och kollar :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Försäkringspengar.

Post by abacaxi » 25 Jul 2013 08:25

Kiliam wrote:Det jag menade var om det över huvud taget finns försäkringar som täcker cykel- och materialskador
ah, sorry. jo det är klart det gör. vanliga personskadeförsäkringar brukar täcka personlig utrustning och där ingår cykelhjälm och kläder, dock inte cykel.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Försäkringspengar.

Post by Kiliam » 25 Jul 2013 08:54

abacaxi wrote:
Kiliam wrote:Det jag menade var om det över huvud taget finns försäkringar som täcker cykel- och materialskador
ah, sorry. jo det är klart det gör. vanliga personskadeförsäkringar brukar täcka personlig utrustning och där ingår cykelhjälm och kläder, dock inte cykel.
Ajdå, det låter inte så lovande.. Jag ringer till dem och snackar om allt, mitt ansikte till cykelskada och så får jag se vad de säger.

Post Reply