Har jag allergi?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Har jag allergi?

Post by olletrens » 09 Jul 2013 19:18

Avlagt ganska många mil de gångna två dagarna i jeans och t-shirt. Således inga cykelbrillor eller dylikt. På kvällarna har det känts som om jag har gräsallergi, vilket jag har men det är inte säsong för gräspollen nu.

Erfarna långfärds-cyklister - är det vinddraget som torkar ut ögonen? Skulle nästan kunna drista mig att frångå "allways ride with style"-devisen i så fall.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Har jag allergi?

Post by abacaxi » 09 Jul 2013 19:37

Wayfarers kompis. Eller kanske giro air attack shield. :-) För övrigt finns det nog gräspollen nu, känns så i mina ögon med.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Har jag allergi?

Post by Fredde » 09 Jul 2013 20:04

Här i Rockholm är det i alla fall högsäsong för fukking-gräs-pollen :(

Glasögon hjälper massor, likaså att skölja näsan med en sånhär: http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=205467

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Har jag allergi?

Post by ana » 09 Jul 2013 21:36

Det är säsong för gräs nu, även i gbg http://pollenkoll.se/index.php/index.ph ... icle&id=17


Har alltid varit suuuuuperallergisk, men för 3 år sedan började jag med Grazax (ett slags vaccin eller vad man nu ska kalla det och nu är jag nästan immun. Visst kan jag känna av lite lite symptom så här på soliga sommardagar men annars i princip ingenting. Behöver inte äta någon medicin nu heller. Tidigare var det piller, ögondroppar, näsdroppar och att hålla sig inomhus som gällde. Var jag utomhus juni-juli fick jag räkna med att bli helt utslagen i några timmar.

Rekommenderas starkt om man har allvarliga problem, vilket det inte låter som du har dock. Men ett tips till andra kanske! Lite segt att hela behandlingen tar 3 år bara... :roll:


Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Har jag allergi?

Post by Fredde » 09 Jul 2013 21:50

ana wrote:Det är säsong för gräs nu, även i gbg http://pollenkoll.se/index.php/index.ph ... icle&id=17


Har alltid varit suuuuuperallergisk, men för 3 år sedan började jag med Grazax (ett slags vaccin eller vad man nu ska kalla det och nu är jag nästan immun. Visst kan jag känna av lite lite symptom så här på soliga sommardagar men annars i princip ingenting. Behöver inte äta någon medicin nu heller. Tidigare var det piller, ögondroppar, näsdroppar och att hålla sig inomhus som gällde. Var jag utomhus juni-juli fick jag räkna med att bli helt utslagen i några timmar.

Rekommenderas starkt om man har allvarliga problem, vilket det inte låter som du har dock. Men ett tips till andra kanske! Lite segt att hela behandlingen tar 3 år bara... :roll:
Låter intressant även om mina problem inte är jätte-allvarliga. Tar man det konstant under tre år eller dos-vis? Jag har käkat piller innan men blev så jävla trött av dem och helt nedstämd.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Har jag allergi?

Post by abacaxi » 09 Jul 2013 21:53

Jag tar en droppe lomudal i vardera ögat under ett par veckor om året, och vid något tillfälle har jag festat till med en hel clarityn. Sjukt handikappande, hehe.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Har jag allergi?

Post by abacaxi » 09 Jul 2013 21:55

Jag tar en droppe lomudal i vardera ögat under ett par veckor om året, och vid något tillfälle har jag festat till med en hel clarityn. Sjukt handikappande, hehe.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Har jag allergi?

Post by ana » 09 Jul 2013 22:09

Fredde wrote: Låter intressant även om mina problem inte är jätte-allvarliga. Tar man det konstant under tre år eller dos-vis? Jag har käkat piller innan men blev så jävla trött av dem och helt nedstämd.
Ja, man tar ett piller varje dag som ska smälta under tungan. Pillret är i princip ren timotej (typ urgräset), så man mår PISS av det i början om man är väldigt allergisk, hade 24 timmar långa symptom från själva pillret första veckan. Illmående, kliar i hals och mun och svullnad. Men det går över snabbare och snabbare för att till slut försvinna helt efter några veckor/månader.

Tyvärr är tabletterna svindyra så man kommer upp i högkostnadsskydd (1800kr) på en dos ungefär...

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Har jag allergi?

Post by Kiliam » 09 Jul 2013 22:47

ana wrote:
Fredde wrote: Låter intressant även om mina problem inte är jätte-allvarliga. Tar man det konstant under tre år eller dos-vis? Jag har käkat piller innan men blev så jävla trött av dem och helt nedstämd.
Ja, man tar ett piller varje dag som ska smälta under tungan. Pillret är i princip ren timotej (typ urgräset), så man mår PISS av det i början om man är väldigt allergisk, hade 24 timmar långa symptom från själva pillret första veckan. Illmående, kliar i hals och mun och svullnad. Men det går över snabbare och snabbare för att till slut försvinna helt efter några veckor/månader.

Tyvärr är tabletterna svindyra så man kommer upp i högkostnadsskydd (1800kr) på en dos ungefär...
Går inte gränsen vid 1000kr? Jag besöker sjukhuset regelbundet pga öronproblem och över 1000kr ish slipper jag betala.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Har jag allergi?

Post by ana » 09 Jul 2013 22:49

18XX någonting för mig. Men jag tror det beror på vad det är för typ av medicin, finns olika klassningar. Sånt man måste ha för att överleva kostar mindre.

edit: eller jag vette fan, 2200kr står det att det är här: http://www.apoteket.se/privatpersoner/k ... stnad.aspx

Men min gräns har hittils legat på 1800 spänn, det är jag säker på. :mrgreen:

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Har jag allergi?

Post by Kiliam » 09 Jul 2013 22:59

Jag har bara högkostnadsskydd för besöken och betalar ev. antibiotika själv, utan skydd.

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Har jag allergi?

Post by olletrens » 09 Jul 2013 23:01

Tack för svar. Detta betyder alltså att ingen oallergisk person upplevt kli pga vinddrag? Jag har varit riktigt allergisk en gång i tiden men upplevde det värst två första veckorna i juni. Polisen drogtestade mig på min student pga röda ögon. Trodde problemen avmattats för att jag flyttat in till mer centrala stan, men är det som ni säger låter det mer som om det växt bort. Hört att det händer många inklusive min bror.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Har jag allergi?

Post by ana » 09 Jul 2013 23:06

Killiam: Ja, medicinen och besök på vårdcentral ligger under separata "skydd". Två helt olika saker, för vårdbesök ligge rdet som du säger på 1100kr.

från nån sida:

Maxbeloppet för högkostnadsskydd ligger på:
  • Öppen sjukvård, sjukvårdande behandling och viss tandvård: 1 100 kronor från och med den 1 juli

    Läkemedel: 2 200 kronor

    Tekniska hjälpmedel: 2 000 kronor

    Sjukresor: 1 400 kronor
Ganska off topic nu :mrgreen:

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Har jag allergi?

Post by abacaxi » 09 Jul 2013 23:09

Det finns ett högkostnadsskydd för läkarbesök och ett annat för läkemedel, så enkelt var det med den saken. :-) jag brukar få torra ögon av cykling på vintern trots att det inte finns pollen, om det beror på att jag har allergi i botten eller om alla kan få det vet jag inte. Sannolikt kan det dock drabba vem som helst.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Har jag allergi?

Post by abacaxi » 09 Jul 2013 23:09

Det finns ett högkostnadsskydd för läkarbesök och ett annat för läkemedel, så enkelt var det med den saken. :-) jag brukar få torra ögon av cykling på vintern trots att det inte finns pollen, om det beror på att jag har allergi i botten eller om alla kan få det vet jag inte. Sannolikt kan det dock drabba vem som helst.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Har jag allergi?

Post by abacaxi » 09 Jul 2013 23:10

Edit: långsamt forum och långsam abacaxi, mitt svar var ämnat före anas mer utförliga förklaring. Och en gång inte tre. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Har jag allergi?

Post by ana » 09 Jul 2013 23:18

Ja, det här forumet har verkligen gått på knäna sista tiden. Mycket refresheringar blir det...

På vintern får jag tvärtom, att ögonen rinner som bara den pga kall luft. Men att det kliat har jag aldrig varit med om.

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Har jag allergi?

Post by olletrens » 09 Jul 2013 23:24

Tänker att kli och rinn är typ samma sak. Gnider man sig i ögonen för att de rinner börjar det ju typ klia. Aja. Skit samma. Får köpa ett par brillor i mslmö och se hur det funkar på vägen hem.

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Har jag allergi?

Post by Kiliam » 09 Jul 2013 23:54

ana wrote:Killiam: Ja, medicinen och besök på vårdcentral ligger under separata "skydd". Två helt olika saker, för vårdbesök ligge rdet som du säger på 1100kr.

från nån sida:

Maxbeloppet för högkostnadsskydd ligger på:
  • Öppen sjukvård, sjukvårdande behandling och viss tandvård: 1 100 kronor från och med den 1 juli

    Läkemedel: 2 200 kronor

    Tekniska hjälpmedel: 2 000 kronor

    Sjukresor: 1 400 kronor
Ganska off topic nu :mrgreen:
Ah, då var det problemet löst! Ville försäkra mig så att jag inte behöver betala för mycket :)

Post Reply