Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by adventure_alex » 12 Jun 2013 22:21

Jag ropade hem denna annons för nån vecka sedan:
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem ... 1112633856

Nu när jag fått hem vevarna undrar jag om det verkligen är ett Pista.. Jag får erkänna att jag inte tittade så noga på alla bilder innan jag la budet. Men det finns fästen för en inre klinga (syns på bilderna ganska tydligt så här i efterhand). På insidan vevarna står det 170 41(in en kvadrat) och pedalgängsmått, inget annat. Sköldlogo som är svart och inte etsad.
Om det inte är ett Pista, va är det då?

Tack!

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by atomlab » 12 Jun 2013 22:27

Campagnolo C-record PISTA

Image

Campagnolo C-record Road.

Image
Image

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by Muffat Stål » 13 Jun 2013 08:33

Men Alex då. Vi kunde ju haft Campagnololektion igår. Alla generationer fanns ju att tillgå för förevisning i verkstan.. Men din länk funkar inte så det är svårt att se vad du har köpt. Men har den klackar för innerklinga är det definitivt inte en banvev.
The thigh's the limit

413
Posts: 268
Joined: 01 Aug 2009 19:26
Location: Göteborg

Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by 413 » 13 Jun 2013 09:18

Alex, tyvärr ser det ut att vara Croce d'aune eller Athena.. Inga pistavevar med andra ord.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by Muffat Stål » 13 Jun 2013 09:26

Athena som sagt, du ser det på de tjocka armarna, som är mindre smäckra än Croce. Flexar säkert mindre än C record i och för sig...
The thigh's the limit

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by Håkan » 13 Jun 2013 09:28

Muffat Stål wrote:Men Alex då. Vi kunde ju haft Campagnololektion igår. Alla generationer fanns ju att tillgå för förevisning i verkstan.. Men din länk funkar inte så det är svårt att se vad du har köpt. Men har den klackar för innerklinga är det definitivt inte en banvev.
Ganska vanligt är ju också att folk har filat ner klackarna för innerklingan och kränger dem som Pista-vevar...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by Fixen » 13 Jun 2013 09:28

^^ bättre än c-record pista v1 som knäcks under hård belastning

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by adventure_alex » 13 Jun 2013 09:37

Jag hade inte öppnat paketet när jag var förbi dig annars hade jag såklart frågat dig ;)
Länken funkade igår men inte idag för mig heller.. Jag får ta lite bilder när jag kommer hem.
Hur som helst så ser klingsidan ut som C-Record Pista på bilden ovan, men med klack för inner klinga. Klinga som sitter på är en 52:a men ser ut som en road-klinga. Armarna känns ganska rejäla oxå.. Jag läste på lite nu på morgonen och vevarna jag köpt är inte banvevar som Muffat Stål påpekat.

Hur kan jag lägga upp det mot säljaren? Bilderna visade ju klackarna om man tittade noga men i annonsen stod det bara "Campagnolo Pista Kurbel mit Kettenrad 52 vintage".

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by Fixen » 13 Jun 2013 09:40

Säljaren kanske inte heller visste. Svårt att påvisa skuld när det gäller sånt.

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by adventure_alex » 13 Jun 2013 09:47

Sant..
Funkar kedjelinjen och en 1/8 klinga så har jag inga problem att fila ner klackarna och köra med dom men jag vill nog iaf påpeka det så säljaren vet det från å med nu.
Men jag håller med om att jag får skylla mig själv eftersom jag inte kollade upp vad jag budade på innan.

eastlin
Posts: 92
Joined: 15 Mar 2013 21:03

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by eastlin » 13 Jun 2013 09:53

adventure_alex wrote:Jag hade inte öppnat paketet när jag var förbi dig annars hade jag såklart frågat dig ;)
Länken funkade igår men inte idag för mig heller.. Jag får ta lite bilder när jag kommer hem.
Hur som helst så ser klingsidan ut som C-Record Pista på bilden ovan, men med klack för inner klinga. Klinga som sitter på är en 52:a men ser ut som en road-klinga. Armarna känns ganska rejäla oxå.. Jag läste på lite nu på morgonen och vevarna jag köpt är inte banvevar som Muffat Stål påpekat.

Hur kan jag lägga upp det mot säljaren? Bilderna visade ju klackarna om man tittade noga men i annonsen stod det bara "Campagnolo Pista Kurbel mit Kettenrad 52 vintage".

När Man säljer på ebay så är det säljarens ansvar att man har rätt beskrivning så att säga.


''The item I received is wrong, damaged, or different from the seller's description. When should I contact eBay?
First contact the seller. The seller may be willing to offer a refund or exchange within 45 days of payment. If you're not able to work things out with the seller, you can open a case by going to the eBay Resolution Center.

I'm not sure if my item qualifies as wrong, damaged, or "different from the seller's description."
Some examples of what would be covered:

You received a completely different item. For example, you purchased a book and received a DVD.
The condition of the item is wrong. For example, the listing said "new" and the item has clearly been used.
The item is missing parts or components (e.g., camera kit was supposed to include a tripod, but you didn't receive it.)
Item defective during first use: The first time you tried to use the product, it didn't work (e.g., HDTV did not turn on).
The item is a different version or edition than the item displayed in the listing.
The item was described as authentic but isn't.
The item is missing major parts or features, and this was not disclosed in the listing.

You purchased 3 items from a seller but only received 2.
The item was damaged during shipment. ''

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by abacaxi » 13 Jun 2013 09:56

annonsen funkar på ebay.fr men inte på com och de. vad är det verkliga icke-lurifaxiga värdet på en sån där vev? jag vill nog ha en för lvg-bruk.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
adventure_alex
Posts: 123
Joined: 27 Feb 2012 14:43
Location: Göteborg

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by adventure_alex » 13 Jun 2013 10:49

^Jag kanske har ett vevparti till salu ;)

Jag har skickat ett meddelande till säljaren och sagt att jag tror det inte är ett Pista vevparti han skickat. Vi får se vad han svarar..

Här är en länk till franska ebay om nån vill kolla:
http://www.ebay.fr/itm/281112633856?ru= ... 500wt_1156

Tysken
Posts: 61
Joined: 27 Jan 2011 16:25

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by Tysken » 13 Jun 2013 12:03

Ge honom dålig omdöme iaf. Han visste säkert vad han sålde!

Tyvärr är ju svenska posten för dyr för att det skulle löna sig att skicka tillbaka....

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Lurad på ett Campa Pista vevparti?

Post by klasolsson » 13 Jun 2013 12:35

Tysken wrote:Ge honom dålig omdöme iaf. Han visste säkert vad han sålde!

Tyvärr är ju svenska posten för dyr för att det skulle löna sig att skicka tillbaka....
Det är ju så uppenbart INTE ett Pista-vevparti så jag tror säljaren är ovetande. Kanske köpte det av någon som lurades med att det var ett Pista.

Det är ju foton på baksidan där det annars står "PISTA" och man ser ju tydligt klackarna för inre kedjehjulet. Vänta med det dåliga omdömet tills säljaren svarar dig.

Post Reply